Gå til innhold

Tesla har nå produsert Model 3 nummer 100 000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

And  hundred years later, at the dawn of the electric automobil, history repeat it self :-)

 

Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

- Henry Ford (1909)

 

Paradoksalt nok fikk man imidlertid ikke kjøpt Model T i svart i tiden umiddelbart etter dette utsagnet, men i fire andre farger om jeg ikke husker helt feil. Grønn, rød og to jeg ikke kommer på og ikke gidder og google. Men i alle fall ikke svart.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er noen problemer med levering for Tesla Model 3 i Norge pga europeiske tilpasninger. De leverer allerede Model X og Model S i Norge, og Model 3 er basert på Model S, men med billigere produksjon og mindre finesser. Oransje blinklys bak tror jeg kun er software. Tipper at de har installert RGB-LED i lys som gjør at dette kun er en softwarejustering. Og mens vi snakker om software, det virker som at denne er tilsvarende i Model 3 som i Model S og Model X, men med funksjonstilpasninger. Ergo ikke store jobben å oppdatere. (Kan jo gjøres OTA mens du sover..)

 

Det er nok det jo. Tvilsomt de bruker RGB lys så de må nok fysisk skiftes til orange

Lenke til kommentar

And hundred years later, at the dawn of the electric automobil, history repeat it self :-)

 

Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

- Henry Ford (1909)

"at the dawn of the electric automobil" ?? Hehe.. ELbilen kom jo faktisk før fosilbilen.. Slo ikke an den gang. Vil ikke si det egentlig har slått an nå heller om ser det på verdensbasis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

And hundred years later, at the dawn of the electric automobil, history repeat it self :-)

 

Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

- Henry Ford (1909)

"at the dawn of the electric automobil" ?? Hehe.. ELbilen kom jo faktisk før fosilbilen.. Slo ikke an den gang. Vil ikke si det egentlig har slått an nå heller om ser det på verdensbasis.

At så og si alle produsenter har kommet med og/eller kommer med elektriske modeller, samt at flere har uttalt at de ikke vil utvikle nye plattformer basert på fissilt drivstoff når de som allerede er på markedet eller er under utvikling fases ut, betyr altså at el-bil ikke har slått ant? At el-bilene som finnes også forhåndsbestilles er vek også et tegn på at det går ille, at etterspørselen er lav, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

 

Mtp at de kan produsere hele Norges estimerte forhåndssalg på to uker, så skulle en tro at de var interessert i å dytte ut biler i vårt marked litt raskere slik at de kommer inn på markedet før de europeiske konkurrentene. Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av. Det argumentet er da basert på tidligere nevnte argument om at amerikanske bilprodusenter aldri har stått høyt på ønskelistene i Europa. Ford er vel eneste unntak, siden det ansees som et tysk bilmerke i Europa.

 

Er det rart at de prioriterer hjemmemarkedet, et enormt marked på 17 millioner biler i året?

Lenke til kommentar

At så og si alle produsenter har kommet med og/eller kommer med elektriske modeller, samt at flere har uttalt at de ikke vil utvikle nye plattformer basert på fissilt drivstoff når de som allerede er på markedet eller er under utvikling fases ut, betyr altså at el-bil ikke har slått ant? At el-bilene som finnes også forhåndsbestilles er vek også et tegn på at det går ille, at etterspørselen er lav, eller?

Fordi de har kastet seg på bølgen har liten betydning på verdensbasis. Flere har uttalt at de ikke kommer til å slutte med fosil modeller.

Ekstremt mange land det ikke er brukende med ELbil. At de rikeste landene har i varierende grad satset på ELbil (ingen mer enn Norge) har også lite å si for hele verdensmarkedet. Utvinningen av strøm skjer i mange land via kullkraft og det vil gi høyere utslipp enn dagens dieselbiler f.eks.

Du må se helheten og ikke bare det lille bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de har kastet seg på bølgen har liten betydning på verdensbasis. Flere har uttalt at de ikke kommer til å slutte med fosil modeller.

Ekstremt mange land det ikke er brukende med ELbil. At de rikeste landene har i varierende grad satset på ELbil (ingen mer enn Norge) har også lite å si for hele verdensmarkedet. Utvinningen av strøm skjer i mange land via kullkraft og det vil gi høyere utslipp enn dagens dieselbiler f.eks.

Du må se helheten og ikke bare det lille bilde.

Siste først, selv om vi fyrer el-bilene med ren kullkraft så vil den totale forurensningen bli lavere. Bare det å produsere nok bensin til å kjøre en mil krever mer strøm enn man bruker på å kjøre en mil. Man kan argumentere for at bensinen produseres et annet sted, men strøm flyter, og i alle tilfeller vil hver liter bensin ikke produsert kunne la en elektrisk bil kjøre enda lenger. Så, det finnes alltids et større bilde.

 

Jeg snakker forøvrig om personbilmarkedet her. Jeg har aldri sagt at alle forbrenningsmotorer vil forsvinne med det første i alle typer kjøretøy. Videre skrev jeg at flere har uttalt at de ikke kommer til å lage nye plattformer med forbrenningsmotorer, ikke alle. Men, så og si alle vil innen de neste fem årene ha en eller flere modeller med batteridrift.

 

At de rikeste landene, og da spesielt Norge, har satset på batteridrift har veldig mye å si for hele verdensmarkedet. Det er enorme kostnader forbundet med det å gå fra en plattform til en ny, både i utvikling av biler, omlegging av produksjonslinjer, oppbygging av infrastruktur osv. Derfor har også el-biler vært dyre sammenlignet med vanlige biler. Innsatsen så langt, i eksempelvis Norge, har gjort at antallet elektriske biler har vært høyt nok til at det selges nok av dem til at man har kunnet satse på å utvikle de nødvendige elementene bak en masseproduksjon, samt at bilene har kunnet gått gjennom en innledende utviklingsfase slik at de har hoppet opp fra "for spesielt interesserte" og "god nok for noen" til "en bil som dekker behovet til de aller fleste med mange fordeler". Og, det er på grunn av at vi nå befinner oss akkurat her at de store aktørene lanserer et skred av nye elektriske modeller de kommende årene.

 

Dette er biler som sikter seg inn på å være enda mer konkurransedyktig på pris, enda mer tilgjengelige, og stadig ha bedre kapasitet. Og da satser man ikke bare på lande som Norge. Man satser på alle de mer utviklede landene og ikke nødvendigvis bare i vesten. Kina satser også stadig mer på elektrisk drift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siste først, selv om vi fyrer el-bilene med ren kullkraft så vil den totale forurensningen bli lavere. Bare det å produsere nok bensin til å kjøre en mil krever mer strøm enn man bruker på å kjøre en mil. Man kan argumentere for at bensinen produseres et annet sted, men strøm flyter, og i alle tilfeller vil hver liter bensin ikke produsert kunne la en elektrisk bil kjøre enda lenger. Så, det finnes alltids et større bilde.

 

Jeg snakker forøvrig om personbilmarkedet her. Jeg har aldri sagt at alle forbrenningsmotorer vil forsvinne med det første i alle typer kjøretøy. Videre skrev jeg at flere har uttalt at de ikke kommer til å lage nye plattformer med forbrenningsmotorer, ikke alle. Men, så og si alle vil innen de neste fem årene ha en eller flere modeller med batteridrift.

 

At de rikeste landene, og da spesielt Norge, har satset på batteridrift har veldig mye å si for hele verdensmarkedet. Det er enorme kostnader forbundet med det å gå fra en plattform til en ny, både i utvikling av biler, omlegging av produksjonslinjer, oppbygging av infrastruktur osv. Derfor har også el-biler vært dyre sammenlignet med vanlige biler. Innsatsen så langt, i eksempelvis Norge, har gjort at antallet elektriske biler har vært høyt nok til at det selges nok av dem til at man har kunnet satse på å utvikle de nødvendige elementene bak en masseproduksjon, samt at bilene har kunnet gått gjennom en innledende utviklingsfase slik at de har hoppet opp fra "for spesielt interesserte" og "god nok for noen" til "en bil som dekker behovet til de aller fleste med mange fordeler". Og, det er på grunn av at vi nå befinner oss akkurat her at de store aktørene lanserer et skred av nye elektriske modeller de kommende årene.

 

Dette er biler som sikter seg inn på å være enda mer konkurransedyktig på pris, enda mer tilgjengelige, og stadig ha bedre kapasitet. Og da satser man ikke bare på lande som Norge. Man satser på alle de mer utviklede landene og ikke nødvendigvis bare i vesten. Kina satser også stadig mer på elektrisk drift.

Rettelse: Forurensingen blir HØYERE.

 

Jeg snakket også om PERSONBILmarkedet.. Der er det sagt fra alle de største at de IKKE kommer til å slutte med diesel og bensin.

 

Hva lille Norge gjør har ekstremt lite å si for verdensmarkedet?

 

Mye fantasi hos deg.

Du har litt å lese deg opp på ser jeg

Lenke til kommentar

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

De har det travelt nå for å utnytte skattefordelen i USA.

Lenke til kommentar

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

 

Mtp at de kan produsere hele Norges estimerte forhåndssalg på to uker, så skulle en tro at de var interessert i å dytte ut biler i vårt marked litt raskere slik at de kommer inn på markedet før de europeiske konkurrentene. Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av. Det argumentet er da basert på tidligere nevnte argument om at amerikanske bilprodusenter aldri har stått høyt på ønskelistene i Europa. Ford er vel eneste unntak, siden det ansees som et tysk bilmerke i Europa.

Du har tydeligvis absolutt ingen peiling på hvordan dette foregår, hvis du tror Tesla kan velge å bare selge biler til Europa med en gang:

 

1) På en helt ny bil er risikoen for problemer høy - derfor er det viktig å starte med leveringer hvor serviceapparatet og spesielt reservedeler er raskt og enkelt tilgjengeglig (av samme grunn ble de aller første bilene kun solgt til kunder helt i nærheten av fabrikk).

2) USA tilbyr skattefradrag på $7500 ut året for kjøpere av Tesla - så det ville jo vært fullstendig tullete om de ikke forsøkte å pumpe ut så mange biler her som mulig før det skattefradraget kuttes.

3) Alt fokus er nå på å gjøre produksjonen så enkel så mulig. Biler i andre land f.eks. i Europa, må ha mange modifikasjoner, som gjør produksjonen vesentlig mer kompleks.

4) I tillegg til dette kreves latterlige mengder godkjenninger, sertifiseringer etc før de kan selge i andre land.

 

Så nei, det finnes overhode ingenting rart med denne strategien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skuffede kunder vil man alltid få, men det blir veldig snevert syn på det større bildet.

 

Biler på båt teller ikke som salg før de er levert, og siden de har hastverk med å få ut biler og penger inn så selger de lokalt først, aller først leverte de kun i California det hadde enkelt og greit med logikk å gjøre. Kort vei til leveranse og evt oppfølging.

 

Akkurat som at det startet med en dyrere bil først i Model S måtte de også starte med en av Model 3 toppmodellene med høyest fortjeneste. Igjen logikk, selv om noen kunder blir skuffet så er overlevelse også største fokus etter at de hadde klare uforutsette problemer i oppstarten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...