Gå til innhold

Tesla har nå produsert Model 3 nummer 100 000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

 

Mtp at de kan produsere hele Norges estimerte forhåndssalg på to uker, så skulle en tro at de var interessert i å dytte ut biler i vårt marked litt raskere slik at de kommer inn på markedet før de europeiske konkurrentene. Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av. Det argumentet er da basert på tidligere nevnte argument om at amerikanske bilprodusenter aldri har stått høyt på ønskelistene i Europa. Ford er vel eneste unntak, siden det ansees som et tysk bilmerke i Europa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av.

Nå er vel eneste planlagte europeiske konkurrent Polestar 2, men der er planlagt volum ikke spesielt høyt, og den skal først komme i 2020. Jeg forventer at de aller fleste Model 3 reservasjonene i Europa er leverte innen utgangen av 2019, så da slår Tesla Polestar 2 tidsmessig.

 

Tesla har ikke mangel på etterspørsel, så de stresser ikke med å åpne opp flere markeder. Det de fokuserer på er å ha høyest mulig produksjon, og da lønner det seg å satse på færrest mulig markeder. Norge/EU krever annen ladeplugg, lys og airbags, pluss at det krever masse ny software. Alt dette gjør ting mer komplisert, og kan føre til lavere produksjon. Og med lavere produksjon ville Tesla ha lavere salg.

 

Men produksjonen er endelig oppe på et brukbart nivå, så nå er det nok ikke veldig lenge til produksjonen for internasjonale markeder starter. Første leveranser i Norge i ca februar hadde ikke vært dumt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla har ikke mangel på etterspørsel, så de stresser ikke med å åpne opp flere markeder. Det de fokuserer på er å ha høyest mulig produksjon, og da lønner det seg å satse på færrest mulig markeder. Norge/EU krever annen ladeplugg, lys og airbags, pluss at det krever masse ny software. Alt dette gjør ting mer komplisert, og kan føre til lavere produksjon. Og med lavere produksjon ville Tesla ha lavere salg.

Hvorfor annet lys og airbags? Man skulle tro slikt var likt i EU vertfall. Muligens amrikanerne ikke har like høye krav som i norge.

Da enkelte stater kan man få lappen fra 16 år.

Ladeplugg er vel som de fleste land laget eget utstyr til ser ikke ut som det skulle være problem å bruke model S utstyret til model 3.

 

Tror heller største grunn er penger, at vi nordmenn er rikere en folk fra usa.

Men finnes jo untak som hollywood og califonia etc.

Lenke til kommentar

Hvorfor annet lys og airbags? Man skulle tro slikt var likt i EU vertfall. Muligens amrikanerne ikke har like høye krav som i norge.

Da enkelte stater kan man få lappen fra 16 år.

Model 3 solgt i USA har røde blinklys bak. I Europa er det krav om oransje blinklys bak. Det er i hvert fall en endring som må innføres.

 

Hvilke airbags biler utstyres med bunner ut i kravene som de forskjellige sikkerhetsorganisasjonene stiller. Jeg skjønner det slik at i USA må man ha kne-airbags for å få full pott i testene, mens dette er ikke et krav i Europa. Når da kne-airbags har vist seg å være unødvendig i den faktiske krasjtestingen, så droppes de.

Ladeplugg er vel som de fleste land laget eget utstyr til ser ikke ut som det skulle være problem å bruke model S utstyret til model 3.

Det er ikke veldig hokus-pokus. Model 3 må bare utstyres med Type 2 eller CCS. Men dette medfører flere deler som må bestilles og logistikken må ordnes. Produksjonsutstyr må være tilpasset flere forskjellige konfigurasjoner, og arbeidere må ha opplæring og prosedyrer. Det er altså en rekke ting som må innføres, og det er muligheter for at ting går galt.

 

Til å begynne med er det beste å holde ting enklest mulig. Da er det minst mulig som kan gå galt, og sjansen for suksess maksimeres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

100.000 produsert og ennå ingen levert til Norge? Tesla vet virkelig å sette pris på et av de landene som har gjort suksessen deres mulig. Glad jeg kjøpte noe annet.

 

Det er nok historie. Vi er snart tilbake igjen til å være et bitteknøttlite marked i forhold til f.eks. USA, Kina og Russland. Tesla prioriterer logisk nok de markedene der de enklest kan selge flest biler.

Skal Tesla ha noen sjans til å bygge opp høy nok markedsandel i USA til å kunne kjempe med de store de neste 5-10 årene så er de nok nødt til å benytte sjansen nå. Så jeg skjønner de godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye tyder på at det nordamerikanske markedet nå er mettet for de Model 3-utgavene som er i salg. De ivrige på venteliste har for det meste fått sine dyre utgaver av Model 3 slik at Tesla kanskje klarer å gå i rundt null i Q3, godt hjulpet av veldig kreativ regnskapsføring.

 

For Q4 ser det verre ut. Homologiseringen burde vært i boks allerede slik at de kan selge til Europa. Ellers er alternativet å produsere billigutgaven som de kommer til å tape enda mer penger på.

Endret av uname -l
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

 

Mtp at de kan produsere hele Norges estimerte forhåndssalg på to uker, så skulle en tro at de var interessert i å dytte ut biler i vårt marked litt raskere slik at de kommer inn på markedet før de europeiske konkurrentene. Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av. Det argumentet er da basert på tidligere nevnte argument om at amerikanske bilprodusenter aldri har stått høyt på ønskelistene i Europa. Ford er vel eneste unntak, siden det ansees som et tysk bilmerke i Europa.

Vel jeg vet ikke om du har fulgt med i nyhetene, men Tesla sin oppskalering av produksjon er ikke smertefri. De har f.eks gjort reduksjoner i fargealternativer da det å produsere et par biler med noen mer "sjeldne" farger økte kompleksiteten i produksjonen mer enn Tesla kunne takle per i dag. Og selv med levering kun i USA så har de logistikkproblemer og klarer ikke å levere.

 

Målet til Tesla er å tjene penger. De har ikke råd til å legge til den ekstra kompleksiteten det kreves for å selge i EU og. De har grunnleggende problemer de fortsatt må fikse. Når du allerede har problemer så fungerer det dårlig å bare legge til enda mer problemer og håpe det går bra. Så jeg synes det de gjør er smart. Det er grenser for hvor mye Tesla kan gjøre samtidig, og hvis du prøver for mye samtidig virker ingenting. Det å fokusere på USA i starten virker for meg dermed svært logisk. Ville vært enig om Tesla var etablert produsent, men det er de jo ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Mye tyder på at det nordamerikanske markedet nå er mettet for de Model 3-utgavene som er i salg. De ivrige på venteliste har for det meste fått sine dyre utgaver av Model 3 slik at Tesla kanskje klarer å gå i rundt null i Q3, godt hjulpet av veldig kreativ regnskapsføring.

 

For Q4 ser det verre ut. Homologiseringen burde vært i boks allerede slik at de kan selge til Europa. Ellers er alternativet å produsere billigutgaven som de kommer til å tape enda mer penger på.

Q4 ser ut til å være sånn ca utsolgt. Artikkelen sier at dagen i dag, 15. oktober, er siste dag man kan få en garanti for å få levering på denne siden av nyttår, men det stemmer ikke. Tesla fjernet garantien allerede på lørdag. De fikk visstnok så mange ordre at de måtte skyndte seg med å få fjernet garantien fra nettsidene sine.

 

I Q1 vil nok leveransene begynne utenfor USA/Canada. Da først med performance, så vanlig AWD og så kan de jobbe seg lengre og lengre ned i bunken av reservasjoner etter hvert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel jeg vet ikke om du har fulgt med i nyhetene, men Tesla sin oppskalering av produksjon er ikke smertefri. De har f.eks gjort reduksjoner i fargealternativer da det å produsere et par biler med noen mer "sjeldne" farger økte kompleksiteten i produksjonen mer enn Tesla kunne takle per i dag. Og selv med levering kun i USA så har de logistikkproblemer og klarer ikke å levere.

Men seriøst er det kun tesla som kan farge biler? Må vel være noen andre levrandører\produsenter som kan farge bilen?

Syns det er lattelig at selv små ting er vanskelig. Sies det var problemer med bremser og lys på de nye model 3 bilene som måte fikses.

Uansett er vel ikke farger det største problemet vil jeg tro. Bilselger kan ikke selge bilen hvis de ikke har dato når bilen kommer.

 

Hva ville du sagt hvis 1 måned levering hadde blitt til 12 måneder uten kompensasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler på at det er noen problemer med levering for Tesla Model 3 i Norge pga europeiske tilpasninger. De leverer allerede Model X og Model S i Norge, og Model 3 er basert på Model S, men med billigere produksjon og mindre finesser. Oransje blinklys bak tror jeg kun er software. Tipper at de har installert RGB-LED i lys som gjør at dette kun er en softwarejustering. Og mens vi snakker om software, det virker som at denne er tilsvarende i Model 3 som i Model S og Model X, men med funksjonstilpasninger. Ergo ikke store jobben å oppdatere. (Kan jo gjøres OTA mens du sover..)

Lenke til kommentar

 

Vel jeg vet ikke om du har fulgt med i nyhetene, men Tesla sin oppskalering av produksjon er ikke smertefri. De har f.eks gjort reduksjoner i fargealternativer da det å produsere et par biler med noen mer "sjeldne" farger økte kompleksiteten i produksjonen mer enn Tesla kunne takle per i dag. Og selv med levering kun i USA så har de logistikkproblemer og klarer ikke å levere.

Men seriøst er det kun tesla som kan farge biler? Må vel være noen andre levrandører\produsenter som kan farge bilen?

Syns det er lattelig at selv små ting er vanskelig. Sies det var problemer med bremser og lys på de nye model 3 bilene som måte fikses.

Uansett er vel ikke farger det største problemet vil jeg tro. Bilselger kan ikke selge bilen hvis de ikke har dato når bilen kommer.

 

Hva ville du sagt hvis 1 måned levering hadde blitt til 12 måneder uten kompensasjon?

Det å lakkere en bil krever en del plass og logistikk på en produksjonslinje. En del av lakkeringen vil være lakkbad, en del vil være sprøyting. Og så har vi varmeherding osv. Forskjellige fargetyper og spesielt lakk med diverse effekter har forskjellige herdemetoder og tider.

 

Dette betyr gjerne at man ikke nødvendigvis kan produsere alle fargevalg om hverandre, og det tar tid og resurser å bytte.

 

Tesla er presset på tid, og de er presset på økonomi. Det viktigste for dem nå er ikke å levere et bredt fargekart, men et høyt volum.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tviler på at det er noen problemer med levering for Tesla Model 3 i Norge pga europeiske tilpasninger. De leverer allerede Model X og Model S i Norge, og Model 3 er basert på Model S, men med billigere produksjon og mindre finesser. Oransje blinklys bak tror jeg kun er software. Tipper at de har installert RGB-LED i lys som gjør at dette kun er en softwarejustering. Og mens vi snakker om software, det virker som at denne er tilsvarende i Model 3 som i Model S og Model X, men med funksjonstilpasninger. Ergo ikke store jobben å oppdatere. (Kan jo gjøres OTA mens du sover..)

 

Hva Tesla har gjort vet jeg ikke, men en RGB LED pære består av 3 stk ledere, en for hver farge, samt en felles til jord. Hver leder er da tilkblet en rød, grønn eller blå (RGB) diode alle som befinner seg inne i en enkelt kapsel, eller "pære".

 

Dette betyr i praksis en dyrere pære som må ha en mer komplisert strømforsyning, som så igjen må ha en programvare som styrer det hele.

 

Alternativt bruker de hvite dioder med farget glass. Jeg har ikke sjekket.

 

Men, poenget er at det overrasker meg mye om de har kostet på seg flerfarget LED til dette da fargene ikke skal endres etter produksjon. Det ville i så fall være om bilen hentes fra statene til Europa eller noe slikt. Skal aldri si aldri med Tesla så klart...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes strategien deres er noe merkelig. I stedet for å ta andeler i andre land (som tradisjonelt sett ikke engang har vært interessert i amerikansk hardplast) så prioriterer de å mette et amerikansk marked som kjøper biler uavhengig av om det er incentiver eller ei. Kanskje ikke samme nivå som i dag, men det reduserte salget der borte vil jo dekkes av europeiske sulteforede kjøpere.

 

Mtp at de kan produsere hele Norges estimerte forhåndssalg på to uker, så skulle en tro at de var interessert i å dytte ut biler i vårt marked litt raskere slik at de kommer inn på markedet før de europeiske konkurrentene. Klarer ikke helt å se at Tesla skal vekke samme begjær når de europeiske bilprodusentene klarer å levere tilsvarende biler fra 2019-2020 av. Det argumentet er da basert på tidligere nevnte argument om at amerikanske bilprodusenter aldri har stått høyt på ønskelistene i Europa. Ford er vel eneste unntak, siden det ansees som et tysk bilmerke i Europa.

 

Tror nok skattefradraget på 7500 usd er viktigere enn det du forstår. Også er Tesla i en periode med sterk vekst og er avhengig av "cash". Så da er det bedre å levere i sitt nabolag og få pengene inn i morgen, enn å sende biler på båt til Norge og få pengene på konto om 2 måneder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvilke airbags biler utstyres med bunner ut i kravene som de forskjellige sikkerhetsorganisasjonene stiller. Jeg skjønner det slik at i USA må man ha kne-airbags for å få full pott i testene, mens dette er ikke et krav i Europa. Når da kne-airbags har vist seg å være unødvendig i den faktiske krasjtestingen, så droppes de.

 

 

Hvis det er fortsatt slik som det var før så:

 

Europeiske airbags heter egentlig "supplemental retaining system - SRS" eller noe veldig liknende. De er SUPPLEMENTÆRE. Hovedbeskyttelsen ligger i sikkerhetsbeltet. I USA må airbaggen(e) ta det hele i en kollisjon.

 

Men som sagt så er det gammelt kunnskap som kan være utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å lakkere en bil krever en del plass og logistikk på en produksjonslinje. En del av lakkeringen vil være lakkbad, en del vil være sprøyting. Og så har vi varmeherding osv. Forskjellige fargetyper og spesielt lakk med diverse effekter har forskjellige herdemetoder og tider.

 

Dette betyr gjerne at man ikke nødvendigvis kan produsere alle fargevalg om hverandre, og det tar tid og resurser å bytte.

 

Tesla er presset på tid, og de er presset på økonomi. Det viktigste for dem nå er ikke å levere et bredt fargekart, men et høyt volum.

 

And  hundred years later, at the dawn of the electric automobil, history repeat it self :-)

 

Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

- Henry Ford (1909)

Endret av okhustad
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...