Gå til innhold

Tesla har nå produsert Model 3 nummer 100 000


Anbefalte innlegg

 

100.000 produsert og ennå ingen levert til Norge? Tesla vet virkelig å sette pris på et av de landene som har gjort suksessen deres mulig. Glad jeg kjøpte noe annet.

 

Det er nok historie. Vi er snart tilbake igjen til å være et bitteknøttlite marked i forhold til f.eks. USA, Kina og Russland. Tesla prioriterer logisk nok de markedene der de enklest kan selge flest biler.

Skal Tesla ha noen sjans til å bygge opp høy nok markedsandel i USA til å kunne kjempe med de store de neste 5-10 årene så er de nok nødt til å benytte sjansen nå. Så jeg skjønner de godt.

Hallo, dette er forklart andre plasser. Biler på båt 2-4 uker teller ikke som solgt, noe som er kritisk i oppstartsfasen av denne masseproduserte bilen.

 

I USA er salget prioritert hovedsaklig pga nærhet til kunden pluss skattefordelen som fases ut på tid. Tesla har dermed timet salget slik at de fikk flest mulig kvartaler å selge slik at flest mulig kunder fikk skattefordelen.

 

At Norge er og blir et lite marked har du helt rett i og det blir fantastisk når Norges "behov" kan dekkes på bare uker med produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis absolutt ingen peiling på hvordan dette foregår, hvis du tror Tesla kan velge å bare selge biler til Europa med en gang:

 

1) På en helt ny bil er risikoen for problemer høy - derfor er det viktig å starte med leveringer hvor serviceapparatet og spesielt reservedeler er raskt og enkelt tilgjengeglig (av samme grunn ble de aller første bilene kun solgt til kunder helt i nærheten av fabrikk).

2) USA tilbyr skattefradrag på $7500 ut året for kjøpere av Tesla - så det ville jo vært fullstendig tullete om de ikke forsøkte å pumpe ut så mange biler her som mulig før det skattefradraget kuttes.

3) Alt fokus er nå på å gjøre produksjonen så enkel så mulig. Biler i andre land f.eks. i Europa, må ha mange modifikasjoner, som gjør produksjonen vesentlig mer kompleks.

4) I tillegg til dette kreves latterlige mengder godkjenninger, sertifiseringer etc før de kan selge i andre land.

 

Så nei, det finnes overhode ingenting rart med denne strategien.

 

I tillegg kommer opplæring og kapasitetsøkning i serviceorganisasjon etc. Tvert i mot hadde det vært fryktelig rart hvis Tesla ikke hadde gjort som de gjør nå. De er presset på økonomi og er nødt til å tenke hvor de får mest mulig kostnadseffektivt salg.

 

Mange har lett for å glemme at Tesla fremdeles er en liten bilprodusent med en minimal organisasjon og økonomi sammenlignet med de etablerte bilprodusentene som bare trenger å sende en passende andel 'gamle' ansatte verden rundt på kurs og ommøblere litt på delelageret når de slipper en ny modell. Rutiner for å tilpasse biler, deler og dokumentasjon til de aktuelle land og språk har de store selvfølgelig på plass, dette gjør de noen ganger i året allerede.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettelse: Forurensingen blir HØYERE.

 

Jeg snakket også om PERSONBILmarkedet.. Der er det sagt fra alle de største at de IKKE kommer til å slutte med diesel og bensin.

 

Hva lille Norge gjør har ekstremt lite å si for verdensmarkedet

 

Mye fantasi hos deg.

Du har litt å lese deg opp på ser jeg

 

Finn gjerne noe som tilsier det. Det er umulig. Om man bruker mer energi på å produsere nok bensin til å kjøre en mil med vanlig bil enn en elektrisk bil bruker på å kjøre en mil, samtidig som en vanlig bil i tillegg forurenser når den kjører denne mila, hvordan i all veden mener du at en elektrisk bil skal kunne forurense mer? Selv om man kalkulerer inn batteriproduksjon og et per i dag større fotavtrykk i produksjon av batterier, så vil man i løpet av bilens levetid komme langt bedre ut med elektrisk. Og, de har allerede forbedret eksisterende batteriproduksjon både gjennom prosesser og valg av nye materialer. I tillegg står det en del ny batteriteknologi og banker på dørene som ikke bare skal gi fordeler med rekkevidde, men også i forhold til produksjon og forurensning, samtidig som man i så stor grad som mulig forsøker å unngå sjeldne mineraler etc.

 

Hva lille Norge gjør har isolert sett lite å si, men det har hatt en stor betydning like så. For det første har det vært med på å sette elektriske biler på dagsorden. Andre lande ser på Norge, og spesielt viktig er dette i forhold til Tyskland. Tysk politikk vil ha enorm innvirkning på utviklingen av en veldig stor andel av bilparken, og det gjelder også Frankrike. I Norge diskuterer man forbud mot salg av rene ICE biler allerede innen 2025. I Sverige og Skottland 2032. England, 2040. Tyskland og Merkel er naturligvis mer tilbakeholdne ganske enkelt fordi de ikke ønsker å skade økonomien til de store nasjonale selskapene, men selv der har flere byer startet prosesser som går mot en eller form for forbud, enten mot ICE biler eller biler generelt. Dette må bilprodusentene uansett ta innover seg.

 

Lille Norge, vi som er så glade i elektriske biler, kjøpesterke individer med høye avgifter på tradisjonelle biler. Et lite generelt, men like fullt et relativt stort marked for elektriske biler har vist seg å være et ypperlig sted å starte tilpasningen bilprodusentene må gjøre. Her kan de få valuta for den innledende investeringen det medfører å fase inn elektriske biler i produksjonen. Dette er også grunnen til at Norge er det landet som får enkelte av disse bilene aller først. Så Norge har veldig mye å si for verdensmarkedet på sikt, selv om vår bilpark totalt sett er liten er vi store nok til at innledende produksjon av elektriske biler har et marked.

 

Igjen, jeg har aldri sagt at alle de største kommer til å slutte med bensin og diesel, i alle fall ikke med det første. Jeg har sagt at enkelte vil slutte med bensin og diesel. Så får du vurdere hvorvidt de regnes blant de største eller ikke. Volvo har eksempelvis gått ut og sagt at de ikke kommer til å utvikle nye modeller basert på rene forbrenningsmotorer etter 2019. Og dette vil ganske enkelt tvinge seg fram hos de andre også. For det første er det et stort fokus på miljø, og spesielt lokale utslipp. For det andre er elektriske biler langt mindre kompliserte ut over selve batteriene, og der har man gjort enorme fremskritt de siste ti årene, spesielt på produksjonskapasitet og pris.

 

Og, når prisen faller blir det å forsvare videre produksjon av ICE veldig vanskelig uavhengig av hva man selv måtte mene. Continental som produserer systemer for rensing av eksos for VW, Daimler, BMW osv som har mye med disse og gjøre har uttalt at de anslår at det mest sannsynlig ikke vil utvikles nye motorer etter ca 2023 ganske fordi det ikke vil kunne forsvares økonomisk.

 

For man må jo spørre seg, hvorfor skal man fortsette å produsere ICE motorer for personbilmarkedet? Elbilen bedre å kjøre, lettere å bruke i forbindelse med automasjon og selvkjøring, langt mindre komplisert å produsere og etter hvert billigere, har nå en rekkevidde som er innenfor behovet til de aller fleste, selv på vinter, har langt mindre vedlikehold osv osv osv. På toppen av at det er tøft, vi har fått elektriske drømmebiler, og det kommer folkelige biler man har råd til.

 

Elektriske biler er ved å falle inn i kategorien disruptive technology. Jeg tror 2030 - 2040 er mer realistiske tall, men jeg blir ikke overrasket om det skjer allerede før 2025. Det kommer et stort utvalg elektriske biler de neste fire årene, og mottakelsen av disse vil avgjøre hastigheten.

 

Jeg vet ikke hvem som fantaserer, men jeg har faktisk en del lesing bak mine meninger ut over å påstå at andre fantaserer og henvise til "de store har sagt"...

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får rabatt ved levering. Så om du får den levert i Q3 eller Q4 så får du rabatt. Alle som får levert etter nyttår får ikke. Når du har bestilt bilen har ingen betydning.

Då blir det endå større incentiv for Tesla å få flest mogleg bilar levert i USA i år. Forstår godt at Norge med europeiske standarder ikkje blir prioritert då.
Lenke til kommentar

Du får rabatt ved levering. Så om du får den levert i Q3 eller Q4 så får du rabatt. Alle som får levert etter nyttår får ikke. Når du har bestilt bilen har ingen betydning.

Nei, de som har tilstrekkelig skattbar inntekt kan kreve skatteinsentivet som et fradrag på neste skattemelding. Det er ikke noen rabatt som Tesla er egentlig involvert i på noen som helst måte, utover å levere biler til lovet tidspunkt.

 

De som får bilen i år kan kreve $7500 tilbake på skatten. De som får bilen første halvdel av 2019 kan kreve $3750 tilbake på skatten, og de som får bilen siste halvdel av 2019 kan kreve $1875 tilbake på skatten.

 

(Bilen må også være kjøpt med den hensikt å beholde/bruke den selv.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Nei?

Jo. Selv på kullkraft er elbiler renere:

 

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

 

Har lest det samme som han nevner.

+ endel andre feil. Tesla har vært plaget med ganske mye i produksjonen generelt

Ikke ganske mye nei. Tvert imot. Og jo lenger de har kommet i produksjonen, desto bedre har det blitt.

Lenke til kommentar

Nei, de som har tilstrekkelig skattbar inntekt kan kreve skatteinsentivet som et fradrag på neste skattemelding. Det er ikke noen rabatt som Tesla er egentlig involvert i på noen som helst måte, utover å levere biler til lovet tidspunkt.

 

De som får bilen i år kan kreve $7500 tilbake på skatten. De som får bilen første halvdel av 2019 kan kreve $3750 tilbake på skatten, og de som får bilen siste halvdel av 2019 kan kreve $1875 tilbake på skatten.

 

(Bilen må også være kjøpt med den hensikt å beholde/bruke den selv.)

Jeg ser ikke hvordan dette er noe annet enn det jeg skriver? Bortsett fra at du visstnok får en redusert rabatt og at det ikke går fra 7500 USD til 0 USD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sa man fikk rabatt ved levering. Man får ikke rabatt ved levering.

Ja altså ikke at Tesla kom med 7500 USD i kontant fra USA. Det jeg mente med det var at rabatten du får får du ved levering, altså når du får den levert kan du gå til USA og få skatterabatt. Og det er basert på når du får den levert, ikke når du bestilte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...