Gå til innhold

Nå skal frivillige Tesla-eiere hjelpe forhandlerne få unna nye biler


Anbefalte innlegg

Fordelene er enda der, fjernes alt av fordelene slik som eks. full betaling av bompenger. Så forsvinner el-bilene også. Alle de el-bil eiere jeg kjenner kjøpte el-bil for å slippe unna avgifter. Så du får deg en overraskelse på salget av el-bilene når disse fordelene forsvinner.

Fordelene vil nok ikke forsvinne. Halv bompengesats for elbiler fungerer helt fint. Det som tidligere var f.eks 30 kroner for fossilbil og 0 kr for elbil blir til 60 kroner for fossilbil og 30 kroner for elbil. I kroner og øre sparer man da like mye som før med elbil.

 

Og f.eks fritak for engangsavgift er i all hovedsak ubetydelig for elbiler, ettersom det er hovedfokus på CO2 og NOX, der elbilene har null utslipp. Fjerner man fritaket så blir altså elbilene ikke nevneverdig mer avgiftsbelagt. Kanskje på sikt vil det være behov for å øke engangsavgiften på elbiler, men så lenge fossilbilene avgiftsbelegges mye hardere kan den relative konkurransefordelen beholdes.

 

MVA-fritaket er kanskje det som har størst betydning, der fjerningen vil føles på salget. Men heldigvis er prisene på attraktive langtrekkende elbiler på vei ned. Fases mva-fritaket ut litt gradvis, så trenger ikke fjerningen av mva-fritaket ha stor betydning.

 

Jeg tror kanskje ikke vi vil helt klare å få til null salg av fossilbiler i 2025, men salget av fossilbiler er neppe særlig over 10-20% i 2025. Og så null i 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordelene er enda der, fjernes alt av fordelene slik som eks. full betaling av bompenger. Så forsvinner el-bilene også. Alle de el-bil eiere jeg kjenner kjøpte el-bil for å slippe unna avgifter. Så du får deg en overraskelse på salget av el-bilene når disse fordelene forsvinner.

Fordelene vil nok ikke forsvinne. Halv bompengesats for elbiler fungerer helt fint. Det som tidligere var f.eks 30 kroner for fossilbil og 0 kr for elbil blir til 60 kroner for fossilbil og 30 kroner for elbil. I kroner og øre sparer man da like mye som før med elbil.

 

Og f.eks fritak for engangsavgift er i all hovedsak ubetydelig for elbiler, ettersom det er hovedfokus på CO2 og NOX, der elbilene har null utslipp. Fjerner man fritaket så blir altså elbilene ikke nevneverdig mer avgiftsbelagt. Kanskje på sikt vil det være behov for å øke engangsavgiften på elbiler, men så lenge fossilbilene avgiftsbelegges mye hardere kan den relative konkurransefordelen beholdes.

 

MVA-fritaket er kanskje det som har størst betydning, der fjerningen vil føles på salget. Men heldigvis er prisene på attraktive langtrekkende elbiler på vei ned. Fases mva-fritaket ut litt gradvis, så trenger ikke fjerningen av mva-fritaket ha stor betydning.

 

Jeg tror kanskje ikke vi vil helt klare å få til null salg av fossilbiler i 2025, men salget av fossilbiler er neppe særlig over 10-20% i 2025. Og så null i 2030.

Så du trur Den Norske Stat sitter å ser på at de taper penger? Selvfølgelig fjernes fordelene, hvem ellers skal betale for nye veier? Så hvis man trur noe annet så er man veldig naiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle biler som selges er elektriske. Da vil det jo ikke være elbilfordeler, det sier seg selv. De må jo ha fordel i forhold til noe annet. Om det ikke er noe annet.... Og hva gjør vi med statsbudsjettet om folk ikke betaler avgifter på bil lengre? Vi har rundt 100% i skatt og avgift på nybiler. Om elbiler ikke skal ha det, så har vi et hull i statsbudsjettet. Så å si at elbiler aldri vil få disse avgiftene tilbake er urealistisk. Om de ikke gjør så må de ta inn pengene andre steder. Eller bruke mindre penger på vei ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du trur Den Norske Stat sitter å ser på at de taper penger? Selvfølgelig fjernes fordelene, hvem ellers skal betale for nye veier? Så hvis man trur noe annet så er man veldig naiv.

Fordeler er alltid relative. Flaskevann har en relativ avgiftsfordel i forhold til sprit. Tyggegummi har en relativ avgiftsfordel i forhold til snus. Elbiler har en relativ avgiftsfordel i forhold til fossilbiler.

 

Så lenge den relative avgiftsfordelen opprettholdes kan fossilbilene fases ut samtidig med at staten får inn pengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle biler som selges er elektriske. Da vil det jo ikke være elbilfordeler, det sier seg selv. De må jo ha fordel i forhold til noe annet. Om det ikke er noe annet.... Og hva gjør vi med statsbudsjettet om folk ikke betaler avgifter på bil lengre? Vi har rundt 100% i skatt og avgift på nybiler. Om elbiler ikke skal ha det, så har vi et hull i statsbudsjettet. Så å si at elbiler aldri vil få disse avgiftene tilbake er urealistisk. Om de ikke gjør så må de ta inn pengene andre steder. Eller bruke mindre penger på vei ol.

Greit nok at fordelene vil på et eller annet tidspunkt gjelde alle biler som er lovlig å selge, og man kan dermed si at fordelene er "borte", men dagen før fossilbilsalget gjøres ulovlig, så kan situasjonen være slik at elbiler har 100% avgifter, og fossilbiler har 500% avgifter. Da har fortsatt elbilene store fordeler avgiftsmessig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å spamme tråder med irrelevant oppgulp som du kommer med her? Det er ikke relevant for trådens tema, og er bare ment for å trolle og spre hat mot Tesla og Musk.

 

Det er så relevant som det kan bli. Tråden handler om Teslas manglende evne til å få levert ut biler og det jeg nevnte var Musks tiltak for å kvitte seg med én av flaskehalsene. At det å begynne å produsere bil-trailere selv er et ufattelig dumt og latterlig forslag, er ikke min feil.

 

Apropos relevans, så synes jeg ikke dine hakk-i-plata krakilske personangrep hver gang du møter litt uenighet er spesielt konstruktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda en toppleder som har fått nok av å jobba i Tesla. Toppledere slutter jo ukentlig i Tesla nå. Vanskelig å få noe skikkelig organisert om sjefene byttes ut hele tiden.

"Bytte ut" er vel ikke helt presist siden de ikke får erstattet disse stillingene annet enn å internt promotere de som ennå ikke har sluttet. Når HR-sjefen gikk så fikk en annen fyr denne rollen slik at han fikk tittelen Sjef for Infrastruktur og Personal. Det blir nok flere slike nødløsninger etter hvert. Tesla blir snart et sted hvor man kan gjøre store steg i karrieren bare ved å holde ut og sitte stille i båten.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...