Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiloperatører, hvor blir det av nyhetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper det snart skjer noe hos operatørene. 500 MB/1 GB som minste kvote hos alle sammen er for lite. Har selv 6 GB i mitt abonnement med trilling sim. Kvoten flyr raskt når vi skal lytte på nettradio i bilen, kid skal se film på nettbrettet ved lengre bilturer og til slutt bruker jeg mobildata med pc på skolen. Og ellers må jeg være gnien på bruken. Alt koster meg 374,-/mnd hos komplett mobil. Det er en drøy sum syns jeg.

Lenke til kommentar

Jeg håper det snart skjer noe hos operatørene. 500 MB/1 GB som minste kvote hos alle sammen er for lite. Har selv 6 GB i mitt abonnement med trilling sim. Kvoten flyr raskt når vi skal lytte på nettradio i bilen, kid skal se film på nettbrettet ved lengre bilturer og til slutt bruker jeg mobildata med pc på skolen. Og ellers må jeg være gnien på bruken. Alt koster meg 374,-/mnd hos komplett mobil. Det er en drøy sum syns jeg.

 

Har telipol 12 GB betaler 300 I mnd

Lenke til kommentar

Koster ikke leverantoerer mere å gi fri surf i LTE en det koster å gi fri surfi i fiber eller dsl.

 

Netteier som tar alt for mye betalt hvis dem taper penger ved 11-12gb.

 

Så du har innsideinformasjon om hva drifts- og investeringsutgifene er på mobilnettet opp mot fibernettet? Er det det du hinter til?

 

ER det like billig å drifte mobilnettet?

Lenke til kommentar

Greit at Norge er verdens beste land og bo i, men herregud de vet og ta seg godt betalt.

La oss ta en tur over til Danmark

 

Her får vi mobilt brebånd med 300gb data til 199 kr (dog danske kr) i måneden

post-209627-0-32140900-1537692535_thumb.png

 

La oss hva telia i norge leverer, 849 kr for 200gb...

post-209627-0-78985400-1537692573_thumb.png

 

Hva med mobilabbo i danmark fra Telia? Fri data 249 i måneden? ja takk

post-209627-0-08842000-1537692611_thumb.png

Endret av henrikrox
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er ikke prisen i Norge unaturlig høy...

En tilnærming til svenske og danske priser ville vel vært naturlig??

 

Danmark skiller seg litt ut siden landet er så flatt og konsentrert så at de er billigere er greit siden signalene ikke blokkeres av fjell hele tiden. At finland og sverige fortsatt er så mye billigere er mer verdt betenkning.

 

Hjelper ikke at telenor bare fokuserer på at de skal ha verdens raskeste mobilnett istedenfor å øke datapakken. Ser de selger 1gb til 249kr som jo er latterlig. I finland får du fri bruk på data til nesten samme pris.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Da jeg var ungdom betalte jeg over tusen kroner i måneden for mobilabonnement. Da hadde vi ikke mobildata.

 

Folk i familien betaler fortsatt over tusen kroner i måneden for mobildata selv om de sitter hjemme i wifien sin rekkevidde fordi uansett hvor mange ganger jeg prøver å forklare det så fatter de ikke forskjellen på 4G og wifi.

 

Snakket med en innvandrer på jobb her en dag også, han påstod hardnakket at han ikke hadde mobildata, men viber bruker han også når han ikke har wifi, Så da så... Noen er bare ikke klar over noe som helst. Er glad jeg ikke er NPC lenger men er våknet opp. :p

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man kun trenger 10GB, er det vel mulig å bruke et dansk, finsk eller svensk abonnement ?

Da kunne man fått det til ca 200 kroner.

Hvis man registrerer en virksomhet i Danmark, kan man få et CVR nummer, som burde kunne brukes som identifikasjon for å få mobil abbo.

Er det noen på forumet som kunne tatt på seg jobben med å registrere en "VirksomHed Til Allmen Glæde og Nydelse Af Bayer" så vil jeg gjerne bli ansatt der :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke prisen i Norge unaturlig høy...

En tilnærming til svenske og danske priser ville vel vært naturlig??

 

Jo, prisen er ca det dobbelte. Og unnskyldningene om at det er så dyrt å drifte nettet i Norge kan man bare drite i, for her er det prissamarbeid som gjelder. Telenor soper jo inn penger, og en del av disse betales ut til aksjonærene i form av utbytte.

Utbytte i 2016 var 7.8 kroner pr aksje, og staten eier ca halvparten av aksjene, noe som er ca 800 millioner aksjer ? dvs ca 6 milliarder i inntekter for staten. (tok dette i hue, correct me if i am wrong)

Argumenter med Vimpelcom kjøper jeg ikke, da jeg ikke støtter Statens utdeling av midler til norske oligarker, gjennom Statoil og Telenors utenlandsinvesteringer.

Siden Telenor også eier Canal Digital og Staten driver NRK som krever inn lisens, kan man forstå at det er lite politisk initiativ til å senke prisene :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle mobiloperatørane er like idiotiske som om straumselskapa hadde abbonemang der du måtte velje energiforbruket på førehand og betale pakkepris for det kvar månad, og viss du oversteig forbruket vart effekten i huset automatisk redusert til 64 watt.

 

Snart på tide at mobiloperatørane ryddar opp i dette idiotiske systemet og tilby berre eit abonnement som passar for alle med fornuftig fakturering etter forbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er ikke prisen i Norge unaturlig høy...

En tilnærming til svenske og danske priser ville vel vært naturlig??

 

Danmark skiller seg litt ut siden landet er så flatt og konsentrert så at de er billigere er greit siden signalene ikke blokkeres av fjell hele tiden. At finland og sverige fortsatt er så mye billigere er mer verdt betenkning.

 

Hjelper ikke at telenor bare fokuserer på at de skal ha verdens raskeste mobilnett istedenfor å øke datapakken. Ser de selger 1gb til 249kr som jo er latterlig. I finland får du fri bruk på data til nesten samme pris.

Dette stemmer veldig godt. Danmark er ikke noe poeng å sammenligne oss med; det er flatt, og mobiloperatørene tjener ikke penger. De konkurrerer om å tjene noen få øre pr. kunde, og som ett resultat, er det elendig dekning, selv i storbyer. Er du ute på landet, kan du stort sett, se langt etter 4G - i enkelte områder selv 2G.

 

Norge har latterlig mange basestasjoner. Når jeg jobbet i dekningsavdelingen til Telenor for ett par år siden, hadde Telenor mellom 6-7,000 basestasjoner hvis jeg husker riktig. Det er dobbelt så mye som Sverige, og mange av disse står i gokk, langt inne i fjorder og dekker områder med 2-5 bygninger og kostet Telenor 1,5M i innstalasjon, DERSOM strøm og fiber var lett tilgjengelig. Dersom det IKKE var det, kan du lett dobble eller tredoble den kostnaden. Det er penger som disse 2-5 byggene, med 2-3 abonnenter hver, *aldri* kommer til å kunne tjene inn, det må dessverre dekkes av resten av kundene.

 

Når vi sammenligner mobilnett og DSL/fiber så er det ett par ting å tenke på. Fiber (og DSL) har MYE høyere båndbredde tilgjengelig enn det en mobilmast har. JA du kan kjøre en speedtest å få 300mbit på mobilen din, men poenget er at gjennomsnittstrafikken er myyye lavere da det er svært få som bruker så mye trafikk. Men dersom alle kundene satt å brukte 300mbit, ville mobilnettet gått nedenom å hjem dessverre.

 

Når det er sagt - Telenor Norge har ett sinnsykt overskudd, selv _etter_ roaming inntektene er fjernet, så det er absolutt kjempe rom for å redusere priser.

 

Snakket med en kontakt jeg har i Telia for en stund siden, som sier at ting kommer til å skje i løpet neste år, med "databuckets" for bedrifter. Bedriften kjøper en "bøtte" med data, på f.eks. 1TB (ja, en TB), og så spiller det ingen rolle hva hver enkelt bruker i bedriften, de trekker alle fra bøtten på 1TB.

 

Flere storkunder har dette allerede med storkundeavtaler, men nå kommer det etterhvert til små- og mellomstore bedrifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle mobiloperatørane er like idiotiske som om straumselskapa hadde abbonemang der du måtte velje energiforbruket på førehand og betale pakkepris for det kvar månad, og viss du oversteig forbruket vart effekten i huset automatisk redusert til 64 watt.

 

Snart på tide at mobiloperatørane ryddar opp i dette idiotiske systemet og tilby berre eit abonnement som passar for alle med fornuftig fakturering etter forbruk.

 

Forbruket av strøm blir nå avlest direkte i de tusen hjem, og mange jeg kjenner har fått betydelig økt strømregning på grunn av målerene. 

Jeg spår at det snart vil bli differensiert prising slik at alle må begynne å sette elbilen på lading til ukurante tider, eller la vaskemaskina gå om natten.

Det vil også bli behov for en form for "nabovarsel", slik at du setter på vaskemaskinen klokken 02:00, Hansen klokken 03:00 og studentkollektivet klokken 04:00. 

Ellers vil jo prisene stige om natta også.

Gleder meg til å få redusert søvnkvalitet og ligge og hoppe i senga, fordi sentrifugeringen starter 03:59

Endret av Karamell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor er bare opptatt av å ha så lave kvoter som mulig, dette opprettholder deres ønake om et raskt nett som følge av lav trafikk (lite kunder og minimums kvote)

Chili er som manna fra himmelen for oss som ønsker oss frihet i telefon hverdagen, har hatt abb. siden 1 juni og aldri har jeg vært mer fornøyd. Forbruket har ligget på alt fra 100 til 300 GB pr mnd, uten at jeg har hørt et pip fra Chili, til alt overmål strukket strikken med en nedlasting av et spill på 40GB. For meg er det forunderlig å høre noen si de er Telenor kunde, og får jeg de med på en speedtest så vinner de på hastighet (de gangene de ikke har brukt opp kvota si under testen da :-p)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge har latterlig mange basestasjoner. Når jeg jobbet i dekningsavdelingen til Telenor for ett par år siden, hadde Telenor mellom 6-7,000 basestasjoner hvis jeg husker riktig. Det er dobbelt så mye som Sverige, og mange av disse står i gokk, langt inne i fjorder og dekker områder med 2-5 bygninger og kostet Telenor 1,5M i innstalasjon, DERSOM strøm og fiber var lett tilgjengelig. Dersom det IKKE var det, kan du lett dobble eller tredoble den kostnaden. Det er penger som disse 2-5 byggene, med 2-3 abonnenter hver, *aldri* kommer til å kunne tjene inn, det må dessverre dekkes av resten av kundene.

 

Når vi sammenligner mobilnett og DSL/fiber så er det ett par ting å tenke på. Fiber (og DSL) har MYE høyere båndbredde tilgjengelig enn det en mobilmast har. JA du kan kjøre en speedtest å få 300mbit på mobilen din, men poenget er at gjennomsnittstrafikken er myyye lavere da det er svært få som bruker så mye trafikk. Men dersom alle kundene satt å brukte 300mbit, ville mobilnettet gått nedenom å hjem dessverre.

 

Fant denne:

– Telenor rapporterte at de i dag har omtrent 8 000 basestasjoner totalt i Norge. Det er flere enn hva Telia har, men begge selskapene dekker 99 prosent av befolkningen i Norge. Sammenliknet er et typisk mobilnett i Sverige 12 000 til 14 000 basestasjoner, og i Sverige er det fire nasjonale nett. Et typisk mobilnett i Finland har mellom 7 000 til 10 000 basestasjoner.

 

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med-mobildata-til-under-250-kroner-i-maneden/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at Danske Telia også har fri data i Norden. Hva med å kjøpe "hytteabonnement" i Danmark. Tenker at det blir litt tungvint om alle man kjenner i Norge skulle måtte skrive prefiks foran nummeret når dem ringe (jada de kan lagre nummeret), men hvis det er fri data for 249 kr... Jeg tipper at her til lands vil Telenor og Telia klare å bombe Chilimobil tilbake til steinalderen der Telenor og Telia opererer i Norge i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...