Gå til innhold

-Saddam Hussein fortjener å dø


pgdx

Anbefalte innlegg

Henrettelse er bare ikke holdbart. Man har en fange som man

ikke behøver forsvare seg mot med våpen (som i krig).

 

De som får den største belastningen på sine skuldre ved en

henrettelse er de som får ordre om å gjøre det. Er det noen her som kunne tenke

seg å være "bødler" hvis vi hadde dødstraff i norge..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Livsvarig er mye verre enn å bare dø med en gang da. Hvis han ikke får lov til å gjøre noen hobbyer eller lese en eneste bok i resten av livet, bare se inn i en vegg i 40 år, så har man lyst til å dø etterhvert.

Eller hva med å dra den helt ut som Jokke ønsker? 2*2m celler med 2000Watts lyspærar i taket som lyser døgnet rundt?

 

Det du tenker på er igjen hevn, blodhevn. Noe jeg trodde moderne mennesker ikke forfektet. Det er tydeligvis enkelte som tror at innsatte har det kjempefint, siden de får gå på skole, bedrive hobbyer etc. Det er feil. Det værste med fengselsoppholdet er frihetsberøvelsen.

Lenke til kommentar

Som Bush sa (wow jeg er enig med mannen for en gangs skyld), la irakerne bestemme hva som skal skje med Saddam.

 

Hvorfor skal det verdenssamfunnet plutselig bry seg NÅ om en mann blir drept? Hvor var alle dere når det ble drept folk FØR krigen?

 

Det er ikke *vi* som skal dømme Saddam til døden, vi skal bare snu ryggen til slik vi gjør med nesten alt det andre gale som skjer i verden.

 

Om noen lurer så er jeg imot dødsstraff, men denne saken er ikke så mye verd å kjempe for. Saddam *er* skyldig, det kan vi ikke si om alle andre som blir dømt til døden

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det verdenssamfunnet plutselig bry seg NÅ om en mann blir drept? Hvor var alle dere når det ble drept folk FØR krigen?

:yes:

 

Ganske pussig at så mange er opptatt av denne mannens ve og velvære når man tenker på hva han har gjort.

 

Hadde det f.eks. vært russere eller franskmenn som hadde tatt ham hadde diskusjonen stoppet før den begynte, men siden det er "the bad americans" så er plutselig "alle" engasjert.

Lenke til kommentar

Eg mener det at å gi dødstraff ikke er noe bedre enn å morde....

Alle har rett til livet, uansett!

 

MEN! Eg forstår GODT at irakere(shia/sunni/)/kurdere mener at man skal drepe og torturere ham...

 

 

"Med ondt skal ondt fordrives..."

men det funker ikke i praksis! Hat avler hat!

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på hva som gir størst symboleffekt til det irakiske samfunnet over tid.

 

Vi må huske at det ikke bare er Saddam det dreier seg om, de har en hel kortstokk av toppfolk, pluss en drøss med folk under der. Alle som faktisk utførte ordrene om tortur, gassing, "forsvinninger", hele undertrykkelsesapparatet.

 

Scenario A : En ny start , rettssaker, henrettelser i månedsvis. Rent bortsett fra at dette vil være en blodig innledning på en ny æra som skal kjennetegnes av demokrati og respekt for individer og opposisjon, vil det heller ikke være noen representanter igjen å hate eller fordømme eller å bruke som eksempler på ondskap.

 

Scenario B : En ny start , rettssaker , de skyldige sperres inne for livstid. Bortsett fra at dette er vil være ublodig og kanskje ikke tilfredsstille den umiddelbare hevntørst, vil regimets menn dø ut en etter en - notiser i avisene - det vil være en stadig påminnelse. Man kan betrakte fangene der de grånes og og vandrer rundt i luftegården - lute i ryggen og fratatt fordums regalier - ikke så tøffe nå nei. Sånn kan det gå unger, husk det.

 

Jeg husker det gjorde inntrykk å se bilder og TV snutter av tyske krigsforbryterfanger og vite at vedkommende var i live og satt der i fengselet, helt ensom og så til de grader i en annen situasjon enn da de var ved makten.

 

Quisling derimot - hvem var det ? Et engelsk ord for forræder. Et bilde i ei bok.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt i mot dødsstraff. Men jeg kan forstå at folk andre steder i andre situasjoner har et annet syn enn meg. Jeg blir ikke overrasket og ikke gråter jeg bitre tårer om Saddam et co dømmes til døden. Men jeg tror det ikke er det beste skritt Irak kan ta. Men Irakerne må velge sin egen fremtid - det er opp til dem.

 

Det dør så mange mennesker hver dag av så mange årsaker. Dødsstraff er en veldig tydelig og markert handling, men det er mange dødsfall som i like stor grad er menneskeforskyldt, enten overlagt eller med bortimot kriminell uaktsomhet gjennom systemfeil, politikk, handel osv. En del av disse potensielle dødsfall fortjener kanskje større oppmerksomhet og engasjement enn det Saddam Hussein kanskje står overfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...