Gå til innhold

-Saddam Hussein fortjener å dø


pgdx

Anbefalte innlegg

Hvorfor? Hvorfor fortjener Saddam en rettferdig rettsak? Var han en mann som gladelig delte ut rettferdighet, en mann som viste nåde, en mann som aldri dømte noen på forhånd, en mann full av tilgivelse?

 

Som man sår høster mann.

 

 

des,OUT!

Tyver fortjener en rettferdig rettergang.

Mordere fortjener en rettferdig rettergang.

Grusomme diktatorer like så. Ellers er vi ikke det spor bedre enn ham.

Hvor sivilisert et samfunn er ser man av hvordan det behandler sine fiender...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må vi også huske på at Bush er den guvernør som har sendt flest mennesker i døden, ved hjelp av dødsstraff... i Texas.

 

På de punktene er USA fremdeles i middealderen å regne.

Unnskyld meg.. Men, mener du at man tilhører 'middelalderen' hvis man er *for* dødsstraff?

Ja, det mener jeg! My point exactly.

Lenke til kommentar
Og dit syn tilhører steinalderen. Vi må stattuere eksempler!

Det å statuere eksempeler, for ikke å snakke om dødstraff, tilhører faktisk middelalderen. Tro det eller ei. I steinalderen fantes det ikke noe politisk system så vidt jeg vet. Det avr ihvertfall nokså enkelt:

 

Mann -> Jakte

Kvinne -> Passe unger og føde

 

Og sammenhengen mellom dette og venstrevridde syn på dødsstraff er?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Ja, slikt skulle det vært! Kvinnen burde få lov til å være hjemme!

Og det får de ikke i dag?

Mange kvinner tvinges ut i jobb. Men det er klart det er fint med likestilling og slikt, men jeg synes at mange kvinner med mange barn med fordel kunne ha fått mer penger av staten for å være hjemme å drive barneoppdragelse. Men jeg vet ike om jeg av prinsipp er imot kontantstøtten...

Lenke til kommentar
Nå må vi også huske på at Bush er den guvernør som har sendt flest mennesker i døden, ved hjelp av dødsstraff... i Texas.

 

På de punktene er USA fremdeles i middealderen å regne.

Unnskyld meg.. Men, mener du at man tilhører 'middelalderen' hvis man er *for* dødsstraff?

Ja, det mener jeg! My point exactly.

..det får du mene som du vil om..

 

Jeg er nå for dødsstraff, -for alt det er verdt.. Og, tro meg; det er Ikke 'middelalder-mentalitet' ..

Lenke til kommentar
Nå må vi også huske på at Bush er den guvernør som har sendt flest mennesker i døden, ved hjelp av dødsstraff... i Texas.

 

På de punktene er USA fremdeles i middealderen å regne.

Unnskyld meg.. Men, mener du at man tilhører 'middelalderen' hvis man er *for* dødsstraff?

Ja, det mener jeg! My point exactly.

..det får du mene som du vil om..

 

Jeg er nå for dødsstraff, -for alt det er verdt.. Og, tro meg; det er Ikke 'middelalder-mentalitet' ..

Javel, da burde du kanskje underbygge påstandene dine med argumenter. Hvorfor er det ikke middelalder-mentalitet fra statens side å henrette et menneske? Man har gjort det i seinere tid også - tenk bare under den franske revolusjon, men verden er forhåpentligvis kommet litt lenger nå - selvom det tidvis ikke virker sånn. :)

 

Hvorfor er du for dødsstraff - var det noe du sånn pluttselig ble?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Javel, da burde du kanskje underbygge påstandene dine med argumenter. Hvorfor er det ikke middelalder-mentalitet fra statens side å henrette et menneske? Man har gjort det i seinere tid også - tenk bare under den franske revolusjon, men verden er forhåpentligvis kommet litt lenger nå - selvom det tidvis ikke virker sånn.

Hvorfor er du for dødsstraff - var det noe du sånn pluttselig ble?

 

 

..det er nesten så jeg vil begynne å spørre deg først, som først kom med påstanden om at det er middelalder-mentalitet å henrette et menneske, om hvorfor Du betegner handlingen som "utdatert".

 

Det hele bunner vel ut i det menneskesyn vi innehar.

 

Selv er jeg av den mening at "slemme lovbrytere" ikke for enhver pris skal beskyttes med dyre advokater som kan å tolke loven dithen de vil, og finne store smutthull. Det er altfor mange som bare går fri, og/eller slipper for lett unna.

 

Også er jeg av den mening at dagens straffer er altfor lave; vel og merke de av større lovbrudd. Synes dog at diverse andre straffer er for strenge, men det gjelder de små/lavere lovbrudd.

 

Jeg synes dødsstraff burde vært høyeste straff, i stedet for 21år (ute etter 3/4 av tiden).. Hvis du er ute etter "hvordan vi kan tillate oss å henrette et menneske", så kan jeg ikke svare deg bedre på det, per nå, annet enn å si at det er den straffen visse forbrytere fortjener, og jeg har ingen moralske betenkligheter med å straffe et menneske på den måten. Det vil også tjene som avskrekkelse for andre forbrytere; det er, som sagt, altfor milde straffer. Jeg er ikke av den mening at mennesket for enhver pris ikke skal krenkes; mennesket er ikke hellig. Mennesket skal tas vare på, men ikke for hver en pris.

 

Eksemelvis de to som (snik)skjøt "drive-by" i USA for et år siden, og drepte 17 (eller noe) personer, Viggo Johansen & CO, "Blind Vold/Mord" (les GateGjeng-opprør ol. i Oslo), har jeg ikke betenkligheter med å gi Dødsstraff.

 

Som sagt tidligere, menneskesynet vårt er det som skiller våre meninger fra start av. Er som sagt av den mening at det finnes en grense hva et menneske kan tillate seg.

 

Langtidsonere har det ikke akkurat ille i fengsel (ihvertfall i Norge); man må jo huske på; Det jo et Fengsel, de soner en Dom! ..og; hvorfor skal staten betale for at disse personene skal "ha det best mulig"?

 

..og, jeg har vel vært for dødsstraff så lenge jeg har vært gammel nok til å vurdere sånn på et "saklig" nivå, og aldri sett en annen vei..

Lenke til kommentar

Vel var det noen som så programmet 60 minutes på tv nå i kveld?

Der kom det frem litt av hvert om amrikanernes valg av folk til å styre og stelle.

Der var bla en av saddams mest lojale menn gjennom 24 år annsatt som politisjef med amrikanske livvakter , sammtidig som han som skulle ha jobben etter et valg i denne byen ble arrestert av amrikanerne og satt inn i et av de mest beryktede fengslene Carbala. Han er mistenkt som krigsforbryter og nektes besøk av sin familie og nektes advokat , det eneste gale han har gjordt er at han har sittet 10 år i saddams fengsel.

Dette er veldig tillitsvekkende av de amrikanske styrkene og viser amrikansk demokrati på sitt beste.

Dette var heller ikke et enestående eks da det viser seg at de fleste stillingene er besatt av folk fra toppsjiktet i saddams parti , og det er usa som bestemmer hvem som får jobbene.

Lenke til kommentar

At Bush mener at saddam bør henrettes er en ting , men at han som president i verdens mektigste land og det landet som har innvadert Irak sier noe sånt , ja det er beklagelig og vitner desverre om at her er det ikke inteligens som rår men hat og maktbegjer.

Et vert menneske har krav på en rettferdig rettergang uansett hva de har gjordt , det fikk selv de verste forbryterne etter andre verdenskrig .

Lenke til kommentar

Det eneste "vi" statuerer ved å henrette Saddam er at "vi" forbeholder oss retten til å drepe.

Og jeg som trodde dreping var del av Saddams tiltale...

Og nei; Jeg greier ikke å se forskjellen på drap som ugjerning og henrettelse som rettferdighet.

(Nødverge er derimot en helt annen diskusjon.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...