Gå til innhold

-Saddam Hussein fortjener å dø


pgdx

Anbefalte innlegg

Iflg dagbladet.no skal George W. Bush ha sagt at Saddam Hussein fortjener å dø

- Fortjener å dø

 

 

President Bush sa i går kveld at Saddam fortjener dødsstraff fordi han er en morder og torturist, men la til at det blir opp til «det irakiske folket» å bestemme.

George W. Bush er jo i en fin rolle for tiden. Han er president for USA og det vil si at han skal tale på USAs vegne.

Men nå går han altså ut og sier at Saddam bør dø. Hva med de amerikanerne som ikke er enig? Hadde Bondevik eller Kongen gått offentlig og sagt det samme hadde jeg blitt mildt sagt forbannet.

 

Personlig synes jeg ingen fortjener å dø, heller ikke Saddam Hussein. Jeg synes han fortjener en rettferdig rettsak, som hvem som helst andre, og ikke i Irak.

 

Som Bush x antall ganger har gjentatt "Saddam Hussein er en tyrann og har gjort masse fælt. Men jeg skal ikke si hva jeg mener. Men jeg mener Irak bør dømme ham". Han vil jo se ham død. Og det er jo selvsagt derfor han vil Irak skal dømme ham.

 

Hvem mener dere bør dømme ham, og hva synes dere om Bushs "Fortjener å dø"-utsagn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig synes jeg ingen fortjener å dø, heller ikke Saddam Hussein. Jeg synes han fortjener en rettferdig rettsak, som hvem som helst andre, og ikke i Irak.

Si det til de mange tusen familier han har ødelagt...

 

 

des,OUT!

De har kanskje rett til å si dette for de har grunn.

 

Men Busk er en person som ikke har noe som helst personlig med Saddam. Det var strengt tatt politisk, derfor skal han holde seg saklig.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ingen fortjener å dø, heller ikke Saddam Hussein. Jeg synes han fortjener en rettferdig rettsak, som hvem som helst andre, og ikke i Irak.

Si det til de mange tusen familier han har ødelagt...

 

 

des,OUT!

Han fortjener allikevel en rettferdig rettsak, uten å dømmes på forhånd (hverken av USAs president eller andre).

Lenke til kommentar

Synes irakerne selv bør dømme Saddam. Du skal dømmes av dine like og det er for Saddam irakerne. Et annet poeng er at folket i Irak nok føler at de vil ta et oppgjør med mannen selv. Dersom han blir dømt i en internasjonal domstol så kan vi risikere at irakerne ikke føler at de får tatt et skikkelig oppgjør med ham og dermed ikke føler seg klare til å se framover

 

At irakerne trolig kommer til å dømme Saddam hardt bryr meg mindre. Han burde vel strengt tatt tenkt på det når han gassa ihjel mange tusen mennesker?

 

Han skal få en rettferdig rettsak ja, men når du gjort så mye gale som Saddam har gjort så kan du ikke forvente å få 21 års fengsel for deretter å bli løslatt på prøve etter 13 år fordi du oppførte deg pent i fengsel.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Iflg dagbladet.no skal George W. Bush ha sagt at Saddam Hussein fortjener å dø
- Fortjener å dø

 

 

President Bush sa i går kveld at Saddam fortjener dødsstraff fordi han er en morder og torturist, men la til at det blir opp til «det irakiske folket» å bestemme.

George W. Bush er jo i en fin rolle for tiden. Han er president for USA og det vil si at han skal tale på USAs vegne.

Men nå går han altså ut og sier at Saddam bør dø. Hva med de amerikanerne som ikke er enig? Hadde Bondevik eller Kongen gått offentlig og sagt det samme hadde jeg blitt mildt sagt forbannet.

 

Personlig synes jeg ingen fortjener å dø, heller ikke Saddam Hussein. Jeg synes han fortjener en rettferdig rettsak, som hvem som helst andre, og ikke i Irak.

 

Som Bush x antall ganger har gjentatt "Saddam Hussein er en tyrann og har gjort masse fælt. Men jeg skal ikke si hva jeg mener. Men jeg mener Irak bør dømme ham". Han vil jo se ham død. Og det er jo selvsagt derfor han vil Irak skal dømme ham.

 

Hvem mener dere bør dømme ham, og hva synes dere om Bushs "Fortjener å dø"-utsagn?

Bush sa vel aldri at Saddam fortjener dødsstraff, dette var noe Dagbladet tolket seg fram til på egenhånd. Det han derimot sa var at Saddam var ansvarlig for tortur, drap og voldtekt av sitt eget folk, men hans (Bush) mening var ikke det som telte. Det burde være opp til det irakiske folk å dømme deres tidligere diktator.

 

Jeg kan vel forsåvidt være enig i det. Saddam bør dømmes av en irakisk domstol, og om de finner det rettferdig å dømme han til døden skal ikke jeg krangle på det.

 

Edit: skriveleif

Endret av jephque
Lenke til kommentar
Jeg kan vel forsåvidt være enig i det. Saddam bør dømmes av en irakisk domstol, og om de finner det rettferdig å dømme han til døden skal ikke jeg krangle på det.

 

Edit: skriveleif

Enig i at Saddam bør dømmes av en irakisk domstol, men jeg ville ikke blit appy om han ble dømt til døden, da jeg er imot dødsstraff, uansett om det er i Norge, Russland, USA, Kina eller Irak.

Lenke til kommentar
Men nå går han altså ut og sier at Saddam bør dø. Hva med de amerikanerne som ikke er enig?
Lagdt de fleste amerikanere er enig. Bush taler for majoriteten av folket. Hvis vi skal følge din tankegang kan heller ikke Bush si at jorden er rund, det finnes faktisk amerikanere som ikke er enige i det. Bush sin mening var av privat karakter, og han uttaler seg ikke om "nasjonens" ønske. Hvorvidt han taler for amerikanere flest har jeg alt svart på.
Personlig synes jeg ingen fortjener å dø, heller ikke Saddam Hussein. Jeg synes han fortjener en rettferdig rettsak, som hvem som helst andre, og ikke i Irak.

Som sagt, si det til de hundretusener av irakere og kurdere som er blitt drepet av Saddam. Og hvordan kan man føre en rettferdig rettsak mot en som har begått så mye urett. Kan det måles i måneder og år? Hvordan straffer du millioner menneskeres lidelse?
Hvem mener dere bør dømme ham, og hva synes dere om Bushs "Fortjener å dø"-utsagn?

Saddam bør dømmes etter den nye irakiske grunnloven, eventuelt ved kan det avgjøres ved folkeavstemning. Utsagnet er helt på sin plass, det er bare i Norge at vi har et så forvrengt syn på dødsstraff.
Lenke til kommentar
Hvorfor? Hvorfor fortjener Saddam en rettferdig rettsak? Var han en mann som gladelig delte ut rettferdighet, en mann som viste nåde, en mann som aldri dømte noen på forhånd, en mann full av tilgivelse?

 

Som man sår høster mann.

 

 

des,OUT!

Tyver fortjener en rettferdig rettergang.

Mordere fortjener en rettferdig rettergang.

Grusomme diktatorer like så. Ellers er vi ikke det spor bedre enn ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...