Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julematen er fullført her, så jeg foreslo fisk. Forslaget ble nedstemt så nå blir det innbakt pizza i stedet for. Da blir det nok fisk i mårra i stedet for.

• Hjerte 1
Skrevet
:utakt skrev (33 minutter siden):

Kyllingfilet fylt med finhakkede grønnsaker, surret i bacon og stekt i panna. Nom nom.

Hadde noe liknende på en restaurant i Romania. Veldig godt.

Og de spilte O-Zone - Dragostea Din Tei (numa numa) i høyttaleren nesten på repeat, for hvilken musikk passet vel bedre til et bedre restaurantmåltid i Romania? 

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Ikke glem at pizzaer må fotograferes 😻

esken ble tom, og hukommelsen min er bånd, eplepsien min som sørger for det desseverre. Hvis noen hjelpe der for bedre hukommelsen nå er den så dårlig 👎👎 så roper jeg hurra 100% nok om det nå 🙁

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Lutefisk med bacon, brunost, skrelte mandelpoteter og ertestuing. I dag er det ikke demokrati her - det er diktatur :p

Brunosten var ny for meg! Hvordan ‘brukes’ den til retten?

ellers helt nydelig! 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Brunost raspes og drysses lett over fisken ved servering på samme måte som baconterningene. Lutefisk har lite smak i utgangspunktet, men kombinert med salt bacon, baconfett og sødmen fra brunosten blir det knallgod fyldig smak.

Det store trikset, eller fallgruva, ved retten er å framskaffe en passe fast konsistens. Lutefisk er veldig kvalitetsavhengig siden mer luting tilfører mer vann, så fisken blir billigere. Blir det for mye vann så må man jobbe godt med saltet for å unngå at den bare flyter ut og blir mer grøt enn filet. God salting noen timer før steking trekker ut vann og gir fastere konsistens. Men man skal jo heller ikke salte den i hjel eller gjøre den tilnærmet ikke-lutet. Man må prøve og feile noen ganger før det går seg til. Jeg skal ikke skryte på meg å være ekspert for jeg har bare laget det kanskje 20 ganger før over ca like mange år. Det står i ovnen nå. Kan rapportere senere om jeg treffer spikeren på hodet.

Edit: Etter tre butikker i dag har jeg gitt opp å finne kalkunfilet. Jeg var for sent ute og må lage en plan B for i mårra.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Edit: Etter tre butikker i dag har jeg gitt opp å finne kalkunfilet. Jeg var for sent ute og må lage en plan B for i mårra.

Orket ikke kalkun i år jeg heller så gikk for ett godt midtstykke av indrefilet. Har ligget å tørket med salt i kjøleskapet det siste døgnet, blir ca 40 timer når den går i vannbadet i en 4ish timer. Serveres med stappe, asparges og bernaisesaus.

enkelt men digg:) håper jeg iallefall:)

• Hjerte 2
Skrevet

IMG_20251230_201805496_HDR.thumb.jpg.75a1c44e7a7edcedb29b02f30784b840.jpg

Lutefisken er godt skjult under tilbehøret bakerst på tallerkenen. Diktaturet gikk som det måtte. Det ble mye fisk til meg og mye tilbehør til de andre. Jeg klarer i hvert fall ikke på dessert, men regner med den får bein å gå på hos de andre. Det blir julebrusgele og vaniljesaus.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...