Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lengter til konas Fårikål, blir vel lei det til slutt etter tre fire ganger, akkurat som ribba til jul og bursdag..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

I dag ble det Kongo poteter i fra min mors hage med panert fisk i fra den beste lokale fiskehandleren. Og tilsvarende gulrøtter. Kjempe digg!

fikk også røsket med meg en ny pakke med 400g laks til 59 fra rema1000 så da blir det snart en ny runde med potetene:)

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (52 minutter siden):

Hva betyr svenske koteletter, koteletter kjøpt i Sverige?

Jeg bor i Sverige som er EU, og i Sverige selger de koteletter fra hele EU vet du, samt verden utenfor..

Og de svenske er mye bedre enn feks svin fra Tyskland som jeg unngår fordi det er elendig kvalitet. Så da vet du det.

Enten så har Tyskland nazi dyrevelferd, ellers så beholder de det beste selv. Ikke er det iallefall.

Skal ikke tulle med Nazi da, det var ment som en dårlig spøk, Tyskere er hyggelige folk, men jeg tror de har kritikkverdig dyrevelferd...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
3 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg bor i Sverige som er EU, og i Sverige selger de koteletter fra hele EU vet du, samt verden utenfor..

Alle vet det. Det var noe veldig amerikansk over innlegget ditt.

«Svenske koteletter»

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (7 minutter siden):

Alle vet det. Det var noe veldig amerikansk over innlegget ditt.

«Svenske koteletter»

De fleste vet vel at svenske koteletter er koteletter fra Sverige..

Norske koteletter er koteletter fra Norge.

Ikke bare kjøpt i Sverige, men gris som er svensk...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det var bare litt uklart. "Svenske koteletter" kunne bety en bestemt matrett med det navnet, som "italiensk salat", "fransk løksuppe", Svenske kjøttboller eller "spansk omelett".
Og nå får jeg ideer til fremtidig middag. 🙂
Rart om Tyskland har dårlig svin, de elsker jo pølse.
Jeg har prøvd svensk bacon, var stort sett vann. Finnes nok gode merker også, men ikke det jeg hadde.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
10 minutes ago, Gouldfan said:

De fleste vet vel at svenske koteletter er koteletter fra Sverige..

Norske koteletter er koteletter fra Norge.

Ikke bare kjøpt i Sverige, men gris som er svensk...

Men hvorfor spesifisere? Det virker bare pompøst. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
9 minutes ago, Gouldfan said:

Og de svenske er mye bedre enn feks svin fra Tyskland som jeg unngår fordi det er elendig kvalitet. Så da vet du det.

Enten så har Tyskland nazi dyrevelferd, ellers så beholder de det beste selv. Ikke er det iallefall.

Skal ikke tulle med Nazi da, det var ment som en dårlig spøk, Tyskere er hyggelige folk, men jeg tror de har kritikkverdig dyrevelferd...

Ironisk nok var jo nazistene relativt progressive når det kom til dyrs rettigheter.

Men du har rett Tysklands dyrevelferd har blitt dårligere-og-dårligere, ifølge worldanimalprotection har de gått fra en B i 2014, til en C, hvor særlig mangel på forbud mot dyr som underholdning som i fks. sirkus, og bare møter minimumskravene for såkalte husdyr (hvor de er gitt D-karakter), trekker ned.

Norge er ikke inkludert i denne oversikten av grunner jeg ikke lenger husker.
Men både Tyskland og Sverige møter en OIE standard, noe Norge ikke lykkes med, Norge har også bare delvis annerkjent ikke-menneskelig bevissthet, som igjen både Tyskland og Sverige har gjort, jeg er ikke helt kjent med metodikken for denne listen, men her havner også Norge under både Sverige, Danmark, og Finland i målningen hvem bryr seg mest om dyrevern, og lander på en syvende plass totalt, mens Tyskland havner på trettende plass.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ok ok nå ble det mye fjas og OT her.

Dagens middag: Hjemmelaget pizza med halvgrov bunn...

Jeg har ikke kommet lengre enn dit så jeg ikke noe mer enn det ennå. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ettersom jeg har bursdag og det er Ukrainas nasjonaldag i morgen så slår jeg til med Wagyu A5, stekte plommetomater og søtpotetfries i kveld.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (47 minutter siden):

Men hvorfor spesifisere? Det virker bare pompøst. 

Det er nok fordi du bor i Norge der de omtrent kun selger norsk fordi Norge ikke er medlem av EU.

I Sverige kan du velge mellom å kjøpe fersk svensk eller fersk utenlandsk. Hender jeg kjøper storfe kjøtt fra tror Argentina fordi det er godt og gresset hele året pga klimaet (alltid varmt).

Men om jeg får tak i svensk fersk kjøtt til ok pris så velger jeg det.

Norsk storfe kjøtt er ikke godt synes jeg om du kjøper i butikken. Fordi kjøttet ikke er spesifisert med standard.. Kun Nortura, om du kjøper lokalt fra slakteri blir det noe annet.

I Sverige velger du mellom ulike produsenter etc, og lærer hva som er bra kvalitet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...