Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Skrevet
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Hvis det smaker tran, kan du legge det i melk eller edikk, et par timer.

Hører rykter om at dette tar det ja. 👌

Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Vet ikke jeg, hadde ikke satset paa det, hvis jeg hadde invitert middagsgjester, en loerdagskveld ihvertfall.

Jeg har gjort dette flere ganger, funker alltid fjell. 😁 (Kan være lurt å ha noe for hånden om uheldig da) Fra nettet; Smaken av tran oppstår når kjøttet blir eksponert for luft, og fettstoffene oksiderer. Med gode rutiner på pakking av kjøtt, både underveis i fangsten og senere i foredlingsprosessen med vakuumering etc.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smaker ikke tran av hvalkjøtt - men det er en karakteristisk viltsmak. Minner litt om elg og rein etter min mening. Hvis jeg lager en kjapp skala fra smaksfattig/lyst til smaksrikt/mørkt kjøtt så må det bli sånn:

Kylling/kalkun -> svin/kenguru/and -> storfe/rype -> hval/rein/elg -> sel

@Karltorbj Når du skal ha gjester er det lurt å satse på noe du har gjort før og er trygg på. Hval-finnbiff har jeg ikke prøvd men det blir sikkert like bra som med rein.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Da hadde jeg satset paa lever heller. 😄

Lever er ok-ish - men jeg foretrekker hvalkjøtt. Det føles tryggere og har kjøttkonsistens, i motsetning til lever. Lungemos har jeg aldri prøvd men tipper det er i samme sjanger som lever.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Lever er ok-ish - men jeg foretrekker hvalkjøtt. Det føles tryggere og har kjøttkonsistens, i motsetning til lever. Lungemos har jeg aldri prøvd men tipper det er i samme sjanger som lever.

Lungemos, Finke og Maarpoelse, er fine saker. Godt som tilbehoer til fisk og komle ogsaa.

Til dere som holder dere i Stavangeromraadet, saa har Gabbas den beste maarpoelsen. Jeg har proevd dem alle. 🤗

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hval er ikke fisk, men pattedyr. Minner om litt seigt storfekjøtt med litt smak av tran. Hver sin lyst. 

Åhh det er pattedyr ja 😀 trodde det var fisk pga de holder til i vann 😀

• Hjerte 1
Skrevet

Blomkålsuppe med spekekjøtt til.. Kona har som vanlig laget suppa og heldigvis med NORSK blomkål! Smakte himmelsk etter at jeg hadde tilsatt mye pepper som JEG liker men ikke kona.. Til dessert blir det nystekt julekake! 
Men slankekost er dette ikke akkurat da.. 😊

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Rester fra i går - Hval-Jægergryte m tilbehør. "Hval-jæger" høres ikke rett ut. Fra nå av skal jeg kalle det hvalfangergryte.. 

🍲🐋🤺

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (6 timer siden):

Rester fra i går - Hval-Jægergryte m tilbehør. "Hval-jæger" høres ikke rett ut. Fra nå av skal jeg kalle det hvalfangergryte.. 

🍲🐋🤺

Jeg maa innroemme at den ser spennende ut, den Hvalfangergryten der. Blir det ikke litt seigt da? Der maa nok melken skiftes ut med roemme.

Kult navn. 😋

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (På 11.6.2025 den 20.22):

Husker det i fra jeg var guttunge.

Sausen var grei, men kjoettet, seigt og jaevlig.

Det var billigmiddag det, de naermest, heiv det etter deg.

Hval må stekes, ja og det er litt seiere en vanlig storfe kjøtt.. Minner bittelitt om vilt, som er litt mer mørt.. og er veldig godt stekt og med pepper og saus.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Skrevet
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Hval må stekes, ja og det er litt seiere en vanlig storfe kjøtt.. Minner bittelitt om vilt, som er litt mer mørt.. og er veldig godt stekt og med pepper og saus.

Tror du er inne paa noe der, med steking. men som reinen, kanskje?

Maa ikke steikes for mye, foer du hiver den i sausen.

Og moerkoking, fungerer vel ikke helt bra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

medium.jpg.e1e11c5da22a86ba5b38a41d66c99c3e.jpg

Denne pluss litt ekstra. Soya melk, havre melk fløte, kokos steke olje, vita smør, aromat, gastromat, sort pepper, telli cherry pepper, chili mix og chili piri piri. Lager denne ofte. Veldig digg.

• Hjerte 4
Skrevet

Skal si, gutta er tidlig paa'an i dag. Tidlig middag, den foerste presentasoinen, kom jo paa sen frokosttid.

Hev meg paa trenden og spiste tidlig kl 12.00. jeg ogsaa.

Ikke saa spennende kanskje, har vist, en liknende tidligere, men den er saa god, at det blir ikke den siste jeg lager.

Komler, pasta. bretangesaus og som vanlig poelser.

IMG_20250613_115932.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...