Gå til innhold

SNIKTITT: Battlefield V Å forsvare Rotterdam mot hevngjerrige allierte ga mersmak på Battlefield V


Anbefalte innlegg

Flere mer eller mindre gode anekdoter gjør lite for å motsi argumentene som har blitt presentert for deg (med mindre du skulle klare å oppdrive et vannvittig antall av dem)

 

Jaha?

Nå har jeg bevist det var kvinner i krigen med proteser.

Mannfolk også.

Jeg har vist folk med sminke i fjeset og mohawks.

Hva mer?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nancy_Wake

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lyudmila_Pavlichenko

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nadezhda_Popova

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så historisk korrekthet blir for skummelt for deg?

Da bør du holde deg vekk fra skolen.

Skal vi se...

Kvinner fantes det nok av til at en av 200+ personer i en trailer som omhandlet frihetskjemperne i Frankrike skulle få kunne være en kvinne.

Spesielt med tanke på at England sendte flere kvinner inn i Frankrike som spioner.

 

Det skal også nevnes at kvinner sloss for Norge, Sverige, Italia, Russland og Afrika.

 

Hva gjelder protesen er denne helt tidsriktig, og vi har historiske tekster om en britisk kvinne som ble sendt til Frankrike med proteser, og som der sloss mot tyskerne såpass at de var redde for henne.

 

Spill og filmer som omhandler hvite amerikanske mannfolk som heltemodig stormer normandy har vi nok av.

Men filmer og spill om kvinner og de mindre kjente slagene under krigen?

Det er dette Dice prøver å få frem med bf v.

Man kan vist ikke overbevise folk som tror jorden er flat...

 

Det som ble sagt stemmer jo. Det overveldende flertallet av stridende var menn (og ja de var hvite, enten du liker det eller ei). Kvinner som tjenestegjorde var også i all hovedsak plassert i støtteroller og ikke ved frontlinjene. At du kommer med ett mindre godt og anekdotisk eksempel fra etterretning endrer ikke på statistikken. Et unntakstilfelle som hadde vært å foretrekke hva angår historie, hadde vært kvinnelig rekognosering/snikskytterklasse på Sovjetisk side. Forøvrig, gjelder det som ble sagt i hovedsak også stridende Sovjetiske kvinner.

 

At DICE tar et stilvalg i som heller i retning fiksjon, kan man diskutere. Historien er derimot en kjent sak. At du plasserer dine motdebatanter i kategorien i samme kategori som konspirasjonsteoretikere og skoletapere er ikke bare løgnaktig fordreining av virkeligheten, det er også lavmål. 

 

Liker hvordan du i god stil tilegner meningsmotstandere en politisk side og på samme tid mener dem er hjernevaska.

 

Det er så uendelig mange ting som er urealistisk i spill, men du velger å henge deg opp i kølle-count, bra jobba mister! Slike holdninger du portretterer er grunnen til hvorfor vi gamere blir ansett som utrivelige vesen i sosiale sammenhenger.

 

Det kan godt være du har rett, men det er ikke poenget mitt her, poenget mitt her er den fordummende dritt-holdninga di om at alle som mener noe annet eller ønsker å prøve noe nytt er hjernevaska idioter. Samme type retorikk som den trivelige karen i det Hvite Hus, og det kan vi holde oss for gode for. Klarer du ikke det bør du komme seg ut av ekko kammeret ditt og forsøke å utvide tankene litt.

Det er vel ingen som har problemer med at utviklere ikke går utelukkende for realisme, eller at de bruker litt frihånd for å veve en historie. Det forventes i noen grad i et arkadespill som Battlefield. Allikevel er det jo ikke slik at DICE plasserer Battlefield-serien i et parallelt univers (som f.eks Wolfenstein). Jeg tror derimot liknende reaksjoner hadde dukket opp hvis andre graverende historisk upresise eller i det minste lite representative elementer var i spillet. Dette var jo en diskusjon selv for hyppig forekomst av høyst reele (men sjeldne) automatvåpen i BF1.

 

Det er ganske innlysende at DICE faktisk har en politisk agenda for å innføre disse elementene. De hadde det for BF1 hvor svarte var ekstremt overrepresenterte og prydet coveret. Da valgte de forøvrig å nedprioritere kvinnelige klasser i MP grunnet troverdighet.

Ellers er det bare å ta en titt på Twitteren til Oskar Gabrielson fra DICE:

 

"Our commitment as a studio is to do everything we can to create games that are inclusive and diverse ( . . .)"

 

Det er faktisk irriterende å få påtvunget seg en politisk agenda, når man bare vil spille et spill. At folk reagerer er et sunnhetstegn.

Påtvunget en politisk agenda...? Ingen har påtvunget hverken deg eller andre noe.. Er det virkelig så vondt for deg at kvinner og mørkhuda er representert i et dataspill?? Stakkars..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske typisk at de som ikkje er interresert i Battlefield, er de som klager mest på BF. Har vært slik siden etter 1942. Kan fortelle at de var evig mange som klagde på BF2 også i sin tid.

Korrelasjon gir ikke kausalitet. Det er nokså åpenbart at de som klager har mindre sannsynlighet for å kjøpe og at de slik sett kan feilplasseres i kategorien som "de som ikke er interessert i Battlefield". På den annen side: Hvorfor hadde de kommet med utfyllende kritikk, dersom om de ikke var interessert? En langt mer sannsynlig årsaksforklaring er misnøye med retningen serien tas i. Det sammenfaller også bedre med at de du beskriver har erfaringer fra tidligere lanseringer i serien.

 

Jaha?

Nå har jeg bevist det var kvinner i krigen med proteser.

Mannfolk også.

Jeg har vist folk med sminke i fjeset og mohawks.

Hva mer?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nancy_Wake

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lyudmila_Pavlichenko

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nadezhda_Popova

Tre nye anekdoter. Er du tilfreds med dette svaret? Har du egentlig lest kommentarene? Jeg har ikke påstått det motsatte av det du "beviser" her.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Tre nye anekdoter. Er du tilfreds med dette svaret? Har du egentlig lest kommentarene? Jeg har ikke påstått det motsatte av det du "beviser" her.

 

For det første.

Det er ikke anekdoter, da det er faktuelle hendelser fra en reell krig, støttet opp av dokumenter og vitner fra virkeligheten.

 

For det andre.

Vi har kun sett to kvinner så langt i spillet.

Den ene en britisk spion som sloss sammen med franske frihetkjempere, i Frankrike. Hun hadde en protese.

Dette er dokumentert av Dice.

 

Kvinne nr to er en norsk dame, som står på ei bro.

 

For det tredje.

Ingen har klart å komme med noe svar på hva som er problemet med å ha en kvinne, som er historisk korrekt, i Frankrike under andre verdenskrig.

De klager gang på gang, men har ingen historiske bevis for sine påstander.

 

Så, ja.

Jeg er meget fornøyd.

Om folk ikke klarer å lese seg opp rundt ting de helt klart ikke vet, så er det deres egen feil, ikke noen andre.

Kjører jeg en rød bil, og den fargeblinde onkelen din sier den er blå, så blir ikke bilen blå. Den er fortsatt rød.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Påtvunget en politisk agenda...? Ingen har påtvunget hverken deg eller andre noe.. Er det virkelig så vondt for deg at kvinner og mørkhuda er representert i et dataspill?? Stakkars..

Siste del av kommentaren fortjener egentlig ikke et svar. Dette er et stråmannsargument krydret med nedlatende sarkasme. Allikevel er svaret er nei, og dette burde være klart for de som har tatt seg bryet med å lese tidligere poster. Første delen har vi allerede snakket om. DICE har langt på vei uttalt seg om designvalgene i politisk øyemed. Man kan enes om dette er riktig tilnærming eller ikke. Jeg for min del foretrekker at BF-serien holder seg utenfor politikk, hva angår designvalg. Utformingen burde etter min mening holde seg relativt nært en representativ virkelighet, men med noe arkadepreg på online gameplay. Oppleves denne meningen som problematisk for deg?

 

For det første.

Det er ikke anekdoter, da det er faktuelle hendelser fra en reell krig, støttet opp av dokumenter og vitner fra virkeligheten.

 

For det andre.

Vi har kun sett to kvinner så langt i spillet.

Den ene en britisk spion som sloss sammen med franske frihetkjempere, i Frankrike. Hun hadde en protese.

Dette er dokumentert av Dice.

 

Kvinne nr to er en norsk dame, som står på ei bro.

 

For det tredje.

Ingen har klart å komme med noe svar på hva som er problemet med å ha en kvinne, som er historisk korrekt, i Frankrike under andre verdenskrig.

De klager gang på gang, men har ingen historiske bevis for sine påstander.

 

Så, ja.

Jeg er meget fornøyd.

Om folk ikke klarer å lese seg opp rundt ting de helt klart ikke vet, så er det deres egen feil, ikke noen andre.

Kjører jeg en rød bil, og den fargeblinde onkelen din sier den er blå, så blir ikke bilen blå. Den er fortsatt rød.

Poenget med sistnevnte kommentar er at jeg ikke hevdet at det ikke fantes kvinner, eller svarte, eller soldater med proteser (eller en hvilken som helst annen særkategori, hvorav noen tilhører ekstreme sjeldenheter) som tjenestegjorde i første (for aktuelle tilfeller i BF1), eller andre verdenskrig (BFV). Dette inkluderer selvfølgelig mer, eller mindre gode eksempler på kombinasjoner av nevnte særkategorier. Å påpeke at dette er en lite representativ fremstilling, som er politisk motivert (se tidl. sitat av DICE-ansatte), og at dette er noe man ikke foretrekker, burde strengt talt være fullstendig uproblematisk. 

 

Andre standpunkter er allerede uttrykt i tidligere poster og det blir lite meningsfylt å gjenta seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommersiell underholdning vil vel alltid til en viss grad være politisk, i den grad at den peker på samtidens trender eller strømninger på en eller annen måte, og antagelig vil påvirke brukeren med sitt innhold.

Utviklingen i spill-kulturen, er såvidt jeg forstår, at gruppen som nå spiller, er mindre homogen enn før, at utvikleren har lyst til å speile dette i spillets innhold opplever jeg som selvfølgelig når det kommer til en så kommersiell aktør som battlefield. 

Som det pekes på, er det heller ikke historisk ukorrekt per sè, men selvfølgelig ikke heller normen.
Altså har utvikleren gått 'mot normen' med innholdet de har valgt å inkludere, mot den 'historiske normen', men ikke mot dagens 'norm', hvor 'alle' deltar i spillets fremstilling av andre verdenskrig.

Det er lov å ønske seg mer 'historiske' spill, men å forvente at battlefield skal levere, er urealistisk. 
At noe er satt til en historisk setting, dikterer ikke at innholdet skal være i større, eller mindre grad, korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommersiell underholdning vil vel alltid til en viss grad være politisk, i den grad at den peker på samtidens trender eller strømninger på en eller annen måte, og antagelig vil påvirke brukeren med sitt innhold.

Utviklingen i spill-kulturen, er såvidt jeg forstår, at gruppen som nå spiller, er mindre homogen enn før, at utvikleren har lyst til å speile dette i spillets innhold opplever jeg som selvfølgelig når det kommer til en så kommersiell aktør som battlefield. 

 

Som det pekes på, er det heller ikke historisk ukorrekt per sè, men selvfølgelig ikke heller normen.

Altså har utvikleren gått 'mot normen' med innholdet de har valgt å inkludere, mot den 'historiske normen', men ikke mot dagens 'norm', hvor 'alle' deltar i spillets fremstilling av andre verdenskrig.

Det er lov å ønske seg mer 'historiske' spill, men å forvente at battlefield skal levere, er urealistisk. 

At noe er satt til en historisk setting, dikterer ikke at innholdet skal være i større, eller mindre grad, korrekt.

Dette kan jeg stort sett si meg enig i. Av og til er det nok nødvendig med en tredjepart for å roe gemyttene!

 

Det er tydeligvis blitt slik at det er urealistisk å forvente at Battlefield-serien vil gå i en noenlunde historisk representativ retning. Synes for min del at atypiske karaktergalleri, antrekk o.l. over-the-top actionsekvenser ville gjort seg bedre i en spin-off av serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Nei. Desverre var der flere personer som fortsatte kampen selv med proteser.

Bare søk etter "Virginia hall" for eksempel...

 

Så du har ett eksempel fra andre verdenskrig? Javel..   :) Pen grafikk da, de skal EA ha. 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hvorfor er du så opphengt i dette tullet? Jeg ser deg ikke kritisere det faktumet at V1 blir brukt av Britene, at mest sannsynlig Tyskere vil løpe rundt med en M1 garand, at det ruller rundt stritsvogner i gull, at en stor del vil løpe rundt med en gullbelagt 1911, at kjøretøy som aldri var i Norge blir brukt i Narvik. 

 

Ingen vrenger på historien med å gi folk valget å bestemme. Skal du lære historie, leser du bøker, du spiller ikke et flere-spiller spill.

 

Og når vi kommer til det med historien, mye av det jeg nevner kan faktisk avkreftes med sikkerhet, det skjedde rett og slett ikke.

Det at en eller annen kvinne rotet seg inn i noen kamper er ihverfall mulig. At Briten brukte V1 rakketer i Narvik skjedde bare ikke. 

 

Battlefield V er symptomatisk for en generell trend i samtiden. Jeg synes ikke den kristne-konservative trenden med sensur av musikk og film på 80-tallet var særlig bra, og dagens ytre venstre-agenda i deler av tech-industrien er også splittende og uheldig (inkl. SJWs på sosiale medier som vil fjerne alt de ikke liker). Gi meg gode dataspill uten politisk korrekt belæring og moralisering, takk! :)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Til de som klager på kvinnelige karakterer og at det ikke er historisk korrekt, burde virkelig tenke dere godt om. Hvor i all verden finnes det en artikkel om at Battlefield serien og spesielt det nyeste tilskuddet prøver å oppnå noe slikt? Vil du ha historisk korrekte fakta så går du på biblioteket, ser en dokumentar eller går på ett museum! Du burde hvertfall ikke se etter det i Battlefield V, som aldri har antydet å være ett slikt spill.

 

Her er det en recap artikkel av hva Battlefield serien alltid har dreid seg om. Det å ha det gøy som bare det, med utrolig grafikk, fysikk og mekanikk.

 

https://www.google.no/amp/s/motherboard.vice.com/amp/en_us/article/3k4kkw/battlefield-v-historical-accuracy

 

Ta dere en bolle! Så sees vi andre som har troa, som ikke lar filleting ødelegge det Battlefield faktisk er, på slagmarken i oktober!

 

GG.

 

Skjønner ikke at du hisser deg sånn opp over at noen ønsker autentisitet, og synes det er synd når Dice selv sier de prioriterer å "empower diversity" fremfor autentisitet. Det handler ikke om at alt må være 100% korrekt eller at en ikke kan ta seg friheter, men om at det for en del vil være ødeleggende for innlevelsen i en ellers oppslukende og imponerende spillverden om eksempelvis slaget ved Narvik utkjempes av handikappede, svarte kvinnelige bergjegere fra Nazi-Tyskland med hanekam, blå ansiktsmaling, tøffe skinnjakker og gullbelagte våpen, slik vi ser ut til å risikere. 

 

En fin løsning hadde vært om spilleren fikk valget om å skru av mye av dette, så kunne de som ville ha en autentisk verden få dette, og kanskje også bedre ytelse i spillet, mens de som synes det er gøy med et mer alternativt preg kunne kose seg med det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så litt gjennom tråden igjen og syntes nesten jeg måtte spørre: synes du, som ellers virker som en trovlig og oppegående fyr, at du bidrar til noen saklig diskusjon rundt dette temaet når du oppfører deg sånn?

Saklig diskusjon rundt Battlefield V stoppet idet den første traileren ble sluppet og kommentarene rundt den startet å komme :D

Lenke til kommentar

Saklig diskusjon rundt Battlefield V stoppet idet den første traileren ble sluppet og kommentarene rundt den startet å komme :D

Nei egentlig ikke. Det er tross alt en del av oss som har prøvd å diskutere dette saklig og forklare noe av grunnen til at en del av oss synes kostymefokuset er negativt, men brukere som deg selv bidrar effektivt til å sørge for at diskusjonen blir preget av drittslenging og ikke-argumenter og dermed større motsetninger.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan oppfattes slik. Det er en kommentar jeg kunne spart meg for. Men samtidig så må du og dere som diskuterer dette forstå at endel av oss bare rister på hode over diskusjonene rundt spillet.

Jeg er enig i at det er mye av diskusjonen en kan riste på hodet over, slik noen av dine egne innlegg er gode eksempel på. Spørsmålet blir jo da om en skal bidra til en mer fornuftig diskusjon, der en faktisk prøver å forstå de saklige argumentene motparten har, eller bidra til å dra diskusjonen ned i søla.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at du hisser deg sånn opp over at noen ønsker autentisitet, og synes det er synd når Dice selv sier de prioriterer å "empower diversity" fremfor autentisitet. Det handler ikke om at alt må være 100% korrekt eller at en ikke kan ta seg friheter, men om at det for en del vil være ødeleggende for innlevelsen i en ellers oppslukende og imponerende spillverden om eksempelvis slaget ved Narvik utkjempes av handikappede, svarte kvinnelige bergjegere fra Nazi-Tyskland med hanekam, blå ansiktsmaling, tøffe skinnjakker og gullbelagte våpen, slik vi ser ut til å risikere.

 

En fin løsning hadde vært om spilleren fikk valget om å skru av mye av dette, så kunne de som ville ha en autentisk verden få dette, og kanskje også bedre ytelse i spillet, mens de som synes det er gøy med et mer alternativt preg kunne kose seg med det.

Forstår så klart at folk vil ha autentiske fps spill, synes det er artig selv. Tingen er bare at det er merkelig når veldig mange i tråden her reagerer som de gjør over kvinnelige figurer og kosmetiske duppeditter. Tenker man ikke over tidligere spill i serien, da man feks kunne klemme på tiger lakk på en tanks, eller urealistiske camo/skins på våpen, soldater osv. (Kniv med bipod) Denne serien har aldri hatt som mål å ha autentiske spill. Hvorfor ble det ikke det samme nivået på diskusjon rundt dette temaet da CoD: WW2 kom med kvinnelige figurer eller da det ble implementert i en dlc i Battlefield 1? Sier meg enig i at launch traileren var helt vridd og fokuset på alt annet enn gameplay, noe de svir for nå. Synes bare det autentiske/politiske kortet blir helt feil å bruke i sammenhengen her. De som har fulgt serien i årevis vet vel dette selv innerst inne at Battlefield har sitt eget "krydder" med tanke på gameplay.

 

Hvis jeg trenger en autentisk dose av fps så logger jeg heller inn på ARMA feks.

Lenke til kommentar

Herzeleid, du får trøste deg med at vi må lese ca 100 gangen med langt verre kommentarer.

 

Du kan umulig nekte på at det er generelt et fåtall som vil diskutere noe EA er involvert i saklig. :p

 

Selvfølgelig ingen grunn til å bidra med samme oppførsel, men kan jo være fort gjort om man ser seg lei. 

Det kan godt stemme på andre arenaer, men jeg oppfatter det ikke fullt så ille på dette forumet. Tvert imot synes jeg forumet har vært ganske preget av en uvilje fra enkelte mot å diskutere saklig med de som faktisk argumenterer saklig for sitt synspunkt, noe som resulterer i innlegg av typen jeg siterer over, eller folk som argumenterer med meme-er som selv består av logiske brister.

 

 

Forstår så klart at folk vil ha autentiske fps spill, synes det er artig selv. Tingen er bare at det er merkelig når veldig mange i tråden her reagerer som de gjør over kvinnelige figurer og kosmetiske duppeditter. Tenker man ikke over tidligere spill i serien, da man feks kunne klemme på tiger lakk på en tanks, eller urealistiske camo/skins på våpen, soldater osv. (Kniv med bipod) 

Det har jo også vært klaget over slikt i tidligere iterasjoner. Problemet med BF-V er at de gikk så voldsomt over the top, og i tillegg prøver å gjøre kostymejaget til en viktig feature og selling point. Jeg vil helst ha minst mulig kostymejall i BF-spill, og var som nevnt tidligere ikke særlig glad for at det ble vanskeligere å kjenne sidene igjen i BF4, men her har de dratt det så utrolig mye lenger, og mer inn i det urealistiske/alternative, at det går så mye lenger i å ødelegge innlevelsen. 

 

Denne serien har aldri hatt som mål å ha autentiske spill. 

 

Der er jeg uenig med deg. Tidligere iterasjoner har ofte hatt til hensikt å ha en autentisk fremstilling av krigen, slik de også nå ønsker å gjøre med kartene man kjemper på. Spillene har riktignok ikke vært veldig realistiske, men autensitet har til tider vært veldig viktig. På revealen til BFV gjorde de til og med et stort nummer av hvor utrolig "immersive" dette spillet skulle være, for så å umiddelbart vise frem en trailer med tilstrekkelig mye "jall" til å ødelegge innlevelsen for en god del. 

 

Hvorfor ble det ikke det samme nivået på diskusjon rundt dette temaet da CoD: WW2 kom med kvinnelige figurer eller da det ble implementert i en dlc i Battlefield 1? 

 

 

Jeg tror det er et par grunner til det. For det første er det COD, en serier jeg tror mange av de som satte pris på autensitet har avskrevet. Videre tror jeg ikke de gjorde et så stort nummer ut av det, i motsetning til DICE/EA som fokuserte voldsomt på lite autentiske og realistiske figurer og kostymer. 

 

Kanskje like viktig er responsen fra utviklerne selv. I forbindelse med COD er mitt inntrykk at utviklerne selv var klare på at de skilte mellom singleplayer, som skulle være autentisk og holde seg nært historien hva figurer angikk, og multiplayer, der de sa at de prioriterte at hver enkelt skulle kunne velge selv fremfor figurer som stemte bedre overens med virkeligheten. I forbindelse med BFV ble de som mente handicappede kvinner på vestfronten, i en gjeng der alle hadde ansiktsmaling, avskrevet som historieløse osv. og bedt om å ikke kjøpe spillet om de ikke likte denslags. Det virker som to ganske forskjellige tilnærminger.

 

Sier meg enig i at launch traileren var helt vridd og fokuset på alt annet enn gameplay, noe de svir for nå. Synes bare det autentiske/politiske kortet blir helt feil å bruke i sammenhengen her. De som har fulgt serien i årevis vet vel dette selv innerst inne at Battlefield har sitt eget "krydder" med tanke på gameplay.

 

Ja battlefield har sitt gameplay, men et "kostymejall" på nivå med det vi nå får presentert er ganske nytt. Jeg tror mange av de som var glade for at spillet gikk tilbake til røttene hadde håpet på det stikk motsatte av det de gjør nå, nettopp å fokusere så mye på kostymer og figurer som ødelegger autensiteten spillet hadde da det først fokuserte på andre verdenskrig.

 

Hvis jeg trenger en autentisk dose av fps så logger jeg heller inn på ARMA feks.

 

 

Her bør en skille mellom autensitet og realisme. ARMA er veldig realistisk, men en har aldri trengt å gå til milsims for å finne fps som er autentiske i forhold til settingen de er satt i. En etterspør ikke en simulator bare fordi en ønsker et minimum av autensitet, slik spillene tross alt har hatt tidligere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...