Gå til innhold

Vipps-appen har blitt ny: Dette er endret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ikke nevnt med 1 ord om de alvorlige sikkerhetshullene som ble oppdaget nylig med Vipps, inkludert fadesen som gjør banditter istand til å sette inn ett (stjålet) telefonnummer som en ‘’trygg’’ referanse for betalingen, men sitt eget som faktisk mottager. Det har jeg vært utsatt for flere ganger, bla. på Finn.no. Svært dårlig programmert! Er dette nå fikset i det stille, er er det der fortsatt? Anyone?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg forstår ingenting, får jo ikke koblet commodoren til internett. Det er sikkert noen som har fått det til, men jeg står fast :xmas:

 

Får kun syntax error..

 

 

 

 

- Du må nok ta til takke med bruk av BBS'er enn så lenge...

Men om der er så mange igjen av dem er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Men jeg fulgte ikke helt begrunnelsen din. Fordi tjenesten er "norsk", skal man ikke kunne bruke anerkjente kortleverandører fordi de er fra et annet land? Så vidt jeg kjenner til er både Visa og MasterCard ikke fra vårt berg.

 

Skal man ha en merverdi i samfunnet, ja så må man også støtte disse kortene mener jeg. Det er ikke en liten pusleaktør som Vipps som skal bestemme hvilke kort man kan benytte seg av.

Så Vipps har ingen merverdi, fordi de ikke støtter Discovery?

Er det en spøk?

Hvilke brukersteder aksepterer discovery i Norge, hoteller kanskje?

 

Transaksjonskostnadene for disse "anerkjente" kortleverandørene er skyhøye sammenlignet med Visa og Mastercard. Samtidig finnes det nok knapt nok kunder som bare har et av disse mer sære kortene. "Alle" har en Visa eller Mastercard.

 

Samtidig kan man nå betale konto til konto i vipps nå, som selvfølgelig har veldig mye å si for transaksjonskosten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for de få sære idrettsforeningene som ikke har egen kortautomat så hadde jeg aldri hatt Vipps. Ser ikke noe merverdi i det:

 

1. Kan ikke brukes i butikk som mobilbetaling, faktisk dårligere støtte enn f.eks. ApplePay. Her finnes det uansett bedre alternativer som fungerer sømløst.

2. Nevnte  jeg fargepaletten?

3. Efaktura mas som man ikke får vekk.

4. Førstesiden er fylt med betalingshistorikk som man ikke får fjernet (jeg trenger ikke det midt i fleisen)

5. Tar ikke anerkjente kort som Amex, Diners, Discovery etc.

6. Virker ikke i utlandet

7. Uastabil tjeneste til tider

osv osv

 

2. Hva man liker av farver er subjektivt. Den grønne farven til Vipps er den grønne farven som DB har i logoen sin. Nå som Vipps eies av de fleste banker i Norge er det naturlig den endrer farve.

 

3. De går bort automatisk når du betaler eFakturaen. 

 

 

Efaktura på Vipps er jo noe du må aktivere.

Se svar på punkt 3 over.

Lenke til kommentar

Spent om dem endelig kommer med innlogging med fingeravtrykk på Android. Dette har vært lenge på iOS.

 

Man blir allerede "sporet" ved bruk av debet/kredittkort. Spørsmålet er om Vipps lager en transaksjonsdatabase selv, i tillegg til den Nets har. Det er likevel veldig strenge krav til en slik transaksjonsdatabase.

Spørsmålet er snarere om Vipps lykkes i å forfordele egen betalingsmetode fremfor andre, og gi fordeler nok til å de-facto utelukke ting som spionerer mindre. På det viset kan man etablere en kunstig betalingsbarriære. Det er ingen åpen løsning for andre enn banker.

Lenke til kommentar

Hei, NgZ!

 

  1. Den nye Vipps-appen er foreløpig bare tilgjengelig for iOS. Android kommer snart, og du kan prøve betaversjonen i mellomtiden: https://www.vipps.no/privat/vippsbeta
  2. Fingeravtrykk er støttet på Android, også Huawei Nexus 6P. Kundeservice kan eventuelt hjelpe med det også.

 

Hilsen Christian, som jobber i Vipps

Det funket faktisk nå (fortsatt gammel versjon). Prøvde i mars uten hell, og siden det ikke er oppgitt som ny funksjonalitet i noen oppdateringer etter det, har jeg ikke prøvd på nytt. Rart.  :hmm:

Punkt 1 var for øvrig ikke et et stikk til Vipps, men at man skriver en artikkel om at en ny app har kommet ut, når det ikke stemmer for flertallet av norske smarttelefonbrukere.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Punkt 1 var for øvrig ikke et et stikk til Vipps, men til den smått ubrukelige teknologijournalisten som skriver en artikkel om at en ny app har kommet ut, men "glemmer" at det ikke stemmer for flertallet av norske smarttelefonbrukere.

 

Hvilket flertall? - Norge er jo apple-landet fremfor noen - kan ikke tenke meg det har seg til et flertall fra siste trafikktall (2016) jeg fant der Apple IOS hadde 60% og Android 19% i norske medier, selv om Android nok har hatt en økning...

Lenke til kommentar

2 ting jeg savner i denne appen:

 

1. Mulighet til å legge inn annen valuta under "settlements", e.g. EUR/USD. Noen av oss bruker jo vipps på reise med venner.

2. Mulighet til å legge inn "dummy" brukere for de i reisefølget som IKKE har vipps, for å gjøre settlements enklere. Slik som splitwise?

 

 

Hei, @ZeVs^

 

 

Hvis du vil ha svar fra Vipps, er det beste å kontakte Vipps kundeservice: https://www.vipps.no/privat/kontakt-oss

 

Jeg kan prøve meg på litt uoffisiell hjelp her:

  1. Det er flere som har ønsket valuta, men det har hittil vært andre ting som har hatt høyere prioritet. 
  2. Det tror jeg vil få nokså lav prioritet, siden de aller fleste kan få Vipps. Snart kommer Vipps også for de under 15 år.

 

Christian, som jobber i Vipps

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke nevnt med 1 ord om de alvorlige sikkerhetshullene som ble oppdaget nylig med Vipps, inkludert fadesen som gjør banditter istand til å sette inn ett (stjålet) telefonnummer som en ‘’trygg’’ referanse for betalingen, men sitt eget som faktisk mottager. Det har jeg vært utsatt for flere ganger, bla. på Finn.no. Svært dårlig programmert! Er dette nå fikset i det stille, er er det der fortsatt? Anyone?

 

 

Hei, Ole Vik Thommesen

 

Kan du forklare nærmere hvordan dette skjedde? Hvor er det det stjålne nummeret oppgis som referanse?

 

Christian, som jobber i Vipps

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Vipps har ingen merverdi, fordi de ikke støtter Discovery?

Er det en spøk?

Hvilke brukersteder aksepterer discovery i Norge, hoteller kanskje?

Lille skøyer. Jeg nevner x antall anerkjente kort, og du nevner det minst anerkjente. Ironisk nok er det DnB som utsteder Amex i norge per d.d.

 

Transaksjonskostnadene for disse "anerkjente" kortleverandørene er skyhøye sammenlignet med Visa og Mastercard. Samtidig finnes det nok knapt nok kunder som bare har et av disse mer sære kortene. "Alle" har en Visa eller Mastercard.

Transaksjonskostnader er et forhold mellom partene, forbrukerne er interessert i å kunne benytte seg av de betalingstilbud de benytter seg av. PayPal (ja, elendig app det også når det gjelder design) tar flere korttyper enn Vipps.

 

Samtidig kan man nå betale konto til konto i vipps nå, som selvfølgelig har veldig mye å si for transaksjonskosten.

 

 

Ved dobbelt- trippel- quadruppel osv. belastninger er det ikke så gøy å være kunde. Det å benytte seg av kortbetaling gir en viss sikkerhet. Man er edna mer siker med kredittkort, banken er mer interessert i å få tilbake sine egne penger enn dine.

 

2. Hva man liker av farver er subjektivt. Den grønne farven til Vipps er den grønne farven som DB har i logoen sin. Nå som Vipps eies av de fleste banker i Norge er det naturlig den endrer farve.

Nå hevdet jeg heller ikke at de tidligere fargene var en bra palett.

 

3. De går bort automatisk når du betaler eFakturaen.

Poenget var vel at man blir påtvunget noe man ikke vil ha. E- faktura legges inn når de legges inn. At man får en e-faktura betyr ikke at den forfaller automatisk neste dag eller neste uke.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hei, @ZeVs^

 

 

Hvis du vil ha svar fra Vipps, er det beste å kontakte Vipps kundeservice: https://www.vipps.no/privat/kontakt-oss

 

Jeg kan prøve meg på litt uoffisiell hjelp her:

  1. Det er flere som har ønsket valuta, men det har hittil vært andre ting som har hatt høyere prioritet. 
  2. Det tror jeg vil få nokså lav prioritet, siden de aller fleste kan få Vipps. Snart kommer Vipps også for de under 15 år.

 

Christian, som jobber i Vipps

 

 

Kundeservice slipper jeg, for du kan jo bare ta dette videre til kollegaene dine ;)

 

1. Godt å høre at det er registrert i hvert fall. Selv så har jeg stor bruk for det i utlandet, når halve vitsen med Vipps er å registrere utlegg når man faktisk har de, og ikke gå gjennom banktransaksjoner i ettertid. For oss som deler på utgifter på ferie..

2. Denne her hadde jeg ikke forventa noe høy prioritet på, men jeg har i hvert fall hatt bruk for det mange ganger. F.eks ikke alltid nordmenn som skal dele på regninga, eller gamlingen hjemme, så ikke alltid bare å få folk til å opprette Vipps brukere. Kanskje ikke opprette ny bruker, men i hvert fall lettere å fordele summen uten at det nødvendigvis ender på 100% brøk. Så istedenfor Vipps konto har jeg prøvd å få folk med på Splitwise..

Lenke til kommentar

Lille skøyer. Jeg nevner x antall anerkjente kort, og du nevner det minst anerkjente. Ironisk nok er det DnB som utsteder Amex i norge per d.d.

 

Transaksjonskostnader er et forhold mellom partene, forbrukerne er interessert i å kunne benytte seg av de betalingstilbud de benytter seg av. PayPal (ja, elendig app det også når det gjelder design) tar flere korttyper enn Vipps.

Du nevnte vel 3, amex, discovery, diners.

Det eneste som har litt utbredelse i Norge er amex.

Antall brukersteder som tar amex er svært begrenset sammenlignet med visa/mc.

F.eks komplett, en av de største nettbutikkene, tar ikke amex.

 

Transaksjonskostnader er et forhold mellom partene, og forbrukerne er en part!

Det er jo helt åpenbart at store transaksjonskostnader er negativt for forbrukerne, derfor unngår Vipps disse sære kortene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kundeservice slipper jeg, for du kan jo bare ta dette videre til kollegaene dine ;)

 

1. Godt å høre at det er registrert i hvert fall. Selv så har jeg stor bruk for det i utlandet, når halve vitsen med Vipps er å registrere utlegg når man faktisk har de, og ikke gå gjennom banktransaksjoner i ettertid. For oss som deler på utgifter på ferie..

2. Denne her hadde jeg ikke forventa noe høy prioritet på, men jeg har i hvert fall hatt bruk for det mange ganger. F.eks ikke alltid nordmenn som skal dele på regninga, eller gamlingen hjemme, så ikke alltid bare å få folk til å opprette Vipps brukere. Kanskje ikke opprette ny bruker, men i hvert fall lettere å fordele summen uten at det nødvendigvis ender på 100% brøk. Så istedenfor Vipps konto har jeg prøvd å få folk med på Splitwise..

 

 

Hei, ZeVs^

 

Jeg mente at du må kontakte Vipps kundeservice hvis du ønsker svar fra dem. Det kan jeg dessverre ikke ordne for deg.

  1. Splitwise er bra, har brukt det en del selv, men når selve betalingen må gjøres i Vipps (ev. PayPal), er det ikke helt perfekt det heller. For meg fungerer det greit å ta cirkabeløp i Vipps, eventuelt sjekke i bankappen for store beløp, eller finjustere alle utleggene etter å ha sjekket beløpene i NOK litt senere. Med flere på tur, jevner det seg jo ut litt også. Det er forresten ikke bare-bare å veksle, siden forskjellige banker og kort gir forskjellige kurser. PSD2 kan nok hjelpe, men ikke denne uken. 
  2. Jeg nøyer meg med å linke hit: https://www.aftenposten.no/norge/i/xR4bbn/Vipps-lanseres-internasjonalt-i-ar

 

Christian, som jobber i Vipps (men som ikke er noe offisiell talsperson og derfor henviser til riktige kanaler for ordentlige svar - osv..)

Endret av Christian-i-Vipps
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Forøvrig savner jeg mer at man ikke kan dele opp regningen ulikt lenger. Man MÅ dele likt på alle eller ikke dele i det hele tatt :/ Dette ble nytt i versjonen som kom forrige uke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Forøvrig savner jeg mer at man ikke kan dele opp regningen ulikt lenger. Man MÅ dele likt på alle eller ikke dele i det hele tatt :/ Dette ble nytt i versjonen som kom forrige uke.

 

 

WTF! Har de vært full på jobb? Jeg trodde deg ikke, så jeg måtte inn å sjekke selv, og sannelig hadde du rett. Det er jo en av funksjonene jeg har brukt mest, og ikke reint usannsynlig at man ønsker å fordele utgifter ulikt heller? Idioter..!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...