Gå til innhold

Rapport: Skip kan erstatte 4.500 vognlaster med fisk uten å bruke mer tid - sparer samfunnet 1 milliard kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så samfunnsøkonomisk da.

Disse båtene er bygd med store subsidier fra skattebetalerne, rederiene betaler nesten ikke skatt (0,6%) drifstoff og proviant blir kjøpt avgiftsfritt og nesten ingen nordmenn jobber på disse båtene.

Her er det vel bare snakk om og overførere kostnadene til skattebetalerne ingen ting annet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd

 Det pleier sjelden å være togskinner der fisken kommer fra, men de har god tilgang på sjø.

 

Åndalsnes har togforbindelse til Danmark

og kontinentet. Ett godstog kan erstatte 40 trailere.

Lenke til kommentar

Er det så samfunnsøkonomisk da.

Disse båtene er bygd med store subsidier fra skattebetalerne, rederiene betaler nesten ikke skatt (0,6%) drifstoff og proviant blir kjøpt avgiftsfritt og nesten ingen nordmenn jobber på disse båtene.

Her er det vel bare snakk om og overførere kostnadene til skattebetalerne ingen ting annet

 

I dag kjører østeuropeiske sjåfører og firmaer 95% av laksen. Dieselen blir kjøpt alle andre steder enn i Norge.. hvor mye legger disse igjen i Norge? Ja forrutenom hos bilbergerne... Da må det være mer samfunnsøkonomisk å få disse over på sjø, så slipper vi massiv slitasje på et veinett som ikke er tilpasset dagens tungtrafikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 Det pleier sjelden å være togskinner der fisken kommer fra, men de har god tilgang på sjø.

 

Åndalsnes har togforbindelse til Danmark

og kontinentet. Ett godstog kan erstatte 40 trailere.

Dårlig med fiskeindustri på Åndalsnes og er det først lastet på bil og den må kjøre i 2-3 timer, noen ferger o.s.v. er det raskest og billigst å kjøre det helt til bestemmelsesstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Båten som gikk fast mellom Bodø og Finnmarkskysten ble lagt ned. Tror ikke at den er erstattet. Så den rapporten kom vist litt for sent...

 

Javel? Nå var vel ikke denne rapporten spesielt for finnmark eller nordland. Synd det ikke var liv laga for den faste ruten som ble lagt ned, om noen klarer å sikre last begge veier slik at ruten tjener penger så er det jo bare å starte opp igjen. Uten overskudd ingen fast rute.

Lenke til kommentar

Tanken er jo vel og bra, men nå er vel helelektriske semitrailere nærmere enn helelektriske skip, det ser ihvertfall ikke ut som det er det det er snakk om her. Det ville jo være synd å bruke milliarder av kroner på støtte til å gå fra lastebil til skip og så gi støtte for å gå fra skip til el-lastebil igjen...

 

El-lastebil som frakter kjøle eller frysecontainer til jernbanetasjon og deretter el-tog nedover synes å være innen rekkevidde snart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El trailere som frakter fisk fra Nord-Norge til Europa er et stykke unna. Et skip som kan frakte dette uavhengig av snøstormer,glatte veier og ulykker er nok å foretrekke. Dessuten må lastebilene lades. Dette tar tid og det gir økte sjåførkostnader. Et gassdrevet fryseskip vil nok være best for miljø og trafikkmiljø/sikkerhet. Sikkert mest økonomisk også. Bruk heller el lastebiler til distribusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...