Gå til innhold

Tesla i brev til kundene: – Skal gjøre alt vi kan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdens mest shortede selskap surfer videre på en bølge av dårlige unnskyldninger og tvilsomme løfter. Musk er nok overrasket over at selskapet har holdt den gående så lenge, og har derfor ikke brydd seg med å bygge ut verkstedkapasiteten. Eller så er han overrasket over hvor mye problemer det er med bilene.

 

Tesla har en gigantisk gjeld og går med gigantiske underskudd, samtidig er selskapet priset opp i skyene. Dette gjør at profesjonelle investorer kappes om å shorte aksjer, men jeg tror de kan gå på en smell.

 

Shortandelen i Tesla er nå på 30 prosent, 30 prosent er eid av indeksfond og nærmere 25 prosent er eid av Musk, da er det svært lite frie aksjer igjen. At kursen nylig steg 16 % på en dag viser at shorterne kan få store problemer.

 

Obligasjonseierne har det ikke så mye lettere. Tesla utsteder nye obligasjoner i små, men hyppige, porsjoner. Dersom ikke Obligasjonseierne stiller opp risikerer de at verdien av obligasjonene faller i verdi.

 

Blir spennende å se hvordan dette går, men jeg tør ikke å shorte!

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Verdens mest shortede selskap surfer videre på en bølge av dårlige unnskyldninger og tvilsomme løfter. Musk er nok overrasket over at selskapet har holdt den gående så lenge, og har derfor ikke brydd seg med å bygge ut verkstedkapasiteten.

 

Dette er et fjasete utsagn. Det innser du vel også selv?

 

Tesla har en gigantisk gjeld og går med gigantiske underskudd, samtidig er selskapet priset opp i skyene. Dette gjør at profesjonelle investorer kappes om å shorte aksjer, men jeg tror de kan gå på en smell.

Som absolutt alle med bittelitt økonomisk innsikt vet, koster det penger å bygge ut produksjonskapasitet. At Tesla brenner penger mens de bygger fabrikker og infrastruktur (ladestruktur og service-sentre) er helt åpenbart, men de er i rute til å gå i pluss dette kvartalet. Så nå kommer spørsmålet om de skal velge å gå i pluss eller heller bruke enda mer penger på å øke produksjonskapasiteten ytterligere (og få enda høyere overskudd i fremtiden). Om du ser på inntektskurven til Tesla ser du de er i ferd med å begynne å tjene penger rett før de setter i gang med produksjonen av nye modeller. Se denne grafen (mars 2014 er når de begynner å bygge ut produksjonen av Model X og desember 2016 er når de begynner å investere i produksjonen av Model 3). Det er interessant å ekstrapolere hvordan denne grafen vil se ut videre når produksjonen av Model 3 er i gang for fullt!

Tesla%20FXF%20Q1%202017.jpg

 

 

Shortandelen i Tesla er nå på 30 prosent,

Og hvor mye har shorterene tapt så langt på å vedde mot Tesla? De motbevises jo gang på gang og taper vannvittig med penger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siste nytt er at bilene skal fikses OTA også på mekaniske ting. Musk sa det gikk, så da blir det sånn.

Nei...

 

Det som ble sagt er at mange feil kan fikses av rangere og at de håper å få opp dette i Norge samtidig som de har ansatt mange nye og fortsetter med dette.

 

Dessverre lite info om deler, sannsynligvis det som er dårligst om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan er tilgangen på deler?

 

Regner med spørsmålet er retorisk, men svarer allikevel. Tesla er ENESTE bilprodusent som ikke har delelager. Og før menigheten kommer på banen for å berge aksjene sine - ja, selvsagt har de noen deler på lager, men de mangler alt for mye, så mye at alt for mange har ventet alt for lenge på deler. Mange måneder venting på deler er helt vanlig, enkelte har ventet ett år.

 

Jeg fikk melding fra Tesla for to måneder siden, at delene skulle hastesendes med fly (sannsynligvis fordi jeg laget mye bråk og truet med å begjære kjøpet hevet). I går fikk jeg beskjed at delene "skulle sendes". Jeg tror det ikke før jeg ser det. Bilen står på AutoIn, Teslagodkjent karosseriverksted. De foreteller at Tesla holder kortene "tett til brystet" når det gjelder å informere om deler. De får aldri svar på om det finnes deler eller når levering er ventet. "Delene vet vi om er kommet når de kommer på døra".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som absolutt alle med bittelitt økonomisk innsikt vet, koster det penger å bygge ut produksjonskapasitet. At Tesla brenner penger mens de bygger fabrikker og infrastruktur (ladestruktur og service-sentre) er helt åpenbart, men de er i rute til å gå i pluss dette kvartalet. Så nå kommer spørsmålet om de skal velge å gå i pluss eller heller bruke enda mer penger på å øke produksjonskapasiteten ytterligere (og få enda høyere overskudd i fremtiden). Om du ser på inntektskurven til Tesla ser du de er i ferd med å begynne å tjene penger rett før de setter i gang med produksjonen av nye modeller. Se denne grafen (mars 2014 er når de begynner å bygge ut produksjonen av Model X og desember 2016 er når de begynner å investere i produksjonen av Model 3). Det er interessant å ekstrapolere hvordan denne grafen vil se ut videre når produksjonen av Model 3 er i gang for fullt!

Tesla%20FXF%20Q1%202017.jpg

Velge å gå i pluss? Tesla har kun ett kvartal med overskudd de siste årene, og det skyldtes salg av klimakvoter.

 

Fri kontantstrøm henger ikke nødvendigvis sammen med resultatet.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velge å gå i pluss? Tesla har kun ett kvartal med overskudd de siste årene, og det skyldtes salg av klimakvoter.

Tesla kunne ha kuttet ned på de ansatte, redusert investeringer i service, superladernettverk, osv, og gått med profitt. Men de har konsekvent valgt å gå med tap, og i stedet pøse på med penger for å vokse ~50% per år. Dette er vanlig for oppstartselskaper. Man går som regel med tap de første månedene/årene. Men Tesla har dratt oppstartfasen veldig langt.

 

Men nå har Tesla sagt at dette skal det bli slutt på. I stedet for ensidig fokus på vekst skal de nå også prioritere profitabel drift. I den anledning har de f.eks sagt opp flere tusen ansatte, reforhandlet med leverandører, justert priser, osv.

 

Dette skal etter planen muliggjøre å gå med profitt fra og med Q3 2018 og inn i fremtiden. En ting som ikke mange har nevnt er at etter Tesla har gått med profitt i fire sammenhengende kvartaler, så vil Tesla noteres på S&P. Da er det mange indeksfond som må kjøpe aksjer i Tesla, noe som definitivt kan få kursen til å stige.

 

Man gjør nok lurt i å ikke shorte Tesla.

 

Fri kontantstrøm henger ikke nødvendigvis sammen med resultatet.

Nei, men det henger sammen med om selskapet er i pengetrøbbel eller ikke. Per i dag ser det ikke ut som Tesla vil få pengetrøbbel. Da er det bare å glemme konkurs, o.l.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare å skaffe service vogner stasjonert på andre siden av grensen i Sverige hvis statens vegvesen er vrange. Fri handel i EU. Slipper å betale høye norske lønninger og teit avgift på servicebilene også.

 

Så lenge de ikke har søkt kan de vel ikke hevde at SVV er vrange...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Shortandelen i Tesla er nå på 30 prosent, 30 prosent er eid av indeksfond og nærmere 25 prosent er eid av Musk, da er det svært lite frie aksjer igjen. At kursen nylig steg 16 % på en dag viser at shorterne kan få store problemer.

Per i dag er det hovedsaklig ikke indeksfond som kjøper Tesla, ettersom Tesla ikke er på S&P. Det vil endre seg når Tesla har hatt fire sammenhengende kvartaler med profitt.

 

Men situasjonen på antall frie aksjer i spill er ikke så presset som du antyder. 20% av aksjene i Tesla er shortet, men dette tilsvarer at longs eier til sammen 120% av aksjene i selskapet. Dette er fordi et fond som eier f.eks 1000 aksjer vil låne ut f.eks 500 aksjer, og så selges disse til f.eks et annet fond. Da har man at et fond eier 1000 aksjer og en annet fond eier 500 aksjer, men det er kun snakk om 1000 aksjer til sammen... Shorthandel øker antallet aksjer som er i omløp - og det er akkurat derfor det har en prisdempende effekt.

 

Når store fond, banker o.l. eier 60% og Musk eier 20%, så er det altså ca 40% av aksjene som er i omløp.

Lenke til kommentar

Verdens mest shortede selskap surfer videre på en bølge av dårlige unnskyldninger og tvilsomme løfter. Musk er nok overrasket over at selskapet har holdt den gående så lenge, og har derfor ikke brydd seg med å bygge ut verkstedkapasiteten. Eller så er han overrasket over hvor mye problemer det er med bilene.

 

Tesla har en gigantisk gjeld og går med gigantiske underskudd, samtidig er selskapet priset opp i skyene. Dette gjør at profesjonelle investorer kappes om å shorte aksjer, men jeg tror de kan gå på en smell.

 

Shortandelen i Tesla er nå på 30 prosent, 30 prosent er eid av indeksfond og nærmere 25 prosent er eid av Musk, da er det svært lite frie aksjer igjen. At kursen nylig steg 16 % på en dag viser at shorterne kan få store problemer.

 

Obligasjonseierne har det ikke så mye lettere. Tesla utsteder nye obligasjoner i små, men hyppige, porsjoner. Dersom ikke Obligasjonseierne stiller opp risikerer de at verdien av obligasjonene faller i verdi.

 

Blir spennende å se hvordan dette går, men jeg tør ikke å shorte!

Tesla går med underskudd fordi de har planlagt det for å investere i vekst. De har gjeld av samme årsak. Som for eksempel Netflix, som også bevisst kjører investeringer og underskudd.

 

Men for dere som liker å lyve så er ikke fakta så viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla kunne ha kuttet ned på de ansatte, redusert investeringer i service, superladernettverk, osv, og gått med profitt. Men de har konsekvent valgt å gå med tap, og i stedet pøse på med penger for å vokse ~50% per år. Dette er vanlig for oppstartselskaper. Man går som regel med tap de første månedene/årene. Men Tesla har dratt oppstartfasen veldig langt.

Det er ihvertfall en vanlig silicon valley strategi. Hvorvidt denne strategien som stort sett har blitt brukt på bedrifter som stort sett leverer immaterielle verdier (tenk google, amazon, facebook) lar seg overføre like greit til en produksjonsbedrift får vise seg. Merkevaren er nok solid nok til at de ikke forsvinner, men det er nok ikke helt usannsynlig at det kan komme større restruktureringer om det blir mer motstand i veksten enn de forestiller seg.

 

Nei, men det henger sammen med om selskapet er i pengetrøbbel eller ikke. Per i dag ser det ikke ut som Tesla vil få pengetrøbbel. Da er det bare å glemme konkurs, o.l.

Nå er det vel ikke hovedsaklig konkurs eller ch.11 som er det analytiske grunnlaget for å shorte tesla, men heller at kursen er så høy sammenlignet med andre tilsvarende bedrifter at selv teslas mest optimistiske fremtidsmål ikke forsvarer den verdisettingen*. I.e. andre bedrifter som i dag leverer mer overskudd (og ser ut til å fortsette med det) enn hva tesla planlegger å gjøre i overskuelig fremtid er likevel verdsatt tilsvarende eller lavere. Det tilsier rasjonellt sett at tesla aksjen vil korrigere ned, selv helt uten noen dramatiske hendelser som konkurser.

 

Utfordringen er det gamle ordtaket at markedet kan forbli irrasjonellt lengre enn hva du kan forbli solvent. I.e. korreksjonen kan ta tid og i mellomtiden kan man slik det er i dag komme en short skvis (som igjen ikke egentlig sier noe om teslas egentlige underliggende verdi). Så ja jeg ville ikke shortet tesla, men jeg ville ikke holdt på aksjer heller.

 

*) Så langt jeg har forstått. Jeg har ikke gjort noen egen beregning, men jeg ser ingen grunn til å tvile på tallene jeg har sett.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke hovedsaklig konkurs eller ch.11 som er det analytiske grunnlaget for å shorte tesla, men heller at kursen er så høy sammenlignet med andre tilsvarende bedrifter at selv teslas mest optimistiske fremtidsmål ikke forsvarer den verdisettingen*.

Ja, det er ganske opplagt. Tesla-fansen, derimot, mener det er ideologisk begrunnet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...