Gå til innhold

Vil skru på FM-nettet igjen - men det beste utstyret er sendt til Malawi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste din påstånd som om du mente der var tekniske grunner til det var åh så vanskelig, men så kom det bare en masse svada om hva befolkningen tror og angivelig mener.  Det er i det hele tatt ikke viktig.  Folk var også mot bilbelte og vil være imot det meste af forandringer for sådan er folk bare. 

 

Syns bare det er komisk å lese om dere som på død og pine skal si nei til teknologisk fremskridt.  "Gi oss gasslampene tilbake!"

 

DAB+ er bedre enn FM på både lyd og veldig mye bedre på praktikalitet.  Hvem savner dagene der du på en 10-mils biltur måtte justere radioen ørten ganger for å finne en eller annen stasjon og noen km lengere ble musikken likevel overdøvet av støy for nå hadde det endret seg litt igjen.

Dere? Nå forutsetter du en holdning fra min side som du ikke vet noenting om.

 

Din påstand var at man hadde god kunnskap om hva som ville skje når man skrudde av FM til fordel for DAB+ fordi man hadde kjørt DAB/DAB+ parallelt med FM i mange år. Det sa jeg var vås, fordi de opplysningene man hentet fra å kjøre de to løsningene parallelt _ikke_ fortalte noe om hva som ville skje når man skrudde den ene helt av.

 

Du ba om en redegjørelse for hvorfor parallell bruk av teknologi ikke sa noe om konsekvensene av å fjerne den ene. Den ga jeg deg. Jeg svarte på nøyaktig hva du ba om.

 

At du egentlig ikke ville vite det og plutselig anser det som uviktig er ikke noe jeg kan klandres for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DAB brukes i USA som satellitt-radio i biler. Er det en grunn til at vi ikke gjør det her?

De (antar du tenker på SiriusXM) bruker proprietær teknologi med tilgangskontroll (abonnement, tilsvarende dekodere for satelitt- og kabeltv), ikke DAB. Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ba om en redegjørelse for hvorfor parallell bruk av teknologi ikke sa noe om konsekvensene av å fjerne den ene. Den ga jeg deg. Jeg svarte på nøyaktig hva du ba om.

 

At du egentlig ikke ville vite det og plutselig anser det som uviktig er ikke noe jeg kan klandres for.

 

Jeg anto feilaktig du hadde teknisk innsikt og kompetanse til å kunne si noe av interesse om konsekvensene, hvilket du forsåvidt på utmerket måte har demonstrert at du ikke har.  

Lenke til kommentar

 

Korrekt - og det var akkurat der man burde la FM-senderne stå der de sto i minst et år. Lyttertallene har stupt og problemene hoper seg opp. Når du nå hører "viktig melding, lytt på radio", så betyr det "Lytt på NRK på DAB+, hvis du har dekning, da, ellers er det kanskje ikke så viktig".

Nei - det betyr at du skal oppsøke informasjon.

 

Hentet fra sivilforsvaret sine sider: "Betyr: Søk informasjon. Informasjon om hva som skjer og hvordan en skal forholde seg gis gjennom ulike media , f. eks. radio, tv, kriseinfo.no, sosiale medier mv. Signalet vil kunne bli brukt både i fred og krig."

Så det er ikke et problem lenger at flere hundre tusen har slutta å høre på radio?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Korrekt - og det var akkurat der man burde la FM-senderne stå der de sto i minst et år. Lyttertallene har stupt og problemene hoper seg opp. Når du nå hører "viktig melding, lytt på radio", så betyr det "Lytt på NRK på DAB+, hvis du har dekning, da, ellers er det kanskje ikke så viktig".

Nei - det betyr at du skal oppsøke informasjon.

 

Hentet fra sivilforsvaret sine sider: "Betyr: Søk informasjon. Informasjon om hva som skjer og hvordan en skal forholde seg gis gjennom ulike media , f. eks. radio, tv, kriseinfo.no, sosiale medier mv. Signalet vil kunne bli brukt både i fred og krig."

Så det er ikke et problem lenger at flere hundre tusen har slutta å høre på radio?

Et annet argument - og nok et langt viktigere - er at å skru av FM-båndet, gjør at man får vesentlig dårligere dekning ut til folk når man skal varsle om noe. Å jamme [234]g-nettene er enkelt - det sendes på lav effekt. Å jamme FM er *vanskelig*, siden senderen på f.eks. tryvann var på 60kW eller så. I tillegg kommer jo at de aller fleste har en radio liggende, og du kan jo bruke en fra 1950 om du vil. Det funker litt dårligere med DAB+.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot DAB. Jeg er imot stengingen av FM, i hvert fall så tidlig.

Hvorfor skulle Norge være eneste land i verden?

 

Om de absolutt skulle stenge FM, kunne de i det minste vente til flertallet av bilene på veien har DAB.

Min har det ikke, og det frister ikke å investere i et ettermontert jalla-løsning som okkuperer sigarettenneren.

Mange er enig, og kjører heller uten radio.

 

Bilen min har fremdeles mange år igjen, den er bare fra 2011.

 

 

Hadde DAB-mafiaen hatt litt tålmodighet, så hadde bilene gradvis blir byttet ut av seg selv, og problemet med manglende bilradio forsvinner automatisk. Bare sørg for at alle biler som importeres faktisk har DAB.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de absolutt skulle stenge FM, kunne de i det minste vente til flertallet av bilene på veien har DAB.

For å være ærlig: jeg tror ikke det hadde skjedd.

 

Nedstengningen av FM-nettet var flagget i så mange år før det faktisk skjedde at bilbransjen hadde all verdens mulighet til å omstille seg. Det burde ikke vært solgt en bil uten DAB+-radio i Norge etter 2010.

 

Og hvis stengningen hadde blitt utsatt så hadde bilbransjen bare fortsatt å selge biler uten DAB-radio, og problemet hadde vært akkurat det samme når nedstengningen endelig hadde skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det er ikke et problem lenger at flere hundre tusen har slutta å høre på radio?

 

Hvorfor skulle det være et problem? 

 

Færre og færre hører på radio hjemme.  Færre og færre ser TV.  Det har intet med transmisjonsteknologien å gjøre, men en trend vi lenge har sett i samfunnet.  Flere og flere får nyheter og underholdingen via internett, om det så er via mobil, xDSL eller fiber.  Huff da!   La oss komme tilbake til 80-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen og byggeplasser er omtrent de eneste stedene hvor radio blir brukt.

Poenget er underholdning og nyheter mens du jobber eller kjører.

 

Å bytte transmisjonsteknologi medførte i dette tilfellet at folk heller endret vane enn å betale flere tusen for en ny kvalitetsradio.

Terskelen for å investere er for høy.

 

Bedre å bruke den gamle radioen med aux-input og mobilen. Og da bruker man heller Spotify enn NRK-appen.

 

DAB er i ferd med å drepe konseptet "radio" i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anto feilaktig du hadde teknisk innsikt og kompetanse til å kunne si noe av interesse om konsekvensene, hvilket du forsåvidt på utmerket måte har demonstrert at du ikke har.

Beklager, men nå møter du deg selv i døra. Det var _du_ som påsto at man hadde så god oversikt over konsekvensene, fordi vi hadde hatt DAB/DAB+ i mange år. Jeg sa at du tok feil. Men du har tydeligvis ikke teknisk innsikt eller kompetanse nok til å redegjøre for disse konsekvensene som du påstår at vi har så god oversikt over.

 

Dette var ikke en teknisk problemstilling. Den var analytisk. Og den omhandlet ikke hva konsekvensene var, men hvorvidt man kjente til konsekvensene på forhånd. Der sa du de var godt kjent. Jeg sa vi _ikke_ visste hva konsekvensene var, fordi de data du la frem ikke var representative. Så hvorfor du forventet at jeg skulle gi et svar på dine egne påstander, det er mer enn jeg forstår.

 

Informasjonen relatert til tilbakevisning av din påstand er der. At du velger å lete etter noe annet eller at du mangler evne til å hente informasjon ut av den tekst du har fått er ditt problem, ikke mitt.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen og byggeplasser er omtrent de eneste stedene hvor radio blir brukt.

Poenget er underholdning og nyheter mens du jobber eller kjører.

 

Å bytte transmisjonsteknologi medførte i dette tilfellet at folk heller endret vane enn å betale flere tusen for en ny kvalitetsradio.

Terskelen for å investere er for høy.

 

Bedre å bruke den gamle radioen med aux-input og mobilen. Og da bruker man heller Spotify enn NRK-appen.

 

DAB er i ferd med å drepe konseptet "radio" i Norge.

Ditt isolerte bruksmønster er ikke nødvendigvis representativt for resten av befolkningen. Joda, radio blir mye brukt i bil og på arbeidsplasser, men det er ikke engang i nærheten av "de eneste stedene" radio blir brukt. Kan nevne noen andre steder jeg vet de er hyppig utbredt:

- Kjøkkenet

- Badet

- Stua

- Hytta

- Verandaen

- Garasjen

- Sykkelen (da man hadde små FM-radioer, eller radio i telefonen. Det er ikke anbefalt å høre på musikk mens man sykler, så det er kanskje like greit at det har forsvunnet derfra, men det er uansett erstattet med annen musikk)

- Gående i fjellheimen (til dekningen forsvant)

- Gående i byen (hvis man gidder å drasse på en stor DAB-radio og masse batterier)

- I båten

- Campingvogna

- Stranda

- Tror du begynner å skjønne tegningen...

Endret av Benny Flaggstang
Lenke til kommentar

Beklager, men nå møter du deg selv i døra. Det var _du_ som påsto at man hadde så god oversikt over konsekvensene, fordi vi hadde hatt DAB/DAB+ i mange år. Jeg sa at du tok feil. Men du har tydeligvis ikke teknisk innsikt eller kompetanse nok til å redegjøre for disse konsekvensene som du påstår at vi har så god oversikt over.

 

Dette var ikke en teknisk problemstilling. Den var analytisk. Og den omhandlet ikke hva konsekvensene var, men hvorvidt man kjente til konsekvensene på forhånd. Der sa du de var godt kjent. Jeg sa vi _ikke_ visste hva konsekvensene var, fordi de data du la frem ikke var representative. Så hvorfor du forventet at jeg skulle gi et svar på dine egne påstander, det er mer enn jeg forstår.

 

Informasjonen relatert til tilbakevisning av din påstand er der. At du velger å lete etter noe annet eller at du mangler evne til å hente informasjon ut av den tekst du har fått er ditt problem, ikke mitt.

 

Jeg må slutte å mate... 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg må slutte å mate...

Du rakk å endre stråmann-kommentaren, men jeg rakk å lese den.

Nå er det du som bygger disse stråmennene, så det er en interessant beskyldning du kommer med.

 

- Du beskylder RoyK, som har et helt gyldig poeng, for å komme med vås.

- Dine argumenterer for at RoyK farer med vås er bare tull, du farer med eget vås.

- Jeg arresterer våset ditt.

- Du ber meg om å forklare hva jeg mener.

- Jeg forklarer hva jeg mener.

- Du ber meg om å forklare hva du mener.

- Jeg forklarer deg at du driver med vås igjen og forklarer enda grundigere hva _jeg_ mener.

- Du beskylder meg for å mangle teknisk innsikt og kompetanse for å forklare hva du mener.

- Jeg forklarer deg at det er du selv som må argumentere for dine egne utsagn.

 

Ferdig nå. Jeg har forstått at du ikke ønsker å innse hva du holder på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde det vært mulig å bli kvitt lobby hadde politikerne hatt langt bedre forutsetninger for å gjøre den jobben de er valgt til å gjøre.

 

Det er vel etterhånden de færreste politikkere som har noen som helst kompetanse på det de driver å diskuterer og bestemmer over; mange har ikke engang hatt en jobb utenfor politikken, så hvordan skulle de kunne skjønne noe som helst?  

Nettopp derfor er lobby fra kapitalsterke særinteresser så ødeleggende for politikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig: jeg tror ikke det hadde skjedd.

 

Nedstengningen av FM-nettet var flagget i så mange år før det faktisk skjedde at bilbransjen hadde all verdens mulighet til å omstille seg. Det burde ikke vært solgt en bil uten DAB+-radio i Norge etter 2010.

 

Og hvis stengningen hadde blitt utsatt så hadde bilbransjen bare fortsatt å selge biler uten DAB-radio, og problemet hadde vært akkurat det samme når nedstengningen endelig hadde skjedd.

Godt poeng!

 

Bilbransjen har i aller høyeste grad slept beina etter seg i denne saken. Vi hadde nok skrevet 2030 om vi skulle ventet på dem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt greit å utsette FM-stengningen til 2030, og gjerne enda lengre. Jeg har ikke hastverk med å bli kvitt FM.

 

Dere som foretrekker DAB kan fortsatt bruke DAB. Hvorfor er det så viktig å stanse de sendingene som bilen min kan motta?

 

Om nyere biler ikke leveres med DAB, så er de i det minste enklere å oppgradere.

Min 2011-modell har både AUX-inngang, USB og Bluetooth.

 

Min forrige 2004-modell hadde ingenting. Nada. Ingen AUX-inngang, Bluetooth eller USB. Det fantes en hack for å bytte ut CD-veksleren med iPod, men det gjaldt bare neste årsmodell, og ikke min.

 

Vent til slike biler som ikke kan oppgraderes er skrotet i det minste.

 

Jeg ønsker DAB velkommen som alternativ til FM. Men det er for tidlig å stenge FM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...