Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll med for sterke ekstralys?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Skal ha bilen på EU kontroll, og en ting jeg ikke finner ut av. Jeg vet det er en lumen grense for hvor sterke fjernlys kan være.

 

Casen er at jeg har tusen metre samt en led-bar som til sammen er langt over verdiene, men de kan kobles fra med bryter slik at de ikke aktiveres med fjernlys bryteren, og dermed kan anses som "tilleggslys"?

 

Spørsmålet er vel om jeg må demontere dette før EU-kontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent skal det være en verdi som ikke skal overgås. Jeg mener å huske at det var spetakkel for en del år tilbake vedrørende lovligheten av xenon lys.

 

Jeg tror det da gjelder lovligheten av monterte lys og ikke hvorvidt de kan deaktiveres eller ikke ettersom slike rævhøl som blender andre i trafikken er livsfarlige for oss andre.

 

Men jeg vet ingenting av dette med sikkerhet så ta min info med en heftig klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at man prioriterer lysfølsomme individer fremfor sikkerheten til de som kjører langt i mørke regntunge høstkvelder. Det er utrolig hvor nært opp man kan kjøre f.ex en rein eller elg før dyret faktisk blir synlig for fører under slike forhold. Sikkert mange unødvendige påkjørsler som kunne vært unngått dersom man lovlig kunne kjørt rundt med fornuftig lys-styrke.

 

Om man føler seg blendet av motgående traffikk, så går det ann å blinke med lysa - det gjelder bare å ha nok lumen så "han andre karen" skjønner at du mener alvor :ph34r:

Lenke til kommentar

Skal ha bilen på EU kontroll, og en ting jeg ikke finner ut av. Jeg vet det er en lumen grense for hvor sterke fjernlys kan være.

100% av referanseverdien.

 

Casen er at jeg har tusen metre samt en led-bar som til sammen er langt over verdiene, men de kan kobles fra med bryter slik at de ikke aktiveres med fjernlys bryteren, og dermed kan anses som "tilleggslys"?

 

Spørsmålet er vel om jeg må demontere dette før EU-kontroll?

her er det bare å fjerne, LED-bar er vel fortsatt ikke lovlig så lenge de ikke er montert i par.. 

 

Synd at man prioriterer lysfølsomme individer fremfor sikkerheten til de som kjører langt i mørke regntunge høstkvelder. Det er utrolig hvor nært opp man kan kjøre f.ex en rein eller elg før dyret faktisk blir synlig for fører under slike forhold. Sikkert mange unødvendige påkjørsler som kunne vært unngått dersom man lovlig kunne kjørt rundt med fornuftig lys-styrke.

Jeg hadde en gang en bil med svært heftige nærlys.. (En Audi 80 med 2 stk Hella Rallye 3000 pencil beam med 100w-pærer og 2 stk Bosch et eller annet heftige saker med referansetall 37,5 elns og 100w-pærer i de også)

I tillegg hadde jeg sørget for skikkelig spenning til de originale hovedlampene (men jeg brukte standardpærer der) 

 

Jeg testet å kjøre på en høstmørk landevei med alt av lys for så å dimme ned.. Det er ingen heldig situasjon siden man da plutselig ser omtrent ingenting.

Jeg vet at rallybiler osv kjører med omtrent slik belysning, men de er så heldige at de slipper å dimme ned for annen trafikk.

 

Poenget? Det er faktisk også for føreren av den aktuelle bilen greit å ikke ha så mye lys at det svartner helt ved dimming.

 

Reglene er der av en grunn, gjerne som et kompromiss for å tilfredsstille flere behov så godt som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Letteste er nok å demontere og så montere på igjen etter kontrollen. Men jeg lurer litt på det firkantede regelverket rundt dette også. Kan være at SVV eller politiet driver med kontroll av lys på veien også.

Såvidt jeg forstår så kan man støte på en kontroll hvor dette blir kontrollert, men sannsynligheten for en random kontroll på dette er nok forsvinnende liten. Realiteten er nok heller den at medtrafikanter ringer inn og tipser politiet om noe slikt og de pålegger en kontroll.

 

Og til geir; jeg vil påstå at man tjener lite på sikkerheten av å "liksom" ha bedre anledning til å se villdyr enn blinde folk i motgående felt.

 

"Lyssensitive folk" meg midt i ræva.

Ts spesifiserer at han har lys "langt over verdiene". Greit nok på en rett strekning hvor man har tid til å signalisere ettersom lysene gradvis viser seg å være farlige for så å håpe på at det ikke sitter en idiot bak det andre rattet.

Halve norge består uansett av krøtterstier langs fjordene og fjellene så ofte ramler det en kar med fjernys og dårlig reaksjon/rutine foran deg. Da er det godt at vi har reguleringer rundt dette

Lenke til kommentar

Skal ha bilen på EU kontroll, og en ting jeg ikke finner ut av. Jeg vet det er en lumen grense for hvor sterke fjernlys kan være.

 

Casen er at jeg har tusen metre samt en led-bar som til sammen er langt over verdiene, men de kan kobles fra med bryter slik at de ikke aktiveres med fjernlys bryteren, og dermed kan anses som "tilleggslys"?

 

Spørsmålet er vel om jeg må demontere dette før EU-kontroll?

 

 

"Du må demontere lampa for å finne E merket og statens vegvesen sa det var greit" er typiske kommentarer fra kunder som kjører med alt for mye lys.

 

Demonter dette før pkk så slipper du å betale ytterligere 390,- for etterkontroll.

Lenke til kommentar

Letteste er nok å demontere og så montere på igjen etter kontrollen. Men jeg lurer litt på det firkantede regelverket rundt dette også. Kan være at SVV eller politiet driver med kontroll av lys på veien også.

 

Jeg kan bekrefte at SVV kontrollerer ekstralysene langs veien. Jeg har blitt stoppet to ganger med for kraftige ekstralys, og begge gangene har jeg fått beskjed om å plukke dem av.

Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld - jeg anser meg selv som en hensynsfull bilist og bedriver ikke blending av motgående trafikk...

 

Når det er sagt - de eneste gangene jeg er lysfølsom er ved kraftig influensa og fyllesjuke og da han man ikke noe å gjøre i bil uansett.

Eventuelt kan de som er lysfølsome av andre enn overnevnte grunner passe på å unngå å kjøre etter kveldsmørke så slipper man disse "skumlingene" som har litt større lys enn seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Synd at man prioriterer lysfølsomme individer fremfor sikkerheten til de som kjører langt i mørke regntunge høstkvelder. Det er utrolig hvor nært opp man kan kjøre f.ex en rein eller elg før dyret faktisk blir synlig for fører under slike forhold. Sikkert mange unødvendige påkjørsler som kunne vært unngått dersom man lovlig kunne kjørt rundt med fornuftig lys-styrke.

 

Om man føler seg blendet av motgående traffikk, så går det ann å blinke med lysa - det gjelder bare å ha nok lumen så "han andre karen" skjønner at du mener alvor :ph34r:

 

 

Jeg kjører også nok i bekmørke til å vite at de ekstra lyskasterne virkelig hjelper. De er også koblet mot fjernlysene, slik at de blir slått av når jeg blender ned, og dermed blender jeg ikke motgående trafikk heller, så har vanskelig å se at det er noe problem for andre trafikanter. Lyser opp halve fylkeskommunen ja, men blir i hvert fall ikke overrasket av en elg midt i veien.

 

Jeg var heller ikke på jakt etter noen moralsk rettferdiggjøring, bare et spørsmål om regelverket.. :) Men da blir det demontering for å være på sikre siden. De ekstra kronene jeg eventuelt sparer på ny runde kan jeg jo bruke på ekstra lys :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Du må blende ned i to trinn med så kraftige fjernlys. Hvis ikke vil du enten blende motgående bil helt til du kan sette på nærlys eller så får du veldig dårlig sikt når du må blende ned lenge før motgående.

 

 

"Veldig dårlig sikt" er nå en overdrivelse. Ørlite dårligere nattesyn på et mindre strekke er en langt mindre risiko enn gevinsten med å ellers se veldig bra, etter min mening..

Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer dine øyne så annerledes enn andres øyne?

Vet du i det hele tatt hvordan øyet oppfører seg ved endrede lysforhold?

Siden du dreier diskusjonen over til min personlige helse og fordi tråden "offisielt" ikke er satt som løst så skal jeg svare...

 

En snylter på veien (per definisjon er det vel en organisme som lever av andre organismer) tror jeg etter skjønn må forstås som en sjåfør som ikke hensyntar andre traffikanter da målet er å komme fortest mulig frem. Dersom en snylter skulle ha påmonterte sterke blendende lys så er det viktig for mottraffikanter å ha minst like sterke lys for markere (blinke) for blending.

 

Det andre valget av brukernavn (Zim) får meg til å tenke på gamle b-filmer fra 50-tallet om små grønne menn fra mars. Skal man unngå invasjon så er nok sterke lyskastere et godt forsvarsverk.

Ikke rart at enkelte på forumet har store motforestillinger mot gode fjernlys - kanskje vi skulle montere t-lysholdere i stedet for kjørelys?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...