Gå til innhold

Ministeren refser bilprodusentene for å være trege med elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje tyske bilprodusenter skulle brukt mer ressurser på innovasjon og nytenkning og langt mindre tid og krefter på å spekulere i nye kreative måter å unngå utslippskravene?

 

Det bør komme langt hardere foretaksstraffer for de som blir tatt for juks, også bør de også gå for å fengsle toppsjefer og evt. styremedlemmer for å sikre at det svir skikkelig for alle involverte. Tror dette er eneste måten å hindre at utslippsjukset fortsetter.

 

Det har tydeligvis ikke skremt tyskerne at VW sjefen ble hanket inn. Strengere straffer for de som sitter på ansvaret i bedriftene. Om mulig bør de vurdere økonomiske straffer såvel som fengsel for ledere og styremedlemmer. Det må rett og slett svi langt mer å drive på med juks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tar tid å forandre på noe som har blitt bygd opp i 100 år

Jeg har litt lyst på ELbil i dag, men når jeg vurderte bil så var det ikke så mye å velge mellom og da ble det Diesel og behovet/drømmen var annerledes

Vil ikke være hverken lønnsomt eller praktisk å kjøpe elbil nå (for meg)

 

Har andre land noen økonomiske fordeler som gjør at det er verdt det å kjøpe elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok ennå litt igjen før de erstatter bilholdet her i huset. Til den daglige småkjøringen er jeg enig at de løser oppgaven, men jeg synes utvalget av modeller er noe tynt.

 

Til de store turene som familien legger ut på et par ganger i året så hadde det aldri gått med elbil. Til det så er rekkevidden alt for dårlig ift lastekapasiteten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.

tja... jeg kjenner mange som har elbil, men ingen som har bare elbil

Da er jeg et unntak! ;) Men ser frem til å få noe som går litt lengre enn første generasjon Leaf om noen år, for det er litt tidkrevende nå. Såpass ærlig får man være. Men blir bedre, om man får en bil som garantert går 30-40 mil vil det aldri igjen være rekkeviddeangst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bare elbil. Det funker flott for en trebarnsfamilie. Bilen er en Nissan Leaf, men jeg hadde betalt mer for en syvseter og lenge rekkevidde.

 

Bare sånn apropos.

 

Feilen ble gjort på 90 og 2000 tallet når den etablerte bilindustri lett kunne bygget noe som lignet dagens elbiler, men i stedet valgte å finpusse det de kunne (fossil motorer).

 

Disse folka er ikke der man blr se etter løsninger. For min del er det fint om disse mister markesandeler til noen med en bedre instilling til miljø. Nissan, Tesla og.. Kia? Hyundai?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå skal Daimler splittes i 3, så da lager de kanskje et firma som vil være avhengig av elbil suksess. Elbil avdelinger innenfor etablerte fabrikanter ser jo ikke ut til å være raskeste veg å skape et nytt produkt. Selv om oppramping av produksjonen når de først har ett antagelig vill bli bedre enn Tesla's.

Men en 95% bil vil ikke jeg investere i. Det hjelper jo heller ikke at de forvirrer oss ved å påstå at selvkjøring og nye eierskaps modeller er like om hjørnet.

Lenke til kommentar

Feilen ble gjort på 90 og 2000 tallet når den etablerte bilindustri lett kunne bygget noe som lignet dagens elbiler, men i stedet valgte å finpusse det de kunne (fossil motorer).

Javel? Hvordan? GM lagde en BEV på den tiden. Den hadde 26kWh, var en toseter som veide 1.3 tonn, og siden den brukte NiMh* batterier måtte de forholde seg til selvutlading og batterikondisjonering

 

Dagens batterier er bare marginalt akseptable for BEV, på 90/00 tallet, nope.

 

Det er ikke slik at batterier ikke har vært utviklet p.g.a. fravær av et fungerende BEV marked. Det var alt store brukere av batterier den gangen (PC og verktøy f.eks) som hadde interesse av å finansiere utvikling. Og ikke mist var det mange batteriprodusenter som så muligheten for BEV på horisonten, og satset på å lage batterier som kunne fungere. Og det ser ut til å fungere selv om vi ikke er i mål enda.

 

*) Etter hvert, de første hadd bly-syre på 14kWh

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har også bare elbil (siden 2016), og 3 barn. BMW i3 og Model S. Liker i3'n klart best så ser frem til flere modeller fra BMW. Vi bor ute på landet og har ofte 30 minus på vinteren, elbil funker glimrende for oss. Sparer ca 30000.- per år og slipper å bruke tid på fylling. Hatt 1 betalt hurtiglading siste 2 år, pluss noen gratisladinger med S'en på langtur (les: naturlige stopper hver 4. time for barna)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har andre land noen økonomiske fordeler som gjør at det er verdt det å kjøpe elbil?

 

Verd? Nei, ikke økonomisk verdi for eieren, ikke bedre enn i Norge. Det er uansett ikke verd å kjøpe bil, det er en kostnad som fører til flere kostnader, kollektivtransport ser bedre ut i budsjettet for de fleste.

 

Elbiler koster foreløpig mer ut fra fabrikk. Bruktprisene er heller ikke mer gunstig. Dermed får de høyere investeringskostnad enn budsjettbiler overalt - til og med i Norge, tross moms- og avgiftsfritak. Andre land har kanskje noen tilskudd men de vil ikke dekke noe som tilsvarer norsk MVA. Dette gjenspeiles i elbil-tettheten. Ingen andre land er i nærheten av å ha like høy andel elbiler i nybilsalg, etter oversiktene jeg så i forrige uke. Det forklares med høy betalingsvilje i de rikeste landene, men våre subsidier er nok også gunstigst. Fordi vi har gunstig strømpris og avgiftsfritak, er driftskostnadene for elbil lave i Norge, og mange norske sjåfører opplever at den totale kostnaden med elbil vil være lavere enn den bilen de ellers ville ha kjørt. Dette tror jeg ikke er tilfelle veldig mange andre plasser. 

 

På sikt kan vi dog regne med at biler med lokale utslipp vil bli ytterligere avgiftsbelastet, slik at fordelen med å kjøpe forbrenningsmotor krymper. Målet for stater og byer er å ha tilfredsstillende (lovlig) luftkvalitet, og den eneste økonomisk fornuftige måten å gjøre det på er å hente inn mer penger fra de som forurenser, i stedet for å pøse ut penger på andre tiltak. Det er mye penger verd å ha god luft der det bor mest folk. Sykdom er dyrt for stat/kommune. 

 

Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.

 

Ikke i dag. Med "enkle" grep som større biler og utbygging av lading på fellesparkeringer, så ville man dekket et mye, mye større segment. 

 

Fortell meg gjerne hvor jeg skal få ladet en eventuell elbil i det daglige(boligsoneparkering i en melomstor norsk by).

 

Ironisk nok tror jeg andelen som har småbiler og kunne klart seg med en elbil, er høyere der det er soneparkering. Men det er ikke bare-bare å pålegge borettslag og huseiere å lage ladestasjoner. 

Lenke til kommentar

Hæ? Mercedes har jo nettopp lansert en revolusjonerende varebil med nesten 100 kilometers rekkevidde og uten hurtiglader! Der er man på hugget. Vi kjører jo ikke mer gjennomsnittlig hver dag, blir vi fortalt. Jeg forlanger at alle biler blir levert med en drivstofftank på max 4 liter, hvem trenger mer? Dessuten er det bensinstasjoner overalt, ingen "ladekø" og det tar bare 3 minutter å fylle. Miljøsaspektet med mindre vekt, og dermed mindre forbruk, vei og dekkslitasje er åpenbare. Bedre plass blir det også.

Lenke til kommentar

Har nok ennå litt igjen før de erstatter bilholdet her i huset. Til den daglige småkjøringen er jeg enig at de løser oppgaven, men jeg synes utvalget av modeller er noe tynt.

 

Til de store turene som familien legger ut på et par ganger i året så hadde det aldri gått med elbil. Til det så er rekkevidden alt for dårlig ift lastekapasiteten.

 

Tesla har jo rekkevidde ned fra nord i Norge til sør i Italia.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elbil passer for alle. Det er bare ikke alle som vil innse det.

 

Jeg reiser sørover i Europa noen ganger pr. sommer. Hjemover kjører jeg direkte fra Flensburg og hjem på 12 timer. Hvor lang tid hadde det tatt med en elektrisk bil? Hvor mange overnattinger måtte jeg lagt inn på nevnte strekning! Elbil er ikke for den som kjører bil, kun for matpakketuristene til/fra jobb i Oslo eller lignende!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...