Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EVGA Z390 Dark på vei ut på markedet. Dette er vel det ultimate hovedkort for Z390 :thumbup:

 

dark-motherboard.png

 

https://www.evga.com/articles/01296/evga-z390-dark-motherboard/

 

https://www.youtube.com/watch?v=q6vtSwFEUVs

Tja vanskelig å vite.

 

Apex er på lager, og det vet vi er konge :p

 

https://www.proshop.no/Motherboard/ASUS-ROG-MAXIMUS-XI-APEX-Motherboard-Intel-Z390-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2680748?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=dpa&fbclid=IwAR0HUJO2FkqLJYu3ITKZ91_iBzTZsIJtIQMj9w1CwpqRThB5FYYXYA5oKLU

Lenke til kommentar

Evga Dark er førstevalget på x299 iallfall, så hvis de har fått med seg essensen over på z390 hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg hadde valgt.

Lurer på om Evga dark nå har noen ferdige minneprofiler som Apex har?

 

Hadde x99 dark, og det burde ha vært best. Det var det ikkje på annet enn ln2. Var vanskelig å overklokke minne og cpu. Så hadde man ikkje ln2, så "sugde det"

 

Men vi vet jo alle at det alltid kommer noen sinnsyke resultater fra EVGA og K|ngp|n  :thumbup:

 

En annen ting som suger med EVGA topp hovedkort, er at de blir lansert så utrolig sent, at man er nesten på ny generasjon når de kommer til butikkene.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Før om tida handlet overklokking mer om at man kjøpte en billigere CPU, og overklokket den til samme eller høyere hastighet som den dyreste. Var mer moro da synes jeg. Dessuten om man jakter etter rekord i Cinebench eller 3DMark i dag, så kan du banne på at noen andre har høyere score enn deg, eller raskt får det. Så hva er moroa da folkens? Men klart, mer ytelse er jo ikke negativt heller :)

Lenke til kommentar

Før om tida handlet overklokking mer om at man kjøpte en billigere CPU, og overklokket den til samme eller høyere hastighet som den dyreste. Var mer moro da synes jeg. Dessuten om man jakter etter rekord i Cinebench eller 3DMark i dag, så kan du banne på at noen andre har høyere score enn deg, eller raskt får det. Så hva er moroa da folkens? Men klart, mer ytelse er jo ikke negativt heller :)

 

Jeg vet ikkje meninga med livet, men det er digg å leve det  :green:   :xmas:

Lenke til kommentar

 

Nope, vi vet at det har samme VRM design som Hero, altså søppel. Men klart, om noen har lyst til å betale et par tusen ekstra for å få 2 færre RAM slot'er og en VRM som er tilbakestående... Velbekomme...

Lenke til kommentar

Nope, vi vet at det har samme VRM design som Hero, altså søppel. Men klart, om noen har lyst til å betale et par tusen ekstra for å få 2 færre RAM slot'er og en VRM som er tilbakestående... Velbekomme...

 

Litt teit når du skriver slik, fordi det er bare en håndfull som vet at du kødder. VRM på  Asus Apex z390 god nok for overklokka 16 kjerner. Så da vet du det ;)

 

Asus Apex z390:

 

M11A uses 8x PWM signals each to 2x IR3555 without doublers” -Elmor (Asus)

 

 

 

M11Gene/Extreme uses 5x PWM signals each to 2x IR3555 without doublers

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Litt teit når du skriver slik, fordi det er bare en håndfull som vet at du kødder. VRM på  Asus Apex z390 god nok for overklokka 16 kjerner. Så da vet du det ;)

 

Trenger en kilde på det gitt. Ellers regner jeg med du snakker om Aorus sin Xtreme. Der snakker vi faktisk om en overkill VRM, den fikser en overklokket 9900K uten å ha kjøleribben montert over power stage'ene, faktisk kunne du kjørt en overklokket  9900K til på den før det hadde vært nødvendig å montere kjøleribben igjen... Og nei, jeg kødder ikke, det er bare trist å se deg slenge Asus HK etter folk, når de er så håpløst designet. De har kun 4 faser alle sammen! Det er kun Gene og Extreme av Maximus kortene (5 faser i det minste) som er i nærheten av tilgivelig å anbefale. Gene i hovedsak fordi det er spesialisert for RAM OC, og er et av de bedre mATX hovedkortene for platformen, punktum. Extreme, kun fordi det blir rart å anbefale Gene som har samme VRM design, og så ikke akseptere Extreme.

 

Ellers er det som jeg har sagt en haug av ganger allerede; Gigabyte som har lagd de beste Z390 hovedkortene, og til omtrent halve prisen, så er du et rasshøl om du anbefaler folk å kaste pengene sine i dass for ingenting annet enn en Asus sticker. Om det er det som er så viktig for deg, så si heller i fra, jeg kan sende deg de jeg fikk med Asus hovedkortet mitt, som det faktisk er mulig å anbefale...

Lenke til kommentar

Trenger en kilde på det gitt. Ellers regner jeg med du snakker om Aorus sin Xtreme. Der snakker vi faktisk om en overkill VRM, den fikser en overklokket 9900K uten å ha kjøleribben montert over power stage'ene, faktisk kunne du kjørt en overklokket  9900K til på den før det hadde vært nødvendig å montere kjøleribben igjen... Og nei, jeg kødder ikke, det er bare trist å se deg slenge Asus HK etter folk, når de er så håpløst designet. De har kun 4 faser alle sammen! Det er kun Gene og Extreme av Maximus kortene (5 faser i det minste) som er i nærheten av tilgivelig å anbefale. Gene i hovedsak fordi det er spesialisert for RAM OC, og er et av de bedre mATX hovedkortene for platformen, punktum. Extreme, kun fordi det blir rart å anbefale Gene som har samme VRM design, og så ikke akseptere Extreme.

 

Ellers er det som jeg har sagt en haug av ganger allerede; Gigabyte som har lagd de beste Z390 hovedkortene, og til omtrent halve prisen, så er du et rasshøl om du anbefaler folk å kaste pengene sine i dass for ingenting annet enn en Asus sticker. Om det er det som er så viktig for deg, så si heller i fra, jeg kan sende deg de jeg fikk med Asus hovedkortet mitt, som det faktisk er mulig å anbefale...

 

Du er ikkje sann  :rofl:

 

Har enda til gode å se at Gigabytehovedkort klarer å overklokke noe lengre enn de fleste Asushovedkort, til tross for at noen gigabytehovedkort har god VRM. Når man klarer å kjøre 9900k på 5.2-5.3ghz på et billig Asushovedkort, så burde jo Gigabyte MAster klare mere. Det gjør det ikkje. 

 

Legg ut noen egne resultater av din 9900k og gigabyte hovedkortet, hvis Gigabyte er så bra.

 

Dette gidder du selvfølgelig ikkje. Er jo ikkje sikkert du har det engang, selv om du sier du har det...  :tease:

 

 

Asus Apex z390 bruker:  8x PWM signals each to 2x IR3555 without doublers

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus Apex z390 bruker:  8x PWM signals each to 2x IR3555 without doublers

 

Sorry, nekter å tro på det gitt, trenger en kilde. Det gir ikke mening at den skal være billigere en Extreme som bare har 5 faser. Da er det i så fall fordi de har tatt til seg kritikken fra Hero fadesen og enten lagd en V2.0 med ordentlig VRM design, eller de ventet med Apex, og dermed fikk tid til å gjøre den ordentlig. Men det forklarer fremdeles ikke prisen...

 

Har enda til gode å se at Gigabytehovedkort klarer å overklokke noe lengre enn de fleste Asushovedkort, til tross for at noen gigabytehovedkort har god VRM. Når man klarer å kjøre 9900k på 5.2-5.3ghz på et billig Asushovedkort, så burde jo Gigabyte MAster klare mere. Det gjør det ikkje.  

 

Hvordan tenker du det skal slå Asus kort på OC, når det ikke er hovedkortene som er hindringen? Og hvorfor må det slå Asus? Holder det ikke at de er mye billigere, og mye mer effektive?

 

Edit 1: 9900K maskinen min står forøvrig fremdels i deler gitt. Jeg har ikke orket å fikse den enda. Men når jeg får gjort det, så skal den uansett ikke blodklokkes...

 

Edit 2: Og forøvrig; om det er det at du ikke forstår hvordan VRM fungerer, og hva som er galt med Asus sine, så kikk på Buildzoids kanal. Han har en grei video som forklarer basic'en i det. Og om du ikke forstår hvordan man leser listen på Hardwareluxx, send meg en PM, så skal jeg vise deg. Så du som "ekspert" slipper å vise alle at du ikke vet hva du snakker om. For meg er det viktigere at du slutter å anbefale dritt til uskyldige mennesker som kommer til forumet for å få gode råd. Du burde evne å holde fanboyingen din for deg selv. Eller i det minste dokumentere at produktene demmes faktisk er hva de utgir seg for...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen, det er lørdag i dag. Umulig for meg å komme til tannlegen å få boret litt i en nerve uten bedøvelse, slik at jeg kunne fått døyvet litt av smerten ved å måtte innrømme at fjompeNizzen har rett for en gangs skyld: Apex ser faktisk ut som det har 8 ekte faser. Og med dobbelt sett power stages per fase! Så ja, den ville faktisk klart å drive 2stk. 9900K... Den er bygd mer slik hele resten av Maximus XI lineup'en skulle vært bygd. XI Apex er rett og slett kanskje det Z390 hovedkortet man nesten ikke trenger skamme seg over å ha kjøpt fra Asus...
 
Vel, det er jo i god Asus ånd litt teit også da, man må jo være klar over at det ikke har video utgang. Og at det [muligens] er slik de fikk på plass 8 faser uten å måtte bruke for mye penger på det som skal forestille et "premium" produkt. Dermed slipper de unna med å bruke bare en kontroller i 8+0 mode, og ingen doblere. Uten strøm til iGPU vil jeg tro betyr at man for eksempel ikke kan bruke quick sync. Så det er jo ganske dumt for folk som skal redigere video...

 

Og bare så det er sagt, snakker vi fremdeles om et HK som er over dobbelt så dyrt som for eksempel Aorus sitt Elite, som altså har 12 ekte faser...
 

Om pris er det viktigste bør jo Gigsbyte Z390 UD være veien å gå, det klart billigste kortet man fsktisk kan klokke 9900K litt med uten temp-throttle ;) Jada, minnestøtta er ikke så god som for Asus, men kjøper du et hk til 1400 ljøper du nepoe minne til 3k heller ;)


Eller CPU til 5K? :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Faen, det er lørdag i dag. Umulig for meg å komme til tannlegen å få boret litt i en nerve uten bedøvelse, slik at jeg kunne fått døyvet litt av smerten ved å måtte innrømme at fjompeNizzen har rett for en gangs skyld: Apex ser faktisk ut som det har 8 ekte faser. Og med dobbelt sett power stages per fase! Så ja, den ville faktisk klart å drive 2stk. 9900K... Den er bygd mer slik hele resten av Maximus XI lineup'en skulle vært bygd. XI Apex er rett og slett kanskje det Z390 hovedkortet man nesten ikke trenger skamme seg over å ha kjøpt fra Asus...

 

Vel, det er jo i god Asus ånd litt teit også da, man må jo være klar over at det ikke har video utgang. Og at det er slik de fikk på plass 8 faser uten å måtte bruke for mye penger på det som skal forestille et "premium" produkt. Dermed slipper de unna med å bruke bare en kontroller i 8+0 mode, og ingen doblere. Uten strøm til iGPU vil jeg tro betyr at man for eksempel ikke kan bruke quick sync. Så det er jo ganske dumt for folk som skal redigere video...

 

Og bare så det er sagt, snakker vi fremdeles om et HK som er over dobbelt så dyrt som for eksempel Aorus sitt Elite, som altså har 12 ekte faser...

 

Eller CPU til 5K? :p

Det kan diskuteres ;) Men det er vell pr nå ingenting som gir like mye ytelse for pengene som GB Z390 UD om du vil klokke bittelitt ;)

Lenke til kommentar

Det kan diskuteres ;) Men det er vell pr nå ingenting som gir like mye ytelse for pengene som GB Z390 UD om du vil klokke bittelitt ;)

 

UD er et hovedkort i føkkings disguise ja. 10 faser på et kort til 1400 Kr er helt latterlig. Men når det er sagt er det bare ~200 Kr opp til Gaming/X for de som vil ha 2x M.2 porter, og USB3.1 Gen2 i tillegg, og ~200 Kr til opp for de som vil ha SLI...

Lenke til kommentar

Faen, det er lørdag i dag. Umulig for meg å komme til tannlegen å få boret litt i en nerve uten bedøvelse, slik at jeg kunne fått døyvet litt av smerten ved å måtte innrømme at fjompeNizzen har rett for en gangs skyld: Apex ser faktisk ut som det har 8 ekte faser. Og med dobbelt sett power stages per fase! Så ja, den ville faktisk klart å drive 2stk. 9900K... Den er bygd mer slik hele resten av Maximus XI lineup'en skulle vært bygd. XI Apex er rett og slett kanskje det Z390 hovedkortet man nesten ikke trenger skamme seg over å ha kjøpt fra Asus...

 

Vel, det er jo i god Asus ånd litt teit også da, man må jo være klar over at det ikke har video utgang. Og at det [muligens] er slik de fikk på plass 8 faser uten å måtte bruke for mye penger på det som skal forestille et "premium" produkt. Dermed slipper de unna med å bruke bare en kontroller i 8+0 mode, og ingen doblere. Uten strøm til iGPU vil jeg tro betyr at man for eksempel ikke kan bruke quick sync. Så det er jo ganske dumt for folk som skal redigere video...

 

Og bare så det er sagt, snakker vi fremdeles om et HK som er over dobbelt så dyrt som for eksempel Aorus sitt Elite, som altså har 12 ekte faser...

 

 

Eller CPU til 5K? :p

Saved.

 

God helg ?

 

*Kjøre videre på snowboard i sola*

post-42975-979785_thumb.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

EVGA Z390 Dark på vei ut på markedet. Dette er vel det ultimate hovedkort for Z390  :thumbup:

 

 

 

https://www.evga.com/articles/01296/evga-z390-dark-motherboard/

 

https://www.youtube.com/watch?v=q6vtSwFEUVs

 

 

Her er nyeste Aida 64 beta som støtter hovedkortet:

Release notes:

  • RGB LED / support for Cooler Master MP750 mousepad
  • LCD2USB LCD / support for 8 pages
  • improved sensor support for EVGA iCX2
  • motherboard specific sensor info for EVGA Z390 Dark
  • improved motherboard specific sensor info for ASRock boards
  • physical CPU information for AMD Matisse
  • identification of DDR4-5700, DDR4-5800 memory modules
  • fixed: SensorPanel Manager / exporting with blank custom gauge state filenames
  • fixed: Storage / SMART / Reallocated Sector Count data field
  • fixed: motherboard specific sensor info for Gigabyte Z390 Aorus Master
  • fixed: motherboard specific sensor info for MSI MS-7A75

 

 

http://download.aida64.com/aida64extreme_build_4936_rk4vgzst8h.zip

Lenke til kommentar

Så flere faser er bedre uansett hva de består av? :p

 

Nei, selvsagt ikke. Et underdimensjonert VRM design vil jo feile fordi det ikke klarer å levere nok strøm, da hjelper det ikke om du har 10 faser. Men fase antallet har andre fordeler enn bare å flate ut rippelen i spenningen, du får også et mer energi effektivt VRM design. I stedet for å kjøre 20 Amp gjennom hver fase i et 4 fasers VRM design, så kan du kjøre 10 Amp gjennom hver fase i et 8 fase VRM design. Det gir mindre varmgang i selve powerstaget, som gjerne kan ha en spesifikasjon som sier; X% effektivt ved X Amp, der lavere Amp gir høyere effektivitet, og dermed mindre varme-utvikling/tap. Jo flere faser du har, desto "renere" strøm får du også. Det i seg selv gir også litt mindre varmgang, men den store fordelen, er, eller har ihvertfall vært, at CPU'er som ikke throttler på temperatur, som regel da kan overklokkes høyere når de får en spenning inn som varierer f.eks. halvparten så mye i rippelen som på et annet hovedkort.

 

Men Der8auer klarte altså å få 9900K til å throttle på temperatur, selv med Ln2 kjøling! Og det er grunnen til at ingen hovedkort klarer å overklokke 9900K bedre enn selv søppel kortene til Asus. Fordi 9900K setter en stopper før hovedkortet blir en faktor. Substrat og sTIM til sammen er så tykt, at varmen ikke klarer å komme seg ut av die raskt nok. Asus Maximus kortene har VRM som er mer enn stort nok dimensjonert, ellers ville de jo ikke klart å holde følge, men grunnen til at de klarer det selv med bare 4 og 5 faser, er at 9900K, er helt idiot.

 

Så hva har det å si hvilket hovedkort man velger da? For meg så bunner det i at Asus tar seg betalt som om Maximus hovedkortene fremdeles er "premium" hovedkort. Mens 4 og 5 fasers VRM, som på resten av Maximus XI serien, altså utenom Apex, er ikke, og har aldri vært, "premium". Men det er det man betaler for dem; en premium. Så når de ikke putter premium komponenter på hovedkortene, hva faen er det man betaler ekstra for da? 4 fasers M11H koster en tusenlapp mer enn 12 fasers Aorus Z390 Pro. Hvorfor skulle noen ønske Asus hovedkortet på noen? Hvorfor må Aorus kortet klare høyere OC på en idiot CPU, som ikke overklokker høyere på noe hovedkort? Hvorfor holder det ikke at den gjør samme jobben, men den klarer å holde seg selv kjøligere, og er en tusenlapp billigere?

 

Betroz etterlyste "gamle dager" da OC virkelig hadde noe for seg. Jeg etterlyser "gamle dager" da entusiaster brydde seg om hva som foregår under "panseret" på maskinen. Og da entusiaster hjalp hverandre, og også kalte bullshit for bullshit når vi så det. Bevares, vi hadde fanboys den gang også, Amiga vs PC for eksempel. Men å være fanboy for en hovedkort produsent? Nei, det var faktisk fullstendig utenkelig...

 

Så et siste tips til de som måtte ha kjøpt Maximus XI Hero for eksempel: Om dere blir lei av det, så kan dere når som helst få pengene tilbake. Det er bare å finne frem gammelt promo materiale der Asus solgte hovedkortet som "8-fasers", og så kreve å få hevet kjøpet med begrunnelsen; at kortet kun har 4 faser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...