Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Skal man spille dataspill, så throtler ikkje VRM. Det er nesten bare de som "spiller" prime 95 som har "problemer"

Skal man kun spille så trenger man overhode ikke å overklokke en 9900k eller. Det er jo argumentet ditt hele tiden. Asus sine kort overklokker RAM og CPU høyere enn alle andre, akkurat som om det har noen mening i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller realbench, eller egentlig noe som er med AVX å gjøre..

BfV kjører AVX ;)

 

Poenget er at det blir konstruert et "problem" for å lage et poeng.

 

Vrm ble konstruert som et problem på x299 også. Ingen har hatt det som et problem som eier det.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Edit:
 

Skal man spille dataspill, så throtler ikkje VRM. Det er nesten bare de som "spiller" prime 95 som har "problemer"
 
De som spiller prime 95 hele dagen, kjøper ikkje z390 eller noe anna budsjett....


Jeg skjønner ikke argumentet? Man bør bruke 1000 Kr ekstra på et XI Hero, fordi man trenger ikke den bedre VRM'en på det tusen kroner billigere hovedkortet, dersom man bare spiller?  :blink:

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man kun spille så trenger man overhode ikke å overklokke en 9900k eller. Det er jo argumentet ditt hele tiden. Asus sine kort overklokker RAM og CPU høyere enn alle andre, akkurat som om det har noen mening i spill.

I spill som krever mye cpukraft, og har kraftig skjermkort er dette veldig aktuelt. Benchmarks av dette er lagt ut før i tråden.

Lenke til kommentar

Gamle spill jeg snakker om, men.. Kjørte på 4.2 ghz istedenfor 5.2 ghz i en uke da jeg hadde stilt på ca 80mhz på bus, istedenfor 100mhz.

 

Merket nada forskjell i BF4, CS og R6S.. :p

 

Har "bare" et 1080Ti på 1440P/144hz. Minnet er klokket til 3733 cl15-15-15-35. Skjermkortet ligger vel på 2100/+650.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser ikke ut som jeg har vunnet Silicon Lottery med min 9900k, men vet ikke om det er så galt heller.

 

Har testet en god del nå på 5GHz med Custom Loop.

I Cinebench får jeg 2212 poeng 5GHz @ 1.3v (Krasjer om jeg går høyere en 5.0Ghz)

Går åsså igjennom Prime95 Small FFTs 26.6 5GHz @ 1.3V testet ca 3 timer temp på ca 75c

I Prime95 29.6 Smallest FFTs AXV On ble det krasj nesten med engang jeg startet testen, måtte øke volten til 1.365V og AVX 2 max temp med viftene på 100% ca 82c etter 2 timer.

 

Ser dette galt ut, eller er det helt okay?


Så er spenningen på den 1.3V og AVX 2.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke ut som jeg har vunnet Silicon Lottery med min 9900k, men vet ikke om det er så galt heller.
 
Har testet en god del nå på 5GHz med Custom Loop.
I Cinebench får jeg 2212 poeng 5GHz @ 1.3v (Krasjer om jeg går høyere en 5.0Ghz)
Går åsså igjennom Prime95 Small FFTs 26.6 5GHz @ 1.3V testet ca 3 timer temp på ca 75c
I Prime95 29.6 Smallest FFTs AXV On ble det krasj nesten med engang jeg startet testen, måtte øke volten til 1.365V og AVX 2 max temp med viftene på 100% ca 82c etter 2 timer.
 
Ser dette galt ut, eller er det helt okay?
Så er spenningen på den 1.3V og AVX 2.

 

 

Har du økt AVX offset når du har prøvd høyere frekvens enn 5GHz?

Lenke til kommentar

Nei har ikke prøvd det enda :) Har bare testet med AVX 2 til nå, så da er clock 4.8Ghz i Prime95 29.6 Smallest FFTs AXV On. Ser det er endel som ikke bryr seg om Prime95 29.6 AVX On, men er det ikke greit og ha den stabil i denne også? Det er vel endel spill som bruker AVX nå for tiden selv om det kansje ikke blir like stor belasting som Prime95 29.6.

Endret av 0l3M
Lenke til kommentar

Nei har ikke prøvd det enda :) Har bare testet med AVX 2 til nå, så da er clock 4.8Ghz i Prime95 29.6 Smallest FFTs AXV On. Ser det er endel som ikke bryr seg om Prime95 29.6 AVX On, men er det ikke greit og ha den stabil i denne også? Det er vel endel spill som bruker AVX nå for tiden selv om det kansje ikke blir like stor belasting som Prime95 29.6.

 

Om du kan kjøre P95 29.6 uten krasj på 5GHz med AVX offset på 2 nå, så betyr det at din CPU er stabil på 4,8GHz i AVX workload. Om du så setter CPU til 5,1GHz, uten å sette AVX offset til 3, så betyr det at du forsøker å kjøre P95 29.6 ved 4,9GHz. For å fortsette å kjøre AVX workloads på 4,8GHz, må du nødvendigvis øke offset med 1 for hver 100MHz du forsøker å øke overklokken for workloads uten AVX.

Lenke til kommentar

Om du kan kjøre P95 29.6 uten krasj på 5GHz med AVX offset på 2 nå, så betyr det at din CPU er stabil på 4,8GHz i AVX workload. Om du så setter CPU til 5,1GHz, uten å sette AVX offset til 3, så betyr det at du forsøker å kjøre P95 29.6 ved 4,9GHz. For å fortsette å kjøre AVX workloads på 4,8GHz, må du nødvendigvis øke offset med 1 for hver 100MHz du forsøker å øke overklokken for workloads uten AVX.

 

Har du testet med din hvor høy volt du trenger for og få Prime95 29.6 stabil med AVX on på 5GHz? Altså uten AVX offset eller med AVX offset sånn at den havner på 5GHz?

Lenke til kommentar

Du har ikkje montert den enda. Jeg tror faktisk ikkje du har cpuen engang....

 

Så når du ba om bilder av RTX2070 kortene jeg kjøpte, så var det ikke fordi du lurte på størrelsen, men fordi du skulle "avsløre" meg?

 

Sorry Nizzen, men ikke alle her på forumet er like tragiske som deg...

 

Neste blir vel at jeg bare lastet dette ned fra Internett? :p

 

post-29200-0-23510900-1549579380_thumb.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så når du ba om bilder av RTX2070 kortene jeg kjøpte, så var det ikke fordi du lurte på størrelsen, men fordi du skulle "avsløre" meg?

 

Sorry Nizzen, men ikke alle her på forumet er like tragiske som deg...

 

Neste blir vel at jeg bare lastet dette ned fra Internett? :p

 

attachicon.gif20190207_233626.jpg

 

Konge :D

 

Neste gang skal jeg få deg til å benchmarke! Det begynner å komme seg :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...