Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant med Anandtech sin test ihvertfall, HT drar faktisk fremdeles ned i en del tilfeller. Ikke nok til at ikke 9900K er best, men hvis man vet nøyaktig behovet sitt så er det noen tilfeller der 9700K er en betraktelig bedre deal når man tar prisen med i beregningen.

 

Jeg er litt skuffet over at Intel ikke har tweaket arkitekturen. Hver eneste år fra 2xxx til 6xxx serien så ble det gjort små forbedringer i IPC, HT effektivitet, og chipset. Men nå har vi praktisk talt vært stuck siden 6xxx serien uten tweaks. Jeg vet ikke hvor mye mer det hadde vært å hente på HT, men det hadde vært fint om de ihvertfall hadde prøvd å finpusse for å få vekk de (ganske få) drawbacks som det tross alt har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant med Anandtech sin test ihvertfall, HT drar faktisk fremdeles ned i en del tilfeller. Ikke nok til at ikke 9900K er best, men hvis man vet nøyaktig behovet sitt så er det noen tilfeller der 9700K er en betraktelig bedre deal når man tar prisen med i beregningen.

 

Jeg er litt skuffet over at Intel ikke har tweaket arkitekturen. Hver eneste år fra 2xxx til 6xxx serien så ble det gjort små forbedringer i IPC, HT effektivitet, og chipset. Men nå har vi praktisk talt vært stuck siden 6xxx serien uten tweaks. Jeg vet ikke hvor mye mer det hadde vært å hente på HT, men det hadde vært fint om de ihvertfall hadde prøvd å finpusse for å få vekk de (ganske få) drawbacks som det tross alt har.

Ser det så altfor ofte at ht ødelegger minimum fps når cpuen har 8 kjerner eller mer

Lenke til kommentar

Hva blir vanlig temp når man gamer på I9-9700K uten å overklokke med en Corsair Hydro Series H60 CPU Cooler 120mm Radiator?.

 

Blender er IKKE gaming ;)

 

Da lærte du noe nytt i dag også :p

Kom over denne på et forum for en stund siden..og tenkte på deg med en gang eg såg det hehe ;-p God helg 

 

Multi-core doesn't matter!
Productivity doesn't matter!
Price/performance doesn't matter!
Performance per watt doesn't matter!
Power usage doesn't matter!
Temperatures don't matter!
Soldered dies don't matter!
Stutters don't matter!
Streaming doesn't matter!
Data centers don't matter!
Locked CPUs don't matter!
OEMs don't matter!
Hyperscalers don't matter!
Upgradeability doesn't matter!
Anti-competitive business practices don't matter!
Locked platform features don't matter!
Synthetic loads don't matter!
PCI-e lanes don't matter!
Burnt pins don't matter!
Heat doesn't matter!
1771w cooler doesn't matter!
Server space doesn't matter!
ECC support doesn't matter!
Free RAID doesn't matter!
NVMe RAID doesn't matter!
StoreMI doesn't matter!
7nm doesn't matter!
StoreMI doesn't matter!
HEDT doesn't matter!
Stock coolers don't matter!
Security doesn't matter!
Games don't always matter!
Enterprise doesn't matter!
Hyperthreading doesn't matter!
VMware doesn't matter!
MySQL doesn't matter!
Unix doesn't matter!
Linux doesn't matter!
Waffer yields don't matter!
Benchmarks after full patches don't matter!
Asian markets don't matter!
Own fabrics don’t matter!
Chipset lithography doesn't matter!
NEW AZURE doesn't matter!
NEW 5nm doesn't matter!
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk :)

 

Forumstabil maskin er jo også nok for noen :p

 

Jeg liker best å surfe på 5.4GHz. Ligger jeg under dette får jeg en merkbart dårligere opplevelse.

Virker som Diskusjon.no foretrekker single-threaded performance.

 

Men fra spøk til alvor, så må jeg si at 9900K var svært skuffende. At den blir så varm er veldig rart. Ser ut til at Intel er like gode på lodding som på pasta :p

 

Derbauer pusset ned 0.2mm av høyden på die uten at CPU døde. Da fikk han 5c kaldere temps. Litt komisk å se at en entusiast forbedrer en cpu på en dag, som 1000 ingeniører har brukt et år på å "perfeksjonere" :p

Endret av IceBlitz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men fra spøk til alvor, så må jeg si at 9900K var svært skuffende. At den blir så varm er veldig rart. 

 

9900K presser nok ut hva som er mulig ut av Intel sin 14nm +++ prosess angående frekvens (med normal kjøling). Tror vi ikke kan forvente så mye mer i tiden fremover. Får se hva dem får til på 10nm ett år fra nå, men Intel øker nok heller antallet kjerner enn enda høyere frekvens.

 

Med nåværende skjermkort (1080Ti), så ser jeg egentlig ingen grunn til å bytte ut min 6900K enda. Får se hva AMD sin Zen2 har å by på neste år tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Basert på det lille jeg har sett av 9900K og overklokking nå, så kan det se ut som 5.0 Ghz på alle kjerner er max for en typisk AIO å kjøle ned. Da tenker jeg at den skal klare iallefall en Blender render uten å throttle. Hadde jeg selv skulle kjøpt meg en, så hadde jeg prøvd 5.3 Ghz for moro skyld, men kjørt den "stock" som 24/7 setting - dvs. skrudd på bare Multicore Enhancement, og latt den være der. Heller fokusert på høyere RAM hastighet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...