Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde jeg avbestille 9900K og 1080ti og heller gå for 8700k og 2080ti? Kommer bare til å drive med gaming. Kanskje streaming på sikt.

 

Da må du finne 8700K på bruktmarkedet i så fall. Billgste 8700K på lager i Norge er for øyeblikket på 5800Kr!  :eek:  En 9900K vil i enkelte tilfeller gi et par ekstra % fps over 8700K og 9700K i lav nok oppløsning med et RTX2080. Men et 2080Ti vil alltid gi vesentlig mer fps over en 2080 med alle disse CPU alternativene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til bare spilling er vel det bedre, men hvis han skal streame litt også, så har jo en 8700K flere tråder, selv om det er fordi den har 6 kjerner + HT.

 

9700K er bedre på alt.

 

Den har høyere ytelse både på singlethread og multicore oppgaver :)

6 kjerner er fortsatt 6 kjerner selv om den har HT :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har funnet _en_ eneste review, som ikke er laget av ville nerds som på død og liv skal overklokke alt herfra til månen. i9-9900 er med andre ord ikke det varmeste objektet i det kjente universet. :p

 

https://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/intel_core_i9-9900k_and_asus_z390_strix-e_review/1

 

Når Tom Logan er unntaket kan du være sikker på at det er han som gjør noe feil. :p

 

Hovedkortet han bruker har 4 faser. Det du ser der er en fyr som faktisk også prøvde å "overklokke alt herfra til månen", men som ble stoppet på 5GHz på grunn av hovedkortet. Grunnen til at CPU'en likevel er "kald", er at den ikke får strømmen den bestiller som følge av at VRM'ene throttler på temperatur. Noe som forøvrig sannsynligvis også er tilfellet på stock.

 

Linus kommer med en video rett rundt hjørnet med liknende resultat. Forskjellen er at Linus er sponset av Intel med CPU'er verdt ~$200K i året. :p

 

Grunnen til at "Linus" får sine resultater, ikke som følge av VRM throttling, er at de (etter å ha pratet med Intel) har valgt å kjøre CPU'ene 100% i henhold til Intel spec. Virkelig "stock" altså, som bl.a. Betyr at de dropper under 4,7GHz etter 100 sek. De har også valgt å sette SVID til "Intel failsafe". Da de fleste hovedkort fabrikantene ellers putter i mer volt "for sikkerhets skyld". "Stock" er merkelig nok likevel med 3200MHz RAM hos Linus. :p

 

Så beklager å måtte si det, men jo, kjører du en 9900K på ~5GHz, og har et hovedkort som takler jobben. Så vil du under intense workloads besitte et av de varmeste objektene i universet kjent for menneskeheten. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Linus...huff. Da ser jeg heller på Steve "Tech Jesus" fra Gamers Nexus :p

 

Ja, GN Steve er ganske bra, blir veldig monotont for meg dog, så jeg ramler fort ut. Han har heldigvis ofte artikler i stedet. Han dreit seg riktignok litt med MCE på 8700K review'en slik en del andre også gjorde. Men i det minste var opsjonen i hans tilfelle skjult i BIOS, og Gigabyte (tror jeg det var) hadde forsikret ham om at MCE var skrudd av selv om han skrudde på XMP. Det var imidlertid ikke korrekt, og jeg tror nok han nå har lært seg å verifisere selv, fremfor å høre på en fabrikant rep. :p

 

Hans 9900K resultater er også i det litt lavere segmentet når det kommer til temperatur. Men han sa det selv i review'en; at han mente det er hovedkortet som har settings nærmere Intels spec for CPU..

 

Linus tester forøvrig ikke selv, det er han tjukke fyren; Anthony (tror jeg han heter). LMG er big business med litt over 7 mill subscribers nå. Så Linus er bare innom og leser scriptet han har bestilt med resultatene noen andre har fått..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...