Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Så hvilket hovedkort ville dere gått for til i9?

 

Er det noen god grunn til at jeg ikke burde gå for følgende kort?

https://www.prisjakt.no/product.php?e=4505300

 

Står ikke at den er kompatibel med i9 da men regner med det går greit i og med at sokkelen stemmer?

 

 

Regner med at jeg undervurderer viktigheten av et godt hovedkort som vanlig her  :hm:

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedr valg av hovedkort så må du nesten bare se hva du vil oppnå og hvilke tilkoblinger du ønsker.

 

Hovedkortet du ser på et Z370 og det støtter 9. gen CPU, men bare hvis det er flashet med nyeste BIOS. Det er ingen garanti for at det er det (sansynligvis er det IKKE det). Dermed må du ha en 8. gen CPU for å flashe først. Hovedkort med Z390 brikkesett støtter 9. gen ut-av-boksen.

 

Videre har det kortet litt lite med heatsinks så du klarer nok ikke overklokke veldig mye. Hvis ikke du har tenkt å overklokke er dette ikke så viktig. Videre har dette HK ingen optisk utgang til lyd, for meg et dette viktig men for andre betyr det ikke noe. Jeg liker heller ikke vinklingen på SATA-portene her, det blir rotete. Det er også litt få SATA-porter. Jeg liker også når det er power-on og reset switch rett på hovedkortet. Det er kjekt når man skal feilsøke (slipper kabinett / jumpstarte vba header). På noen HK kan man også deaktivere PCIe slots vba dipswitcher, det er også kjekt ved feilsøking, men er vel ikke mange som trenger dette.

 

De billigste hovedkortene fungerer helt fint hvis man ikke har mange krav. Men akkurat i ditt tilfelle her ville jeg gått for et Z390 kort hvis ikke du har en 8. gen CPU å flashe med.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedr valg av hovedkort så må du nesten bare se hva du vil oppnå og hvilke tilkoblinger du ønsker.

 

Hovedkortet du ser på et Z370 og det støtter 9. gen CPU, men bare hvis det er flashet med nyeste BIOS. Det er ingen garanti for at det er det (sansynligvis er det IKKE det). Dermed må du ha en 8. gen CPU for å flashe først. Hovedkort med Z390 brikkesett støtter 9. gen ut-av-boksen.

 

Videre har det kortet litt lite med heatsinks så du klarer nok ikke overklokke veldig mye. Hvis ikke du har tenkt å overklokke er dette ikke så viktig. Videre har dette HK ingen optisk utgang til lyd, for meg et dette viktig men for andre betyr det ikke noe. Jeg liker heller ikke vinklingen på SATA-portene her, det blir rotete. Det er også litt få SATA-porter. Jeg liker også når det er power-on og reset switch rett på hovedkortet. Det er kjekt når man skal feilsøke (slipper kabinett / jumpstarte vba header). På noen HK kan man også deaktivere PCIe slots vba dipswitcher, det er også kjekt ved feilsøking, men er vel ikke mange som trenger dette.

 

De billigste hovedkortene fungerer helt fint hvis man ikke har mange krav. Men akkurat i ditt tilfelle her ville jeg gått for et Z390 kort hvis ikke du har en 8. gen CPU å flashe med.

Takk :) Det meste du nevner der er ikke så viktig for meg bortsett fra å overklokke noe etterhvert. Har ingen 8 generasjon å flashe med så da blir det et Z390 kort istedenfor. 

Lenke til kommentar

Hvordan vil en Corsair H90 (140mm radiator) takle 9900k med tanke på varme?

Har ikke tenkt å overklokke

 

"Takle" må nok omdefineres for 9900K. :p Den blir varm! Men Intels CPU'er kjører jo på ratet hastighet vel inn i 90°C territoriet, så du vil nok få annonsert hastighet med H90. Bare glem noe særlig OC, med mindre det er snakk om for korte benchmarks, eller spill som ikke stresser CPU så mye..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

"Takle" må nok omdefineres for 9900K. :p Den blir varm! Men Intels CPU'er kjører jo på ratet hastighet vel inn i 90°C territoriet, så du vil nok få annonsert hastighet med H90. Bare glem noe særlig OC, med mindre det er snakk om for korte benchmarks, eller spill som ikke stresser CPU så mye..

 

Jeg kan jo altid starte med H90, og se hvordan temperatur jeg får uten OC. Har plass til en 360mm i front, så har mulighet til å oppgradere ved behov. 

 

Ser 9900k har TDP på 95W, mens 4770k har 85W.

 

Så Forskjellen kan vel ikke bli så mye?, eller er det noe annet som spiller inn?

Lenke til kommentar

"Takle" må nok omdefineres for 9900K. :p Den blir varm! Men Intels CPU'er kjører jo på ratet hastighet vel inn i 90°C territoriet, så du vil nok få annonsert hastighet med H90. Bare glem noe særlig OC, med mindre det er snakk om for korte benchmarks, eller spill som ikke stresser CPU så mye..

 

9900k har litt større kjerne enn 8700k OG er loddet. Dette gjør at den blir lettere å kjøle. 

 

Rart at du vet den blir så varm uten å ha cpuen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

9900k har litt større kjerne enn 8700k OG er loddet. Dette gjør at den blir lettere å kjøle. 

 

Rart at du vet den blir så varm uten å ha cpuen...

 

Javel, påstår ikke du i første setningen at den blir lettere å kjøle? Har du CPU'en kanskje? ;)

 

Jeg har mine kontakter, og om de hadde ønsket å presentere sine resultater her og nå, så hadde de sikkert gjort det selv. Men jeg kan vel si så mye som at 7900X med vanlig TIM på 4,7GHz er marginalt enklere å kjøle. Du skjønner sikker hvorfor om du tenker deg om. ;)

 

Jeg har sett det spekulert i at grunnen til at 9900K trekker uproporsjonalt mye mer strøm enn 8700K, er at 9900K kommer med HW mitigasjon for et par av de nye sikkerhets truslene. Altså spekuleringen er ikke om de er mitigert, men om de er grunnen.

 

Jeg tenker ellers det er rimelig trygt å anta at de fleste vil bli fornøyd med ytelsen om de benytter selv det relativt crappy'e hovedkortet Principled Technologies benyttet i sin rapport, sammen med kjøleren de benyttet. Men NH-U14S, er vel ikke akkurat hva de fleste av oss tenker på når noen sier "crappy CPU kjøler" dog. ;)

Lenke til kommentar

Javel, påstår ikke du i første setningen at den blir lettere å kjøle? Har du CPU'en kanskje? ;)

 

Jeg har mine kontakter, og om de hadde ønsket å presentere sine resultater her og nå, så hadde de sikkert gjort det selv. Men jeg kan vel si så mye som at 7900X med vanlig TIM på 4,7GHz er marginalt enklere å kjøle. Du skjønner sikker hvorfor om du tenker deg om. ;)

 

Jeg har sett det spekulert i at grunnen til at 9900K trekker uproporsjonalt mye mer strøm enn 8700K, er at 9900K kommer med HW mitigasjon for et par av de nye sikkerhets truslene. Altså spekuleringen er ikke om de er mitigert, men om de er grunnen.

 

Jeg tenker ellers det er rimelig trygt å anta at de fleste vil bli fornøyd med ytelsen om de benytter selv det relativt crappy'e hovedkortet Principled Technologies benyttet i sin rapport, sammen med kjøleren de benyttet. Men NH-U14S, er vel ikke akkurat hva de fleste av oss tenker på når noen sier "crappy CPU kjøler" dog. ;)

 

 

Min 7900x kan kjøres på 4.8 ghz med AIO uten delidd. Med delidd er den evig kald i forhold :p

 

Nei jeg kjører ikkje AVX 512 eller prime på den cpuen. Den brukes kun til spill ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg kan jo altid starte med H90, og se hvordan temperatur jeg får uten OC. Har plass til en 360mm i front, så har mulighet til å oppgradere ved behov. 

 

Ser 9900k har TDP på 95W, mens 4770k har 85W.

 

Så Forskjellen kan vel ikke bli så mye?, eller er det noe annet som spiller inn?

 

4770K er produsert på 22nm, 9900K er på 14nm+++ eller noe slikt. Altså en 3 ganger rafinert 14nm prosess... Eller noe slikt... Fort å gå i surr. :p

 

"Krympingen(e)" alene gjør 9900K mer energi effektiv, slik at 8 kjerner kan komme nærmere 4 kjerner i energi effektivitet. Intel regner uansett ut TDP på "base" frekvens. Som for 4770K er på 3,5GHz, for 9900K er den på 3,6GHz. Energi effektiviteten er ikke lineær, så jo høyere frekvens, desto mer effekt i prosent enn frekvensen. PL2 for 9900K (I henhold til Intel spec max all core turbo i inntil 100 sekunder) ligger visstnok på ~210W for 9900K (4,7GHz all core), men den er ~140W for 8700K (4,3GHz om jeg ikke husker feil igjen). Som jeg skrev i svaret til Nizzen spekuleres det i at Hw mitigasjonen av de nye sikkerhets truslene som "Meltdown" og "Spectre" kan ha en finger med i spillet. Hvorvidt reellt skal ikke jeg mene så mye om..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Energi effektiviteten er ikke lineær, så jo høyere frekvens, desto mer effekt i prosent enn frekvensen. PL2 for 9900K (I henhold til Intel spec max all core turbo i inntil 100 sekunder) ligger visstnok på ~210W for 9900K (4,7GHz all core), men den er ~140W for 8700K (4,3GHz om jeg ikke husker feil igjen). Som jeg skrev i svaret til Nizzen spekuleres det i at Hw mitigasjonen av de nye sikkerhets truslene som "Meltdown" og "Spectre" kan ha en finger med i spillet. Hvorvidt reellt skal ikke jeg mene så mye om..

 

Takk for svar, da henger jeg litt mere med  :) 

Min 4770k trekker selv 140W i prime, og det er grenseland for corsair H90. Så ser vel like greit å doble størrelsen på kjøleren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...