Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

 

Denne "generasjonen" er det faktisk Gigabyte som har de beste rimelige hovedkortene. Alle kortene med "Aorus" i navnet kommer med 12 faser utenom ITX kortet som ikke har plass, og toppmodellen som faktisk har 16, samme som MSI's Godlike til ~6000 Kr her i Norge. Komponentene er neppe de samme dog.

 

 

 

Selv Aorus gaming kortet? imponerende

 

Begynner å nærme seg gamle gode HK :) Mitt gamle Asus P6T delux fra 2009 har 16 +2 faser. Forresten det peneste og beste HK jeg har eid. Er fortsatt i bruk sammen med i7-920 9 år senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter jeg leste om de 4 fasene på Hero i går frister det litt å bytte Hero i Asus Extreme eller GB Master. 

Skal i utgangspunktet kun spille på pcen, men skal ikke ha en cpu frekvens som peaker under 4,7 ghz når 9900k har en out of boxs boost frekvens på 4,7 for 8-core

 

Har ikke tenkt å overklokke 9900k men kan øke TDP, og tenker overklokke 16gb med 4266mhz ram til 4266mhz.

Kjøp ASRock Z390 Taichi Ultimate   :thumbup:

ASRock > Asus   :ph34r:

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om jeg var deg, så ville jeg gått for et annet HK, med mindre du ønsker å kjøre CPU'en i henhold til Intel spec? I praksis betaler du i så fall ~6000 kroner for en 9900K som strengt tatt knapt er over, om i det hele tatt, 2700X ytelse når det kommer til produktivitets formål. 9900K vil riktignok fremdeles være overlegen i de fleste spill, om du spiller på lav nok oppløsning, og med kraftig nok skjermkort.

 

Når det gjelder Maximus XI Hero, så ser det ut som at Asus har "glemt" å bruke riktig kontroller til VRM. kontrolleren som står på nå, er ikke i stand til å kontrollere 10 faser, som det jo faktisk er/kunne vært på Hero. Den støtter bare 8+0 faser. Og mangler dermed evnen til å kontrollere de 2 fasene som brukes til IGP. Løsningen? Gjøre de 8 fasene til CPU om til 4 schvære faser i stedet. Det kan være en cash grab, eller en engineering tabbe der de har copy pastet BIM for et billigere HK. Hvem vet? HK er uansett ikke verdig Maximus navnet. Kanskje Rev.2 blir det? Kommer an på hvor høyt folk skriker tipper jeg..

 

Denne "generasjonen" er det faktisk Gigabyte som har de beste rimelige hovedkortene. Alle kortene med "Aorus" i navnet kommer med 12 faser utenom ITX kortet som ikke har plass, og toppmodellen som faktisk har 16, samme som MSI's Godlike til ~6000 Kr her i Norge. Komponentene er neppe de samme dog.

 

Når det er sagt, så kan du dersom du liker å fidle rundt i BIOS eller XTU, fjerne TDP begrensningene som ligger i Hero kortet. Men med så dårlig kontroll som man får med bare 4 faser, vil det bli varmere enn nødvendig, og frekvens på CPU vil kanskje ikke komme like høyt som med et "ordentlig" HK.

 

Edit: Alle Maximus kortene er visstnok 4 fase kort, unntatt "Gene" og "Extreme"..

Har du en sause på dette her? (Som i source) 

Dette virker jo litt for sykt til å være sant

Lenke til kommentar

Vel, om jeg var deg, så ville jeg gått for et annet HK, med mindre du ønsker å kjøre CPU'en i henhold til Intel spec? I praksis betaler du i så fall ~6000 kroner for en 9900K som strengt tatt knapt er over, om i det hele tatt, 2700X ytelse når det kommer til produktivitets formål. 9900K vil riktignok fremdeles være overlegen i de fleste spill, om du spiller på lav nok oppløsning, og med kraftig nok skjermkort.

 

Når det gjelder Maximus XI Hero, så ser det ut som at Asus har "glemt" å bruke riktig kontroller til VRM. kontrolleren som står på nå, er ikke i stand til å kontrollere 10 faser, som det jo faktisk er/kunne vært på Hero. Den støtter bare 8+0 faser. Og mangler dermed evnen til å kontrollere de 2 fasene som brukes til IGP. Løsningen? Gjøre de 8 fasene til CPU om til 4 schvære faser i stedet. Det kan være en cash grab, eller en engineering tabbe der de har copy pastet BIM for et billigere HK. Hvem vet? HK er uansett ikke verdig Maximus navnet. Kanskje Rev.2 blir det? Kommer an på hvor høyt folk skriker tipper jeg..

 

Denne "generasjonen" er det faktisk Gigabyte som har de beste rimelige hovedkortene. Alle kortene med "Aorus" i navnet kommer med 12 faser utenom ITX kortet som ikke har plass, og toppmodellen som faktisk har 16, samme som MSI's Godlike til ~6000 Kr her i Norge. Komponentene er neppe de samme dog.

 

Når det er sagt, så kan du dersom du liker å fidle rundt i BIOS eller XTU, fjerne TDP begrensningene som ligger i Hero kortet. Men med så dårlig kontroll som man får med bare 4 faser, vil det bli varmere enn nødvendig, og frekvens på CPU vil kanskje ikke komme like høyt som med et "ordentlig" HK.

 

Edit: Alle Maximus kortene er visstnok 4 fase kort, unntatt "Gene" og "Extreme"..

 

Gene er da ett greit kort?

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

65-75 tipper jeg.

Eller hva er din definisjon av ordet gaming? League of legens, pubg, det varierer fra spill til spill.

Assassin`s Creed Odyssey, Pubg, Conan Exiles, Battlefield 5 og Total war warhammer tenker jeg :)

 

Damn 65-75 er ganske mye uten å overklokke   :ohmy:

Endret av dado
Lenke til kommentar

Hva er problemet?

At prosessoren throttles (dvs. får lavere klokkefrekvens og dermed ytelse) fordi VRM-en blir for varm når all strømmen som prosessoren trenger på høyere frekvenser skal håndteres av bare 4 faser.

 

Prosessoren kjører fremdeles iht. spesifikasjonen (dvs. minst base clock), men det er jo litt kjipt å miste ytelse bare fordi hovedkortets VRM ikke skalerer bra nok.

Endret av Martin Lie
Lenke til kommentar

At prosessoren throttles (dvs. får lavere klokkefrekvens og dermed ytelse) fordi VRM-en blir for varm når all strømmen som prosessoren trenger på høyere frekvenser skal håndteres av bare 4 faser.

Finnes det flere tester som viser det samme, og på flere hovedkort?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

At prosessoren throttles (dvs. får lavere klokkefrekvens og dermed ytelse) fordi VRM-en blir for varm når all strømmen som prosessoren trenger på høyere frekvenser skal håndteres av bare 4 faser.

 

Prosessoren kjører fremdeles iht. spesifikasjonen (dvs. minst base clock), men det er jo litt kjipt å miste ytelse bare fordi hovedkortets VRM ikke skalerer bra nok.

 

Guru3d.com tester samme hovedkort, og de virker ikkje å ha det problemet?

 

https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-rog-maximum-xi-hero-review,20.html

 

post-42975-0-81209000-1540319953_thumb.png

 

https://www.eteknix.com/asus-rog-maximus-xi-hero-wifi-z390-motherboard-review/5/

 

 

Altså ingen ting å bry seg om. Z390 Hero yter som den skal, og har ingen problemer med vrm. Det er min konklusjon akkurat nå.

 

Dette er typisk youtube clickbait. Akkurat som det var "problemer" med x299 og VRM, noe som ikkje var et problem. De lager et "problem" , fordi det gir flere views ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Finnes det flere tester som viser det samme?

Jeg har ikke full oversikt, men inntrykket er at ulike reviewere har sittet igjen med ulike oppfatninger av hvor varm prosessoren blir - og så ryktes det at de som har "ok" temperaturer på prosessoren har fått det pga. VRM-throttling (95W TDP som enforces?), mens de som har observert høye prosessor-temperaturer har testet med hovedkort hvor VRM-ene tåler/tillater høyt strømforbruk (mange faser, effektive VRM-komponenter, fjernet TDP-sperre[?], osv.).

 

Men som du er inne på, så har det jo også mye å gjøre med hvordan prosessorene benches, så reviewere som bare tester FPS i spill kan jo ikke nødvendigvis sammenlignes med de som kjører i full abuse-modus (f.eks. Prime95) og/eller overklokket.

 

De to jeg vet om som har omtalt temperaturen på positivt vis er:

Linus Tech Tips

og

OC3D (artikkel)

 

Hardware Unboxed omtaler og forklarer saken (inkl. varme- og ytelsesforskjeller) her: https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Endret av Martin Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Guru3d.com tester samme hovedkort, og de virker ikkje å ha det problemet?

Ja, ikke vet jeg. Har verken hovedkort eller prosessor (ennå), så jeg prøver bare å sette sammen en forståelse ut i fra de ulike kildene.

 

Uansett er jo det man observerer en kombinasjon av hovedkortet (hovedsakelig VRM), prosessoren (strømforbruk og varmeoverføringsegenskaper, samt hvor heldig man er man er med silisiumlotteriet for akkurat sitt eksemplar), og hvilke test- og målingsmetoder man bruker, så jeg har ikke tenkt å hoppe til noen konklusjon ennå.

 

På siden av de som hevder 9900K har dårlig termisk ytelse i seg selv (uavhengig av hovedkort/VRM), så er det kanskje der8auer som har gått mest i dybden og prøvd å forklare det, rent fysisk: https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs777

Endret av Martin Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...