Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Gleder meg til resultatene du får med 9900k og 2080ti du har bestillt :)

 

Og jeg gleder meg til å se deg kjøre 9900K "stock" på et Maximus HK. Regner med det er det første du gjør; rett inn i BIOS og sette SVID til "Intel failsafe" slik som alle andre med 9900K og 4000 kroners hovedkort kommer til å gjøre. Viktig å passe på at man får så lite som mulig ut av ~6000 kroners CPU'er vøtt! Det er jo ingen som overklokker en "K" prosessor vel?..
 
Resultatene fra meg med 9900K og 2080Ti regner jeg med du etterspør fordi du vet dine egne målinger ikke kommer til å være til å stole på? Jeg må du nok dessverre skuffe uansett grunn. Jeg har for lengst avbestilt 2080Ti. Men det visste du jo, så du etterspør kanskje heller bare for å være litt ekkel? At det skal være så vanskelig å tro at noen avbestiller 2080Ti er i grunnen litt merkelig. 
 
Seriøst så skjønner jeg ikke hva problemet ditt er. Jeg skjønner det ikke er noen garanti, men man skulle jo trodd at du forstod bittelitt om HW så mye av det som du kjøper... Eller forstår du godt, men er bare for selvsentrert til å bry deg om andre?
 
9900K kan jeg kanskje bidra med benchmarks på, nå som jeg vet at hva enn du måtte diske opp med ikke er til å stole på... Jeg må kanskje rett og slett ta litt ansvar. Ikke at det frister så mye i det som etter alle solemerker har blitt et fjortiss fanboi forum...
 
Men jeg har altså ikke avbestilt 9900K enda. En grunn er at jeg lurer på hvor mye den blir verdt på bruktmarkedet om det blir tørke i butikkene etter første batch. Noe som jo kan se ut som en reell mulighet. Jeg har jo uansett 60 dagers åpent kjøp hos Komplett.
 
Skjønt, det kan være jeg bestemmer meg for å beholde 9900K'en også. Alternativet er å de-lidde 8700K'en min i stedet, noe jeg hadde vurdert å gjøre for å få ned temp, men ikke har gjort enda mtp. Reklamasjonsrett. Det er altså grunnen til at jeg bestilte 9900K i utgangspunktet. Ikke for noe ekstra ytelse i spill, som jeg visste at jeg ikke ville fått uansett, og som jo alle reviews nå har bekreftet. Men på grunn av at jeg trodde 9900K med STIM skulle gi lavere temperatur enn 8700K med vanlig TIM. Slik det er nå, så blir jo 8700K nesten like varm med TIM som 9900K blir med STIM. Så hva er poenget da?
 
9900K er ihvertfall for dyr til at jeg kommer til å de-lidde den. Men der regner jeg med du kommer til å stille opp og ta ansvar, om ikke for annet enn å mobbe alle som ikke tør å gjøre det samme med en ~6000 kroners CPU...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og jeg gleder meg til å se deg kjøre 9900K "stock" på et Maximus HK. Regner med det er det første du gjør; rett inn i BIOS og sette SVID til "Intel failsafe" slik som alle andre med 9900K og 4000 kroners hovedkort kommer til å gjøre. Viktig å passe på at man får så lite som mulig ut av ~6000 kroners CPU'er vøtt! Det er jo ingen som overklokker en "K" prosessor vel?..

 

Resultatene fra meg med 9900K og 2080Ti regner jeg med du etterspør fordi du vet dine egne målinger ikke kommer til å være til å stole på? Jeg må du nok dessverre skuffe uansett grunn. Jeg har for lengst avbestilt 2080Ti. Men det visste du jo, så du etterspør kanskje heller bare for å være litt ekkel? At det skal være så vanskelig å tro at noen avbestiller 2080Ti er i grunnen litt merkelig.

 

 

Seriøst så skjønner jeg ikke hva problemet ditt er. Jeg skjønner det ikke er noen garanti, men man skulle jo trodd at du forstod bittelitt om HW så mye av det som du kjøper... Eller forstår du godt, men er bare for selvsentrert til å bry deg om andre?

 

9900K kan jeg kanskje bidra med benchmarks på, nå som jeg vet at hva enn du måtte diske opp med ikke er til å stole på... Jeg må kanskje rett og slett ta litt ansvar. Ikke at det frister så mye i det som etter alle solemerker har blitt et fjortiss fanboi forum...

 

Men jeg har altså ikke avbestilt 9900K enda. En grunn er at jeg lurer på hvor mye den blir verdt på bruktmarkedet om det blir tørke i butikkene etter første batch. Noe som jo kan se ut som en reell mulighet. Jeg har jo uansett 60 dagers åpent kjøp hos Komplett.

 

Skjønt, det kan være jeg bestemmer meg for å beholde 9900K'en også. Alternativet er å de-lidde 8700K'en min i stedet, noe jeg hadde vurdert å gjøre for å få ned temp, men ikke har gjort enda mtp. Reklamasjonsrett. Det er altså grunnen til at jeg bestilte 9900K i utgangspunktet. Ikke for noe ekstra ytelse i spill, som jeg visste at jeg ikke ville fått uansett, og som jo alle reviews nå har bekreftet. Men på grunn av at jeg trodde 9900K med STIM skulle gi lavere temperatur enn 8700K med vanlig TIM. Slik det er nå, så blir jo 8700K nesten like varm med TIM som 9900K blir med STIM. Så hva er poenget da?

 

9900K er ihvertfall for dyr til at jeg kommer til å de-lidde den. Men der regner jeg med du kommer til å stille opp og ta ansvar, om ikke for annet enn å mobbe alle som ikke tør å gjøre det samme med en ~6000 kroners CPU...

God morgen ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og jeg gleder meg til å se deg kjøre 9900K "stock" på et Maximus HK. Regner med det er det første du gjør; rett inn i BIOS og sette SVID til "Intel failsafe" slik som alle andre med 9900K og 4000 kroners hovedkort kommer til å gjøre. Viktig å passe på at man får så lite som mulig ut av ~6000 kroners CPU'er vøtt! Det er jo ingen som overklokker en "K" prosessor vel?..
 
Resultatene fra meg med 9900K og 2080Ti regner jeg med du etterspør fordi du vet dine egne målinger ikke kommer til å være til å stole på? Jeg må du nok dessverre skuffe uansett grunn. Jeg har for lengst avbestilt 2080Ti. Men det visste du jo, så du etterspør kanskje heller bare for å være litt ekkel? At det skal være så vanskelig å tro at noen avbestiller 2080Ti er i grunnen litt merkelig. 
 
Seriøst så skjønner jeg ikke hva problemet ditt er. Jeg skjønner det ikke er noen garanti, men man skulle jo trodd at du forstod bittelitt om HW så mye av det som du kjøper... Eller forstår du godt, men er bare for selvsentrert til å bry deg om andre?
 
9900K kan jeg kanskje bidra med benchmarks på, nå som jeg vet at hva enn du måtte diske opp med ikke er til å stole på... Jeg må kanskje rett og slett ta litt ansvar. Ikke at det frister så mye i det som etter alle solemerker har blitt et fjortiss fanboi forum...
 
Men jeg har altså ikke avbestilt 9900K enda. En grunn er at jeg lurer på hvor mye den blir verdt på bruktmarkedet om det blir tørke i butikkene etter første batch. Noe som jo kan se ut som en reell mulighet. Jeg har jo uansett 60 dagers åpent kjøp hos Komplett.
 
Skjønt, det kan være jeg bestemmer meg for å beholde 9900K'en også. Alternativet er å de-lidde 8700K'en min i stedet, noe jeg hadde vurdert å gjøre for å få ned temp, men ikke har gjort enda mtp. Reklamasjonsrett. Det er altså grunnen til at jeg bestilte 9900K i utgangspunktet. Ikke for noe ekstra ytelse i spill, som jeg visste at jeg ikke ville fått uansett, og som jo alle reviews nå har bekreftet. Men på grunn av at jeg trodde 9900K med STIM skulle gi lavere temperatur enn 8700K med vanlig TIM. Slik det er nå, så blir jo 8700K nesten like varm med TIM som 9900K blir med STIM. Så hva er poenget da?
 
9900K er ihvertfall for dyr til at jeg kommer til å de-lidde den. Men der regner jeg med du kommer til å stille opp og ta ansvar, om ikke for annet enn å mobbe alle som ikke tør å gjøre det samme med en ~6000 kroners CPU...

 

 

Virker som 9900k ikke gir et voldsomt løft i forhold til 8700k hverken i fps eller i forhold til varme. Om man skal bruke den til "produktivitet" så virker det som andre alternativer gir bedre ytelse til samme pris. Men skal man ha det beste og ikke bryr seg om verdi for pengene så er 9900k kongen på haugen. 

 

Men opplagt nok om man allerede har klasket 25k på 2080ti SLI så bryr man seg ikke om value for money ;-)

 

Prisen kommer til å gå til himmels på 9900k så økonomisk er det sikkert lurt å beholde forhåndsbestillingene. 

Lenke til kommentar

Så for gaming med "multi-tasking" samtidig som å se\kjøre stream samtidig med 2 skjermer i 1440p (1 er 144hz) så anbefales det fortsatt i7-9700k? Blir ikke klok på alle muligens guider som ligger ute..

Så er det vell noe med HK og og hva som er anbefalt der.. Lite vits å slenge på en 9900k på et budsjett HK

Lenke til kommentar

Ingen tester temperaturer ved gaming, fordi det selger ikkje. Da blir cpuen knapt lunken :tease:

 

Stock så bruker cpuen ca like lite strøm som stock 2700x, men yter vesentlig mere.

9900K bruker faktisk litt mindre strøm stock enn 2700X. Bare så synd at Intel har greid å rote til solderinga sånn. Amd har fått til dette mye bedre. En cpu som bruker litt mindre strøm, yter bedre i det aller meste og allikevel blir varmere. Er det dårlig soldering for levetid? Pris? Synes også det er uheldig at Z370 gir betydelig dårligere ytelse i stress-scenarioer. Intel har jo merkelig nok tatt en Amd og gitt selv H310-kort 9900K-støtte ;) Meg bekjent funker også dette bedre hos Amd. Ser ut som om 9900K trives særs godt med undervolting :)

 

Bare så det er sagt, jeg har sansen for 9900K, synes dog kjøling, pris og problemer relatert til hovedkort er ting som virkelug trekker ned. Hadde jeg kjøpt meg ny pc idag og skulle hatt det beste ville nok 9900K ståty øverst på lista.

Lenke til kommentar

Så for gaming med "multi-tasking" samtidig som å se\kjøre stream samtidig med 2 skjermer i 1440p (1 er 144hz) så anbefales det fortsatt i7-9700k? Blir ikke klok på alle muligens guider som ligger ute..

 

Så er det vell noe med HK og og hva som er anbefalt der.. Lite vits å slenge på en 9900k på et budsjett HK

 

9900K er vel klart den beste mainstream cpuen. Er det en blanding av både gaming og workstation oppgaver så er 9900K best. Hvis det er kun gaming så får du nok stort sett like bra ytelse med 9700k. Men til streaming kan vel ett RTX skjermkort sin bedre nvenc encoder/decoder hjelpe såpass til att CPU blir bra avlastet. Dette vet sikkert flere på rtx tråden mere om :). AMD har vel det beste "bang for the buck" valget med sin 2700x for de som er økonomiske og ikke trenger høyest fps (men en intel 9900k har ca 23% bedre single core ytelse enn 2700x i f eks cinebench)

 

Når det kommer til HK er vel Asus XI Gene ett trygt valg. I alle fall hvis du skal overklokke. Hvis ikke kan du nok gå litt ned i pris på HK. Styr unna Asus hero XI med sine dårlige kontroller 4 phaser. 

 

I videoen over kan det vel se ut som 9900k er hakket dårligere i gaming enn 9700k. Men det er bare pga en hyperthreading bug i windows scheduler.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Så for gaming med "multi-tasking" samtidig som å se\kjøre stream samtidig med 2 skjermer i 1440p (1 er 144hz) så anbefales det fortsatt i7-9700k? Blir ikke klok på alle muligens guider som ligger ute..

 

Så er det vell noe med HK og og hva som er anbefalt der.. Lite vits å slenge på en 9900k på et budsjett HK

Om du har råd, ville jeg helt klart valgt 9900K om du skal spille og streame på samme maskin og bruke CPU-encoding. Evt kan du jo kjøpe RTX skjermkort og bruke GPU-encoding :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9900K bruker faktisk litt mindre strøm stock enn 2700X. Bare så synd at Intel har greid å rote til solderinga sånn. Amd har fått til dette mye bedre. En cpu som bruker litt mindre strøm, yter bedre i det aller meste og allikevel blir varmere. Er det dårlig soldering for levetid? Pris? Synes også det er uheldig at Z370 gir betydelig dårligere ytelse i stress-scenarioer. Intel har jo merkelig nok tatt en Amd og gitt selv H310-kort 9900K-støtte ;) Meg bekjent funker også dette bedre hos Amd. Ser ut som om 9900K trives særs godt med undervolting :)

 

Bare så det er sagt, jeg har sansen for 9900K, synes dog kjøling, pris og problemer relatert til hovedkort er ting som virkelug trekker ned. Hadde jeg kjøpt meg ny pc idag og skulle hatt det beste ville nok 9900K ståty øverst på lista.

Hvor har du det fra?

post-11110-0-81090600-1540198649_thumb.png

 

post-11110-0-70939700-1540199544_thumb.jpg

 

Om det er Linus sin test du har fått dette fra så brukte han et hovedkort som offisielt støttet CPUen , men som ikke klarer å oppnå max oppgitt ytelse (se bildet under). Hovedkortet VRM throttler ned til 4.2 Ghz på alle kjerner ved last, istedenfor 4.7 Ghz som CPUen er oppgitt til (som er resultatet til HU).

 

For at CPUen skulle holde 4.7 Ghz på alle kjerner ved last måtte HU øke TDP limit til 150W (95W standard) noe som fører til ganske mye mer strømforbruk og varme.

 

post-11110-0-05746900-1540199038_thumb.jpg

 

 

Edit: La ved tomshardware.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

PantZerman: https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i9_9900K/16.html ser de oppnår andre verdier.

 

Intels "forklaring" på TDP er vell at det er det maksimale strømtrekket den kan ha og allikevel holde seg over minste oppgitte klokkehastighet på alle kjerner? Der er vell nær sagt ingen CPUer i høy-ytelsessegmentet som greier å holde lovet TDP på max hastighet?

Lenke til kommentar

PantZerman: https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i9_9900K/16.html ser de oppnår andre verdier.

 

Intels "forklaring" på TDP er vell at det er det maksimale strømtrekket den kan ha og allikevel holde seg over minste oppgitte klokkehastighet på alle kjerner? Der er vell nær sagt ingen CPUer i høy-ytelsessegmentet som greier å holde lovet TDP på max hastighet?

 

Det har vel mer med "heat dissipation" å gjøre på base frekvensen 3.6GHz (ikke turbo). Tror jeg da. Trenger en kjøler som kan ta  unna 95w varme på base (ikke tubo) frekvens. Varme er vel nært forbundet med forbruk her. Så en kan vel kanskje tro at den fort trekker rundt 95w på sin base frekvens under normalt forbruk.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

PantZerman: https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i9_9900K/16.html ser de oppnår andre verdier.

 

Intels "forklaring" på TDP er vell at det er det maksimale strømtrekket den kan ha og allikevel holde seg over minste oppgitte klokkehastighet på alle kjerner? Der er vell nær sagt ingen CPUer i høy-ytelsessegmentet som greier å holde lovet TDP på max hastighet?

Fra testen deres:

 

 

Power Limit

Since the Intel Core i9-9900K is specified with a TDP rating of 95 watts, the BIOS is configured to automatically use that value when the processor gets installed.

We did some testing using Blender (which will load all CPU cores completely), and varied the "Turbo Power Limit" in BIOS, which controls the TDP setting of the processor. The chart's vertical axis shows how long Blender took to complete the given rendering task, and the horizontal axis shows the TDP limit we've set. The orange marker shows result at stock, with the processor's rated TDP of 95 watts.

As you can see, there's quite some performance to be gained by dialing up the power limit. The improvements are substantial until around 180 W, beyond which the processor no longer throttles and no further gains can be had.

Throttling in this context means that the processor will not boost nearly as high. Instead of 4.8 GHz all-core (180 W), it was running at around 4.1 GHz when left at stock TDP.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel mer med "heat dissipation" å gjøre på stock frekvensen 3.6GHz (ikke turbo). Tror jeg da. Trenger en kjøler som kan ta  unna 95w varme på stock (ikke tubo) frekvens tror jeg. Varme er vel nært fobundet med forbruk her. Så en kan vel kanskje tro at den fort trekker rundt 95w på sin base frekvens under normalt forbruk.

Delvis enig med deg i det, men flere ting virker inn og. Pga STIM på 9900K skal den jo trenge mindre kjøling enn f.eks 8700K, selv om begge har en oppgitt TDP på 95W. En 8700K med STIM greier seg med en slappere kjøler enn den med TIM selv om TDP er lik :) Desverre har ikke Intel brilliert med sin STIM, AMD har fått til det vesentlig bedre, noe delid-videoer fra bl.a gamers nexus viser. Både 9900K og 2700X har STIM\LM istedet for pasta. 2700X har en litt høyere TDP og har lavere forbruk i noen tester og høyere forbruk i andre tester som Blender, Prime etc. 2700X kommer merkbart bedre ut med tanke på temperatur ved stock i de testene jeg har sett, noe som beviser at Intels STIM ikke akkurat er optimal...

Lenke til kommentar

For min del skal det benyttes med et 2080 TI kort.. XI Code, i7-9700k og g.skill 3200mhz RAM er det jeg har havnet på nå
Er så sykt mye frem og tilbake med 9700k kontra 9900k så aner ikke hva jeg får for enda :D

Det står egentlig ikke på prisen heller.. Mer på hva jeg bruker maskinen til og hva jeg faktisk kommer best ut med.. Om jeg faktisk trenger i9-9900k eller om HT bare blir overfløding som jeg kaster bort penger på

Lenke til kommentar

Vis snakker vell litt forbi hverandre, men det var det du sier nå som egentlig var poenget mitt ang TDP, men takk for info ang hvordan de justerte TDP-limit ut ifra BIOS og at vi da får forklaringa på store sprik mellom ulike reviewer :)

 

Et eksempel på hvor idiotisk TDP kan være er i7 8700 vanilla som har en stock-kjøler som backer ut ganske nærme 65W og gir heftig throttling. Sett på en bedre kjøler forbruket og ytelsa går til værs. TDPen beskriver i det tilfellet egentlig bare selve kjøleren og later ikke til å ha sammenheng med hva CPUen egentlig bruker.

Lenke til kommentar

For min del skal det benyttes med et 2080 TI kort.. XI Code, i7-9700k og g.skill 3200mhz RAM er det jeg har havnet på nå

Er så sykt mye frem og tilbake med 9700k kontra 9900k så aner ikke hva jeg får for enda :D

 

Det står egentlig ikke på prisen heller.. Mer på hva jeg bruker maskinen til og hva jeg faktisk kommer best ut med.. Om jeg faktisk trenger i9-9900k eller om HT bare blir overfløding som jeg kaster bort penger på

 

Hadde jeg kjøpt så premium komponenter ville jeg nok valgt 9900k over 9700k. Litt dumt å angre i ettertid for å si det slik... :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Vi gjør vel det.

Men som HU sa i videoen så gjorde Linus egentlig ikke noe feil. CPUen holder seg fremdeles innenfor Intels "Processor Base Frequency" (3.6 GHz) og "Max Turbo Frequency"  (~5 Ghz) med 95W TDP som mål.
Problemet er vel de varierende resultatene som f.eks Linus fikk (struping til 4.2 GHz 8c/16t ved maks last + mindre strøm og varme) mens HU og andre fikk noe ganske annet (4.7Ghz 8c/16t ved maks last + mer strøm og varme).
 

Har Intel valgt kunstig lav TDP for at de skal støtte flere hovedkort? De har jo økt både Mhz, antall kjerner (i forhold til 8 serien) men likevell beholdt samme TDP uten å gjøre 9 serien mer strømeffektiv.

HU synest det var sjokkerende at TDPen på 9900k var samme som 8700k, som de også synest var (for) lav da den kom.

 

Kan i hvertfall virke som Intel har strukket 95W TDPen ganske langt og det kan tyde på at mange med rimeligere hovedkort ikke vil klare Max Turbo Frequency.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...