Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

2 hours ago, PaladinNO said:

 

Men AMD ble sterkt vurdert (til meg selv) da jeg ikke visste hvordan PCIe-lane begrensninger fungerer i praksis - og Intel har så godt de kunne satt sperrer på dette for å få folk over på x299 brikkesettet, med det prishoppet det innebærer. Mens alt er åpent hos AMD.

 

Hva mener du med dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke blitt overrasket om du kunne moddet en chipsetdriver fra Z170-tida til å fungere med Z490...

PaladinNO skrev (19 minutter siden):

Hvorfor kan ikke Intel klare mindre produksjonsprosess enn 14 nm - hvor mange generasjoner er det på 14 nm nå? 4?

Fordi Intels 10nm-prosess er veldig komplisert. Det er masse endringer fra 14nm pga kvantemekaniske effekter.

https://fuse.wikichip.org/news/525/iedm-2017-isscc-2018-intels-10nm-switching-to-cobalt-interconnects/

Den positive siden for Intel er at de løser problemet med stadig mer isolasjon av kobber (i forhold til resten av systemet) ved å gå over til kobolt, som TSMC og GF også må løse i fremtiden, men Intel ligger nå bak på prosessteknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/23/2020 at 11:36 PM, PaladinNO said:

Hvorfor kan ikke Intel klare mindre produksjonsprosess enn 14 nm - hvor mange generasjoner er det på 14 nm nå? 4?

De klarer 10nm og har laget mye allerede på denne noden. Problemet er mer knyttet til ytelse. De har til nå ikke klart å lage 10nm cpu'er som yter bedre en deres 14nm++++++... Gir ingen mening å lansere en ny generasjon som er tregere enn tidligere.

AMD opplevde heller ikke det store løftet fra 14/12nm til 7 nm. Gevinsten ble mer tatt ut i flere kjerner, bedre IPC og lavere strømforbruk. 

Og en ting er at 10nm ikke nødvendigvis er 10nm.. Intels 10nm er mer sammenlignbar med TSMC sin 7nm 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 23.4.2020 den 23.36):

https://computer.howstuffworks.com/pci-express1.htm
https://www.reddit.com/r/intel/comments/9myvrh/pcie_lanes_for_the_z370_and_z390_enough_for_my/

 

Hvorfor kan ikke Intel klare mindre produksjonsprosess enn 14 nm - hvor mange generasjoner er det på 14 nm nå? 4?

ser faktisk ut som denne generasjonen er den 5. som bruker 14 nm. 

https://www.pcgamer.com/intel-cpu-roadmap-all-the-lakes-from-14nm-to-7nm/

Lenke til kommentar

Mulig komplett.no pris på 10900k

 

Quote
 
  dataLayer.push({"externalABtesting":"true","environment":"production","ecommerce":{"detail":{"products":[{"name":"Intel Core i9-10900K Prosessor","id":"1155680","price":7680.96,"brand":"Intel","category":"PC-komponenter","dimension9":"KOMPLETT","dimension14":"Komplett"}]}},"productId":"1155680","ecomm_prodid":"1155680","ecomm_pagetype":"product","ecomm_totalvalue":7680.96,"ecomm_shelfPrice":7680.96,"porterbuddyDiscount":12000,"porterbuddyAvailabilityErrorText":"Porterbuddy-levering samme dag er ikke mulig til postnummer [[postcode]]. PostNord eller Bring er selvsagt tilgjengelig som valg i kassen."});

7680kr?

Står 5966.70 på 10700k og 4071.33 på 10600k.

Så på "source" på nettsiden :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Quote

It's about time. After months of leaks and rumors, Intel has pulled back the curtain on its 10th generation "S-series" desktop chips, with the Core i9-10900K leading the pack. For $488, you'll get a 10-core processor that can reach up to 5.3GHz

Nesten så jeg får lyst på en liten minirigg med 10900K og 3080Ti ?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
koford skrev (3 minutter siden):

10900K kommer til å dra mye watt, den kommer til å bli varm som fy.

Intels anbefalte boost er 250W med Tau på 56 sekunder for PL2, det betyr at den rett ut av eska kan ligge på 250W i nesten et minutt før den klokker seg ned, jeg ser nesten frem til hvor ille temperaturene vil bli.

Min erfaring med 9900k tilsier at det er mulig å kjøle ca 25W per kjerne med en EK Supremacy EVO med flytende metall mellom varmespreder og vannblokk før temperaturen overstiger 90C, det er da med vanntemperatur på ca 27-28C

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 minutter siden):

Intels anbefalte boost er 250W med Tau på 56 sekunder for PL2, det betyr at den rett ut av eska kan ligge på 250W i nesten et minutt før den klokker seg ned, jeg ser nesten frem til hvor ille temperaturene vil bli.

Min erfaring med 9900k tilsier at det er mulig å kjøle ca 25W per kjerne med en EK Supremacy EVO med flytende metall mellom varmespreder og vannblokk før temperaturen overstiger 90C, det er da med vanntemperatur på ca 27-28C

Jeg bare håper Alder Lake vil løse mange av de utfordringene. Rocket Lake blir vel noe ala 10900K men 8c / 16t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...