Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Nizzen said:

Sett MAX på tREFI kanskje? 65000+

Vil du ha et par ns lavere til, så disabler du denne dritten:
https://www.guru3d.com/files-details/download-inspectre,3.html

Noe sier meg at du har masse dritt i bakgrunnen i windows? 
Sjekk "msconfig" / oppstart. Hvor mange programmer har du lastet inn ved oppstart? :p

Haha takk, skal sjekke :)

21 minutes ago, Betroz said:

Han har sikkert Steam, Origin og slikt i bakgrunnen.

Tror ikke jeg har de oppe, men har noe Razer program til tastaturet og logitech til musa. Hater egentlig at ting skal starte opp ved oppstart på grunn av "gammel" vane.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Haha takk, skal sjekke :)

Tror ikke jeg har de oppe, men har noe Razer program til tastaturet og logitech til musa. Hater egentlig at ting skal starte opp ved oppstart på grunn av "gammel" vane.

Gå i Rask Manager, lukk begge programmene, og test igjen.

De to tar sannsynligvis nærmere 7-8ns

Lenke til kommentar
18 hours ago, Nizzen said:

Sett MAX på tREFI kanskje? 65000+

Ville ikke boote med noe høyere enn 10k, satt den tilbake på auto så bootet den.

EDIT: fikk det til nå. Sparte kanskje 0.5ns

  

6 hours ago, N o r e n g said:

Gå i Rask Manager, lukk begge programmene, og test igjen.

De to tar sannsynligvis nærmere 7-8ns

47.5 i dag etter at jeg slo av de programmene.

46.5 etter spectre/meltdown disable (trenger jeg dette har jo ikke hyperthreading)?

45.8 nå må kjøre testen noen ganger for å få lavere score.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
55 minutes ago, JetzBullet said:

Hei Emsal.

Jeg har også 9700k, her er min score.

Kan du poste asrock timing config? Du har også en del høyere CPU clock. (Av og til viser den 48x andre ganger 50x) har AVX på -2.

 

Er det bedre å prøve å gå for høyere frekvens?

image.thumb.png.6411fe7bc399fe2ababbd0f657206d48.png

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (6 timer siden):

Ville ikke boote med noe høyere enn 10k, satt den tilbake på auto så bootet den.

EDIT: fikk det til nå. Sparte kanskje 0.5ns

  

47.5 i dag etter at jeg slo av de programmene.

46.5 etter spectre/meltdown disable (trenger jeg dette har jo ikke hyperthreading)?

45.8 nå må kjøre testen noen ganger for å få lavere score.

Jeg tipper du har en del rusk og rask liggende i bakgrunnen som drar opp målingene, eneste løsning hvis du ikke klarer å skru dem av er å reinstallere Windows.

Det kan også hende at base clock på 100.80 MHz gjør ting litt rart. Samme forsovet med AVX offset (hvorfor bruker du det?).

Jeg fikk under 40 ns med vesentlig verre RTL-verdier på en 9900k @5.2/4.8

Lenke til kommentar
2 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg tipper du har en del rusk og rask liggende i bakgrunnen som drar opp målingene, eneste løsning hvis du ikke klarer å skru dem av er å reinstallere Windows.

Det kan også hende at base clock på 100.80 MHz gjør ting litt rart. Samme forsovet med AVX offset (hvorfor bruker du det?).

Jeg fikk under 40 ns med vesentlig verre RTL-verdier på en 9900k @5.2/4.8

Har satt base clock til 100 men msi synes det er gøy å booste den.

Kjører AVX offset fordi CPUen går rett over 90 grader med alt over 1.3V på prime95 small ftt så med offset kan jeg ha cpuen på noe lavere spenning så den ikke bikker 90.

Har prøvd å google men ikke fått noe svar, har klokkefrekvensen på CPU noe å si?

Lenke til kommentar
Emsal skrev (10 minutter siden):

Har satt base clock til 100 men msi synes det er gøy å booste den.

Kjører AVX offset fordi CPUen går rett over 90 grader med alt over 1.3V på prime95 small ftt så med offset kan jeg ha cpuen på noe lavere spenning så den ikke bikker 90.

Har prøvd å google men ikke fått noe svar, har klokkefrekvensen på CPU noe å si?

Over 1.30V VR VOUT må du ha en veldig god AIO eller custom loop for å kjøle 8C Coffee Lake refresh i min opplevelse. EDIT: dessuten tviler jeg på at hovedkortet ditt takler 1.30+ V på VR VOUT med en 8-kjerner.

AVX offset kan forårsake svingninger i spenning og belastning som VRM ikke klarer å holde følge med (i alle fall om du ikke bruker statisk Vcore), mange som opplever at den forårsaker ustabilitet. Når du klokker opp minnet kan det også hende at en tidligere "stabil" overklokk viser seg å ikke være stabil lengre, du gir mer data til CPU og holder derfor CPU opptatt en større andel av tida (dermed mer varme og mindre stabilitet med overklokk).

Klokkefrekvens på både CPU og Cache har mye å si for latency, L1 og L2 følger klokkefrekvens til Core clock, L3 er styrt av Cache clock, og CPU vil søke gjennom begge disse to før den spør RAM om data.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du meg er alt over 1.20v (load vcore) på en 9900K for mye med luftkjøling, og AIO til en viss grad også, når det gjelder stresstesting. Spill blir noe annet, der kan man gå lenger så klart (med unntak av BF5 multiplayer etter min erfaring).

Jeg kjører min 9900K på bare 4800 allcore jeg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Betroz said:

Spør du meg er alt over 1.20v (load vcore) på en 9900K for mye med luftkjøling, og AIO til en viss grad også, når det gjelder stresstesting. Spill blir noe annet, der kan man gå lenger så klart (med unntak av BF5 multiplayer etter min erfaring).

Jeg kjører min 9900K på bare 4800 allcore jeg :)

 

Hehe nice!

Jeg har 2x240mm radiatorer. Greia er uansett at den hopper rett opp til 90 grader. Kjører pumpen på fult for å hele tiden få friskt vann over cpuen men det ser ut til å hjelpe veldig lite. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (27 minutter siden):

Hehe nice!

Jeg har 2x240mm radiatorer. Greia er uansett at den hopper rett opp til 90 grader. Kjører pumpen på fult for å hele tiden få friskt vann over cpuen men det ser ut til å hjelpe veldig lite. 

Du kunne hatt 5x 480mm radiatorer uten at det hjalp stort, begrensningen ligger i fysikk, CPU-blokken, og termisk pasta.

Full hastighet på pumpa hjelper nok noe, men ikke stort med en såpass enkel loop.

Likevel burde det ikke være problematisk med 1.25V VR VOUT med mindre du skal ligge under 85C i Prime95

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...