Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (20 minutter siden):

Rett meg om jeg tar feil, men ble ikke den slått av NH-D14 tilbake i steinalderen?

Jeg skal ikke si deg imot på det. Det er lenge siden nå, men såvidt jeg husker så hadde ikke TRUE Copper noen sjanse mot D14 pga. i praksis for få viftefester så varmen kunne ikke bli ledet bort fort nok.

D14 har mulighet for 3 vifter (rett meg om det er feil), noe som gjør den kjøleren mye mer effektiv. Det har også større overflate sammenlinket med TRUE Copper. Kobber er bra det, men varmen skal jo tross alt ledes vekk også.

Hadde jeg hivd meg rundt fortere så hadde jeg sikret meg en Thermaltake Core X9 Snow Edition (liggende hovedkort) mens de var å få tak i så jeg kunne endelig fått prøvd en av TRUE Copper-kjølerene jeg har hatt liggende siden 2011 eller så. Har aldri fått prøvd dem.

Lenke til kommentar

Det var en luftkjøler som i siste tid også slo D15 ned i støvlene på både kjøling og støy, men jeg husker ikke lenger hvilken det var. Jeg vurderte nesten å bytte min Noctua NH-D15 chromax.black. Det var ikke den nevnte, men en forholdsvis ny kjøler.

Vurderte å linke den inn her når jeg leste om den i januar'ish.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (10 timer siden):

Lite å gjøre om dagen, så tenkte det var på tide å få tweaket minnet litt.

Noen tips for mitt G.Skill F4-3600C16D-16GTZR kit på Maximus XI Gene med 9900K?

Kan antageligvis bla bakover i tråden og finne noe lurt, men velger å være lat først ?

Bruk denne guiden: https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4 OC Guide.md

Tipper du klarer minimum 4133 MHz på et så bra hovedkort og så gode brikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (24 minutter siden):

Kan du peke ut noen andre variabler som er greie å OC?

tenker jeg fyrer meg løs på CR, tRFC og rtl i første omgang.

tRDWR_sg og _dg er ganske slakke, samme med tWRRD-verdiene.

tWR er veldig løs, men om du justerer den via tWR eller tWRPRE kommer an på hovedkortet.

Du trenger ikke tenke på tertiære _dr og _dd, ettersom du kjører single rank.

Mulig hovedkortet ditt sliter med å trene raske RTL- og IOL-verdier, selv uten stramme sekundære timinger bør du ligge vesentlig lavere i AIDA64 latency (så lenge det ikke er andre programmer som kjører i bakgrunnen)

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

tWR er veldig løs, men om du justerer den via tWR eller tWRPRE kommer an på hovedkortet.

Det er et msi z390m gaming edge ac

1 hour ago, Mumriken said:

Anbefaler en clear CMOS for å trene rtl og iol for 4000cl16 først og fremst 

Hvorfor må jeg cleare CMOS for dette? Har en option jeg kan ta på for å trene RAM ved boot.

En annen ting som er sykt irriterende. Når jeg har endret på RAM instillinger så slår ikke PCen seg helt av så når den restarter etter at jeg lagrer instillinger og kommer inn til Windows viser den gamle verdier så jeg må slå den av igjen og så slå den på.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mumriken said:

Må ikke gjør noen ting, men det er lurt når rtl er såpass langt ute på landet. 

hehe neida bare lurte om funksjonen på hovedkortet var god nok :)

Men memory training slik jeg har forstått det er å begynne lavt reboote for hver økning til man kommer der man vil. Tenker du dette over hele fjøla eller kun rtl?

 

EDIT: Prøvde meg forresten på 1T i sted og den ville ikke boote.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
1 minute ago, Emsal said:

hehe neida bare lurte om funksjonen på hovedkortet var god nok :)

Men memory training slik jeg har forstått det er å begynne lavt reboote for hver økning til man kommer der man vil. Tenker du dette over hele fjøla eller kun rtl?

Mye mer i det enn det, å mye jeg ikke kan. Det du skisserer er sann typisk x99/ryzen opplegg så det skal ikke være nødvendig på så lav hastighet 

Men burde ikke være umulig å gå rett på 4000cl16 fra scratch. Msi er ganske gode på minne oc også

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...