Gå til innhold

Skroter sykkelkjedet, setter på aksling: Dette drivverket lover 99 prosent effektivitet


Anbefalte innlegg

Ser for meg spennende varianter av dette vil komme etterhvert. Hva med et nærmest lukket system der bare tannhjulene som er i kontakt med kransen synes og er utsatt for støv, sand etc? Eller klarer man kapsle inn kransen også? Om de kommer dit vil jo systemet nærmest bli vedlikeholdsfritt pga av fravær av støv og sand. Dette bør jo være mulig også på fulldempet sykkel? Med kryssledd i hver ende?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanlig gir er geniale forresten..

de gjør det mulig å bytte gir uten å koble av motoren.

faktisk går det bare an å bytte gir hvis motoren går og man må tråkke for å bytte gir.

 

Med denne typen aksel så må du stoppe å trå hver gang du skal bytte gir.

 

Er det så vanskelig å utvikle en simpel "clutch" mekanisme?

Lenke til kommentar

Her mener vi altså «feil»i forhold til det man vanligvis forbinder med retningen på tannhjulene på en sykkel.

 

Etter å ha lest din kommentar, la jeg ordet «feil» inn i klammer i artikkelen, så nå klarer forhåpentligvis alle å forstå denne språklige nyansen.

 

Mvh journalist Erlend Lygre.

 

Synes din artikkel er litt artig egentlig. Men det er også artig å pirke i ting når man ser logiske brister. Syv "likes" på den, jøss ;)

 

 

 

 

 

Også uten fungerende girløsning kan den bli intressant i kombinasjon med navgir

 

Om så skjer så frister det nesten å donere et eksemplar til www.nav.no

De behøver jo noen gir snarest mulig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Zupey: Den ene prosenten er sikkert interessant for Tour de France-ryttere. Dette giret er tydeligvis myntet på sånne og koster sikkert deretter. Tannhjulene blir nok byttet lenge før de får målbar eller merkbar slitasje.

 

E4V..: Det som er galt med vanlig girvaier er luftmotstand, vekt og at det ikke har den nødvendige forsinkelsen for å flytte giret på riktig tidspunkt. Jeg ser forresten ingenting i veien for å bytte gir når man tråkker. (Elmotor er neppe særlig interessant for konkurranseryttere)

 

Lurer forresten på hvilke andre smarte anvendelser enn sykkel dette gir-konseptet kan ha? Helikopter?

 

du finner denne typen fysisk energioverføring i biler også.. inni differensialen vel å merke.

Lenke til kommentar

du finner denne typen fysisk energioverføring i biler også.. inni differensialen vel å merke.

Der finner du vel vanligvis et spiralformet gir: https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear

 

Dette giret bruker rullelagre som tenner og har med det den egenskapen at alle kontaktpunkt mellom bevegelige deler er rullende istedet for glidende. Det er nok ikke at girakslingene står 90 grader på hverandre som er å regne som nytt her.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det er ikke helt slik. Der er en glidende bevegelse (med friksjon) mellom de små rullene og de tappene som de står på i de små hjulene foran og bak på den drivende akslingen. Jeg vet ikke om dette betyr så mye i praksis, men for meg ser hele konstruksjonen helt håpløs ut.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det finnes trinnløs, automatisk gir for sykkel. Det heter NuVinci.

 

Og det anskaffet jeg til en el-sykkel 29`offroad jeg hadde med 750w senter motor (selvbygg). Forlokkende tanke med denne trinnløse reguleringen.

Virkningsgraden er en katastrofe. Motoren var mye varmere enn normalt. Alt gikk tregere. Selve NuVinci giret var varmt av friksjonsmotstand etter en liten tur. Som å få 3kg tyggegummi og brødeig i hele systemet. 3kg tyngre ble sykkelen også.

Styr unna!!

Lenke til kommentar

 

du finner denne typen fysisk energioverføring i biler også.. inni differensialen vel å merke.

Der finner du vel vanligvis et spiralformet gir: https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear

 

Dette giret bruker rullelagre som tenner og har med det den egenskapen at alle kontaktpunkt mellom bevegelige deler er rullende istedet for glidende. Det er nok ikke at girakslingene står 90 grader på hverandre som er å regne som nytt her.

må ikke nødvendigvis være spiralformede tenner på tannhjulet, Spiralformen skal hovedsakelig forhindre at rotasjonsmomentet til tannhjulet "hakker", d.v.s at tannhjulet går fortere og saktere alt etter hvilket tannhjul som har tannen nærmes midtpunktet av begge tannhjulene..

 

Med vanlige tannhjul på f.eks. 50 tenner som roterer 60 runder per minutt, så vibrerer tannhjulene med en frekvens på 50Hz og det skaper slitasje og bortkastet energi.. :-(

Lenke til kommentar

 

 

du finner denne typen fysisk energioverføring i biler også.. inni differensialen vel å merke.

Der finner du vel vanligvis et spiralformet gir: https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear

 

Dette giret bruker rullelagre som tenner og har med det den egenskapen at alle kontaktpunkt mellom bevegelige deler er rullende istedet for glidende. Det er nok ikke at girakslingene står 90 grader på hverandre som er å regne som nytt her.

må ikke nødvendigvis være spiralformede tenner på tannhjulet, Spiralformen skal hovedsakelig forhindre at rotasjonsmomentet til tannhjulet "hakker", d.v.s at tannhjulet går fortere og saktere alt etter hvilket tannhjul som har tannen nærmes midtpunktet av begge tannhjulene..

 

Med vanlige tannhjul på f.eks. 50 tenner som roterer 60 runder per minutt, så vibrerer tannhjulene med en frekvens på 50Hz og det skaper slitasje og bortkastet energi.. :-(

tannhjulet du linket er et konisk spiral tannhjul

Lenke til kommentar

Og det anskaffet jeg til en el-sykkel 29`offroad jeg hadde med 750w senter motor (selvbygg). Forlokkende tanke med denne trinnløse reguleringen.

Virkningsgraden er en katastrofe. Motoren var mye varmere enn normalt. Alt gikk tregere. Selve NuVinci giret var varmt av friksjonsmotstand etter en liten tur. Som å få 3kg tyggegummi og brødeig i hele systemet. 3kg tyngre ble sykkelen også.

Styr unna!!

Jeg har en elsykkel med nuvinci. Min fungerer helt fint. Nuvinci er ikke like effektiv som derailergir, men på elskkel er det helt greit. Spørs om du ikke har hatt en med feil.

Lenke til kommentar

hvorfor elektronisk gir..?

hva er galt med vanlig girvaier?

 

Se på mønsteret på det store tannhjulet, og les artikkelen på nytt:

Det er bare på visse steder på tannhjulet det er mulig å gire, det er der det er en "flytende" overgang fra gir til gir. Elektronikken må helt sikkert sørge for at det skjer på det punktet. Det må være lik avstand til tanna på det giret man girer til som til neste tann på samme gir. Dermed er det bare noen steder det er mulig å gire. Det er helt umulig å få til uten elektronisk giring.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en følelse at man ikke kan bedrive "free-wheeling" med dette systemet. Hvis så, må man jo sitte og tråkke rundt helt til sykkelen står stille. I så fall høres ikke dette spesielt artig ut, og jeg ville savnet mitt eldgamle system som jeg har brukt i ulike varianter de siste 55 årene. Veldig greit å holde muskulaturen i litt bevegelse også i nedoverbakker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...