Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Amd har tidligere hatt bedre kort men selv da solgte de langt mindre en Nvidia. Grunnene er sikkert mange men det er uansett et faktum. Kall det fanboys eller rett og slett bra marketing..

 

Skal uansett ikke si noe siden det siste NON nvidia kortet jeg hadde var et ATI 9800...

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste gang AMD var bedre var med 7970, rett før GTX 680 kom ut. Personlig hadde jeg bedre ytelse med 7970 men jeg var i mindretall der :p

 

Jeg hadde 7970 cfx tol 680 kom. Da var det bare å kaste 7970cfx ut og inn med 680 sli. Herre min hatt hvor stor forskjell det var i smoothness. nVidia hadde da framepacing og Ati/Amd hadde ikkje.

 

Sist det var GØY å kjøpe ATI/AMD Gpu var med 5870. Kostet 3500kr? og det var topp ytelse. Kjøpte 4 for ca samme pris som ett 2080ti nå :p

Lenke til kommentar

Nå som vi er i mål med null konkurranse i "high end" grunnet ren "mind share" og fanboy'isme, så har låten endret tone til: "Du får skylde på AMD."...

Målet i konkurranse er å vinne, ikke konkurrere.

Hvis AMD ikke klarer å vinne vil de tape. Det er sånn kapitalisme fungerer, og vil nok bli et eksempel på at regulering fra en sentral myndighet er nødvendig

Lenke til kommentar

Jeg hadde 7970 cfx tol 680 kom. Da var det bare å kaste 7970cfx ut og inn med 680 sli. Herre min hatt hvor stor forskjell det var i smoothness. nVidia hadde da framepacing og Ati/Amd hadde ikkje.

 

Sist det var GØY å kjøpe ATI/AMD Gpu var med 5870. Kostet 3500kr? og det var topp ytelse. Kjøpte 4 for ca samme pris som ett 2080ti nå :p

 

Jeg opplevde bedre minimum fps med 7970 CFX enn med GTX 670 SLi, og så lenge jeg lå på 119 fps som jeg låste den til så fungerte det bra for min del. Det gikk stort sett kun i BF3 :)

 

Et kjapt google søk så ser jeg at Framepacing også kom til AMD korta i August 2013.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde bedre minimum fps med 7970 CFX enn med GTX 670 SLi, og så lenge jeg lå på 119 fps som jeg låste den til så fungerte det bra for min del. Det gikk stort sett kun i BF3 :)

 

Et kjapt google søk så ser jeg at Framepacing også kom til AMD korta i August 2013.

Framepacing kom iallefall 1.5 år etter 680 kom

Lenke til kommentar

Siste gang AMD var bedre var med 7970, rett før GTX 680 kom ut. Personlig hadde jeg bedre ytelse med 7970 men jeg var i mindretall der :p

 

 

AMD R9 290X kosta 549$, like etter kom Nvidia GTX780Ti som kosta hele 699$ og ikke var nevneverdig bedre.

 

Folk glemmer visst også at når 290/X kom, så slo den faktisk Nvidias nye $1000 kort også. Som nok er grunnen til at nVidia slapp Titan en gang til, bare med 3GB, overklokket, og med navnet "780Ti". Frem til dette var det leapfrogging med AMD og nVidia. Men allerede den gang leste man ofte folks kommentar om AMDs skjermkort: "Ah, very good... Can't wait to see what nVidia's answer will be.".

 

Men også frem til i dag har AMD... Til slutt, kommet med konkurranse dyktige kort. Og GCN arkitekturen har i så måte vist seg å være smått genial. R9 390 som strengt tatt bare var et 290 med 8GB VRAM, var et svært godt alternativ til GTX970, og da med minst (;)) dobbelt så mye VRAM. Introduksjonen av Freesync skjermer gjorde det til det som burde være et åpenbart kjøp for de som også skulle ha skjerm.

 

Fury X skuffet litt på ytelse, og overklokket som en våt gymsokk. Men til folk som er "allergisk" mot støy burde den likevel vært et godt kjøp. Det var masse ytelse i kortet, bare ikke mest ytelse. Men lykke til med å finne et GTX980Ti som ikke var minst 50% dyrere med fabrikkmontert vannkjøler, eller prøv å modde det til selv uten å komme opp i samme pris. Og igjen: Freesync. På den tiden var det ~4-5000 Kr å spare på 4K skjermer der man valgte Freesync fremfor G-Sync. Man kom altså 2/3 av veien til et Fury X nummer 2 bare på den sparte kostnaden..

 

I dag har vi Vega 56 og før det RX4/500 serien som alle sammen har hatt svært god ytelse. Eneste "feilen" med dem i mange folks øyne har vært at det ikke står "nVidia" på boksen. Vel, kamuflert som en plutselig bekymring for strøm regningen. :p

Lenke til kommentar

 

I dag har vi Vega 56 og før det RX4/500 serien som alle sammen har hatt svært god ytelse. Eneste "feilen" med dem i mange folks øyne har vært at det ikke står "nVidia" på boksen. Vel, kamuflert som en plutselig bekymring for strøm regningen. :p

 

Er jo ikke helt mørkt som du sier. Om ikke mining bølgen hadde ødelagt GPU markedet fullstendig så ville Rx580 vært et mye bedre valg en 1060. Og Vega 56 yter også bedre en 1070 til samme pris men med freesynk som ekstra super bonus. Vi får se med Navi hva som skjer.

Lenke til kommentar

Er jo ikke helt mørkt som du sier. Om ikke mining bølgen hadde ødelagt GPU markedet fullstendig så ville Rx580 vært et mye bedre valg en 1060. Og Vega 56 yter også bedre en 1070 til samme pris men med freesynk som ekstra super bonus. Vi får se med Navi hva som skjer.

 

Nei, det er egentlig poenget jeg prøver å komme frem til. Men det er litt vanskelig i en sort/hvit verden. RX580 har aldri vært et "mye bedre" valg enn GTX1060 (med mindre man også skulle handle skjerm med adaptive sync). Akkurat som GTX1060 aldri har vært "mye bedre" enn RX580. Om man ser på marginene som de forskjellige skjermkortene har "vunnet" med i gjennomsnitt, så har de historisk sett vært såpass små som regel, at det har nesten overhodet ikke hatt noe å si hva man velger.

 

Skulle man valgt så det merktes, så måtte man hatt krystall kule, og visst nøyaktig hvilke spill man kom til å spille mest i fremtiden, og også visst hvilket av skjermkortene i fremtiden som ville gitt best ytelse i de spillene. Og selv da, er det ikke sikkert man kommer hjem med noen meningsfylt stor forskjell i ytelse...

Lenke til kommentar

HALLO!!? Kan dere som skal krangle side opp og ned om hvor mye bedre alt anna enn kortene som ligger i tittelen ta det en egen plass. Har jo vært evig sider OT nå. Er det ikke nok snart?

 

Glad jeg har fått med meg deep learning og ray traycing men det er bare så vidt :p

 

Har det noe å si? Putt 14 sept. i kalenderen din og kom tilbake da. Frem til det er det bare lekkasjer som uansett ikke er til å stole på..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alle forstår hva nvidia prøver på men for de neste par årene så vil det ikke være tilfelle. Du vil betale mega overpris for et kort som i teorien er fantastisk men som ikke vil levere de nærmeste årene. Dette er nesten AMD fella.

 

For de som har lyst på det aller beste uansett pris så er 2080 ti naturlig valg. For meg som må cashe ut 100k hver gang familien skal på ferie så blir det vanskelig ;)

 

2080 og 2070 blir nesten meningsløse

Gi meg teknologiske nyvinninger der folk ikke har betalt "blodpris" for det? Hva skjedde med biler f.eks for at de etterhvert skulle bli allemannseie? Hva med mobiltelefoner? 

 

Man betaler for å støtte utviklingen fremover. Eller man lar være. Det trenger nødvendigvis ikke ta så alt for lang tid å omskrive måten PhysX fungerer på cuda kjerner til RT eller tensor kjerner f.eks, eller projectiler i RTS og FPS spill, så det er fullt mulig å utnytte spillene for esport, selv om man ikke spiller med raytraced lys. Etterhvert vil utviklerne se mulighetene, og hva som faktisk kan dyttes over som igjen vil gi ytligere ytelses-hopp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...