Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du treffer på forskjellen mellom 1080ti og 2080ti.

 

Det jeg ønsker å se er en test hvor du kan se hvor mye "venting" eller "stalled" cpu faktisk er i bf. Bildet du postet er jo valgt nettopp for å bevise poenget ditt. Men samtidig så viser linken at det er mye å hente på å faktisk ha flere kjerner. Skaleringen er ikke lineær nei. Men igjen som andre har skrevet.... Hva med 64 multiplayer?

 

Og ja... jeg vet at det er andre spill enn Battlefield også... Som klarer seg fint med færre kjerner. Dette gjelder faktisk for ganske mange av spillene jeg spiller / har spilt.

 

PUBG er jo 100 spelerar, det er ikkje sånn at spelet går raskare når det er færre igjen på slutten.

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt sammenligne, selv om du kjører quad channel på 7980xe.

 

Edit: To naturlige systemer: 7980XE, med quad channel 3200MHz eller høyere, og 1080Ti og evt. 2080Ti. Sammenlignet med 8700k på 5GHz, og dual channel 3200MHz eller høyere, og samme grafikkort. Average fps, samt. 1% low og 0,1% low.

 

Edit: selvsagt i multiplayer, både 1440p høy refresh rate, og 4K.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Vel det var feil link, man finner jo aldri artikkelen man leste for 3-5 dager siden men man visste man burde lagret den :p

 

Det var en artikkel jeg snublet over på en websiden jeg ikke har vært særlig på før som snakket om RTX, DX12 og hvordan BFV utvikles mot 12 til 16 kjerner. Det var sammenheng i stikkordene her.

Skal linke den så fort jeg finner den igjen. De snakket om 12 til 16 CPU hardware threads. Altså vektla at det ikke bare gjaldt tråder men fysiske kjerner.

 

Sånn går det når man leser på senga på iPad.

I et intervju med Holmquist fra DICE så sa de:

 

"So, what we have done with our DXR implementation is we go very wide with a lot of cores to offload that work," Holmquist replied. "So we’re likely going to require a higher minimum spec and recommended spec for using RT, and that was the idea from the start. It won’t affect the gameplay performance, but we might need to increase the hardware requirements a little bit. And going wide is the best way for the consumer in this regard because you can have a four-core or six-core machine. It's a little bit easier these days for the consumer to go wide with more threads than have higher clocks."

It sounds like the engine is optimized for six-core CPUs with simultaneous multi-threading but may work well on 4C/8T processors as well.

GeForce RTX owners should get the option to turn ray tracing off. However, there is no DXR (DirectX Ray Tracing) fallback path for emulating the technology in software on non-RTX graphics cards. And when AMD comes up with its own DXR-capable GPU, DICE will need to go back and re-tune Battlefield V to support it.

https://www.tomshardware.com/news/battlefield-v-ray-tracing,37732.html

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en enkel test med 7980XE på 4,5GHz, mot en 8700k på 5GHz, med samme GPU, for å se hva som gir best resultater.

I cinebench? ?

 

I BFv multiplayer ville jeg tro det blir ganske dødt løp. Stock vs stock, så vinner 8700k i de fleste spill. Overklokket, så får 7980xe nesten like rask singlecore ytelse som 8700k.

 

Spennende å se :)

Lenke til kommentar

Haha, i spill ja. Tanken var enkelt og greit at spill begynner å bli mer og mer optimalisert for flere kjerner. Samtidig, i et ekstremtilfelle, så vil ikke en 7980XE overklokke like bra som en 8700k, ergo, en 8700k vil ha bedre single core performance. Selvsagt vil en 7980XE slå en 8700k i cinebench, rendering, etc., men i spill er jeg langt mer usikker, selv i moderne spill, som tilsynelatende kan ha 90% CPU-usage på 18 kjerner.

 

Ergo, to sannsynlige setups, 8700k overklokket til 5,0-5,3GHz, dual channel RAM, minst 3200MHz, mot 7980XE, overklokket til 4,5GHz (nokså urealistisk å nå høyere enn 4,5GHz stabilt på vann over tid, vil jeg tro), wuad channel 3200MHz eller raskere, og samme grafikkort.

 

Hele poenget er at jeg ikke nødvendigvis tror for mange kjerner, på bekostning av single core performance, er bedre i f.eks. Battlefield V enn 8700k på 5GHz+, selv om 7980XE viser 10+ kjerner i bruk.

 

Jeg mistenker at 8700k-systemet fortsatt har bedre FPS.

Lenke til kommentar

BF V beta 

 

7980xe HT=off

attachicon.gifbf5 beta cpu no ht.PNG

 

Nå er det vel ikke slik at ytelsen i Battlefield øker selv om alle 18 kjernene viser at de jobber da. Kan hende at ytelsen i dette spillet er bedre med 6 kjerner som er 100% belastet hele tida, enn 18 kjerner som viser litt her og litt der.

 

La oss si at BF5 kun er kodet for 6 kjerner da, og man har en 8600K som har det, og da mens man spiller så finner Windows eller et annet program for godt å starte opp med noe, så vil jeg tro at et 8600K system vil falle i fps. Mens et system med 7980XE fortsatt har plenty med kjerner å ta av, og derfor gir en mer smooth opplevelse. Spørsmålet er hvor mange kjerner/tråder trenger man får å ha nok til det man driver med, og fortsatt nok til å mate andre bakgrunnsprosesser, og her er det vel ingen fasit siden folk har ulike behov og ting de bruker. Med det sagt, så er nok en 7980XE overkill for de fleste her inne... :p

Litt som å sette inn 256GB RAM bare fordi man kan....

 

@ siDDis dette var like mye ment til deg også.

Endret av Betroz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Frostbite engine har truleg ein threadpool som det blir delegert oppgåver til. Då vil det sjå ut som den bruker mange tråder effektivt, men i praksis så venter CPU på arbeid(men operativsystemet veit ikkje dette). Men for spelutvikling så handler det om kor mykje du greier å utføre på kortast mogleg tid. Du har ikkje råd til å kaste vekk tid per bilde på å kopiere og synkronisere data mellom kjerner. Det er også derfor den skalerer veldig bra på 2 kjerner/4 tråder.

 

Dykk undervurderer kor effektivt bare 1 kjerne er når det opererer heilt aleine. BF5 er truleg koda med 2-4 viktige tråder, med ein ekstra threadpool  for mindre oppgaver som ikkje trenger å bli ferdig til kvart bilde som rendres.

 

Hadde BF5 vært koda for å bruke 6 tråder effektivt, så hadde dykk ikkje hatt sjangs å spelt det på noko dårlegare enn det heller. Med ein gang du gir ein CPU litt ekstra arbeid, så får du svært dårleg utnyttelse av L1 og L2 cache samt masse branch mispredictions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...