Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns denne var ganske interessant:

 

 

Tydelig at Nvidia kunne hatt bedre effektivitet med kortene sine om de ønsket.

 

Interessant! En parallel kan være å se på 1660ti vs 2060, 2 kort som på mange måter er like, med en vesentlig forskjell i form av DLSS og RT. Førstnevnte er betydelig mer energieffektivt enn 2060.  https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_1660_Ti/29.html

 

Ser også at på bærbare er potensialet for å hente ut mer ytelse pr watt høyere med Turing enn med Pascal ved å f.eks justere voltkurva i Afterburner.

Lenke til kommentar

Dayum.. Tilbudene til proshop idag.. Frister HARDT! 

Noen som har noen tester å vise til? Nysgjerrig på hvordan "billigmerkene" er i forhold til ASUS osv.

 

Jeg tror vi alle kan være enige i at jeg kan være litt rar ( ;)), så ha det i bakhodet når jeg sier at jeg faktisk fant litt mening i TomsHWs "Just buy it" artikkel. Biten med at jo tidligere man kjøper, desto mer verdi får man ut av det. Det er på en måte et litt større perspektiv på hvordan man kan ergre seg over å ha kjøpt et skjermkort til 7000 Kr, og så 3-4 måneder etterpå lanserer de et skjermkort til 3500 Kr som slår skjermkortet du nettopp betalte det dobbelte for. Da har man bare fått 3-4 måneder med følelsen av å ha noe av 7500 kroners verdi for pengene.

 

Kjøper man noe ved lansering til 15 000 Kr, og ingenting annet slår det de neste 2 årene, så har man på en måte fått mer ut av det kortet, enn man fikk ut av 7000 kroners kortet...

 

Vel, det er jo altså kanskje en rar måte å se det på, men for meg så blir altså skjermkortene mindre og mindre verdt jo lenger fra lansering vi kommer, fordi vi samtidig kommer nærmere og nærmere de nye billigere modellene med bedre ytelse.

 

2080Ti ble faktisk lansert for 9 måneder siden nå, og i en gjennomsnittlig pre-mining verden ville den vært ca. Halvveis i livssyklusen sin allerede. Så jeg synes strengt tatt det er for sent å kjøpe et så dyrt kort, selv om det endelig traff MSRP.

 

Spesielt når vi sannsynligvis snakker om en "bunnen av bøtta" modell som dette. Det har ingen fabrikk OC, og er da med stor sannsynlighet en ikke-A modell. Vi lærte også nylig (ihvertfall jeg) at Nvidia har nektet å selge kun GPU, men påtvunget AIB partnerne VRM komponent bundler, som altså ikke ble regnet for å være de beste man kunne få. Og man kan vel forvente at det er disse som er i bruk på "billig" modellene. I tillegg har de kanskje heller ikke alle strømfasene i bruk som på f.eks. FE modellene. Slik er det ihvertfall på noen av 2070 "billig" modellene.

 

Problemet med disse "billige" 2080Ti modellene er at de er for dyre for pressen å kjøpe selv for å teste, samtidig som produsentene har null interesse av å sende dem til reviews for å få bekreftet at de er dårligere enn topp modellene... Eventuelt enda verre; like gode. ;)

 

Men som sagt; skulle jeg kjøpt 2080Ti, så hadde det vært ved launch. Skulle jeg kjøpt i dag, så hadde det trengt å være vesentlig billigere enn det som faktisk er veiledende pris...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lastet ned Quake2 RTX i dag. 38 fps i 2560x1440 med RTX2070 og en overklokket 8700K med 32GB minne. Skrudde av RTX i setup og fikk 1000fps. Hva i svarte svingende kan være galt?

 

Emoji'en du bruker gjør at jeg ikke skjønner helt om du tuller eller ikke? Jeg har jo sett noen "TechTubere" som har klagd på det samme. Men 38fps med RTX 2070 i 1440p med 100% ekte raytracing er nok dessverre helt normalt...

 

Når vi ser vesentlig bedre grafikk og "raytracing" med vesentlig høyere fps i spill som Metro Exodus og Tomb Raider, så er det fordi det er hybrid rendering. Altså kombinering av rasterisering og raytracing, og deretter de-noising. Quake 2 RTX demoen er rett og slett en tech demo for å vise hvor tungt det hadde vært for skjermkort om de skulle utføre ekte RT i spill som foran nevnte. Med andre ord, det er Nvidia som igjen forsøker å vise oss hvor utrolig bra deres kort er på "raytracing", siden ingen ser ut til å forstå det. Men det virker nå strengt tatt på meg som bare enda et selvskudd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi alle kan være enige i at jeg kan være litt rar ( ;)), så ha det i bakhodet når jeg sier at jeg faktisk fant litt mening i TomsHWs "Just buy it" artikkel. Biten med at jo tidligere man kjøper, desto mer verdi får man ut av det. Det er på en måte et litt større perspektiv på hvordan man kan ergre seg over å ha kjøpt et skjermkort til 7000 Kr, og så 3-4 måneder etterpå lanserer de et skjermkort til 3500 Kr som slår skjermkortet du nettopp betalte det dobbelte for. Da har man bare fått 3-4 måneder med følelsen av å ha noe av 7500 kroners verdi for pengene.

 

Kjøper man noe ved lansering til 15 000 Kr, og ingenting annet slår det de neste 2 årene, så har man på en måte fått mer ut av det kortet, enn man fikk ut av 7000 kroners kortet...

 

Vel, det er jo altså kanskje en rar måte å se det på, men for meg så blir altså skjermkortene mindre og mindre verdt jo lenger fra lansering vi kommer, fordi vi samtidig kommer nærmere og nærmere de nye billigere modellene med bedre ytelse.

 

2080Ti ble faktisk lansert for 9 måneder siden nå, og i en gjennomsnittlig pre-mining verden ville den vært ca. Halvveis i livssyklusen sin allerede. Så jeg synes strengt tatt det er for sent å kjøpe et så dyrt kort, selv om det endelig traff MSRP.

 

Spesielt når vi sannsynligvis snakker om en "bunnen av bøtta" modell som dette. Det har ingen fabrikk OC, og er da med stor sannsynlighet en ikke-A modell. Vi lærte også nylig (ihvertfall jeg) at Nvidia har nektet å selge kun GPU, men påtvunget AIB partnerne VRM komponent bundler, som altså ikke ble regnet for å være de beste man kunne få. Og man kan vel forvente at det er disse som er i bruk på "billig" modellene. I tillegg har de kanskje heller ikke alle strømfasene i bruk som på f.eks. FE modellene. Slik er det ihvertfall på noen av 2070 "billig" modellene.

 

Problemet med disse "billige" 2080Ti modellene er at de er for dyre for pressen å kjøpe selv for å teste, samtidig som produsentene har null interesse av å sende dem til reviews for å få bekreftet at de er dårligere enn topp modellene... Eventuelt enda verre; like gode. ;)

 

Men som sagt; skulle jeg kjøpt 2080Ti, så hadde det vært ved launch. Skulle jeg kjøpt i dag, så hadde det trengt å være vesentlig billigere enn det som faktisk er veiledende pris...

Her var det mye "kanskje og om og men" osv. 

Skjønner hva du mener med å kjøpe ved launch.. Men kjøpte 1070 ved launch (3 år siden) og det holdt konge helt til jeg fikk 1440*3440 monitor. Da ble det veeldig tungt å dra.

Er vell like så greit å oppgradere når man må? Ingen nødvendighent med å oppgradere hvert år.. Og det blir det kjøp nå så blir det hvertfall ikke noe 3080 neste år. Så da blir det ikke noe "penger spart på brukstid".

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Emoji'en du bruker gjør at jeg ikke skjønner helt om du tuller eller ikke? Jeg har jo sett noen "TechTubere" som har klagd på det samme. Men 38fps med RTX 2070 i 1440p med 100% ekte raytracing er nok dessverre helt normalt...

 

Når vi ser vesentlig bedre grafikk og "raytracing" med vesentlig høyere fps i spill som Metro Exodus og Tomb Raider, så er det fordi det er hybrid rendering. Altså kombinering av rasterisering og raytracing, og deretter de-noising. Quake 2 RTX demoen er rett og slett en tech demo for å vise hvor tungt det hadde vært for skjermkort om de skulle utføre ekte RT i spill som foran nevnte. Med andre ord, det er Nvidia som igjen forsøker å vise oss hvor utrolig bra deres kort er på "raytracing", siden ingen ser ut til å forstå det. Men det virker nå strengt tatt på meg som bare enda et selvskudd...

Takk for svar! Det var dønn seriøst ment, men jeg brukte et "latterfjes" fordi jeg ikke forventet 38fps i Quake 2. Det er tydligvis mer krevende med RT enn jeg trodde. Det så dessuten helt jævlig ut, selv om jeg ser at lyseffektene er bedre. Men så er det også Quake 2 da, så jeg forventet ikke 2019-grafikk selv om det er nyoppusset. Uansett skuffende. Endret av Teodor1979
Lenke til kommentar

Her var det mye "kanskje og om og men" osv. 

Skjønner hva du mener med å kjøpe ved launch.. Men kjøpte 1070 ved launch (3 år siden) og det holdt konge helt til jeg fikk 1440*3440 monitor. Da ble det veeldig tungt å dra.

Er vell like så greit å oppgradere når man må? Ingen nødvendighent med å oppgradere hvert år.. Og det blir det kjøp nå så blir det hvertfall ikke noe 3080 neste år. Så da blir det ikke noe "penger spart på brukstid".

 

Ja, jeg vet jeg er kjent for å svare i twitter format, så nå fikk du litt "ekstra service". ;)

 

Men OK da, kort og greit; Jeg har sett 2080Ti kort med garantert "A" chip for ~11K. Så om det Proshop selger på tilbud her er uten "A" chip, så synes jeg rett og slett ikke det er noe spesielt godt tilbud. "Unnskyldningen" for å betale den høye top tier "skatten" på 2080Ti er jo at man da får the besht of the besht of the besht... Men det får man jo ikke med non-A chip...

 

Ellers vet jeg ikke om du har gått glipp av ryktene om "super"? I følge ryktene er den nye RTX2080'en basert på samme chip som 2080Ti, altså en nedkuttet versjon selvsagt. Men med 14% raskere RAM, så båndbredden øker der. Og med flere CUDA kjerner. Et slikt kort kan nok kanskje klokkes opp ganske nærme et stock "dritt" 2080Ti. La oss si det blir 10% raskere enn stock 2080, og at man kan overklokke 10% oppå der. Da er det bare ~10-20% til opp til 2080Ti. Og om 2080 "Super" overtar prispunktet til "vanilla" 2080, så vil man kanskje se dem i nærheten av 7K...

 

Så om du tror du kan "klare" deg med 2080 + 10-20% ytelse i stedet, så hadde jeg vel strengt tatt ventet om jeg var deg. Ellers er RT eneste grunnen til at jeg kan se for meg at 2080Ti skal være av interesse for noen. Men da ville jeg jo ihvertfall ventet og sett om det kommer en 2080Ti "Super" også...

Lenke til kommentar

Takk for svar! Det var dønn seriøst ment, men jeg brukte et "latterfjes" fordi jeg ikke forventet 38fps i Quake 2. Det er tydligvis mer krevende med RT enn jeg trodde. Det så dessuten helt jævlig ut, selv om jeg ser at lyseffektene er bedre. Men så er det også Quake 2 da, så jeg forventet ikke 2019-grafikk selv om det er nyoppusset. Uansett skuffende.

Tror ikke du helt skjønner hvor komplisert path tracing (ikke ray tracing) teknikken som ligger bak Quake II RTX faktisk er. Det er skrittet videre fra hybrid ray tracing som vi ser i spill som Tomb Raider, Battlefield V, etc.

 

https://www.dusterwald.com/2016/07/path-tracing-vs-ray-tracing/

Lenke til kommentar

Her var det mye "kanskje og om og men" osv. 

Skjønner hva du mener med å kjøpe ved launch.. Men kjøpte 1070 ved launch (3 år siden) og det holdt konge helt til jeg fikk 1440*3440 monitor. Da ble det veeldig tungt å dra.

Er vell like så greit å oppgradere når man må? Ingen nødvendighent med å oppgradere hvert år.. Og det blir det kjøp nå så blir det hvertfall ikke noe 3080 neste år. Så da blir det ikke noe "penger spart på brukstid".

https://www.proshop.no/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-2080-Ti-Gaming-OC-X3-11GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/2688547

Hvis du kan strekke deg en tusenlapp til, så har du her et kort med A-chip og tre vifter.

 

Ellers kommer jo disse "Super"-korta snart ut, og da hadde kanskje vært greit å kjøpt et supert 2080-kort, men det er jo opp til deg hva slags ytelse du er ute etter. Jeg bruker selv et 1080Ti, og er fornøyd med ytelsen der, og et vanlig RTX 2080 ligger bittelitt over det i ytelse. Et supert kort vil vel ligge over det igjen.

Lenke til kommentar

Jeg ventet faktisk at Nvidia skulle komme med en 7nm verson av Turing korta til høsten i år, og litt derfor hoppet jeg over 2080Ti i fjor (samt prisen), men det skjer jo ikke. Isteden kommer disse "Super" kortene, som slik jeg ser det er mer en cash-grab fra Nvidia. Så derfor er jeg enig at det faktisk ikke var så dumt av folk som kjøpte 2080Ti da det kom, man kan jo da fint beholde det frem til Ampere korta som kommer i 2020. Hvis jeg skulle ha kjøpt et 2080Ti nå, så måtte prisen ha vært ~50% nedjustert...og ikke "tilbud" til 10K-12K kroner.

 

HKS : Vet du ca når 7nm Ampere gamer korta kommer ut neste år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...