Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

8GB på 2060 hadde vært bortkastet :)

 

Man kommer aldri til å klare å fylle opp de 6 GB som er på 2060 nå engang.

Hvis du kjører så høy oppløsning og AA at du toucher 6GB grensen, så ligger du uansett på 10-12 fps med det kortet, så at det skulle hatt 8GB er bare tull. 11GB på 2080 Ti er til og med idiotisk, 8GB hadde holdt i lange baner selv på det kortet. Passerte 6GB en gang med mitt 2080 Ti og da kjørte jeg alt på max i BF V med 125% supersampling og lå på rundt 35fps, altså unplayable.

 

Og det er svært liten fare for at teksturer vil ta mer plass i fremtiden. Dette har omtrent ikke endret seg på 6-7 år, og det er naturligvis fordi teksturer tiles. Skulle man hatt større teksturer og mindre tiling vil man bli GPU bound før memory bound, til og med om man "bare" hadde hatt 8GB på 2080 Ti. At minnet på skjermkort har økt i størrelse litt etter litt med generasjonene er fordi GPU blir kraftigere slik at man kan kjøre høyere og høyere oppløsning og AA på samme fps. GTX 970 har feks ikke noen større utfordring med RAM nå enn da det var helt nytt. Det er GPU power som avgjør hvor mye RAM et skjermkort bør ha, ikke tiden og utviklingen av bedre grafikk til spill.

 

At 2080 Ti har 11 GB er mest fordi dette kortet også blir kjøpt av mange CG artister, og da kjøres det mye større teksturer ved rendring enn det gjøres i spill.

Mye videoram har en misjon og det er ved lite systemminne. Om du har nok ram (16gb) har videominne lite å si. https://www.google.com/amp/s/www.techspot.com/amp/article/1770-how-much-ram-pc-gaming/ 2060 er kapabelt til å ljøre 4k i endel spill, om du da bare har 8gb ram vil du i noen tilfeller kunne få redusert ytelse sammenligna med om 2060 hadde 8gb ram, tror dog 90% av de som har 2060 har 16gb ram+ og de færresye spiller nok i 4K.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså: For sånne som meg som ikke alltid har like god kontroll på hva som er bra og ikke, så sliter jeg litt med å tolke denne listen fra komplett.no med kun MSI sine 2080 Ti-kort.

Hvilket er best (uten noen form for manuell OC)?

Hvilket er stillest?

Hvilket har best vifter?

Hvilket er gøyest i forhold til farger og moro?

 

De heter jo Ventus, Gaming, Gaming X, Duke, Lightning, pluss en del varianter i OC - så det er vel ikke bare jeg som går meg vill?

 

 

Det er lov å rangere top 3 / 5 og gjerne forklare hvorfor :p #prøveråbliklokere

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

BF V bruker ca 5.5 GB vram i 4k ultra settings.

 

Nyeste COD allokerer så mye den klarer minus litt av max tilgjengelig. Så i Cod bruker vel spillet ca 9-10 GB vram med 2080ti, men med 2060 bruker spillet kanskje 4.8 GB vram i samme oppløsning. 2060 er ikkje vram bound.

 

 

Altså hva spillet bruker, er ikkje fasiten på hva som faktisk trengs av vram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BF V bruker ca 5.5 GB vram i 4k ultra settings.

 

Nyeste COD allokerer så mye den klarer minus litt av max tilgjengelig. Så i Cod bruker vel spillet ca 9-10 GB vram med 2080ti, men med 2060 bruker spillet kanskje 4.8 GB vram i samme oppløsning. 2060 er ikkje vram bound.

 

 

Altså hva spillet bruker, er ikkje fasiten på hva som faktisk trengs av vram.

Om du leser testen jeg linka til ser du at 2080ti brukte opptil 9.7gb minne i 4K multiplayer. Den praktiske betydninga av at gpu ikke har nok minne er at du gjerne får lavere 1% lows og mer mikrostutter. Mer systemminne avhjelper dette.
Lenke til kommentar

Om du leser testen jeg linka til ser du at 2080ti brukte opptil 9.7gb minne i 4K multiplayer. Den praktiske betydninga av at gpu ikke har nok minne er at du gjerne får lavere 1% lows og mer mikrostutter. Mer systemminne avhjelper dette.

 

Ram men ikkje Vram ja?

Lenke til kommentar

Folk må lære seg at det er vanlig å allokere masse RAM om det er ekstra ram tilgjengelig. Hovedgrunnen til at 2080 TI har 11GB er nok mer pågrunn av minnebåndbredden enn at spel trenger det. Seff er det nice til maskinlæring og.

Linux allokerer vel 100% av rammen hele tiden.

Lenke til kommentar

Ja, og aggressivt swappe ut applikasjoner som sover for å få enda mer av harddisken din i RAM. Den er smart nok til å finne denne balansen selv. Windows gjør det samme, men ikke like fullt så aggressivt.

 

GPU'er har et virtuelt minne system og "swapper" gjerne til RAM, men ikke alle bruker dette grensesnittet.

Lenke til kommentar

Folk må lære seg at det er vanlig å allokere masse RAM om det er ekstra ram tilgjengelig. Hovedgrunnen til at 2080 TI har 11GB er nok mer pågrunn av minnebåndbredden enn at spel trenger det. Seff er det nice til maskinlæring og.

Jeg er klar over det. Om du gidder å lese testen så ser du at ved lite vram vil krav til system ram øke. Om man har 16gb ram+ går det stort sett bra, unntatt ved under 6gb vram i lrevende scenarioer. Ved 8gb systemminne kan man få trøbbel med 1% selv med mye vram, men jo mer vram man har, jo bedre slipper man unna med lite sysram :)
Lenke til kommentar

Jeg er klar over det. Om du gidder å lese testen så ser du at ved lite vram vil krav til system ram øke. Om man har 16gb ram+ går det stort sett bra, unntatt ved under 6gb vram i lrevende scenarioer. Ved 8gb systemminne kan man få trøbbel med 1% selv med mye vram, men jo mer vram man har, jo bedre slipper man unna med lite sysram :)

Du kan ikke si noe så spesifikt med sikkerhet.

Det gjelder for en rekke utvalgte spill med spesifikke innstillinger.

 

Det er like tullete som å påstå at "Ryzen 2700X flaskehalser et 2080 Ti", til tross for at jeg lett kan velge spill slik at "2080 Ti flaskehalser en Ryzen 2700X" stemmer.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Du kan ikke si noe så spesifikt med sikkerhet.

Det gjelder for en rekke utvalgte spill med spesifikke innstillinger.

 

Det er like tullete som å påstå at "Ryzen 2700X flaskehalser et 2080 Ti", til tross for at jeg lett kan velge spill slik at "2080 Ti flaskehalser en Ryzen 2700X" stemmer.

Legg merke til at jeg sier "kan". Som du ser i testen skjer det i endel spill, mens i andre gjør det ikke. Sier ikke at det alltid skjer :)
Lenke til kommentar

Greit, allokerte så mye minne ;) I praksis bruker faktisk f.eks SOTTR mye minne, både og ved lite vram trenger spillet mer enn 8gb sysram for å yte optimalt.

 

Har en bærbar med 1070 8gb og opograderte nylig fra 8 til 16gb minne. 1% lows i SOTTR økte med endel fps og i gpu-z allokerer den nå 9-10gb sysram, noe som medførte betraktelig bedre ytelse hos meg, samme med Divinity 2, mye stygg lagg ned i 30fps tidligere, etter 16gb ram er det borte. Oppgitt allokert minne i gpu-z er nå rundt 9gb, før var det 7gb, det var visst ikke adekvat.

 

Tester med bl.a 1060 3gb vs 6gb viser en trend hvor ytelsa med 8 og 16gb ram er ganske lik med 6gb utgaven, men med 8gb ram funker det svært dårlig i endel spill med enkelte innstollinger, problemet blir langt mindre med 16gb ram.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Altså: For sånne som meg som ikke alltid har like god kontroll på hva som er bra og ikke, så sliter jeg litt med å tolke denne listen fra komplett.no med kun MSI sine 2080 Ti-kort.

 

Hvilket er best (uten noen form for manuell OC)?

Hvilket er stillest?

Hvilket har best vifter?

Hvilket er gøyest i forhold til farger og moro?

 

De heter jo Ventus, Gaming, Gaming X, Duke, Lightning, pluss en del varianter i OC - så det er vel ikke bare jeg som går meg vill?

 

 

Det er lov å rangere top 3 / 5 og gjerne forklare hvorfor :p #prøveråbliklokere

 

Må det være MSI: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4915613 skal vistnok holde bra temps og klokke bra.

 

https://hexus.net/tech/reviews/graphics/126707-inno3d-geforce-rtx-2080-ti-ichill-black/?page=13

 

https://hexus.net/tech/reviews/graphics/126707-inno3d-geforce-rtx-2080-ti-ichill-black/?page=12

 

Har hatt MSI Lightning 1080Ti, skulle jeg valgt et luftkjølt 2080Ti ville det helt klart blitt Lightning kortet

Lenke til kommentar

Noken som har hatt problem med RTX 2060?

Kjøpte meg eit Asus dual RTX 2060 OC på Elkjøp som daua etter under to veker :(

Ingen varsel før skjermen vart full av rosa og grøne områder og spelet krasja i lag med drivar.
Starta spelet på nytt og enda med same problem som resulterte i BSOD.
Etter ein reset så var skjermen full av rosa pikslar under post.
Kom inn i windows, men med basic drivar pga ein feil (kode 43?).
Skjermen var også full av rosa pikslar som vart verre jo meir eg flytta musa.

Håpar verkeleg at dette var eit eingongstilfelle og ikkje eit problem med desse korta også...

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Hvordan er temperaturen da? Mulig kjøleren sitter løst eller så er kortet bare defekt.

 

Artifacts på stock clock er ikke bra tegn.

 

Har asus dual 2070 som har fungert eksemplarisk med masse overclock.

 

Om du har mulighet så stapp det i en annen maskin å bekrefte at det ikke er hovedkortet ditt også klager du til Elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...