Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal undersøke litt mer i helga

Da har jeg fått Kraken x62 i hus og fått den innstallert på MSI 2080Ti trioen, bytta ut viftene med eksisterende 140 mm Noctua.

Har ikke testa å klokke max ytelse da jeg egentlig er ute etter stabil klokk med grei temp og grei lyd. Men har lagt på 155 mhz i core clock og 750 på memory clock. Ligger stabilt på 52-54 grader og 2055 mhz i BFV og 50% fan speed på Noctua 140 mm vifter. 

Er veldig fornøyd etter å ha gått fra 82 grader på 1940 mhz og voldsom støy fra gpu viftene.

 

Er fortsatt coilwhine, mulig litt mindre.

Har ikke fått lokalisert hvor den kommer fra enda, men coilwhinen eller den statiske ulyden endrer "tone" når jeg løper rundt i BF og når jeg bruker scope. Lyden endrer tone med en gang. Noen som kjenner igjen dette?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått Kraken x62 i hus og fått den innstallert på MSI 2080Ti trioen, bytta ut viftene med eksisterende 140 mm Noctua.

Har ikke testa å klokke max ytelse da jeg egentlig er ute etter stabil klokk med grei temp og grei lyd. Men har lagt på 155 mhz i core clock og 750 på memory clock. Ligger stabilt på 52-54 grader og 2055 mhz i BFV og 50% fan speed på Noctua 140 mm vifter. 

Er veldig fornøyd etter å ha gått fra 82 grader på 1940 mhz og voldsom støy fra gpu viftene.

 

Er fortsatt coilwhine, mulig litt mindre.

Har ikke fått lokalisert hvor den kommer fra enda, men coilwhinen eller den statiske ulyden endrer "tone" når jeg løper rundt i BF og når jeg bruker scope. Lyden endrer tone med en gang. Noen som kjenner igjen dette?

 

Bilde med kjøleren på? :)

Lenke til kommentar

Bilde med kjøleren på? :)

Sorry mate, det har jeg ikke og det orker jeg ikke nå :p

Er pjesk å få den kobla fra og tatt ut av skrivepulten, det har blitt nok fram og tilbake ifm. dette prosjektet =)

Men det var egentlig en enkel øvelse å demontere kortet og feste på Kraken G12 braketten med AMD festene.

Lenke til kommentar

Sorry mate, det har jeg ikke og det orker jeg ikke nå :p

Er pjesk å få den kobla fra og tatt ut av skrivepulten, det har blitt nok fram og tilbake ifm. dette prosjektet =)

Men det var egentlig en enkel øvelse å demontere kortet og feste på Kraken G12 braketten med AMD festene.

Kult å høre  :thumbup:

Lenke til kommentar

Men er det en indikasjon på om det er GPU eller strømforsyning at lyden endrer seg når jeg scoper i spillet eller ikke?

Alt som endrer belastningen på GPU vil også endre belastningen på PSU, så det er vanskelig å trekke en definitiv konklusjon ut i fra det. Hvis du vil lære mer om bakgrunnen for coil whine kan du se denne videoen:

 

 

For å finne ut hvilken komponent lyden kommer fra kan du jo prøve "stetoskop-metoden" som nevnes i tråden jeg lenket til. Men det er ingen fullverdig test, siden "ustabil" strøm fra PSU (ripple? eller "feil" frekvens? er usikker på akkurat hva som forårsaker det) også kan forårsake coil whine i andre komponenter - så hvis du overhodet har muligheten bør du teste med en annen solid PSU.

 

Du kan også prøve å endre switching frequency på hovedkortets VRM, bare for å se om det påvirker lyden i det hele tatt. Høy switching frequency fører til mer stabil output ripple, men også høyere varmeutvikling (et eller annet sted i 250-400 MHz-rangen er vanligvis optimalt), så det er ikke nødvendigvis en permanent løsning. Akkurat hvor du finner denne innstillingen i bios kommer an på hovedkortet.

 

Er det veldig høyfrekvent lyd (som jeg potensielt ikke har hørt) eller litt dypere "klikking", som her?:

 

 

I tilfelle det hjelper med debuggingen: strømforsyningen jeg har er denne: https://www.komplett.no/product/846440

Endret av Martin Lie
Lenke til kommentar

Bra at det nå finnes litt mer konkurranse på markedet sånn at Amd sine kort kan kjøre en versjon som gir flere effekter slik som Nvidia sin Raytracing, utifra hva jeg har sett hittil er i alle fall Nvidia sin løsning den beste, men det koster fps.

Personlig er det vanskelg å si nøyaktig hva som forårsaker den lyden Oddzen, men den enkleste måten er å kjøre noen programmer som belaster på en annen måte, prøv også å lokaliser lydkildene på en lur måte, noe så enkelt som en pappbit inne i pcen som separer lyden fra cpu / gpu og psu ( I alle fall litt ) kan hjelpe til å lokalisere lydkilden, men pass på at den ikke er borti noe direkte.

Lenke til kommentar

Alt som endrer belastningen på GPU vil også endre belastningen på PSU, så det er vanskelig å trekke en definitiv konklusjon ut i fra det. Hvis du vil lære mer om bakgrunnen for coil whine kan du se denne videoen:

 

 

For å finne ut hvilken komponent lyden kommer fra kan du jo prøve "stetoskop-metoden" som nevnes i tråden jeg lenket til. Men det er ingen fullverdig test, siden "ustabil" strøm fra PSU (ripple? eller "feil" frekvens? er usikker på akkurat hva som forårsaker det) også kan forårsake coil whine i andre komponenter - så hvis du overhodet har muligheten bør du teste med en annen solid PSU.

 

Du kan også prøve å endre switching frequency på hovedkortets VRM, bare for å se om det påvirker lyden i det hele tatt. Høy switching frequency fører til mer stabil output ripple, men også høyere varmeutvikling (et eller annet sted i 250-400 MHz-rangen er vanligvis optimalt), så det er ikke nødvendigvis en permanent løsning. Akkurat hvor du finner denne innstillingen i bios kommer an på hovedkortet.

 

Er det veldig høyfrekvent lyd (som jeg potensielt ikke har hørt) eller litt dypere "klikking", som her?:

 

 

I tilfelle det hjelper med debuggingen: strømforsyningen jeg har er denne: https://www.komplett.no/product/846440

Det høres nøyaktig ut som i den andre youtube filmen.

Når jeg tar øret inntil PSU bråker den mest, men det er lyd fra GPU også slik som på youtube videoen du linket til.

Så da er det PSUen som er problemet eller? Trodde SuperNOVA G3 skulle være bra eller er det bare at man kan være uheldig?

 

Noen med erfaring på åpent kjøp/angrerett hos Netonet?

Hvis jeg skal ha ny PSU trenger jeg ikke noe større enn 750w til mitt bruk? Så da er kanskje denne et godt alternativ, samme som Martin har bare 750w, tilbud i helga også:

https://www.komplett.no/product/846438/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-rm750i-750w-psu#

 

 

EDIT: Bestilte den fra komplett. Si ifra hvis jeg bør avbestille.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Bra at det nå finnes litt mer konkurranse på markedet sånn at Amd sine kort kan kjøre en versjon som gir flere effekter slik som Nvidia sin Raytracing, utifra hva jeg har sett hittil er i alle fall Nvidia sin løsning den beste, men det koster fps.

 

Du kommer vel ikke her og er "negativ" vel? ;) Tsk tsk tsk, komme her og snakke om gratis RTX for AMD kort, når Nvidia fansen har betalt ekstra for å få ha det for seg selv! ;) Litt artig å se det som ble omtalt som "revolusjonerende" med RTX kort i denne tråden, ikke blir nevnt med et ord når det blir tilgjengelig for "alle"... Vel, om en stund. Det er jo ikke lagt til enda...

 

Så, du er nå uansett litt unøyaktig i ordbruken når du kaller det for "konkurranse". Ihvertfall om du snakker om "Neon Noir" Cryengine demoen? Effektene er API og produsent "agnostic". Som betyr at RTX kortene også vil kunne benytte seg av dette, akkurat som AMD kortene, bare RTX kortene vil jo være bedre. RT kjernene er spesialisert for jobben, og jobben er fremdeles den samme. De har bare funnet en smartere måte å gjøre det på for kort uten RT kjerner, der AMD kortenes overlegne compute kraft kommer til sin rett. Så selv om Vega 56 kanskje vil fungere bra nok til ett bestemt spill, så er det nok ikke sikkert GTX1070 vil takle det samme. Cryengine demoen er nok i så måte en indikasjon på at GTX1660Ti nok kanskje er et bedre valg enn GTX1070, nå som de er samme pris en liten stund. Vel, ikke at noen av dem gir mening overhodet når det bare er 400 Kr opp til 2060 med RT, og tensor kjerner, USB-C/VR-Link, bedre ytelse, og et spill på kjøpet. :p

 

Jeg kjøpte meg forresten et par USB-C overganger for å leke litt med USB-C porten på mitt RTX2070. Bl.a. denne og denne. Funker rett ut av boksen. :) Plugget inn ethernet/USB hub'en, ding dong, plugget så i nettverkskabel og var på nett 3 sekunder senere, USB minnepinne på likt? No problem. :) For øyeblikket tester jeg USB-C - DP adapteren, og har med det fått 3 DP porter på kortet, som i utgangspunktet altså bare hadde 2. Har ikke G-Sync på denne skjermen jeg er på nå, så det blir det neste å teste, når jeg får fingeren ut. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...