Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Nvidia sitt forsvar så er RTX 2080 Ti ganske mye dyrere å produsere enn GTX 1080 Ti. TU102 er en mye større brikke (selv om 12nm er en ganske kjent prosess nå med gode yields) og prisene på GDDR6 minne er også ganske mye høyere enn GDDR5X. Høyere frekvens på GDDR6 kompliserer også PCB.

 

Det er også en grunn til at AMD valgte å prise Radeon VII identisk med RTX 2080, selv om ytelsen ligger litt under.

Siden du kjenner til prisene så kan du jo forklare hvor mye et 2080 Ryx kort koster å produsere og hvor mye NVIDIA tjener på det.

Lenke til kommentar

Siden du kjenner til prisene så kan du jo forklare hvor mye et 2080 Ryx kort koster å produsere og hvor mye NVIDIA tjener på det.

Jeg kjenner selvsagt ikke enhetskostnadene på en GPU, det hadde uansett vært strengt konfidensiell informasjon.

 

Men jeg klarer derimot og legge sammen 1+1. Ut i fra dette så er det veldig vanskelig å komme frem til at 2000-serien er dyrere enn 1000-serien (ref. tidligere post).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner selvsagt ikke enhetskostnadene på en GPU, det hadde uansett vært strengt konfidensiell informasjon.

 

Men jeg klarer derimot og legge sammen 1+1. Ut i fra dette så er det veldig vanskelig å komme frem til at 2000-serien er dyrere enn 1000-serien (ref. tidligere post).

R&D på RT og DLSS har nok kosta mye og så endel av prisen går nok til å dekke inn for store investeringer.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

R@D på RT og DLSS har nok kosta mye og så endel av prisen går nok til å dekke inn for store investeringer.

R&D på real-time ray tracing er veldig stor, det er noe har blitt jobbet med i flere år, og det kommer ikke til å bli mindre i årene som kommer. Det gjelder hele industrien.

 

DLSS har nok kommet ganske gratis som følge av den generelle satsningen som Nvidia har gjort på maskinlæring i flere generasjoner (Pascal, Volta, Turing og Volta Next).

Lenke til kommentar

Nvidia (eller AMD for den saks syld) oppgir aldri profittmarginen på enkeltprodukter.

 

De oppgir netto profittmarginen for hele selskapet. Da ser du på salg i hele selskapet under ett, og du trekker fra alle direkte og indirekte kostnader. Så for Nvidia sin del vil det inkludere Tesla, GeForce, Titan, Tegra, Quadro, software, etc. Alt av produkter de selger.

 

Her kan du se hvordan den har utviklet seg de siste årene:

https://ycharts.com/companies/NVDA/profit_margin

Lenke til kommentar

Med tanke på dine behov ville jeg avventa litt til 1660ti kommer. Mulig strømforbruket vil bli endel lavere uten RT-chippen og mulig fravær av DLSS. Hva TDP er har egentlig ikke så mye å si siden flere av partnerne som leverer turingkort operer med egne power-limiter etc. Med pascal og powerlimiter kan du oppnå nesten samme ytelse pr watt som med turing. Palit tillater f.eks 225W på 2060-kortet sitt. Turing er ikke imponerende når det gjelder strømforbruk. https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_RTX_2060_Gaming_Z/33.html som du ser gir 1080 og 2060 identisk ytelse pr watt, det er ingen gevinst i å bytte til 2060 når det kommer til strømforbruk. Hvordan kortene fungerer i FH vet jeg ikke, om man kunne greid å bruke RT og DLSS-brikkene til å hjelpe til med jobben hadde det blitt veldig interessant :)

1080 har 180w og 2060 har 160w. 8 kort er det mye ned :hmm:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

1080 har 180w og 2060 har 160w. 8 kort er det mye ned :hmm:

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_RTX_2060_Gaming_Z/30.html på average gaming er forbruket til 1080 FE identisk som 2060 FE avg. For tredjepartskort er situasjonen fsktisk værre. 1080 og 2060 har i praksis likt strømforbruk i de fleste scenarioer, forskjellen ligger i hvilken powerlimit produsenten bruker. Oppgitt TDP er en intetsigende verdi da den ikke stemmer med det faktiske tester viser samt at board-partners kan sette akkurat den PL de ønsker selv, jmf Palit med 225W på 2060, da snakker vi Vega 56 forbruk.
Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/13965/nvidia-earnings-report-q4-2019-crypto-pain-but-full-year-gain

Nvidia har ikke solgt så mange 2070 og 2080 som de forventet å gjøre.

 

Om jeg leser rett omsatte de for ca 950 millioner dollar i gaming-produkter i siste kvartal av 2019, mot ca 1760 kvartalet før.

Merkelig nok falt marginen også dette kvartalet.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/13965/nvidia-earnings-report-q4-2019-crypto-pain-but-full-year-gain

Nvidia har ikke solgt så mange 2070 og 2080 som de forventet å gjøre.

 

Om jeg leser rett omsatte de for ca 950 millioner dollar i gaming-produkter i siste kvartal av 2019, mot ca 1760 kvartalet før.

Merkelig nok falt marginen også dette kvartalet.

kommer ikke som en bombe akkurat. Tipper ting vil bli bedre når de lanserer 7nm som vil tillate større fremskritt på ytelse/forbruk samt at de forhåpentligvis ikke har et nytt kjempedyrt prosjekt ala RT på trappene som koster enormt å utvikle.
Lenke til kommentar
  1. Clickbait-tittel
  2. Han leser bare opp artikkelen fra Techpowerup: https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Metro_Exodus/

Vil heller anbefale å lese artikkelen på Techpowerup, og spesielt se på sammenligningsbildene (da på en brukbar skjerm).

Personlig syns jeg raytracing-sammenligningene ser fantastiske ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for eg trur vi alle vil ha disse teknologiene fremover. DLSS er faktisk bra! Men ikkje om du skal ha 150 i fps. Eg tipper DLSS har ein øvre grense på utnyttelse jo høgare FPS du har frå før.

 

Ergo så får vi vanvittige effekter med det når det er raytracing i 4K, der vi går fra 20 FPS til 35-40FPS med DLSS. Nok til å få ein fin spelopplevelse akkurat som Playstation 4.

 

Bare synd at single-player spel på PC er tragiske på rekke og rad. Føler eg tvinger meg igjennom Deus Ex Mankind Divided eller Shadow of the Tomb Raider etter å ha blitt servert råe titler en etter en på PS4 i jula.

Lenke til kommentar

 

  1. Clickbait-tittel
  2. Han leser bare opp artikkelen fra Techpowerup: https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Metro_Exodus/

Vil heller anbefale å lese artikkelen på Techpowerup, og spesielt se på sammenligningsbildene (da på en brukbar skjerm).

Personlig syns jeg raytracing-sammenligningene ser fantastiske ut.

 

Og hva så? Det at han opplyser brukere om dette er jo bare bra, ikke alle er klar over techpowerup sin artikkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...