Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med BIOS tweak av Asus kortene? Går det an å flashe med BIOSen til en annen modell? Eller edite BIOS til andre klokkehastigheter? Har ikke gjort dette på 10 år ca :p

 

Ref, jeg har dette kortet:

https://www.techpowerup.com/vgabios/204070/asus-rtx2080ti-11264-180906

 

Kan edite denne BIOSen og reflashe?

 

Evt flashe med denne:

https://www.techpowerup.com/vgabios/204250/asus-rtx2080ti-11264-180907 (har forskjellig antall HDMI/DP porter).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da slett ikke barnslig, tvert om. Jeg hører aldri noen som påstår at å se film er barnslig, og spill kan jo litt snevert sammenlignes med en lang film man styrer selv. Flesteparten av interessante spill er jo overhodet ikke ment for barn, men voksne. Den gammeldagse holdninga om at livet i praksis slutter når man blir voksen fordi man kun skal drive med jobb og husarbeid er heldigvis på vei ut for godt :)

Takk for inspirasjonen.

Lenke til kommentar

Er 8gb vram lite på 2080?

I bo4 står gpu minnet å kræsjer i 8000mb ifølge afterburner, mens gpu usage går på rundt 80%.

 

8GB vram er langt ifra lite. Selv i 4k, så er det SÆRDELES få spill som bruker over 8GB, om noen i det heletatt.

 

GTA V bruker rimelig mye. Mener på at jeg var oppe i 10? GB med 3x 1440 swiftskjermer i surround. Brukte da 3x titan X skjermkort. 12 GB minne.

Lenke til kommentar

8GB vram er langt ifra lite. Selv i 4k, så er det SÆRDELES få spill som bruker over 8GB, om noen i det heletatt.

 

GTA V bruker rimelig mye. Mener på at jeg var oppe i 10? GB med 3x 1440 swiftskjermer i surround. Brukte da 3x titan X skjermkort. 12 GB minne.

Men er det pcen min som er så søppel at vram tar over noe av arbeidet?

Bruker 6,5-8 GB vram i bo4

Lenke til kommentar

Har det samme problemet i BO4. BlackOut modusen bruker visst 9gb VRAM av mine 11 i 1440p, med alt på Ultra (RTX 2080 ti). Samme på min MSI GE63 VR laptop (Med et 1070 kort), så bruker BlackOut modusen noe helt absurd av VRAM i 1080p med alt på Ultra.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

Bra at VRAM begynner å brukes. Den har stort sett ligget brakk i mange år på kortene som har over snittet mye VRAM. DX har jo også lenge tilbydd system-RAM som utvidelse av VRAM, noe som forenkler en del.

 

Så om jeg kjører 100% på vram kan systemminnet ta resten av jobben? Det er jo bra  :) 

 

(har ddr3 1333mhz, så blir vel som at en 80år gammel rullator bruker hjelper Usain Bolt løpe 400m)  :rofl:  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gammel greie men likevel aktuelt nå som Intel har delt opp produktene annerledes enn tidligere og enkelte som oppgraderer flere komponenter lurer på hva slags prosessor de skal velge til sitt RTX. Det gir ikke hele svaret men kan hjelpe i vurderingen.

 

Siden  denne videoen er 5 år gammel (likevel aktuell på HT) og ikke tar høyde for hvordan nye spill oppfører seg så bør man undersøke det først. Eks. sier Dice som nevnt tidligere at BFV er optimalisert for 12 tråder. Det kan bety at en 6c/12t har noe for seg men ikke nødvendigvis.

 

Men kort og forenklet oppsummert hva HT egentlig er:

Den neste oppgaven CPU-kjernen skal utføre ligger allerede klargjort av HT for umiddelbar "handover" når den fysiske CPU kjernen er ferdig med nåværende oppgave. 

Det er ikke en "ekstra virtuell kjerne med lavere ytelse" som mange forestiller seg. Kun bedre "cpu scheduling" eller bruk av de fysiske kjernene i de tilfeller hvor oppgavene som skal utføres er egnet for det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammel greie men likevel aktuelt nå som Intel har delt opp produktene annerledes enn tidligere.

Til alle som lurer på om HT prosessorer egentlig har noe for seg ift. gaming.

 

Men siden denne videoen er 5 år gammel (likevel aktuell på HT) og ikke tar høyde for hvordan nye spill oppfører seg så bør man undersøke det først.

 

Men kort og forenklet oppsummert hva HT egentlig er:

Den neste oppgaven CPU-kjernen skal utføre ligger allerede klargjort av HT for umiddelbar "handover" når den fysiske CPU kjernen er ferdig med nåværende oppgave. 

Det er ikke en "ekstra virtuell kjerne med lavere ytelse" som mange forestiller seg. Kun bedre "cpu scheduling" eller bruk av de fysiske kjernene i de tilfeller hvor oppgavene som skal utføres er egnet for det.

Hva er bedre enn og bruke Intel sin egen forklaring på hva HT er?

Intel Hyper-Threading Technology

Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i videoen til Intel på den siden så ville man forventet opptil dobbel ytelse på oppgaver som har full last på 12 tråder i en 6c/12t men det er jo ikke tilfelle. Ergo synes jeg Linus sin forklaring er bedre og oppklarer noen misforståelser.

 

Selv om de fleste på forumet er i overkant teknisk interessert så er det mange her som får mer ut av "HT for dummies".

The important part is that the two logical processors share the same Execution engine, meaning that the units that make up the core are not duplicated. Once, for example, the arithmetic unit is used by one thread, it cannot be used by the other thread. This prevents total parallelism, so does not allow two threads to execute in parallel instructions of the same type - one has to wait for the other to finish.

 

The statistical gain of two threads versus one is therefore only in the order of 30%, which is very far from the 100% that one would expect if two threads on the same core could do double the work of one.

Som passer mye bedre med Linus sin forklaring. Intel sin forklaring er mer PR/marketing orientert og forårsaker mange misforståelser på hvordan det fungerer i praksis.

 

EDIT:

Det må sies at det kom forbedringer ifm. HT på Haswell i 2014. Men man kan likevel ikke forvente dobbel ytelse på 2 tråder som videoen til Intel lett kan tolkes som.

 

For effective Hyper-Threading, Intel would have had to increase the number of units of the same type inside each core. It has done just that in the Haswell microarchitecture which has 4 ports for load/stores, 4 for integer, and 2 for branch, so even two threads running identical integer workloads probably wouldn't introduce much contention. However, Intel has still kept to the model of two hyper-threads per core, I would guess probably in order to economize on the hardware needed to allow more hyper-threads, or maybe even also because modern operating systems cannot actually use efficiently such an architecture.

 

Man regner best case opptil 30% ytelsesforbedring der hvor oppgavene i trådene er optimalisert for det.
 

Hyperthreading is, at it's most basic, allowing the parts of the core that are not currently being used for the main thread to process parts of the secondary thread

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Minnebruk på GPU er tilpasset memory pressure og garbage collection. Akkurat som med operativsystemer. Eg tipper ingen spel idag trenger meir 6-8GB minne, men det blir gjerne allokert meir ram om det er meir ledig. Så minnebruken du leser er ikkje faktisk minne som blir brukt, men kor mykje minne som er allokert til bruk.

 

GPU'er swapper også minne til RAM om du bruker meir enn det du har, og det trenger ikkje nødvendigvis å bli treigare og fungerer likt som swap på vanlige systemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget fornøyd med kortet mitt! Spilt en del og overklokket litte grann, enn så lenge ligger jeg på 1750 boost som går opp til ca 2100 ved benchmark/spilling og 15500 på minnet, og maks temp er 75 grader. Håpet på Msi X Trio, men dette kortet skuffer ikke!

Hvilket kort ble det på deg til slutt?

Lenke til kommentar

Meget fornøyd med kortet mitt! Spilt en del og overklokket litte grann, enn så lenge ligger jeg på 1750 boost som går opp til ca 2100 ved benchmark/spilling og 15500 på minnet, og maks temp er 75 grader. Håpet på Msi X Trio, men dette kortet skuffer ikke!

Ikke dårlig, mitt 1080Ti havnet på 2150 tror jeg og 11016 på minne. Minne gjorde jeg ingenting med.

Max temp ble 47 grader.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...