Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns for øvrig det er komisk at mange her, som høres ut som erkeegoister når de sier "Dette abonnementet funker for MEG, så da driter jeg i om de behandler deg dårlig" mener Marius Sund her er egoistisk.

Okay se saken enkelt og greit:

 

1) Chili har lansert et helt utrolig tilbud sammenlignet med alt annet på det norske markedet.

2) Noen lager forum poster og oppfordrer til å prøve å ødelegge dette tilbudet ved å laste ned 100 gb tullefiler for deretter å få kontakter til å lage sverteartikler. 

 

Da har vi 2 sider av saken. Den ene vil at dette supertilbudet skal overleve. Og den andre siden vil at dette super tilbudet skal dø. At det her tilfeldigvis var en ansatt av Telenor som er en hovedkonkurrent har ikke noe å si.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har de vel faktisk blitt satt presedens at det er brudd på menneskerettighetene om du nektes tilgang til internet...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Right_to_Internet_access

 

En kuriositet og en avsporing, og ikke egentlig relevant heller.

Prøv den i mot Telenor du når du nekter og betale. Poeng til Chili er de har fair use  som alle andre har, selv om du har fribruk har man under fair use context ikke rett på det, det handler om og gi en god tjeneste til alle parter. Når 5G kommer vil vi nok see en endring i datakvoter i Norge.  Vi kan hende vi ser noen GB her og der øking på dagens 4G men det er marginalt. 

 

 

Dersom du legger på en slik nedlasting til dev/null konstant på din hjemme linje ville du nok fått en telefon ifra Get/CD/altibox etter en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg håpar at Chili i det minste tek til seg denne saka og oppdaterer brukarvilkåra til å stemme med det som tydeligvis er praksis.

 

Bruksvilkåra seier i all enkelheit at det ikkje er lov å bruke mobilen som hotspot for andre einheiter.

Dersom Chili med det meiner at det ikkje er lov å laste ned "unødvenige filer" og i alle fall aldri meir enn 50 GB per dag, så må dei skrive det.

 

Enten er det fri bruk, eller så er det begrensa bruk.

Her har Chili lovd fritt internett opp til ei 1000 GB grense som dei ikkje har ryggdekning for.

 

Dei kunne reklamert for fri databruk så lenge ein gjennomsnittleg brukar under 30 GB om dagen.

Produktet hadde vært det same som Chilis prantisering, men reklameverdien er ikkje like god sidan det då openbart ikkje er "fri data" som ein får.

 

 

De har god dekning for i vilkårene sine som åpner for å stenge for slik aktivitet, se for eksempel:

 

 

Punkt 4. under misbruk: Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

 

Punkt 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. 

 

 

Disse er veldig åpne og man kan enkelt argumentere for at Marius her har hatt et forbruk som er over normalen.

 

 

Det er litt som Jotta sin "Ubegrenset Lagring" - de skriver i vilkårene sine at de reserverer seg retten til å avslutte eller sperre for mer lagring dersom man har et unormalt høyt bruk. Hva grensen er ikke skrevet noe sted, men er nok under konstant endring slik som hos Chilli - men det er kun operatør som sitter på nøyaktig hva som reagreres på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Syns for øvrig det er komisk at mange her, som høres ut som erkeegoister når de sier "Dette abonnementet funker for MEG, så da driter jeg i om de behandler deg dårlig" mener Marius Sund her er egoistisk.

Okay se saken enkelt og greit:

 

1) Chili har lansert et helt utrolig tilbud sammenlignet med alt annet på det norske markedet.

2) Noen lager forum poster og oppfordrer til å prøve å ødelegge dette tilbudet ved å laste ned 100 gb tullefiler for deretter å få kontakter til å lage sverteartikler. 

 

Da har vi 2 sider av saken. Den ene vil at dette supertilbudet skal overleve. Og den andre siden vil at dette super tilbudet skal dø. At det her tilfeldigvis var en ansatt av Telenor som er en hovedkonkurrent har ikke noe å si.  

Saken er at de ønsker at kunder skal tenke slik som deg, og ikke innse at de har blitt "lurt" til å ta i bruk dette "utrolige tilbudet" ved å betale mer enn det de egentlig trenger, om de kanskje reelt sett bruker f. eks. 5 eller 6 gb i måneden. De har lansert et tilbud som virker så utrolig mye bedre enn alt annet, at folk ikke ser nærmere på det. Når noe er for godt til å være sant, er det som oftest det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Chili selger et abonnement med en kvote på 1TB. Med et vilkår at det ikke er lov med hospot, greit nok. Men kvoten er åpenbart ikke 1TB som denne saken viser, denne kunden bryter ikke med vilkårene, men blir likevel kastet ut, fordi han har brutt den interne grensen for hva Chili kan leve med. Jeg tror 

 

 

 

Hva med disse punktene som står i vilkårene, mener du ingen av disse er brutt?

 

 

1. Bruker Tjenestene i strid med Avtalen, lov, offentlige vedtak, dom etc.

2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse.

3. Krenker tredjemanns rettigheter, f.eks. ved bruk av webspidere.

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke.

6. Videreselger, leier ut kapasitet, eller på annen måte tilbyr Tjenestene til tredjepart, f.eks. ved etablering av IP telefoniløsninger eller datatjenester basert på Tjenestene.

7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil.

8. Oppgir feil eller mangelfull kundeinformasjon.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. 

 

Jeg syntes opp mot 3 av disse kan brukes for å begrunne misbruket til Marius.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Okay se saken enkelt og greit:

 

1) Chili har lansert et helt utrolig tilbud sammenlignet med alt annet på det norske markedet.

2) Noen lager forum poster og oppfordrer til å prøve å ødelegge dette tilbudet ved å laste ned 100 gb tullefiler for deretter å få kontakter til å lage sverteartikler. 

 

Da har vi 2 sider av saken. Den ene vil at dette supertilbudet skal overleve. Og den andre siden vil at dette super tilbudet skal dø. At det her tilfeldigvis var en ansatt av Telenor som er en hovedkonkurrent har ikke noe å si.  

 

Denne dikotomien stemmer bare dersom du mener de må lyve i markedsføringen for å kunne opprettholde tilbudet. Hvorfor er det et problem for dem å formulere et tydelig regelverk og holde seg til dette? De kunne vel fint solgt et abonnement av typen 10 GB om dagen, eller noe lignende, og vært ærlige på hva det var?

 

Du kan vel ikke oppriktig mene at de er avhengig av å kalle det "fri bruk" og kjøre skjulte, skjønnsbaserte begrensninger for å kunne levere abonnementet?

Endret av Okapi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Min chilimobil blir aktivert på torsdag. Har tenkt til å bruke det til å streame på twitch IRL. Ligge på sånn 3000-4000kbs bitrate tenker jeg. 1-8 timer daglig kanskje. Regner med at jeg er safe? Kan forstå at det er kjipt dem stenger ett abonnement bare etter 200GB på 1 uke, men ser jo også at han har misbrukt hva man bruker ett slikt abonnement til, så kan forstå godt at dem stengte det.

Lenke til kommentar

Nei, mat og data er ikke det samme. La oss ikke gå oss helt vill i analogier her.

Vi snakker om data her og da er det faktisk irrelevant hva den dataen består av.

Chili selger et abonnement med en kvote på 1TB. Med et vilkår at det ikke er lov med hospot, greit nok. Men kvoten er åpenbart ikke 1TB som denne saken viser, denne kunden bryter ikke med vilkårene, men blir likevel kastet ut, fordi han har brutt den interne grensen for hva Chili kan leve med. Jeg tror hensikten til Marius er å påpeke at Chili selger et produkt de ikke kan levere.

Jeg må si jeg ikke helt forstår hvorfor enkelte forsvarer Chili. Chili satt en fantasi grense for å få blest og kunder, vel viten om at de færreste vil bruke 1 TB, men når kundene ikke er i nærheten av det en gang og de blir møtt med reaksjoner, i form av telefoner eller i dette tilfellet avstenging av mobiltelefonabonnentet, så er det grunn til å kritisere dem.

Chili har på en måte oppnådd det de ville, masse omtale, og basert på denne tråden, rene oppstandelsen. 

 

At folk er så opptatt av å definere hva normal bruk av internett er for meg veldig snodig. Vi hadde ikke denne debatten da DSL kom, og med unntak av Telenor en liten periode, ikke hadde noe kvote lenger.

Overbelastede sentraler/noder var og fortsatt er et tema, både på DSL, HFC og fiber. Jeg har aldri blitt ringt opp fordi jeg har brukt for mye båndbredde, jeg vil tro at en slik hendelse ikke ville ha bli møtt med samme reaksjon som her inne.

 

Ja, mobilnettet er et annet marked enn fastlinjer, nettopp derfor det er tullete og sette en datakvote som overhodet ikke er realiserbar. Hadde de satt en grense som var realistisk men samtidig større en konkurrentene så hadde de høstet mye god kritikk, dette er bare en sleip PR kampanje.

 

Okay skal ta to sammenligninger med data:

 

1) Budde i studentbygg der det er mange hybler som deler samme nett. Vi betalte litt i måneden for fri bruk, men var noen generelle regler om misbruk. Dersom du satte opp FTP server som ble brukt sykt mye gjekk det veldig ut over hastigheten til de andre på bygget og folk ble da utestengt.

 

2) I min hjemby hadde vi noe som het radiolink eller lignende. Mye det samme. Betalte for fri bruk, med noen generelle regler om misbruk. 

 

Om noen hadde oppfordret til å misbruke en av disse nettene og så gjort det selv slik at de ikke kunne blitt tilbudt hadde jeg blitt forbannet. Hadde bare vært glad om de ble kastet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her lukter det svidd så det holder!

En Telenor ansatt har med viten og vilje testet ut begrensningene hos en annen liten ny operatør for å så bli skrevet en artikkel om på en nettside der han jobbet før som tilfeldigvis er en av de største på TEKnologi.

Dette luktert regissert stunt for svartmale en ny liten operatør, han får sikkert stjerne i boka av Telenor.

Jeg er fullstendig enig i at det er tull av en operatør å sette begrensninger på bruk av funksjoner på mobilen som f.eks. wifi hotspot samt å stoppe noen som har nådd 200 Gb, men om så man kan bruke 100Gb i uka så er det ingen som kommer i nærheten på pris.
 

Endret av FB.934880505
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Saken er at de ønsker at kunder skal tenke slik som deg, og ikke innse at de har blitt "lurt" til å ta i bruk dette "utrolige tilbudet" ved å betale mer enn det de egentlig trenger, om de kanskje reelt sett bruker f. eks. 5 eller 6 gb i måneden. De har lansert et tilbud som virker så utrolig mye bedre enn alt annet, at folk ikke ser nærmere på det. Når noe er for godt til å være sant, er det som oftest det.

Du sier de er lurt om de bruker 5-6 gb i måneden med dette tilbudet? 5 gb per måned hos telenor koster 399 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vell forskjell på trafikk, og korleis det rutes. Ikkje at eg har kjennskap, men å tro at 1000GB er 1000GB er feil. Tanken bak dette abonnementet er "fri data". F.eks eg har få med meg fotballVM mens eg er på farta uten å bekymre meg for mykje over at dette er dyrt eller at eg ikkje kan sjå ekstra omganger fordi det vil koste for mykje.

 

Eg er nok ein god kunde, for eg har hatt Chili heile denne månaden og ikkje greidd å bruke 100MB enda :p

Men bruken kommer, når eg trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Normal bruk" må hvertfall sees i sammenheng med det tilbudet er ment å levere. Det er jo helt åpenbart at kundene de reklamerer mot ikke er "normale" i den forstand at de bruker telefonen sporadisk, og bare til lett surfing/messenger (som undertegnede). "Normal bruk" for en som har behov for vesentlig større datamengder enn de 100GB andre setter som grense, er det som må legges til grunn. Da skal det åpenbart MYE til før de har noe grunnlag for å si opp en kontrakt. Hvilke kunder forventer de egentlig å få her?

 

Ingen at punktene er brutt på en slik måte at det er rimelig å utestenge brukeren ved første og beste mulighet. Ellers er jo 4 og 9 samme punkt - hvorfor de har begge må gudene vite.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du sier de er lurt om de bruker 5-6 gb i måneden med dette tilbudet? 5 gb per måned hos telenor koster 399 kr.

 

Du misforstår hele poenget her. De som protesterer reagerer ikke på at tilbudet er dårlig, men på at markedsføringen er villedende, og vilkårene utydelige. For alt jeg vet kan Chili ha det beste tilbudet på markedet (og så iherdig som enkelte forsvarer dem her, begynner jeg å mistenke at det faktisk er tilfelle), men det gjør intet for å imøtekomme kritikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne dikotomien stemmer bare dersom du mener de må lyve i markedsføringen for å kunne opprettholde tilbudet. Hvorfor er det et problem for dem å formulere et tydelig regelverk og holde seg til dette? De kunne vel fint solgt et abonnement av typen 10 GB om dagen, eller noe lignende, og vært ærlige på hva det var?

 

Du kan vel ikke oppriktig mene at de er avhengig av å kalle det "fri bruk" og kjøre skjulte, skjønnsbaserte begrensninger for å kunne levere abonnementet?

 

Det er mye forskjellig som er fri bruk i Norge. Som sagt buffet, busskort og så veldig mye annet. Jeg er imot at vi må ha hundre regler på hver av de for å hindre alle muligheter til å utnytte. Da har du plutselig hindret folk som ikke vil utnytte det, men av og til bruker det litt mer og av og til litt mindre. At de heller har regler som sier "vi hiver ut folk som bare vil ødelegge" er mye bedre. 

Lenke til kommentar

 

Saken er at de ønsker at kunder skal tenke slik som deg, og ikke innse at de har blitt "lurt" til å ta i bruk dette "utrolige tilbudet" ved å betale mer enn det de egentlig trenger, om de kanskje reelt sett bruker f. eks. 5 eller 6 gb i måneden. De har lansert et tilbud som virker så utrolig mye bedre enn alt annet, at folk ikke ser nærmere på det. Når noe er for godt til å være sant, er det som oftest det.

Du sier de er lurt om de bruker 5-6 gb i måneden med dette tilbudet? 5 gb per måned hos telenor koster 399 kr.

Hos OneCall får du f. eks. et abo med 5 gb til 298 kroner. (Når du grensa, kan du f. eks. kjøpe 1 gb ekstra til 79 kroner, eller 3 gb ekstra tol 139 kroner). Du får 8 gb hos dem til 399 kroner. Ja, ChiliMobil er billig, men du finner operatører som er billigere om du uansett ikke bruker så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...