Gå til innhold

Snart vil Tesla krever ekstra betaling for Internett i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg er litt spent på er hva Tesla velger å gjøre med alle 3G modulene som er i samtlige blir opp til for ca et år siden. Nå har jo Telenor sagt at de legger ned 3G nettet og satser på 4G/5G, men beholder 2G nettet for betalingsterminaler, etc som ikke bruker/trenger mye båndbredde.

Man får et valg om man vil betale for å oppgradere til 4G.

Hvis man ikke vil betale, kan datatrafikken likevel kjøres via 2G som skal beholdes.

 

Forskjellen er i grunnen bare hastigheten.

Betale for å få raskere oppdatering via 4G, eller tregere enn dagens, over 2G.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
41 minutes ago, AnthonyEdwardS said:

Fire år senere så leverer Tesla nye Model Y med kun 2G, 3G og 4G.. I 2022.. 5G nettet har vært operativt i Norge i hvor mange år nå? Og man betaler 129 kr i mnd for Premium Connectivity..

Og har du sett dekningskartet for 5g?

Med Telia så er mest storbyene som har 5g, selv i Oslo så switsjer telefonen stadig vekk til 4g enkelte steder.

4g er enn bra nok flere år til, er verre med stellantis bilene hvor de leveres med 3g

74EAD819-DB2D-4F3F-8A5E-D345693862D5.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Fire år senere så leverer Tesla nye Model Y med kun 2G, 3G og 4G.. I 2022.. 5G nettet har vært operativt i Norge i hvor mange år nå? Og man betaler 129 kr i mnd for Premium Connectivity..

Er nok enda noen år til 5G er utbygd nok til at det har noe for seg. Jeg bor rett utenfor en by og fikk nettop 5G dekning her, og jeg er faktisk ganske missfornøyd med det da responsen er mye dårligere enn med 4G (mulig jeg er i grenseland for dekning da det i teorein skal være motsatt) 

Så det går nok helt fint med 4G i bilen i enda noen år.

Når det endag blir ett problem så antar jeg man kan oppgradere modemet, slik man kan på Model S som har 3G. Det er forhåpentligvis både enklere og billigere på de nyere bilene.

Det skal jo komme årsabbonemang på premium som reduserer prisen noe, men har ikke sett det har dukket opp i appen enda. Man er jo helt fri til å heller dele internett fra mobilen om man ikke ønsker å betale disse 129kronene. Appen og slikt funker fint uten premium. Du mister kun satelittkart og trafikkinformasjonen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår, men poenget er vel nettopp at å selge en flunkende ny bil i 2022 uten 5G er ikke akkurat future proofing. Det kan faktisk gå inn under planned obsolescence. At en ny Tesla kun blir levert med 2G, 3G og 4G i 2022 gjør det jævla lite fristende å kjøpe bilen. Jeg har selv opplevd å kjøpe en nybil i 2014 som kom med kun 3G. Og nå kjører den bilen rundt med kun tilgang på 2G som i praksis ikke en gang kan holde en telefonsamtale selv om bilen "kun" er 8 år gammel. Da er med andre ord Tesla ikke bedre enn andre (uansett hvor mye hype fanboisa skal ha det til) når de selger Internet of things biler som kanskje mister Internettilkoblingen selv før batteriet er blitt ubrukelig. 5G nettet har vært åpnet i Norge i over 2 fulle år. Å selge en bil til nesten 800k i 2022 som ikke støtter 5G er så patetisk at jeg egentlig ikke har ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Mulig jeg misforstår, men poenget er vel nettopp at å selge en flunkende ny bil i 2022 uten 5G er ikke akkurat future proofing. Det kan faktisk gå inn under planned obsolescence. At en ny Tesla kun blir levert med 2G, 3G og 4G i 2022 gjør det jævla lite fristende å kjøpe bilen. Jeg har selv opplevd å kjøpe en nybil i 2014 som kom med kun 3G. Og nå kjører den bilen rundt med kun tilgang på 2G som i praksis ikke en gang kan holde en telefonsamtale selv om bilen "kun" er 8 år gammel. Da er med andre ord Tesla ikke bedre enn andre (uansett hvor mye hype fanboisa skal ha det til) når de selger Internet of things biler som kanskje mister Internettilkoblingen selv før batteriet er blitt ubrukelig. 5G nettet har vært åpnet i Norge i over 2 fulle år. Å selge en bil til nesten 800k i 2022 som ikke støtter 5G er så patetisk at jeg egentlig ikke har ord.

Hvilke biler selges med 5G da?

(Og som nevnt over er det nok ingen problem å oppgradere den dagen det skulle være nødvendig)

Lenke til kommentar

Det har vært et problem hos alle bilprodusenter i over et tiår allerede, men du mener fremtiden ser lysere ut mtp oppgradering? Akkurat hva baserer du det på utenom ren optimisme?

Selv WiFi fra en mobil med 5G i Tesla fungerer jo ikke tilfredstillende (trykker du på "Koble til" så spør den "Er du sikker på du vil glemme dette nettverket?", og uansett om den er på egen LTE eller mobilens LTE/5G via WiFi så er det jo flere "Lastefeil" per mil enn det er rundkjøringer i tidligere Sogn og Fjordane, uansett om du er i en av Norges største byer eller midt opp på fjellet.

At andre biler ikke er bedre når det gjelder planned obsolescence forandrer ikke det faktum at Tesla hypen rundt "innovasjon" er illusorisk. Tesla er like elendig som alle andre og gjør nøyaktig det samme, nemlig å selge et premium-produkt som ikke er i nærheten av å være premium og ikke er i nærheten av å være så mye bedre enn andre bilprodusenter selv om fanbasen påstår dette.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, AnthonyEdwardS said:

Det har vært et problem hos alle bilprodusenter i over et tiår allerede, men du mener fremtiden ser lysere ut mtp oppgradering? Akkurat hva baserer du det på utenom ren optimisme?

Selv WiFi fra en mobil med 5G i Tesla fungerer jo ikke tilfredstillende (trykker du på "Koble til" så spør den "Er du sikker på du vil glemme dette nettverket?", og uansett om den er på egen LTE eller mobilens LTE/5G via WiFi så er det jo flere "Lastefeil" per mil enn det er rundkjøringer i tidligere Sogn og Fjordane, uansett om du er i en av Norges største byer eller midt opp på fjellet.

At andre biler ikke er bedre når det gjelder planned obsolescence forandrer ikke det faktum at Tesla hypen rundt "innovasjon" er illusorisk. Tesla er like elendig som alle andre og gjør nøyaktig det samme, nemlig å selge et premium-produkt som ikke er i nærheten av å være premium og ikke er i nærheten av å være så mye bedre enn andre bilprodusenter selv om fanbasen påstår dette.

Det baserer jeg på at alle eldre Model S som ble levert med 3G kan oppgraderes til 4G. Modemet på Model 3\Y er ett egen kort på "hovedkortet" i bilen som kan taes ut. Nesten litt som å bytte ram på en stasjonær pc. 
Er dog litt usikker på om det må gjøres noe med antennen i bilen.

Uansett ikke ett problem på enda mange år. Blir litt som å kjøpe 8K TV i dag når det enda ikke er noe innhold som vises i 8K.

Hvor bra wifi i bilen funker har vel lite med 5G å gjøre? Du nevner jo heller ikke hvilken bil du snakker om her. Tesla har hatt wifi i bilene sine siden 2013. Er vel ikke alle nye biler i dag som har wifi engang. 

Forøvrig ikke noe problem med wifi i min bil. Det er dog kun satt opp med hjemmenettverket til å laste ned oppdateringer og i bilen bruker jeg bilens internett som jo tråden handler om.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AnthonyEdwardS said:

TVer faller inn under "ting som skal vare 5 år ifølge loven". Premium-bilmerker vrakes i gjennomsnitt etter 20 år. Når produsenten legger opp til at bilen er avleggs etter 5-10 år så er det ikke akkurat miljøvennlig eller kundevennlig.

Det anslåes vel at 5G ikke tar over 4G før om 15-20 år så det passer jo bra da.

Om jeg enda har bilen min om 15 år kan jeg sikkert bare bytte til 5G modem i den.

Kansje det blir ny "DAB" løsning at vi går over til 5G+ eller noe og dagens 5G utstyr blir ubrukelig.

Per dags dato er det veldig kort rekkevidde på 5G og det er vel kun i byer det er utbygd. Jeg vil neppe merke noe praktisk forskjell i bilen min heller om den skulle få 5G, samme som jeg ikke merker noe praktisk forsjell på mobilen min. 4G er langt ifra tregt.

Det er litt skuffende at ikke Tesla gikk for 5G modem når de gikk over til Ryzen prosessorer tidligere i år, men jeg vil tro chipmangelen kansje hadde noe betydning.

Dog er de bilene sinnsykt rask med 4G så neppe noe folk savner på dem heller.

Min eldre Nissan Leaf har kun 2G. Men det er nok det for å sjekke batteristatus og slå på varmen fra app. Bilen er ikke smartere enn som så og da er 2G nok.

Jeg er glad den ikke har 3G siden det er nedlagt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dubious skrev (På 25.6.2018 den 7.58):

De har vel merket den økte trafikken etter at FM ble stengt i Norge

Trodde jeg hørte på NRK via DAB i bilen (og FM for lokalradio og i Sverige). Sjekket i min M3 2022: Når man velger FM Media i bilen, kommer kanaler som NRK opp med DAB og noen lokale som FM, tyder ikke på streaming i bilen via 4G.

Noe info fra Tesla om kompensasjon for manlende DAB (for eldre modeller)?

 

Endret av linux-fan
sjekket for FM i bilen, lagt til model
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...