Gå til innhold

Snart vil Tesla krever ekstra betaling for Internett i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye data laser bilene ned på et år? Det sitter et standard GSM-simkort i bilene?

Jeg har i likhet med Salvesen. WiFi på min parkeringsplass.

 

En software-oppgradering er vanligvis mellom 150MB og 1,5GB. Siste nedlastning (versjon 2018.21.9) var på 950MB.

 

Bilen sender også ofte data tilbake til Tesla hvis man har samtykket til dette, da spørs det jo hvor mye du kjører, men jeg har her sett nesten 2GB på en dag.

 

I disse dager driver Tesla og ruller ut en ny navigasjonsplatform, denne nedlastningen er på rett under 7GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan man ganske enkelt putte inn eget SIM-kort i Tesla?

Såfremt det er et "datakort" så bør ikke det være noe problem.

 

All kommunikasjon med Tesla (telemetri, oppdateringer, kontroll av bil, etc.) foregår over VPN forbindelser.

Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men det behøver ikke være det. Kommer litt ant på teknisk løsning og sikkerhet. Vi har for eksempel en del nettbrett satt opp i samarbeid med telenor der alle ledd i forbindelsen helt ut til simkortnummeret må verifiseres før oppkobling er mulig. Skiftes simkort vil ikke enheten lenger få tilgang.

Lenke til kommentar

Påstand: "Elbilstrømmen blir stadig dyrere"

 

Kilde?

 

Og bortsett fra det er artikkelen en sinnsforvirret røre av vrangforestillinger og kunnskapsløshet. En håndfull ladere på en strekning som er lite brukt får skrudd opp prisen nettopp fordi det er lite brukt. Men hva med de tusenvis av andre ladestasjoner der det fortsatt er like billig?

Lenke til kommentar

Det jeg er litt spent på er hva Tesla velger å gjøre med alle 3G modulene som er i samtlige blir opp til for ca et år siden. Nå har jo Telenor sagt at de legger ned 3G nettet og satser på 4G/5G, men beholder 2G nettet for betalingsterminaler, etc som ikke bruker/trenger mye båndbredde.

 

Alle kan oppdatere sine eldre biler fra 2015ish med 4G. Så det er ivaretatt, koster noen kroner da

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...