Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man ikke spiller på TV, er det noe å hente i HDMI 2.1 vs 2.0, hvis oppløsningen ikke er mer enn 4K? Er det noen begrensninger ved HDMI 2.0 sin bånbredde med nåværende oppløsninger ,etc?

Bedre bevegelser Lg har klart 120frames BFI uten tap av lystyrke og da snakker vi pioneer kuro plasma bevegelser og er det noe Lg oleds har vært elendige på er bevegelse på bilde endelig Lg dette kan bli konge.

Lossless Atmos over earc er et stort pluss for film elskere.

Støtte for tråløs høytaler standarden.

 

https://youtu.be/E4mPokbZl10

 

Blir et meget spennende Ces 2019 og Lg 88 oled 8k tv pew....

Endret av samco
Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. hva jeg bør kunne forvente fra LG OLED C8. Så film i går( riktig nok standard-bluray) og la merke til at det nedre høyre hjørnet av TV'en var litt lysere enn resten ved mørke scener. Tenkte først det dreide seg om kvaliteten på filmen.

 

Senere spilte jeg av en "Screen uniformity-test" på youtube i 4k. Ved 5% gråtone er det ganske synlig at det høyre hjørnet er lysere enn resten av skjermen, også synlig ved 10%, men mindre synlig. Ved høyere enn 10% er det ikke synlig. 

 

Brukte bildemodusen til rtings.com, med ISF Dark Room - setting, med Oled light satt til 21. 

 

Har dette med at akkurat dette panelet er dårlig, eller må man forvente slike forskjeller i panelet? Hadde kunne forventet å se det ved testfilmer, men jeg la først merke til dette i film. Eller bør man eksperimentere med ulike innstillinger, for å se om man kan få det bort?

Lenke til kommentar

Det er mulig det var returårsak, har tenkt litt på det. Trodde kanskje panelet ville blitt sendt i retur fra power til LG, men det skjer kanskje ikke? 

 

Har tatt bilde av det, men veldig vanskelig å få til et bra bilde. Det ser mer voldsomt ut på bildet, enn i virkeligheten. Men man ser uansett at det er noe mer lys i høyre hjørnet (selv om det virkelig er mer uttalt på bildet enn IRL)

 

post-359921-0-41735200-1546589775_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uten at jeg har kjørt disse testene i større grad kan jeg med sikkerhet si at min oled fra LG ikke ser slik ut.
Kan med enkelhet kjøre en slik snutt på fjernsyn utstilt i butikk, slik at man får sammenlignet om man er usikker på sitt eget resultat.

Lenke til kommentar

Det kan man. Nå var det helt mørkt i rommet jeg testet i da, det kan være vanskelig å reprodusere i butikk. Som sagt, så ser det ut på bildet som at det er lyst langs hele kanten, men dette er ikke synlig i det hele tatt i virkeligheten. Det er kun høyre hjørnet som er litt lyst ved 5% og 10%, i et helt mørkt rom. Det som plager meg, er at jeg tenkte over det under film også. 

 

Hatt litt uflaks med elektronikken i det siste, dersom dette også er en litt dårlig vare  :hm:

Lenke til kommentar

Det er mulig det var returårsak, har tenkt litt på det. Trodde kanskje panelet ville blitt sendt i retur fra power til LG, men det skjer kanskje ikke? 

 

Har tatt bilde av det, men veldig vanskelig å få til et bra bilde. Det ser mer voldsomt ut på bildet, enn i virkeligheten. Men man ser uansett at det er noe mer lys i høyre hjørnet (selv om det virkelig er mer uttalt på bildet enn IRL)

 

attachicon.gif20190103_235747.jpg

Du har endel banding på din tv tror du bør returnere Oleden pluss sortnivå er ikke bra om ikke innstillingene dine er på Max eller du bruker en feil modus på tvn isf natt er den du skal bruke..

Lenke til kommentar

Som jeg har gnaget om i månedsvis er så viktig å sjekke sin Oled noen dager etter kjøp hvordan panelet er. Når tvn har fått noen timer på seg så har man sjangsen å få byttet. Gud bedre hvor mange oled tvr jeg har returnert spesielt i 1080p dagene døde pixsler og farve tint mareritt... til 2160p tvr med banding streaks .....

 

Har en engelsk bud som med sin AF9 65 er på sin 25nde oled tv .... er ikke lett men Gud bedre så verd det når man finner en med unicorn panel...

Lenke til kommentar

Du har endel banding på din tv tror du bør returnere Oleden pluss sortnivå er ikke bra om ikke innstillingene dine er på Max eller du bruker en feil modus på tvn isf natt er den du skal bruke..

Bildet overdriver voldsomt. Så på det igjen nå, og det er nede i høyre. Svartnivået må jeg si er der det skal, det er unisont og bekmørkt over det hele. På dette bildet er det 5% grey uansett.

 

Har hele januar til å teste ut TVen før evt retur utgår. Får bruke tiden godt!

Lenke til kommentar

Bildet overdriver voldsomt. Så på det igjen nå, og det er nede i høyre. Svartnivået må jeg si er der det skal, det er unisont og bekmørkt over det hele. På dette bildet er det 5% grey uansett.

Har hele januar til å teste ut TVen før evt retur utgår. Får bruke tiden godt!

Litt Uenig bilde viser nok hvordan et oled panel er selv om våre øyne ser feil mindre er et kamera mere ærlig.

Returner tvn prøv en ny og du gjør helt riktig med å teste oled i et helt mørkt rom. Bruk 5 og 2 prosent grå for å sjekke streaks og banding og 100 prosent hvitt for å få sjekket farve stikk. Det er ingen perfekt tv der ute men finnes bra paneler.

 

Min Sony A1 Oled.

 

post-240853-0-67654500-1546626041_thumb.jpeg

Endret av samco
Lenke til kommentar

Da kommer hdmi 2.1 bekreftet til 2019 Lg oleds :)

 

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1546475955

Wow så alle som kjøper TV nå før sommeren vil sitte med utdaterte tver altså.. Glad jeg venta med sony af9 da, selv om det er den jeg vil ha pga lyden i tv-en.. Blir vel å kjøpe nye Lg da eller hvis Sony kommer med 2.1 Endret av Centy88
Lenke til kommentar

Wow så alle som kjøper TV nå før sommeren vil sitte med utdaterte tver altså.. Glad jeg venta med sony af9 da, selv om det er den jeg vil ha pga lyden i tv-en.. Blir vel å kjøpe nye Lg da eller hvis Sony kommer med 2.1

Ja desverre er nok utdaterte tvr som ikke klarer framtidige standarder glad jeg venta selv ...

prøvde å få folk til å vente til ces var ferdig for prisene historisk går ned på bf priser når fjorårets modellene går ut uansett. Men jante Norge er sta...

 

Var sugen på AF9 selv men ryktene om hdmi 2.1 var sterke AG9 er oppfølgeren som er lekket på en Sony dokument men fjerna fort (IFA 2019?) pluss en Sony AF8 oppfølger som kommer på ces med hdmi 2.1.

 

 

 

Meget spennende og ces starter søndagen for pressen ..

 

Solgte min Sony A1 i rekord fart på Finn.no under 24 timer... ;)

 

blir en ny oled 2.1 hdmi oled

 

post-240853-0-10369100-1546638213_thumb.png

 

post-240853-0-47705100-1546638251_thumb.png

 

Var en grunn for at jeg hoppa over Black friday ...

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdatert faktisk :wee:

 

Jeg er drittglad jeg handler meg en 65" AF9, for den TV'en øyepuler meg daglig. Men for 30K forventer jeg jo å bli imponert!

 

Så kan jeg nyte den I DAG og i mange år fremover :D

 

Ja skjønner jo det, god pris for 65 tommer, men du kan jo vedde på at PS5 vil støtte 2.1 hdmi. Og dette er nok mest gode nyheter for gamere med ARR støtte..

 

Er jo ikke sånn at jeg må ha ny tv heller, men vil jo ha med den nyeste standaren da.

 

Xbox one X støtter faktisk 2.1 hdmi er vel første ? 

 

https://www.notebookcheck.net/The-Xbox-One-X-is-the-first-device-to-support-HDMI-2-1.313664.0.html

 

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/variable-refresh-rate

Endret av Centy88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja skjønner jo det, god pris for 65 tommer, men du kan jo vedde på at PS5 vil støtte 2.1 hdmi. Og dette er nok mest gode nyheter for gamere med ARR støtte..

 

Er jo ikke sånn at jeg må ha ny tv heller, men vil jo ha med den nyeste standaren da.

Helt enig konsoller og alt av framtidig utstyr får hdmi 2.1 ganske logisk å oppgradere eller å ha ventet til ces var i det minste over....

 

Bare earc med lossless Atmos er dag og natt mot dagens light versjon.

 

Xbox one X har støtte og Neste gen konsoller får støtte.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...