Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

8K har ikke noe for seg på 65 tommere gitt normal bruk og seer avstand i en stue ?

https://finance.yahoo.com/news/8k-tvs-coming-dont-buy-hype-154900777.html?guccounter=1

 

 

65" optimal 8K distanse 2.0 ft. (0.61 m)

75" optimal 8K distanse 2.5 ft. (0.79 m)

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/10/28/dont-be-fooled-8k-tvs-are-a-waste-of-money-for-most-viewers/#55052ddb3036

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So? Tiden må jo gå videre uansett :)

Det som er greia er at elektronikk bransjen må ha noe å hype oss forbrukere til å fortsatt kjøpe og bytte ut 4K tver helt unødvendig.

Sikker mange som sitter 60cm unna 65" OLED tven sin :p

 

Men for all del ,teknologiutvikling er bra det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er nok ikke alle miljøvernere som er enig med deg der.

Bra med innovasjoner og utvikling - men bruk og kast samfunnet , spesielt i den vestlige verden på forbrukerelektronikk har rast fremover og er ute av kontroll.

 

At folk bytter fra 10 år gammel HD ready tv til 8K 65 " OLED er en ting . Men alle disse som skal bytte fra helt kurante 4K tver til 8K trenger å få en slik opplysning som jeg siterer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

8K har ikke noe for seg på 65 tommere gitt normal bruk og seer avstand i en stue ?

https://finance.yahoo.com/news/8k-tvs-coming-dont-buy-hype-154900777.html?guccounter=1

 

 

65" optimal 8K distanse 2.0 ft. (0.61 m)

75" optimal 8K distanse 2.5 ft. (0.79 m)

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/10/28/dont-be-fooled-8k-tvs-are-a-waste-of-money-for-most-viewers/#55052ddb3036

 

 

Jeg tror ikke den tabellen stemmer helt?

 

Det står at dette er avstander hvor man "akkurat" ikke får med seg pixels - men maks innhold.

 

Jeg har mitt 106" lerret 3m fra sitteposisjon - og da ser man ikke pixels på 1080p - 0,5m nærmere så syns de.

 

I tabellen vises 75" tv for samme avstand som optimal for 1080p. Det er den ikke - langt, langt unna.

 

Hvis resten av tallene er like feil - så kan man halvere avstandene - en 65" 8k tv passer best fra 30cm - godt innpå fanget  :D

 

Edit - kun spekulering - men erfaring fra 106" med 1080p er fakta.

 

Edit: Ser at forfatteren av artikkelen viser til en kalkulator og graf på et annet nettsted - denne kalkulatoren fungerer ikke - ikke for 106" i hvertfall.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

AirPlay 2 høres kjekt ut! Kan de av oss som endelig har sett oss lei på TV2 Premier League til 400 kr i mnd uten 4K, få det litt enklere med alternativene. ;) 

 

Tror min neste TV blir en Samsung med MicroLED eller MiniLED-teknologi. Samsung er best på det meste, bortsett fra panelteknologi spør du meg. 

Lenke til kommentar

Bare earc med lossless Atmos er dag og natt mot dagens light versjon.

 

Xbox one X har støtte og Neste gen konsoller får støtte.

Lossless Atmos får man jo bare med å plugge rett i reciver/lydplanke i dag.

Ser ikke det store poenget med eARC før Netlix og gjengen begynner med lossless lyd. Noe jeg tviler vil skje med det første, om i det hele tatt.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Litt dobbel post beklager men ces er full av nyheter..

 

Som forventet Sony kommer med en AF9 oppfølger og AF8 oppfølger.

Med up to date hdmi og ny fjernkontroll.

(Grunnen til jeg venta og hoppa over Black friday var rykter allerede da)

 

Spennende....

 

Lg rullbare oled kommer for salg i år med sikkert en premium pris ...

Og en konge 88 8k oled tv for folk med deep pockets.

Lenke til kommentar

TV er vanskeligere å kjøpe enn jeg trodde..

 

Hva tror dere er best til film av følgende:

1. Philips med Nano-led, Micro-dimming og IPS-panel

2.Philips med led (ingen nanopartikler), micro-dimming og VA-panel?

Skal nevnes at nr 1 er dyrere enn nr 2.

 

Hvor mye utgjør disse nanopartiklene på LG-panelene som også Philips bruker?

Film er fokus, og sitter stort sett rett foran skjermen, så innsynsvinkel er ikke så viktig. Vil nanopartikler oppveie for tap av kontrast med ips-panel, eller er det bedre med vanlig led og VA-panel? Hovedsakelig mørkt rom skal brukes.

 

Er utrolig få tester av disse TVene, og vanskelig å finne info.

Lenke til kommentar

TV er vanskeligere å kjøpe enn jeg trodde..

 

Hva tror dere er best til film av følgende:

1. Philips med Nano-led, Micro-dimming og IPS-panel

2.Philips med led (ingen nanopartikler), micro-dimming og VA-panel?

Skal nevnes at nr 1 er dyrere enn nr 2.

 

Hvor mye utgjør disse nanopartiklene på LG-panelene som også Philips bruker?

Film er fokus, og sitter stort sett rett foran skjermen, så innsynsvinkel er ikke så viktig. Vil nanopartikler oppveie for tap av kontrast med ips-panel, eller er det bedre med vanlig led og VA-panel? Hovedsakelig mørkt rom skal brukes.

 

Er utrolig få tester av disse TVene, og vanskelig å finne info.

Den med VA-panel vil nok ha best bilde, men Philips henger generelt sett ikke helt med i svingene sammenlignet med Samsung, Sony, Panasonic, og LG.

 

Microdimming er forøvrig bare programvare, og kalles ofte dynamisk kontrast.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at de ikke henger med LG, når de bruker samme panel? Har produsentes egne vri såpass mye å si? Har lest en del positivt om philips sin p5, blant annet. 

 

Etter at jeg fikk en LG OLED med svært mye banding og dårlig grey-uniformity, vurderer jeg å kjøpe en budsjett-TV og heller vente på 2019/2020-modeller. Liker dårlig å bruke 20-25k på en TV, som kan ha såpass åpenbare mangler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...