Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Samsung LCDer er litt som TVens svar på Bose. Billige paneler til en dyr pris. Butikkene pusher oftest Samsung da de har høyere marginer og kjører hyppigere interne salgskampanjer.

Samsung har også en gjevnt over dårligere lineup i Europa vs. USA. QN90B i EU er ikke samme TV som QN90B i NA. Unntaket er vel QN95B. Men vurder heller TCL C935, C835 eller Sony (ofte dårlig value tho)

EDIT: Jeg foretrekker OLED over LCDer, men må man først ha LCD så er det ovenfor min erfaring

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

TCL overtook LG in 2022 to become the second largest TV maker

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1677235351

TCL er ikke nødvendigvis så små og ukjente som folk skal ha det til. Det skal sies at TCL har mye å gå på når det kommer til software/smart-delen, men har man en Apple TV eller Android TV boks så er man uansett godt dekket. 

Endret av Slaps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei alle sammen.

Jeg skal bytte  ut min slitne 46" LCD tv fra en svunnen tid.
Tenker å gå opp til 65", men sliter seriøst med å navigere i TV-jungelen der ute.

Solskjerming på stua er rimelig bra. Vil bli brukt til film/tv-serier og lettere gaming (switch).

Hadde blitt overlykkelig hvis noen kunne tipse om et bra kjøp for øyeblikket. Budsjett rundt 12-13k, men kan strekke meg litt opp.

Lenke til kommentar

Det ble ny tv. Etter mye frem og tilbake ble det en demo-tv fra HiFi Klubben. Ett impulskjøp da den jeg kom for var utsolgt. Men kona er glad da det ble en "billig" tv og ikke dyr, best i test, oled. Sony xr-75x90j. Har sett noen tester i etterkant og det er litt blandet resultat. Får håpe vi er fornøyde når den kommer opp på veggen i morgen. Ett steg opp fra den gamle er det ihvertfall om enn ikke til topps denne gang.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Trondms said:

Hei alle sammen.

Jeg skal bytte  ut min slitne 46" LCD tv fra en svunnen tid.
Tenker å gå opp til 65", men sliter seriøst med å navigere i TV-jungelen der ute.

Solskjerming på stua er rimelig bra. Vil bli brukt til film/tv-serier og lettere gaming (switch).

Hadde blitt overlykkelig hvis noen kunne tipse om et bra kjøp for øyeblikket. Budsjett rundt 12-13k, men kan strekke meg litt opp.

Denne https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65cs6-587192 har vært nede i 15k før, regner med den blir satt ned igjen etterhvert.

 

Lenke til kommentar
On 2/24/2023 at 2:42 PM, Slaps said:

Samsung LCDer er litt som TVenes svar på Bose. Billige paneler til en dyr pris. Butikkene pusher oftest Samsung da de har høyere marginer og kjører hyppigere interne salgskampanjer.

Samsung har også en jevnt over dårligere lineup i Europa vs. USA. QN90B i EU er ikke samme TV som QN90B i NA. Unntaket er vel QN95B. Men vurder heller TCL C935, C835 eller Sony (ofte dårlig value tho)

Basert på ganske mye negativ omtale av Samsung TVer i det siste virker det som de har tapt seg en god del over tid. Før gjorde du i alle fall ikke noe dumt når du gikk for Samsung. Nå må man være mye mer forsiktig.

Det å begynne å rote til produktene sine er en sikker måte å miste markedsandelen over tid.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, mandela said:

Hvilke negative omtaler?

Enkleste eksemplet er å bare se på de folkene som har klaget på dette forumet.

Generelt prøver jo produsentene å skippe kostnader og blåse opp verdiene, men det skjer jo at de tråkker litt for langt periodevis. Føler Samsung har gått i den fella.

Ellers kan en vel anta at det er en diversifisering for å utnytte markedet maksimalt fordi folk har ulike forventninger. Hvis mange nok godtar et halv-ok produkt til en høy pris, så er det jo bedriftsøkonomisk smart å ha produkter i det segmentet også.

Edit: Til info så har jeg Samsung TV selv, og har normalt ikke noe problem med å kjøpe Samsung-produkter, da de generelt har en helt grei pris/ytelse som er bedre enn flere av konkurrentene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Hvis mange nok godtar et halv-ok produkt til en høy pris, så er det jo bedriftsøkonomisk smart å ha produkter i det segmentet også.

Definitivt. Og Samsung bruker betydelig mye mer penger på markedsføring sammenliknet med andre TV-produsenter. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Enkleste eksemplet er å bare se på de folkene som har klaget på dette forumet.

OK, jeg setter heller min lit til tester, helst langtidstester, og totalinntrykk på tvers av tester og forhåpentligvis ærlige tilbakemeldinger fra kunder. Opplever at det er mye syting og synsing her på forumet og tar derfor mye av det som skrives her med en stor klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den her var jo overraskende. Hadde trodd at QD-OLED ville være overlegen WOLED. Men ikke på alt tydeligvis. Og glad jeg kjører hovedsaklig LG sine egne TVer på mine OLEDer. 

Det skal jo sies at denne testen de kjører er jo en worst of the worst type scenario, så er nok de færreste som vil komme borti noen issues, men hvis man tenker å ha samme TVen i mange år (typ 5 år eller lengre) så hadde jeg iafl holdt meg unna 2022 QD-OLEDene fra Samsung og Sony.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nja, da var det meldt til forhandler at jeg vil heve kjøpet på Sony tv'n. Merkelig blooming effekt på store deler av skjermen som merkelig nok ikke kommer tilsyne på film. Men oppløsningen er dårlig, skarpheten og får ikke hvitt så hvitt som Samsung tvn vi har. Det ble sagt at sonyen var ett steg opp, men opplevd er det ett steg ned.

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (På 21.3.2023 den 1.02):

Det ble ny tv. Etter mye frem og tilbake ble det en demo-tv fra HiFi Klubben. Ett impulskjøp da den jeg kom for var utsolgt. Men kona er glad da det ble en "billig" tv og ikke dyr, best i test, oled. Sony xr-75x90j. Har sett noen tester i etterkant og det er litt blandet resultat. Får håpe vi er fornøyde når den kommer opp på veggen i morgen. Ett steg opp fra den gamle er det ihvertfall om enn ikke til topps denne gang.

 

Femtekolonne skrev (10 timer siden):

Nja, da var det meldt til forhandler at jeg vil heve kjøpet på Sony tv'n. Merkelig blooming effekt på store deler av skjermen som merkelig nok ikke kommer tilsyne på film. Men oppløsningen er dårlig, skarpheten og får ikke hvitt så hvitt som Samsung tvn vi har. Det ble sagt at sonyen var ett steg opp, men opplevd er det ett steg ned.

Du har kjøpt beste LED TV fra 2021.   (Ikke OLED.)

Får bedre LED TVer nå, og mye bedre TV med OLED.

Jeg er kjempfornøyd med min X90J, men jeg sitter stort sett i mørket når jeg ser filmer og serier. 
Blooming har aldri vært et problem her, verre med gjenskinn når det er dagslys. 

 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
On 4/1/2023 at 4:53 PM, Dubious said:

 

Du har kjøpt beste LED TV fra 2021.   (Ikke OLED.)

Får bedre LED TVer nå, og mye bedre TV med OLED.

Jeg er kjempfornøyd med min X90J, men jeg sitter stort sett i mørket når jeg ser filmer og serier. 
Blooming har aldri vært et problem her, verre med gjenskinn når det er dagslys. 

 

Vet ikke helt om jeg skal kalle det for blooming heller. Det når skjermen er svart så er det lysere/grå felter i hjørnene, men også ett stort felt med lyse grått over store deler av venstre side. Og to mindre med størrelse som en håndflate på den andre siden. Ser det når feks youtube bytter video og går i svart ett sekund. Når jeg setter på en mørk film så er det ikke der. Vil jeg bli mer fornøyd med Samsung q70 tro? Den koster 50% mer. Samsung qn95b koster dobbelt så mye og da i mindre størrelse, men der var bilde knall. Da er det bare surt at jeg ikke hadde råd til større. Men 20000kr er allerede en stretch iom at budsjettet jeg fikk med hjemmefra var allt under 15000. Synes i utgangspunktet jeg traff gull med sonyen intill jeg så feilen med de grå feltene. Skal se film på den i kveld så da får vi se om vi kan leve med det. Min andre tv er forøvrig en Samsung q60. Den skulle jo være dårligere enn x90j i følge selger. Det er den ikke, men det kan vel være fordi den er en 55" og da blir det mindre synlig med piksler og sånnt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...