Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Monopolisten er jo apple og android. Det er jo de som styrer alt uten konkurranse. Det er meste sannsynlig de som kommer til å sitte igjen på toppen slik de gjør med nesten alt annet software og tec basert.

Må ikke glemme facebook og google, går de sammen kan de ta over verden hvis de ønsker det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei, det jeg sier er at det er spiller ingen rolle om 4G er en åpen standard eller ikke, dersom bare en liten brøkdel av alle brukere faktisk kan bruke den. Da gir det heller mening å gå for 5G, som kan brukes av alle og ikke bare en av en proprietær telefontype.

Så du liker heller ikke LG sin implementasjon av HDMI standarden siden den ikke kan brukes på andre TV-er? Det er nemlig akkurat samme sak. Apple Pay er som en HDMI port – et interface mellom telefon og betalingsterminal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du liker heller ikke LG sin implementasjon av HDMI standarden siden den ikke kan brukes på andre TV-er? Det er nemlig akkurat samme sak. Apple Pay er som en HDMI port – et interface mellom telefon og betalingsterminal.

Kan du svare meg nøyaktig på hvorfor du vil støtte en råtten "standard" som bare inkluderer et proprietært system som Apple, og hvorfor i all verden du vil ha med en unødvendig og fordyrende faktor som Apple i betalingskjeden? :)
Lenke til kommentar

Kan du svare meg nøyaktig på hvorfor du vil støtte en råtten "standard" som bare inkluderer et proprietært system som Apple, og hvorfor i all verden du vil ha med en unødvendig og fordyrende faktor som Apple i betalingskjeden? :)

 

Merkelig nok så unngår du å kommentere det faktumet at du har den samme funksjonaliteten i alle android telefoner fra og med lollipop hvis telefonen har NFC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du svare meg nøyaktig på hvorfor du vil støtte en råtten "standard" som bare inkluderer et proprietært system som Apple, og hvorfor i all verden du vil ha med en unødvendig og fordyrende faktor som Apple i betalingskjeden? :)

 

 

Jeg vet ikke om du misforstår med vilje eller hva som er problemet her.

 

Standarden har ingenting med Apple å gjøre. Standarden heter EMV Payment Tokenization og er laget av VISA, MasterCard og Eurocard. Apple Pay er Apples implementasjon av denne standarden. Samsung Pay er Samsung sin implementasjon av den. Og Android Pay er Goole sin implementasjon av den.

 

Hvorfor er du så i mot globale standarder egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strengt tatt er jeg glad for at ikke DnB hiver seg på trenden.

 

De tallene jeg fant i farta viser at Apple har ca. 17% av markedet (tall fra en gang i 2017!).

I tillegg sier de (og jeg har ingen grunn til å tro det motsatte), at det er få som bruker dette selv om de får muligheten.

Så i et tenkt eksempel kan vi få disse tallene:

- Om alle privatkundene til DnB har mobiltelefon, så vil ca 17% ha iPhone.

- Få bruker ApplePay selv om de har tilgang. La oss si at 30% vil begynne å bruke dette nå.

- Det vil da si at 5,4% av privatkundene vil bruke dette systemet.

 

Skal banken da bruke masse penger på implementering, reklame, kundesupport etc. for dette?

 

NB! Bortsett fra utgangstallet om markedsandel, så er dette synsing! Ikke ta tallene mine som fasiten! Det er mange variabler her som kan tippe tallene den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar

Er ikke folk litt for raske i avtrekkeren her? Apple Pay kom IDAG for christ sake!

Ingen av dere har prøvd det engang, men er klar til å bytte bank!?

Har alle her inne ADHD?

Gi nå dette litt tid, og se hvordan det går med dem.

For min egen del er kort det sikreste, enkleste og raskeste, så jeg fatter ikke hva som er så gjevt med Vipps eller de andre.

Jeg klarer fint å forholde meg til 11-sifrede kontonummer! 3 siffer mindre i et telefonnummer får ikke meg til å sikle.

 

Jeg tviler på at Apple Pay klarer å konkurere ut Vipps, som nå mange banker samarbeider om.

I tillegg man ha iPhone, mens Vipps virker på alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Apple Pay klarer å konkurere ut Vipps, som nå mange banker samarbeider om.

I tillegg man ha iPhone, mens Vipps virker på alle.

 

 

Spørsmålet er ikke om Apple Pay konkurrerer ut Vipps, spørsmålet er om Vipps noen gang kommer til å klare å konkurrere mot Apple Pay i det hele tatt. Apple Pay kan brukes på millioner av brukersteder over hele verden (inkludert i Norge), Vipps kan foreløpig brukes på 0. 

 

Vipps har en enorm jobb å gjøre før de en gang når feature parity, og den eneste måten de kan håpe å oppnå det på er å trenere Apple Pay.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke folk litt for raske i avtrekkeren her? Apple Pay kom IDAG for christ sake!

Ingen av dere har prøvd det engang, men er klar til å bytte bank!?

Har alle her inne ADHD?

Gi nå dette litt tid, og se hvordan det går med dem.

For min egen del er kort det sikreste, enkleste og raskeste, så jeg fatter ikke hva som er så gjevt med Vipps eller de andre.

Jeg klarer fint å forholde meg til 11-sifrede kontonummer! 3 siffer mindre i et telefonnummer får ikke meg til å sikle.

 

Jeg tviler på at Apple Pay klarer å konkurere ut Vipps, som nå mange banker samarbeider om.

I tillegg man ha iPhone, mens Vipps virker på alle.

Det er bare et tidspørsmål før google inngår en avtale med en eller flere banker slik apple har gjort. Da vil resten av mobilbrukerene få tilgang til den samme funksjonaliteten som apple brukere har nå. Da vil vips ha et stort problem,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple Pay kan brukes på millioner av brukersteder...  ...Vipps kan foreløpig brukes på 0. 

 

Jeg så da vitterlig masse TV-reklame med Vipps-logo for en tid siden der folk kjøpte seg en pølse med brød, og viste telefonen til dama i kassen...

Er det slutt på det nå altså?

Lenke til kommentar

Strengt tatt er jeg glad for at ikke DnB hiver seg på trenden.

 

De tallene jeg fant i farta viser at Apple har ca. 17% av markedet (tall fra en gang i 2017!).

I tillegg sier de (og jeg har ingen grunn til å tro det motsatte), at det er få som bruker dette selv om de får muligheten.

Så i et tenkt eksempel kan vi få disse tallene:

- Om alle privatkundene til DnB har mobiltelefon, så vil ca 17% ha iPhone.

- Få bruker ApplePay selv om de har tilgang. La oss si at 30% vil begynne å bruke dette nå.

- Det vil da si at 5,4% av privatkundene vil bruke dette systemet.

 

Skal banken da bruke masse penger på implementering, reklame, kundesupport etc. for dette?

 

NB! Bortsett fra utgangstallet om markedsandel, så er dette synsing! Ikke ta tallene mine som fasiten! Det er mange variabler her som kan tippe tallene den ene eller andre veien.

Ønsker bare å bemerke at markedesandelen til iPhone på ca. 17% er globalt. I Norge er markedsandelen langt høyere. Tar vi utgangspunkt i Topp10 listene som Telia/Telenor og andre salgskanaler offentliggjør kan vi nok med sikkerhet si at iPhone har minst 40-45% av markedet i Norge. Og Samsung har vel omtrent det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så da vitterlig masse TV-reklame med Vipps-logo for en tid siden der folk kjøpte seg en pølse med brød, og viste telefonen til dama i kassen...

Er det slutt på det nå altså?

 

 

Loppiser, pølseboder og vaffelselgere kan "opprette butikk" inne på Vipps og motta betaling den veien, men Vipps har pr. i dag ingen løsning for utsalgssteder som omsetter for et visst volum. Og det er uansett uendelig mye mer tungvindt enn å bare holde telefonen eller kortet inntil en avleser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke folk litt for raske i avtrekkeren her? Apple Pay kom IDAG for christ sake!

Ingen av dere har prøvd det engang, men er klar til å bytte bank!?

Har alle her inne ADHD?

Gi nå dette litt tid, og se hvordan det går med dem.

For min egen del er kort det sikreste, enkleste og raskeste, så jeg fatter ikke hva som er så gjevt med Vipps eller de andre.

Jeg klarer fint å forholde meg til 11-sifrede kontonummer! 3 siffer mindre i et telefonnummer får ikke meg til å sikle.

 

Jeg tviler på at Apple Pay klarer å konkurere ut Vipps, som nå mange banker samarbeider om.

I tillegg man ha iPhone, mens Vipps virker på alle.

Apple Pay har vært på markedet i 4 år, og mange har hatt muligheten til å prøve det i utlandet gjennom bekjente eller i det minste observere hvordan det fungerer gjennom videoer o.l.

 

Vipps tilbyr da virkelig ikke samme funksjonalitet som Apple Pay. Ikke i nærheten en gang. Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne de 2 tjenestene på nåværende tidspunkt. Vipps funker greit for "vennebetaling" men det er jo helt ubrukelig for betaling i butikk.

Endret av Imperilous
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple Pay har vært på markedet i 4 år, og mange har hatt muligheten til å prøve det i utlandet gjennom bekjente eller i det minste observere hvordan det fungerer gjennom videoer o.l.

 

Vipps tilbyr da virkelig ikke samme funksjonalitet som Apple Pay. Ikke i nærheten en gang. Skjønner ikke hvordan folk kan sammenligne de 2 tjenestene på nåværende tidspunkt. Vipps funker greit for "vennebetaling" men det er jo helt ubrukelig for betaling i butikk.

 

Bruker vipps primært for å betale folk på finn.no og mittanbud.no - veldig enkelt og greit.  

 

I butikken har jeg aldri opplevd å stå og mangle alternativer for å betale for varene.  At folk hellere vil være avhengig av å dra med seg en stor batteridrevet tyveriakktraktiv enhet som betalingsmiddel, istedet for et lite betalingskort fatter jeg ikke. 

 

Den nærmest fanatiske stemning i tråden finner jeg veldig typisk Apple-folk.  At mange av disse også bruker norges dyreste og dårligste bank, DnB, overrasker heller ikke - det passer dem igrunn veldig godt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke folk litt for raske i avtrekkeren her? Apple Pay kom IDAG for christ sake!

Tjaa, en ting er at de ikke tilbyr det i dag. Men de har gått offentlig ut og sagt at de ikke kommer til å tilby det heller da de mener folk ikke vil ha det. Er det da så rart å bytte bank?

 

Jeg tviler på at Apple Pay klarer å konkurere ut Vipps, som nå mange banker samarbeider om.

I tillegg man ha iPhone, mens Vipps virker på alle.

Vi får se. Apple Pay går Vipps en høy gang på betaling i butikk. Vipps suger regelrett balle på det. Min spådom er at Apple Pay vil ta over blant iPhone-brukere på butikkbetalinger, men at Vipps vil fortsette monopolet sitt på vennebetaling(der er de hvertfall relativt OK).

 

Skal banken da bruke masse penger på implementering, reklame, kundesupport etc. for dette?

Tydeligvis er det flere som bytter bank. Siden du da er så opptatt av at banken din skal spare kostnader. Hvordan tror du netto-regnskapet ender opp nå?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker vipps primært for å betale folk på finn.no og mittanbud.no - veldig enkelt og greit.  

 

I butikken har jeg aldri opplevd å stå og mangle alternativer for å betale for varene.  At folk hellere vil være avhengig av å dra med seg en stor batteridrevet tyveriakktraktiv enhet som betalingsmiddel, istedet for et lite betalingskort fatter jeg ikke. 

 

Den nærmest fanatiske stemning i tråden finner jeg veldig typisk Apple-folk.  At mange av disse også bruker norges dyreste og dårligste bank, DnB, overrasker heller ikke - det passer dem igrunn veldig godt. 

Vipps fungerer greit til det du beskriver. Helt enig.

 

"Dra med seg en stor batteridrevet enhet"? Jeg har da inntrykk av at folk stort sett har med seg denne enheten overalt uansett. Eller?

 

Poenget er at mange av oss vil foretrekke å _KUN_ måtte ha med seg denne "store batteridrevede enheten" og dermed slippe å ta med lommebok i tillegg. Mobilen har mange bruksområder. Lommebok har kun 1. Ergo er lommeboka/kort det første jeg vil kvitte meg med.

Endret av Imperilous
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at mange av oss vil foretrekke å _KUN_ måtte ha med seg denne "store batteridrevede enheten" og dermed slippe å ta med lommebok i tillegg. Mobilen har mange bruksområder. Lommebok har kun 1. Ergo er lommeboka/kort det første jeg vil kvitte meg med.

 

Ok, men jeg forstår ikke det heller, fordi 1) alle oss som kjører bil må fortsatt ha med os førerkortet, og 2) det er veldig ubehagelig at ha en rigid og stor mobil i baklomme istedet for en blød lommebok og det vil ganske sikkert fører til knust skjerm ganske fort, og selv om man da velger å bruke en lomme foran vil man skulle huske å ta ut mobilen fra lommen hver gang man sitter seg ned og ikke minst huske å få den med seg igjen.  Utrolig så mange kollegaer som glemmer igjen telefonen sin på pulten min uten de faktisk har brukt den mens de stod der, men lommeboka har de aldri glemt igjen. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...