Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Dette er en betalingsløsning som tvinger kundene til å kjøpe en ny iPhone, for Apple er ikke alene på mobilmarkedet. Og nå har butikker brukt flere år på å innføre trådløs betaling og ennå er det mange som ikke har denne tjenesten. Mens Apple fans sluker tilbudet rått, og bytter bank i dag.........så får man håpe at de husker å ta med bankort slik at de får betalt.

 

Eg er heilt enig.

 

Eg er positiv til mobilbetalingsalternativ, men eg har ikkje sansen for at det skal bli for mange ulike aktørar på markedet.

 

Alle betalingsløysningar bør som hovedregel være så produktnøytrale som mulig.

Det blir for dumt når ein kunde med ein 500-lapp, mastercard og android-telefon ikkje får betale fordi butikken ikkje har vekslepengar og kun aksepterer visa eller apple pay.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke rart DNB stenger ut konkurransen når deres egen tjeneste, Vipps, er mildt sagt elendig. De er ikke i stand til å konkurrere mot Apple - eller Google, så da gjør de det de kan best, og det er å gå for et monopol ved å stenge konkurrenten ute.

 

Konseptet til Vipps er jo i seg selv grei, men både UI og ikke minst UX er latterlig elendig, og jeg begynner å lure på om utviklerne har rigget bygget med eksplosiver i tilfelle eierne skulle finne på å ansette kompetente folk som vet hva de driver med. Og la oss heller ikke glemme det andre problemet som kommer til å sørge for at folk aldri kommer til å stole på Vipps: EVRY.

 

Når DNB, Vipps, Telenor, NSB, etc. etc. har nedetid, så er det på grunn av én ting, og det er systemet til EVRY som disse tjeneste er avhengige av. Hvorfor ingen av dem har både saksøkt og droppet avtalen med EVRY, er et mysterium, men jeg mistenker at noen kjenner noen her.

 

Tenk å stå i kassen på butikken og du er i ferd med å betale, men for tredje gang denne uken er Vipps nede. Hva er poenget da? Vet du hvilken tjeneste som ikke opplever disse problemene? Apple Pay, og det vet DNB.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Verner om Vipps og/eller andre nordiske tjenester. Multinasjonale selskaper på Apple/Google osv suger til seg nok penger som de gjør. Ser ingen grunn til å skulle la enda flere norske skattekroner ende i lomma på milliardærer registrert i skatteparadiser.

Litt idealist må man kunne være ;)

 

Har vært enig med deg til nå. Friheten til å velge er viktigere, da vil de beste tjenestene vinne. Så dette lavmål fra DNB

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært enig med deg til nå. Friheten til å velge er viktigere, da vil de beste tjenestene vinne. Så dette lavmål fra DNB

 

Frihet til å velge er en ting. Men jeg føler at problemet på nåværende tidspunkt ikke er antallet tilbydere, men snarere friheten til å kunne bruke løsningene i butikk. Lite vits i disse fancy løsningene så lenge utsalgsstedet ikke har aktivert kontaktløs betaling. Grunnen til dette har vært at terminalene ikke har vært tilrettelagt for kontaktløs betaling gjennom BankAxept. Når dette nå er på full fart inn vil vi forhåpentligvis få fart i dette også :) 

 

 

For Apple Pay tror jeg det vil være viktig å kunne tilby kontaktløs og nærmest gebyrfri betaling gjennom BankAxept. Så lenge man er tvunget til å betale gjennom Visa/Mastercard vil det begrense utbredelsen. Et eksempel på dette er fastfoodkjeden "BigBite" som rett og slett avviser alle kredittkort. Det er helt klart et kostnadsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket med noen med god kjennskap til dette for en stund siden, og vedkommende sa da at Apple krevde svært godt betalt.

 

Vipps tar 1,75% til 3,5% av kjøpesummen i gebyr for elektronisk betaling, avhengig av type løsning og volum.

Apple Pay tar 0,15% i USA (i tillegg til kredittkortavgiften). I UK tar de mindre enn dette men nøyaktig pris er vanskelig å finne. 

Så det som går til Apple er minimalt i forhold til det som går til kredittkortselskaper. Så lite at Visa/MasterCard dekker transaksjonsavgiften til Apple når du bruker deres kort til betaling med Apple Pay i Norge.

 

Sammenlignet med BankAxept sin avgift for kredittkort betaling er Apple Pay riktignok dyrt for store beløp, siden BankAxept avgiften er en fast sum pr. transaksjon. Men BankAxept avgiften for mobilbetaling (når det kommer) vil uansett neppe forbli et fast beløp, så inntill den er klar så blir det en vanskelig sammenligning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vipps tar 1,75% til 3,5% av kjøpesummen i gebyr for elektronisk betaling, avhengig av type løsning og volum.

Apple Pay tar 0,15% i USA (i tillegg til kredittkortavgiften). I UK tar de mindre enn dette men nøyaktig pris er vanskelig å finne. 

Så det som går til Apple er minimalt i forhold til det som går til kredittkortselskaper. Så lite at Visa/MasterCard dekker transaksjonsavgiften til Apple når du bruker deres kort til betaling med Apple Pay i Norge.

 

Sammenlignet med BankAxept sin avgift for kredittkort betaling er Apple Pay riktignok dyrt for store beløp, siden BankAxept avgiften er en fast sum pr. transaksjon. Men BankAxept avgiften for mobilbetaling (når det kommer) vil uansett neppe forbli et fast beløp, så inntill den er klar så blir det en vanskelig sammenligning.

 

Kredittkortavgiften er ikke ubetydelig, og i Norge ligger den på 1,7% og oppver avhengig av type kort. BankAxept koster 0,24kr per transaksjon, i tillegg får man volumrabatt.  Så vidt jeg vet er det samme gebyr uavhengig av om du bruker chip eller kontaktløs NFC-betaling. Gjerne oppklar hvis du har annen informasjon :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bytter til Nordea i dag.

 

husk å ta med deg bankort, for du vet vel hvor mange butikker som har denne løsningen på plass.......og husk at du ikke kan foreta vennebetaling , så lykke til

Apple pay fungerer over alt hvor trådløse terminaler allerede er på plass. For Oslo betyr dette 99% av alle terminaler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...