Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, men jeg forstår ikke det heller, fordi 1) alle oss som kjører bil må fortsatt ha med os førerkortet, og 2) det er veldig ubehagelig at ha en rigid og stor mobil i baklomme istedet for en blød lommebok og det vil ganske sikkert fører til knust skjerm ganske fort, og selv om man da velger å bruke en lomme foran vil man skulle huske å ta ut mobilen fra lommen hver gang man sitter seg ned og ikke minst huske å få den med seg igjen.  Utrolig så mange kollegaer som glemmer igjen telefonen sin på pulten min uten de faktisk har brukt den mens de stod der, men lommeboka har de aldri glemt igjen. 

1. Ja, dere som kjører bil bør fortsette å ta med førerkort.

2. Vel, jeg har alltid mobilen i lomma foran. Har ingen planer om å flytte den til baklomma :)

 

Hva er det du ikke forstår? Husk at det er forskjell på folk. Det er mange som ikke har bil. Det er mange som har store lommer. Det er mange som ikke glemmer ting. Osv. Tilgjengligheten til Apple og Google Pay bør ikke begrenses kun på grunnlag av at noen kjører bil (og dermed trenger å ha med seg førerkort) eller at noen er uforsiktige/glemske e.l.

 

Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Vipps og alle andre betalingsløsninger kan helt fint leve sammen. Man trenger ikke å låse seg til en tjeneste. I butikken benyttes tross alt de samme terminalene for alle løsninger, så det er ikke her begrensningen ligger.

Endret av Imperilous
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Vipps og alle andre betalingsløsninger kan helt fint leve sammen. Man trenger ikke å låse seg til en tjeneste. I butikken benyttes tross alt de samme terminalene for alle løsninger, så det er ikke her begrensningen ligger.

 

Jeg regner ikke med at Apple Pay er gratis for bankene, hverken avtalen eller i faktisk bruk.  Hadde det vært det, kunne det fint være tilgjengelig som du sier.  Jeg forstår derfor godt at de velger å stå på sidelinjen inntil de ser om der er nok brukere som faktisk foretrekker å bruke det til at det kan forsvare de økte kostnadene.  

 

Til alle de som nå (påstår de) bytter bank:  Hvorfor byttet du ikke for ca. 20 år siden?  Der har vært nok av gode grunner til å bytte fra DnB de sidste par ti-år, jeg gjorde det selv i år 2000, og jeg forstår ikke hvordan Apple Pay skulle utgjøre tungen på vektskålen.  Jeg tror DnB er klar over at de brukere de har igjen er for late til å bytte bank uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg regner ikke med at Apple Pay er gratis for bankene, hverken avtalen eller i faktisk bruk.  Hadde det vært det, kunne det fint være tilgjengelig som du sier.  Jeg forstår derfor godt at de velger å stå på sidelinjen inntil de ser om der er nok brukere som faktisk foretrekker å bruke det til at det kan forsvare de økte kostnadene.  

Men heller ikke Vipps er gratis for banken, eller for butikkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal banken da bruke masse penger på implementering, reklame, kundesupport etc. for dette?

Tydeligvis er det flere som bytter bank. Siden du da er så opptatt av at banken din skal spare kostnader. Hvordan tror du netto-regnskapet ender opp nå?

 

Nå har vi til gode å se hvor mange som faktisk gidder å gjøre det til slutt.

Folk er flinke til å skrike og bære seg, men når de skal gjøre noe med det så forsvinner lysten fort hos mange. Det er slitsomt må vite!

 

Det blir spennende å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt klar for mobilbetaling, men har ikke noe ønske om at verken Google, Apple, Samsung eller hvilken som helst tredjepart skal ha noe med det å gjøre. Det burde i mine øyne være noe som ble tilbudt fra bankforbindelse ev VISA/MC etc direkte. Jeg er møkk lei av å være nødt til å registrere meg for ymse betslinsløsninger som er bundet opp mot en bestemt tilbyder, enten det er mobilleverandør eller stedet som skal ha betalingen, som f.eks ladestasjoner som bruker egne rfid-brikker.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Jeg er helt klar for mobilbetaling, men har ikke noe ønske om at verken Google, Apple, Samsung eller hvilken som helst tredjepart skal ha noe med det å gjøre. Det burde i mine øyne være noe som ble tilbudt fra bankforbindelse ev VISA/MC etc direkte. Jeg er møkk lei av å være nødt til å registrere meg for ymse betslinsløsninger som er bundet opp mot en bestemt tilbyder, enten det er mobilleverandør eller stedet som skal ha betalingen, som f.eks ladestasjoner som bruker egne rfid-brikker.

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg er uenig i konklusjonen. Grunnen er nettopp den at her er det arbeidsdeling på høyt nivå og alle driver med det de er gode på. Apple/Google er gode på software til mobiler. Her i dette tilfellet lager derfor Apple/Google selve software, men overlater betalingsløsningene til bankene og kostleverandørene. Banker/kortleverandører har levert i fra seg mye ræl i form av software tidligere, så dette er bra. Bedre at noen andre tar seg av software-løsningen. Det blir litt som Paypal.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så teknisk sett kan man si at DnB ikke bryr seg om kundenes sikkerhet med andre ord? Man trenger passord og evt. fingeravtrykk for å betale med Apple.

Når man ser på kontaktløse kort man får fra DnB så trengs det ikke kode for å autorisere beløp på under 200 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så teknisk sett kan man si at DnB ikke bryr seg om kundenes sikkerhet med andre ord? Man trenger passord og evt. fingeravtrykk for å betale med Apple.

Når man ser på kontaktløse kort man får fra DnB så trengs det ikke kode for å autorisere beløp på under 200 kr.

 

Dette er jo normalt for alle kontaktløse kort, og banker. Derfor har det ingenting med DnB å gjøre... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er helt klar for mobilbetaling, men har ikke noe ønske om at verken Google, Apple, Samsung eller hvilken som helst tredjepart skal ha noe med det å gjøre. Det burde i mine øyne være noe som ble tilbudt fra bankforbindelse ev VISA/MC etc direkte. Jeg er møkk lei av å være nødt til å registrere meg for ymse betslinsløsninger som er bundet opp mot en bestemt tilbyder, enten det er mobilleverandør eller stedet som skal ha betalingen, som f.eks ladestasjoner som bruker egne rfid-brikker.

 

 

EMV Payment Tokenization er nettopp dette som du vil ha. Det er VISA/MC og EuroCard som står bak; det er de som har sagt hvordan alt skal være og hvordan ting skal gjøres.

 

Så har Apple, Google, Samsung og diverse andre fulgt disse instruksene og implementert visjonen til betalingsformidlerne, siden det er disse som er eksperter på sine plattformer og kan levere den beste opplevelsen på dem.

 

Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay – de er nettopp dette du ber om her. 

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

EMV Payment Tokenization er nettopp dette som du vil ha. Det er VISA/MC og EuroCard som står bak; det er de som har sagt hvordan alt skal være og hvordan ting skal gjøres.

 

Så har Apple, Google, Samsung og diverse andre fulgt disse instruksene og implementert visjonen til betalingsformidlerne, siden det er disse som er eksperter på sine plattformer og kan levere den beste opplevelsen på dem.

 

Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay – de er nettopp dette du ber om her.

Jeg er fullstendig klar over det. Problemet er at jeg fortsatt må registrere betalingsinformasjon enda et sted, i tillegg til at det er Apple/Google/Samsung som bestemmer når det skal bli tilgjengelig i en region, og bankene igjrn må inngå avtaler om bruk. Da hadde det vært mye bedre om det var er API eller lignende som bankene kunne implementert sine egne mobilapper mot.
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over det. Problemet er at jeg fortsatt må registrere betalingsinformasjon enda et sted, i tillegg til at det er Apple/Google/Samsung som bestemmer når det skal bli tilgjengelig i en region, og bankene igjrn må inngå avtaler om bruk. Da hadde det vært mye bedre om det var er API eller lignende som bankene kunne implementert sine egne mobilapper mot.

 

 

Ingen hindrer bankene i å gjøre det. Og jeg mistenker at Vipps kommer til å ende opp med å gjøre nettopp det: implementere EMV Payment Tokenization. Men de er allerede minst 4 år på etterskudd og det kommer til å ta tid å få det på plass, og det er som sagt tydelig at eierbankene kommer til å ville utnytte sin dominerende markedsmakt til å skvise ut alle andre konkurrenter inntil de selv er klare til å bli med på kampen. Eller inntil PR-skaden ved å nekte andre innpass blir for stor.

 

Det er skittent spill.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen hindrer bankene i å gjøre det. Og jeg mistenker at Vipps kommer til å ende opp med å gjøre nettopp det: implementere EMV Payment Tokenization. Men de er allerede minst 4 år på etterskudd og det kommer til å ta tid å få det på plass, og det er som sagt tydelig at eierbankene kommer til å ville utnytte sin dominerende markedsmakt til å skvise ut alle andre konkurrenter inntil de selv er klare til å bli med på kampen. Eller inntil PR-skaden ved å nekte andre innpass blir for stor.

 

Det er skittent spill.

Vel, det er verken gratis å implementere støtte for eller vedlikeholde disse løsningene for bankene, i tillegg til at tredjepart

(ev fjerdepart om man allerede ser på VISA/MC osv som tredjepart) gjerne vil ha gebyr for hver brukertransaksjon.

Lenke til kommentar

Ingen hindrer bankene i å gjøre det. Og jeg mistenker at Vipps kommer til å ende opp med å gjøre nettopp det: implementere EMV Payment Tokenization. Men de er allerede minst 4 år på etterskudd og det kommer til å ta tid å få det på plass, og det er som sagt tydelig at eierbankene kommer til å ville utnytte sin dominerende markedsmakt til å skvise ut alle andre konkurrenter inntil de selv er klare til å bli med på kampen. Eller inntil PR-skaden ved å nekte andre innpass blir for stor.

 

Det kan vist diskuteres hva som er misbruk av markedsmakt, særlig når norske banker er som peanøtter mot Apple og Google - og nettopp misbruk av markedsmakt er ikke akkurat fremmedord for hverken Apple eller Google. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du misforstår med vilje eller hva som er problemet her.

 

Standarden har ingenting med Apple å gjøre. Standarden heter EMV Payment Tokenization og er laget av VISA, MasterCard og Eurocard. Apple Pay er Apples implementasjon av denne standarden. Samsung Pay er Samsung sin implementasjon av den. Og Android Pay er Goole sin implementasjon av den.

 

Hvorfor er du så i mot globale standarder egentlig?

Men du ønsker likevel å støtte en løsning som kun støtter proprietære og spesifikke telefoner som iphone? Hvorfor vil du ha med et unødvendig ekstraledd som Apple inn i verdikjeden?
Lenke til kommentar

Merkelig nok så unngår du å kommentere det faktumet at du har den samme funksjonaliteten i alle android telefoner fra og med lollipop hvis telefonen har NFC.

Så hva sier du: Sier du at Apple Pay støttes av andre telefoner utenom det proprietære iphone universet?
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...