Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Dette er en betalingsløsning som tvinger kundene til å kjøpe en ny iPhone, for Apple er ikke alene på mobilmarkedet. Og nå har butikker brukt flere år på å innføre trådløs betaling og ennå er det mange som ikke har denne tjenesten. Mens Apple fans sluker tilbudet rått, og bytter bank i dag.........så får man håpe at de husker å ta med bankort slik at de får betalt.

 

Rart at når det gjelder Android, så er dere for fritt valg. Men hvis man vil velge Apple, så er altså ikke fritt valg så bra lenger. Morsomme dere ass...

 

Sier bare en ting jeg: Utlandet. Vipps funker ikke i utlandet. Så kjekt med en internasjonal betalingsløsning som Apple Pay eller Samsung pay. Ikke alle som har hver eneste ferie i et telt sammen med myggen i nordmarka.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Har ikke brukt kontaktløs kort en gang. 9 av 10 butikker har ikke nye terminaler som støtter slikt.

 

Jeg har ikke hatt en hyrdestund med Tone Damli, men det betyr ikke at jeg kommer til å nekte henne adgang til senga mi i all evighet fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Proprietære løsninger som ikke er kryss-kompatible vil ikke jeg benytte meg av. Anbefaler ingen av mine nærmeste det heller.

Kjipt å låse seg til ett økosystem

Regner med du snakker om DNB nå ;)

Fra spøk til revolver. Hva mener du man låser seg til med å bruke Apple Pay? Det er jo ikke mer enn et sikrere og enklere mellomledd du kan kutte ut når som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+fdgxb

Proprietære løsninger som ikke er kryss-kompatible vil ikke jeg benytte meg av. Anbefaler ingen av mine nærmeste det heller.

Kjipt å låse seg til ett økosystem

 

Helt enig, derfor bytter jeg til Sbanken. Gleder meg til å la kortet ligge hjemme.
Lenke til kommentar

Regner med du snakker om DNB nå ;)

Fra spøk til revolver. Hva mener du man låser seg til med å bruke Apple Pay? Det er jo ikke mer enn et sikrere og enklere mellomledd du kan kutte ut når som helst.

Ikke så mye negativt om selve Apple Pay, men at det kun blir tilgjengelig på Apple produkter. Samme med Samsung Pay.

Produsentene lager proprietære løsninger (bl.a iMessage og FaceTime) og "låser" brukerene inne i sitt økosystem. Lur måte å gjøre det på, men jeg liker det ikke.

Om alle andre lar seg rive med, så dem om det. Bare ikke klag den dagen det blir "vanskelig" å kjøpe en annen type telefon, pga at de er vandt med de låste løsningene (Apple/Samsung Pay, iMessage eller FaceTime)

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor det er apples jobb og lage en betalingsløsning for andre leverandørers telefoner.... 

 

Det er sjølvsagt ikkje apples jobb, men dersom apple har ambisjoner om å klare å kuppe det norske markedet så må dei opne for at løysninga kan brukast også på andre plattformar.

 

 

Du blir ikkje norges ledande tilbyder av piggdekk om du kun vil selge dekk til blå bilar.

Og du blir ikkje best på betalingstjenester om du kun tilbyr tenesten til apple-brukarar.

 

 

Er det ikkje fortsatt omtrent 80% androidtelefonar og 20% appletelefonar i Norge?

Om eg legg godvilja til og antek at mange har ein billegare android som jobbtelefon eller telefon nummer to, samt at vi tek utgangspunkt i at iphone-brukarar er meir interessert i å bruke mobiltelefonen som betalingsmiddel, så er det fortsatt i beste fall kun halvparten av det potensielle markedet som brukar iPhone.

Lenke til kommentar

Mobiltelefonen er knekkende likegyldig her, det interessante er hvor man kan bruke løsningen å betale med. Og da er globale løsninger som følger standarder åpnere enn hjemmesnekrede molboløsninger som kun fungerer her i Norge. Og ikke her en gang (enda).

Knekkende likegyldig??? Mobltelefonen *er* betalingen her. Når den er proprietær og begrenser seg til kun ett selskap,Apple,spiller det veldig liten rolle om den tekniske delen av betalingløsningen i seg selv er "åpen" eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt ikkje apples jobb, men dersom apple har ambisjoner om å klare å kuppe det norske markedet så må dei opne for at løysninga kan brukast også på andre plattformar.

Enig, men jeg vil ikke ha med Apple inn i betalingskjeden overhodet. Hvorfor skal jeg betale for at helt unødvendige ledd skal få bli med?
Lenke til kommentar

Ikke så mye negativt om selve Apple Pay, men at det kun blir tilgjengelig på Apple produkter. Samme med Samsung Pay.

Produsentene lager proprietære løsninger (bl.a iMessage og FaceTime) og "låser" brukerene inne i sitt økosystem. Lur måte å gjøre det på, men jeg liker det ikke.

Om alle andre lar seg rive med, så dem om det. Bare ikke klag den dagen det blir "vanskelig" å kjøpe en annen type telefon, pga at de er vandt med de låste løsningene (Apple/Samsung Pay, iMessage eller FaceTime)

Jeg er fan av at ting skal være åpent, men det er tynt argument at folk "liker"/"er vant til" løsninger.
Lenke til kommentar

 

Er det ikkje fortsatt omtrent 80% androidtelefonar og 20% appletelefonar i Norge?

Om eg legg godvilja til og antek at mange har ein billegare android som jobbtelefon eller telefon nummer to, samt at vi tek utgangspunkt i at iphone-brukarar er meir interessert i å bruke mobiltelefonen som betalingsmiddel, så er det fortsatt i beste fall kun halvparten av det potensielle markedet som brukar iPhone.

 

 

 

Apple pay er apples tilbud til sine kunder om en sikrere måte for betaling med NFC. Apple har ikke noen ambisjoner om og overta hele markedet for mobil betaling. Det de tilbyr sine kunder er en løsning som er mye sikrere enn et kort med en nfc brikke. I motsetning til et kort med NFC støtte så må du autentifisere deg før apple pay vil foreta en transaksjon. Min bank annser sikkerheten som så god at de ikke spør om pinkode på betalingsterminalen uansett hvilket beløp jeg har betalt med (Mitt største kjøp med apple pay var AUD$3400). Med mitt NFC bank kort så må jeg bruke kode ved beløp på $100 og oppover. 

 

Apple pay er ikke ett properitært system, det er apples implementasjon av standarden som visa og mastercard har laget for token basert nfc betaling. På samme måte som Samsung pay er Samsungs implementasjon og Google Pay er googles.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Knekkende likegyldig??? Mobltelefonen *er* betalingen her. Når den er proprietær og begrenser seg til kun ett selskap,Apple,spiller det veldig liten rolle om den tekniske delen av betalingløsningen i seg selv er "åpen" eller ikke.

 

Det du sier her er det samme som at siden apple implementerer 4g i sine telefoner så hjelper det ikke at 4g er en åpen standard. Hvis nok folk bruker apple så vil 4g slutte å virke på andre telefoner og du blir tvunget til å kjøpe apple telefoner i framtiden... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det du sier her er det samme som at siden apple implementerer 4g i sine telefoner så hjelper det ikke at 4g er en åpen standard. Hvis nok folk bruker apple så vil 4g slutte å virke på andre telefoner og du blir tvunget til å kjøpe apple telefoner i framtiden... 

Nei, det jeg sier er at det er spiller ingen rolle om 4G er en åpen standard eller ikke, dersom bare en liten brøkdel av alle brukere faktisk kan bruke den. Da gir det heller mening å gå for 5G, som kan brukes av alle og ikke bare en av en proprietær telefontype.

Lenke til kommentar

Knekkende likegyldig??? Mobltelefonen *er* betalingen her. Når den er proprietær og begrenser seg til kun ett selskap,Apple,spiller det veldig liten rolle om den tekniske delen av betalingløsningen i seg selv er "åpen" eller ikke.

Lurt å lese seg litt opp. Apple iOS har nå 54.31% markedsandel i Norge. Android har under halvparten

med sine 45.06%. Apple Pay er ikke proprietær som du påstår. Om du vil, kan du lese om EMV Payment

Tokenisation. EMV står for Europay, MasterCard og Visa. Apple Pay er Apple sin "versjon" av dette,

på samme måte som Google Pay og Samsung Pay. Og når det gjelder "åpne" og "lukkede" løsninger,

hvorfor tror du folk låser døren til huset sitt?

 

Kilder:

http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/norway

https://www.emvco.com/emv-technologies/payment-tokenisation/

 

 

Endret av ExtremeG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurt å lese seg litt opp. Apple iOS har nå 54.31% markedsandel i Norge. Android har under halvparten

med sine 45.06%. Apple Pay er ikke proprietær som du påstår. Om du vil, kan du lese om EMV Payment

Tokenisation. EMV står for Europay, MasterCard og Visa. Apple Pay er Apple sin "versjon" av dette,

på samme måte som Google Pay og Samsung Pay. Og når det gjelder "åpne" og "lukkede" løsninger,

hvorfor tror du folk låser døren til huset sitt?

 

Kilder:

http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/norway

https://www.emvco.com/emv-technologies/payment-tokenisation/

 

 

Apple Pay er en proprietær løsning uavhengig av markedsandel.

Ang å låse døra, så er det selvfølgelig lurt, men ikke sammenlignbart med Apple pay. Vipps "låser døra" selv om den kan brukes på iPhone og Android. Du trenger ikke stenge av hele nabolaget for å holde huset låst

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...