Gå til innhold

DNB: Vi mener kundene er fornøyd med kort og kontanter


Anbefalte innlegg

Apple pay fungerer over alt hvor trådløse terminaler allerede er på plass. For Oslo betyr dette 99% av alle terminaler.

 

Det er vel butikkens valg om den vil ta imot betaling med Apple Pay? Siden det er butikken som må betale gebyrene. Det finnes flust av bankterminaler som ikke aksepterer American Express, selv om kortene fysisk passer inn i terminalene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Apple pay fungerer over alt hvor trådløse terminaler allerede er på plass. For Oslo betyr dette 99% av alle terminaler.

 

Det er vel butikkens valg om den vil ta imot betaling med Apple Pay? Siden det er butikken som må betale gebyrene. Det finnes flust av bankterminaler som ikke aksepterer American Express, selv om kortene fysisk passer inn i terminalene...

Nei, det stemmer ikke. Vet ikke hvorfor eller hvordan, men det fungerer der hvor NFC kort fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kredittkortavgiften er ikke ubetydelig, og i Norge ligger den på 1,7% og oppver avhengig av type kort. BankAxept koster 0,24kr per transaksjon, i tillegg får man volumrabatt.  Så vidt jeg vet er det samme gebyr uavhengig av om du bruker chip eller kontaktløs NFC-betaling. Gjerne oppklar hvis du har annen informasjon :)

 

Vipps tar 1,75% til 3,5% av kjøpesummen i gebyr for elektronisk betaling, avhengig av type løsning og volum.

Apple Pay tar 0,15% i USA (i tillegg til kredittkortavgiften). I UK tar de mindre enn dette men nøyaktig pris er vanskelig å finne. 

Så det som går til Apple er minimalt i forhold til det som går til kredittkortselskaper. Så lite at Visa/MasterCard dekker transaksjonsavgiften til Apple når du bruker deres kort til betaling med Apple Pay i Norge.

 

Sammenlignet med BankAxept sin avgift for kredittkort betaling er Apple Pay riktignok dyrt for store beløp, siden BankAxept avgiften er en fast sum pr. transaksjon. Men BankAxept avgiften for mobilbetaling (når det kommer) vil uansett neppe forbli et fast beløp, så inntill den er klar så blir det en vanskelig sammenligning.

Vet du hvor mye Google tar for sin tjeneste? Mener jeg har lest at det var lite til ingenting. De var kun interessert i data som geografisk posisjon ol? Kredittkortgebyret kan bli ganske dyrt, noe jeg fikk erfare i Danmark engang da jeg fikk det gebyret på topp av totalprisen.

Lenke til kommentar

 

 

Apple pay fungerer over alt hvor trådløse terminaler allerede er på plass. For Oslo betyr dette 99% av alle terminaler.

 

Det er vel butikkens valg om den vil ta imot betaling med Apple Pay? Siden det er butikken som må betale gebyrene. Det finnes flust av bankterminaler som ikke aksepterer American Express, selv om kortene fysisk passer inn i terminalene...

Nei, det stemmer ikke. Vet ikke hvorfor eller hvordan, men det fungerer der hvor NFC kort fungerer.

Sitat fra E24:

"Apple Pay vil ikke gi merkostnader for butikkene i forhold til betaling med visakort. Loppemarkeder og lignende kan også ta i bruk Apple Pay, så lenge terminalen tar kontaktløs betaling."

 

https://e24.no/naeringsliv/apple/apple-pay-lanseres-i-norge/24374873

 

Sitat fra Tek:

"Alle terminaler med støtte for vanlig kontaktløs betaling støtter også Apple Pay, så du kan se etter ett av disse to symbolene."

 

https://www.tek.no/artikler/slik-kommer-du-i-gang-med-apple-pay/440363

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel butikkens valg om den vil ta imot betaling med Apple Pay? Siden det er butikken som må betale gebyrene. Det finnes flust av bankterminaler som ikke aksepterer American Express, selv om kortene fysisk passer inn i terminalene...

Nei, så lenge terminalen støtter standarden for kontaktløs betaling kan man bruke Apple Pay. Utlendinger med Apple Pay aktiverte telefoner har kunnet bruke Apple Pay her til lands i årevis, det er kun de norske bankene som har trenert arbeidet med å få lagt kortene inn i Apple Pay.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitat fra E24:

"Apple Pay vil ikke gi merkostnader for butikkene i forhold til betaling med visakort. Loppemarkeder og lignende kan også ta i bruk Apple Pay, så lenge terminalen tar kontaktløs betaling."

 

https://e24.no/naeringsliv/apple/apple-pay-lanseres-i-norge/24374873

 

 

Hvordan kan de si dette når Apple selvfølgelig skal ha sin del av kaka? Har de fått kredittkortselskapene til å gå med på å kutte sin fortjeneste i første omgang for å lokke kundene i fella?

Lenke til kommentar

Hvordan kan de si dette når Apple selvfølgelig skal ha sin del av kaka? Har de fått kredittkortselskapene til å gå med på å kutte sin fortjeneste i første omgang for å lokke kundene i fella?

 

Neida, det står "ingen merkostnader i forhold til betaling med visa". Betaling med visa har allerede 1,7% gebyr, så det må noen betale uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Én ting er i hvert fall garantert for min del; jeg ville aldri i verden gitt Apple tilgang til kortet mitt med tanke på alle problemene de har hatt om informasjonsikkerhet i alle år. Har også hørt om raske og enkle exploits av kontaktløs betaling som har blitt demonstrert på diverse hackathons flere ganger

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan de si dette når Apple selvfølgelig skal ha sin del av kaka? Har de fått kredittkortselskapene til å gå med på å kutte sin fortjeneste i første omgang for å lokke kundene i fella?

 

Neida, det står "ingen merkostnader i forhold til betaling med visa". Betaling med visa har allerede 1,7% gebyr, så det må noen betale uansett.

Enig. Tipper at forhandlingen mellom Apple og banken går primært på fordelingen av 1,7% mellom dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo at det er lenge til dette er en realitet. Hvordan fungerer egentlig apple pay, de har vell ikke NFC engang? Hvordan kobler de mot terminal? 

 

 

Alle iphoner siden iphone 5s har hatt NFC innebygget. Alle eple klokker har også nfc. Har brukt apple pay i over ett år nå sammen med google/android pay (Du kan ha samme kortet registrert med begge samtidig så lenge banken din har en avtale med begge) og begge løsningene fungerer like bra til selve nfc betalingen. Jeg liker personlig apple pay mest siden jeg kan bruke klokka og siden de krever fingeravtrykk eller faceid hver gang du vil betale med telefonen. Banken min mener at dette er så sikkert at jeg enda aldri har blitt spurt om pin kode når jeg har brukt apple pay. Med google pay så må jeg bruke pin kode hver gang jeg betaler over AUD$99. Grunnen til dette er at google av en eller annen grunn kun krever at telefonen er slått på (den kan godt være låst) for at google pay vil foreta en nfc betaling. Derfor så gjelder de samme reglene som gjelder for bank kortet mitt og det er ingen pin ved NFC kjøp under $100. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. Tipper at forhandlingen mellom Apple og banken går primært på fordelingen av 1,7% mellom dem.

Som i siste omgang selvsagt vil falle på kundene til slutt :( Det er aldri positivt for sluttkunden å bringe inn flere unødvendige ledd i en verdikjede.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Som i siste omgang selvsagt vil falle på kundene til slutt :( Det er aldri positivt for sluttkunden å bringe inn flere unødvendige ledd i en verdikjede.

 

Her nede så var det for et par år siden skrevet ganske mye om hva apple ville ha for tjenesten da de 4 største bankene søkte konkuransetilsynet om tillatelse til forhandle med apple som en enhet. Apple forsvarer sitt gebyr som banken ender opp med å betale for den ekstra sikkerheten som apple pay tilbyr. Her nede så kan du betale med NFC opp til $100 uten bruk av kode. Det betyr at hvis jeg stjeler bankkortet ditt og du ikke merker det så kan jeg foreta kjøp under $100 helt til du går tom for penger eller du melder kortet tapt og banken må ta tapet. Hvis du bruker apple pay så må jeg enten ha pin koden til telefonen din eller være i stand til å lure fingeravtrykk leseren/faceid systemet før jeg kan få ut penger. Grunnen til at det er kredittkort gebyr er til dels for å betale for misbruk av kortene. Apples argument var at siden misbruk av apple pay i praksis er veldig vanskelig så vil det ikke koste banken noe mere ved å gi apple en liten del av kreditt kort avgiften da de ikke vil ha så mye misbruk de vil måtte dekke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enig. Tipper at forhandlingen mellom Apple og banken går primært på fordelingen av 1,7% mellom dem.

Som i siste omgang selvsagt vil falle på kundene til slutt :( Det er aldri positivt for sluttkunden å bringe inn flere unødvendige ledd i en verdikjede.

Apple ser i hvert fall ut til å ha en urealistisk tanke om at det ikke skal ramme kundene:

 

"Apple requires banks to give it a cut of the interchange fees associated with Apple Pay, but it doesn't allow banks to recoup these costs from their customers."

https://www.itnews.com.au/news/banks-surrender-on-apple-pay-fee-fight-450874

 

"Are there additional fees to accept Apple Pay?

No. Apple doesn't charge any additional fees."

https://support.apple.com/en-us/ht204274

 

Ser ut til at bankene må svelge tapet alene i følge Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple ser i hvert fall ut til å ha en urealistisk tanke om at det ikke skal ramme kundene:

 

"Apple requires banks to give it a cut of the interchange fees associated with Apple Pay, but it doesn't allow banks to recoup these costs from their customers."

https://www.itnews.com.au/news/banks-surrender-on-apple-pay-fee-fight-450874

 

"Are there additional fees to accept Apple Pay?

No. Apple doesn't charge any additional fees."

https://support.apple.com/en-us/ht204274

 

Ser ut til at bankene må svelge tapet alene i følge Apple.

 

Det er tross alt snakk om Apple her, og da er jeg aldri overrasket når det kommer til frekkhet og arroganse. 

Lenke til kommentar

Hvordan kan de si dette når Apple selvfølgelig skal ha sin del av kaka? Har de fått kredittkortselskapene til å gå med på å kutte sin fortjeneste i første omgang for å lokke kundene i fella?

 

Ja. Det er nok ikke spesielt vanskelig når Apple bare krever mindre enn 1/10 av avgiften kredittkortselskapet får. Spesielt i land som Norge der Visa/MasterCard har forholdsvis lav markedsandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, har vært i DnB siden jeg var 13. men nå tror jeg at jeg skal vurdere å bytte. Mange i familien og venner har S-banken, kanskje det er noe.

 

Kan trygt anbefale Sbanken ? Suveren kundebehandling på chat og telefon med interesserte, flinke og hjelpsomme ansatte. Jeg og kona gikk over i 98, og jeg har til dags dato aldri savnet DNB, eller tenkt at jeg bør snart bytte bank igjen.

 

Så kjør på, det er ikke mye å lure på. Det er bare en ting... Du kommer til å angre på at du ikke gjorde det før ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...