Gå til innhold

Media og Trump


Anbefalte innlegg

Vil tro det er de samme type personene som støttet NS i Norge før andre verdenskrig. De var også høyt ansett i samfunnet.

En slik sammenligning har ikke mye for seg. Det vitner om dårlig dømmekraft. Trump er demokrat og han forsøker å holde sine valgløfter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilke land mener du det er facistiske partier man kan stemme på idag?

Jeg trekker sammenligninger imellom nåtiden og tiden før andre verdenskrig. Trump har tydelige fascistiske holdninger og har blitt populær blant de ytterst høyre.

 

Som Jkoggan sier så er det ikke kun idioter og lavtlønnede som stemmer Trump, det er hvermannsen i gata, naboen og han hyggelige på butikken.

 

Dette sammenligninger jeg med førkristiden hvor Hitler snakket i samme baner som Trump, noen ganger skremmende likt. Trump har omtrent alle rasister på sin side, men har har noen "normale" også, da husket jeg på broren til min bestefar som var aktiv i NS og splittet familien min.

 

Jeg husker fortsatt det å kjøpe avis og en liten melkesjokolade til han, han var en snill og god gammel mann med et sykt verdensbilde. Hvem ville trodd? De som skjønner historie.

Lenke til kommentar

Alle demokratiske land har da demokratiske fascistiske partier ... USA har Republikanerne og Demokratene, Norge har Høyre og Arbeiderpartiet.

Det er ikke noe nytt her på forumet at noen som mangler argumenter istedenfor bare bruker negative karakteristikker på politiske partier og deres velgere. Og det er heller ikke nytt av noen ser ut til å like slike utspill bare de misliker de samme gruppene. Her maler du imidlertid karakteritikkene utover med så bred pensel at du ikke vil finne noen som deler alle dine antipatier.

Lenke til kommentar

Påstanden var at flere har et falsk inntrykk av mange Trump støttere. Mange også har fordommer mot amerikanere (dumme og feite!)

Du svarte vel egentlig aldri på påstanden, men latet heller som jeg kalte dere dumme og feite.

 

Jeg mente det er IKKE typiske dumme, feite amerikanere som stemmer Trump, akkurat som det var IKKE dumme, feite nordmenn som stemte NS.

 

Da jeg trakk denne slutningen svarte du at de som stemmer Trump tjener over gjennomsnittet (?)

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Du svarte vel egentlig aldri på påstanden, men latet heller som jeg kalte dere dumme og feite.

 

Jeg mente det er IKKE typiske dumme, feite amerikanere som stemmer Trump, akkurat som det var IKKE dumme, feite nordmenn som stemte NS.

 

Da jeg trakk denne slutningen svarte du at de som stemmer Trump tjener over gjennomsnittet (?)

Du siterer et svar til Robertaas, ikke deg

 

Dumme og feite amerikanere er en stereotype som eksisterer i Europa. For en del europeere forklarer denne stereotype hvorfor Trump er president. Det bekrefter stereotypen for disse europeere og sjelden utfordres når det gjelder hvite amerikanere. Karikaturer er mange glad i, nyanse blir kjedelig.

 

Jeg snakker generellt, ikke deg. Jeg er enig at demokratiet kan ødelegges lettvint og flere frykter Trump. Jeg frykter ikke at Trump blir Hitler eller lignende, jeg frykter manglende tillit i statens institusjoner og polariseringen blir så stor at demokratiet slutter å fungere

Lenke til kommentar

Jeg snakker generellt, ikke deg. Jeg er enig at demokratiet kan ødelegges lettvint og flere frykter Trump. Jeg frykter ikke at Trump blir Hitler eller lignende, jeg frykter manglende tillit i statens institusjoner og polariseringen blir så stor at demokratiet slutter å fungere

Det er viktig å huske at fenomenet Trump ikke var noe som oppstod i vakuum. Det var en direkte reaksjon på overdrevet politisk korrekthet, presse og politisk venstredside som systematisk har desinformert i flere tiår og når politikken slår feil desinformerer enda mere for å dekke over det og demoniserer alle som tør stille spørsmål. Det er det som har brutt ned tilliten, ikke Trump.

 

Sverigedemokratene kan være en måte å redde demokratiset og velferdstaten i et Sverige ute av kontroll, alternativet vil kunne bli langt verre.

Lenke til kommentar

Du må ikke blande venstresidens fordommer med fakta.

Heldigvis gjør vi ikke det.

 

http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1948550618778290

 

"These results highlight the real-world significance of psychological theories and constructs and establish that Trump voters were uniquely driven by the desire to dominate out-group members in an aggressive manner."

 

Trump-velgerene er betydelig mye oftere fascister enn befolkningen for øvrig.

Lenke til kommentar

Du må ikke blande venstresidens fordommer med fakta.

Heldigvis gjør vi ikke det.

 

http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1948550618778290

 

"These results highlight the real-world significance of psychological theories and constructs and establish that Trump voters were uniquely driven by the desire to dominate out-group members in an aggressive manner."

 

Trump-velgerene er betydelig mye oftere fascister enn befolkningen for øvrig.

 

...

 

I tillegg til ønsket om å dominere andre, nasjonalisme og rasisme, vil lav utdannelse, paranoia, generell kunnskapsløshet, og manglende kritisk sans også være betydelige drivende faktorer bak støtte til Trump.

 

Lav utdannelse gjør at personer evner å konstruere et totalt annerledes verdensbilde enn virkeligheten, fordi det er hulrom i kunnskapen deres om verden som kan fylles av, i dette tilfellet, høyrepropaganda.

 

Paranoia er når folk tror de er utrygge, når de er tryggere enn mennesker noen gang har vært i menneskehetens historie -- og den største trusselen mot deres helse er dem selv.

Når folk ønsker å eie våpen til selvforsvar, selv om det å eie våpen dobler sjansen for å bli skutt og drept for menn, og tripler sjansen for å bli skutt og drept for kvinner -- og brukes til å drepe seg selv eller andre i familien nesten ti ganger oftere enn våpen brukes av fremmede forbrytere til å drepe uskyldige de ikke kjenner.

 

Generell kunnskapsløshet og manglende kritisk sans; Når Trump kan lyge konstant, bokstavelig talt hver dag, uten at det får konsekvenser for tilhengerene sin tiltro til ham, mens tilhengerene hans fremdeles er mer kritiske til faktabasert journalistikk.

Trump ga seg selv skattelette med en helt konkret paragraf som gjaldt boligbyggefirmaer.

Han ansetter venner over best kvalifiserte kandidater.

Det hvite hus ser mer ut som en sump enn noensinne.

Trump sitt første tiltak mot arbeidsledighet var skatteletten -- som ikke hjelper på noen problemer USA faktisk står ovenfor i disse dager;

Manglende utdannelse og mangel på utdannede arbeidere, mangel på kvalifisert arbeidskraft, store og økende klasseskiller, for høyt forsvarsbudsjett, stor utenlandsgjeld.

Absolutt alt med skatteletten er det motsatte av hva landet trenger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...