Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Det mest useriøse selskapet jeg noensinne har vært borte i, forsøkte å bli kunde og kunne skrevet en bok om alt som gikk feil før man heldigvis kom seg vekk fra faktureringen deres. Virker som om det er 15-16 åringer som står bak og at siste stuntet er en krampetrekning i håp om å bli kjøpt opp av de store aktørene før det går konkurs. Vel, ingen kommer til å kjøpe opp noe verdiløst, så bare ring i vei folkens og se hvor det ender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror du bare ikke forstår teknologien her min venn...

 

Poenget er at trådløst internett er den aller nyeste og aller beste teknologien.

 

Det er lettere og billigere å bygge ut det trådløse nettverket.

 

Man får raskere internett, lavere latency, og færre begrensninger.

 

Når det koster mindre å lage, og tar mindre tid å lage, og har færre begrensinger, så skal det selvsagt ikke koste mer.

 

da går jo utviklingen baklengs..

 

Hvis du virkelig tror at trådløs internett er den "beste teknologien" må du gjøre litt mer research.. Å bygge ut trådløs infrastruktur med topologien i Norge er heller ikke bare bare :)

 

Du får IKKE raskere internett av trådløs vs kabel under noen omstendigheter (Du vet at de trådløse signalene går til bakkekabler, aka, fiber så videre dit de skal?) Du KAN få lavere responstid, basert på hva du har i veggen hjemme, har du fiber, så stemmer det ikke.

 

Det er langt færre begrensninger på kablet nett, spesielt fiber, enn det er på trådløs.

Det er ingen teknologi pr i dag som er mer overlegen enn fiber når det kommer til overføring av data, lysets hastighet er teoretiske begrensningen, men utstyret som står i hver ende (mottaker og sender) er det som er problemet.

 

Meg bekjent klarer vi 100Gbit\s over 1 fiberkabel nå, det er noe du kan drømme om på trådløs teknologi :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har forbrukaren noke vern i slike saker, eller kan Chili kaste ut påstand om datadeling og avslutte abonnementet på bakgrunn av brudd på brukarvilkåra heilt utan vidare?

 

Det er ikkje lett for kunden å bevise korleis dataen har blitt brukt.

 

Aner ikke om data-deling lett kan bevises, men om man bruker SIM-kortet i en annen enhet feks mobilt bredbånd, så kan jo dette enkelt fanges opp hos operatøren.

 

Men blir spennende fremover når folk "tøyer" grensen på abonnementet :) 

Lenke til kommentar

 

Aner ikke om data-deling lett kan bevises, men om man bruker SIM-kortet i en annen enhet feks mobilt bredbånd, så kan jo dette enkelt fanges opp hos operatøren.

 

 

Du må bruke abonnementet "på mobilen" blir det sagt. Er det noen annen måte å tolke det enn at så lenge du har simkortet i mobilen så er det greit å bruke den som wifi-hotspot? Da bruker du abonnementet på mobilen og det er en helt standard funksjon som alle mobiler har.

Lenke til kommentar

Meg bekjent klarer vi 100Gbit\s over 1 fiberkabel nå, det er noe du kan drømme om på trådløs teknologi :)

Oi, nei, du kan mangedoble det.

 

Over en fiberkabel i dag klarer de villeste kommersielle DWDM systemene over 35 Terrabit per sekund.

 

Research systemer klarer over 255 Terrabit per sekund over en fibertråd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nå inne i mitt 8 døgn som kunde hos Chilimobil, og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Denne friheten til å bruke telefonen akkurat når og hvor jeg vil uten å tenke på noen kvote er rett og slett fenomenal. Trolig vil jeg aldri komme i nærheten av å bruke 1GB på en mnd, uten at det bekymrer meg det minste. Jeg takker ydmykt for at noen endelig kom og "knuste" kvotene hos de griske selskapene, hvorfor noen skal gi kritikk fordi Chili har lagt inn en liten begrensning på deling kan jeg ikke skjønne. Dette abonnementet gir altså så mye i forhold til andre, og vil på sikt medføre at de andre er nødt til å komme etter med lignende eler aller helst bedre tilbud. Er du ikke fornøyd er du enten Telenor ansatt eller en som er fornøyd med 5GB og full delingsmulighet i samme selskap, og det til samme pris som hos Chili. Går Chili dukken så skal de ha applaus for forsøket likevel, det står respekt av å "flekke ræv" til de store.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ok, la meg spørre om noe da. Hvis jeg vil gå bort ifra avtalen med chili, kan jeg bare portere nummeret mitt over på et annet selskap? For printeren min funker ikke nå visst, så vanskelig å få skrevet ut angrerettsskjemaet. Men kan chili sende meg regning på første to måneder selv om jeg porterer om til et annet selskap etter to uker hos chili? Har jeg ikke krav på å få tilbakebetalt mesteparten fra chili da ihvertfall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ante meg at det var en "catch" her. I mail med kundeservice hos Chilli Mobil fikk jeg bekreftet at "alarmen" først ville gå ved et forbruk opp mot "tresifret" antall GB pr døgn. Så får vi se da?

 

Jeg lurer i grunn på hvorfor alarmen skal gå hvis man bruker et tresiffret antall Gb per døgn, det betyr bare at bruker bruke opp kvota som man betaler for. Det er kanskje tydelig at chili forventer at sine brukere ikke kommer til å bruke hundrevis av Gb per måned. Dette finner jeg til å være rart, de burde tatt høyde for at de som hopper på tilbudet først er de som har størst behov.

 

 

Er nå inne i mitt 8 døgn som kunde hos Chilimobil, og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Denne friheten til å bruke telefonen akkurat når og hvor jeg vil uten å tenke på noen kvote er rett og slett fenomenal. Trolig vil jeg aldri komme i nærheten av å bruke 1GB på en mnd, uten at det bekymrer meg det minste. Jeg takker ydmykt for at noen endelig kom og "knuste" kvotene hos de griske selskapene, hvorfor noen skal gi kritikk fordi Chili har lagt inn en liten begrensning på deling kan jeg ikke skjønne. Dette abonnementet gir altså så mye i forhold til andre, og vil på sikt medføre at de andre er nødt til å komme etter med lignende eler aller helst bedre tilbud. Er du ikke fornøyd er du enten Telenor ansatt eller en som er fornøyd med 5GB og full delingsmulighet i samme selskap, og det til samme pris som hos Chili. Går Chili dukken så skal de ha applaus for forsøket likevel, det står respekt av å "flekke ræv" til de store.

 

Det er flott at man har en bekymringsfri mulighet. Det er også greit med de restriksjonene som foreligger, men det er ikke greit at man ikke kan benytte seg av de Gb, om det så er for å laste ned windows 10 isoer på repeat bare på fur f*** (via telefon), uten å få en telefon fra selskapet.

 

Er man villig til å lansere fri bruk som de sier på tv, som ikke er det, men er det for de fleste i pratisk bruk til en overkommelig pris må man være villig å ta konsekvensene av et slikt tilbud. At tunge brukere flokker til et slikt tilbud sier seg selv, det er de som har mest å tjene på det. Det er flott at du er fornøyd og jeg er helt enig at dette abonnementet er et stort steg fremover, men det er noen ting som gjør at jeg ikke er spesielt interessert i et kundeforhold med chili.

 

Jeg ser frem til de dager hvor teleopratørene selger fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Å kommentere rettskriving til andre forumbrukere er ikke greit, husk at innlegg skal holdes i en høflig tone som beskrevet i forumets retningslinjer. Noen innlegg er fjernet.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner kan sendes til meg via Personlig Melding(PM).

 

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...