Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen må hvile i ca 8 timer før den starter igjen.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en TDI passat(2001) med automat girkassa. 

Tidlig om dagen starter den som den skal. Jeg bare vrir nøkkel og motoren starter uten noen rare lyder.

Hvis jeg kjører en tur og stopper da greier ikke jeg starte den igjen. Da jeg vrir nøkkel alle lamper lyser men motoren starter ikke. Ingen lyder kommer. 

Så hvis bilen står og hviler mange timer da starter den igjen som normalt. 

 

Jeg er ute etter en prioriteringsliste for hva kan jeg feilsøke. 

 

Takk for hjelpen. 

Endret av Alex_Tc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ingenting on diesel-motorer, men på en moderne bensinmotor brukes temperatursensoren til å justere blandingsforholdet mellom drivstoff og luft, slik at med kald motor får den mer bensin og mindre luft for lettere start. Akkurat som choken gjorde på gamle biler. Så dersom temperaturgiveren i en bensinmotor er defekt, kan det være vanskelig eller umulig å få start på den når den er kald/varm (avhengig av hvilke feil temperaturgiveren gir). Godt mulig diesel-motorer også fungerer slik.

Lenke til kommentar

Kan være defekt starter eller løse kabler mellom batteri, chassis og starter.

Prøv og vri nøkkelen, hører du det klikker? Mulig svakt innslag. 

Få en annen person til å banke på starteren mens du vrir nøkkelen, gammelt tjuvtriks som ofte funker.

Klarer du å starte med bakkestart? Litt triks med dette men er fullt mulig. Tror ikke du finner mange sjåfører i dag som klarer å starte en bil på denne måten, eller i hele tatt tenker muligheten.

Lenke til kommentar

Kan være defekt starter eller løse kabler mellom batteri, chassis og starter.

Prøv og vri nøkkelen, hører du det klikker? Mulig svakt innslag. 

Få en annen person til å banke på starteren mens du vrir nøkkelen, gammelt tjuvtriks som ofte funker.

Jeg tenker også dette er bra sted å begynne.

Lenke til kommentar

Renne i gang en bil med automatgir?

Det så jeg ikke, da blir det verre :p Da er det bare å droppe det forslaget. Jeg ville hvertfall funnet ut om det kommer strøm til starteren og om man kan måle spenning på innslaget når man vrir nøkkelen. Men det må det jo nesten gjøre siden den starter kald, rart den bruker så mye som 8 timer på å kjøle seg ned da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...